Gå til innhold

Når kan man kalle seg kristen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg døpe jenta mi i kirken da? Ut fra den beskrivelsen som jeg ga av meg selv? Er det kynisk av meg å døpe lillejenta? Synes jo det er viktig å bli døpt. Ts.

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Jeg er døpt, konfirmert og gift i kirka. Nå har jeg ei lita jente som skal døpes, og har rundt dette tenkt litt over dette med kristendommen. Jeg ønsker å døpe jenta mi, samtidig som jeg føler meg litt kynisk fordi jeg ikke anser meg selv som kristen.

Eller, jeg vet ikke om jeg kan kalles kristen utfra ulike definisjoner. I dag opplever jeg at det å kalle seg selv kristen blir oppfattet litt feil. Var ei på jobben en dag som snakket om at hun var kristen. Da var det en annen ansatt som var raskt med å spørre om hun bad til Gud hver kveld o.l. Så jeg synes definisjonen på kristen er litt uklar.

Jeg går kun i kirken ved annledninger som bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelse. Jeg har aldri lest bibelen. Jeg ber ikke til Gud (sett bort i fra den dagen jeg fødte), og jeg tenker svært lite på konsekvensene av mine handlinger. Drikker alkohol når det er fest, har hatt sex utenom ekteskap, og har også krangla mye med naboen. (Skriver med litt ironi her).

Men tilbake til alvor, er jeg kristen?

Jeg "føler" jo meg kristen, men lever jo ikke slavisk etter de ti bud.

Jeg tror det finnes noe mellom himmel og jord, og liker tanken på at det finnes en Gud. Jeg har også et sterkt ønske om å begraves hel i jorden, fordi noe i meg sier at sjela mi da vil komme seg videre til himmelen.

Tror derimot ikke på at Jesus var noe annet enn en helt vanlig snekker, som faktisk døde da de hang han på korset. Tror "jomfru" Maria hadde en elsker, og at Josef var naiv.

Jeg tror at disse menneskene har vært reelle, men tenker at historien rundt har blitt glorifisert.

Jeg er skeptisk, samtidig som jeg tror (på noe).

Kan jeg si at jeg er kristen?

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

jeg syns ikke du er kristen hvis du ikke er sikker. Kristne vet liksom at gud finnes de.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg døpe jenta mi i kirken da? Ut fra den beskrivelsen som jeg ga av meg selv? Er det kynisk av meg å døpe lillejenta? Synes jo det er viktig å bli døpt. Ts.

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

Hvorfor...? du kan jo ha navnfest for henne? forstår ikke hvorfor det er viktig for deg. Du kan,selvsagt,men å døpe noen innebærer at du vil gi dem kristen oppdragelse, og hvis du ikke vil det ser jeg seriøst ikke vitsen. Syns det er litt nedverdigende mot dem som tar døpen seriøst.. Men flertallet er vist uenig med meg der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Kan jeg døpe jenta mi i kirken da? Ut fra den beskrivelsen som jeg ga av meg selv? Er det kynisk av meg å døpe lillejenta? Synes jo det er viktig å bli døpt. Ts.

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

du er ikke den første ikke kristne som har døpt kiden i kirka. Hvorfor er det så viktig forresten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for meg å døpe jenta fordi jeg tror til en viss grad. Jeg tror at hun da vil komme til himmelen, og jeg ønsker at hun skal få del i den kristne kulturen.

Man må da vell kunne døpe et barn med den troen man har, til tross for at det finnes skepsis og spørsmål rundt denne troen? Ts.

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinneline

Døp jenta di om det er det du vil ts.

Ingen kan definere din tro. Vi er mange "kulturelle kristne" i dette landet, og vi har like mye rett til å døpe barna våre.

Jeg skrev tildligere her at jeg anser meg som kristen til en viss grad. Er døpt, konfirmert og gift i kirken, så jeg er kristen i den forstand. Religiøs blir derimot noe annet. Jeg har en tro som tilsier at jeg er kristen, men deler langt i fra alle verdier og moraler som mer konservative kristne gjør. Hadde jeg hatt barn, ville jeg døpt de i kirken og oppdratt de etter "kristen tro", selv om jeg f.eks alltid ville ha fortalt at homofili er like greit som hetrofili osv.

Folk får si hva de vil, men vi har vår egen tro (innenfor kristendommen), og du er absolutt ikke kynisk av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Det er viktig for meg å døpe jenta fordi jeg tror til en viss grad. Jeg tror at hun da vil komme til himmelen, og jeg ønsker at hun skal få del i den kristne kulturen.

Man må da vell kunne døpe et barn med den troen man har, til tross for at det finnes skepsis og spørsmål rundt denne troen? Ts.

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

døp i vei. Alle gjør det jo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for meg å døpe jenta fordi jeg tror til en viss grad. Jeg tror at hun da vil komme til himmelen, og jeg ønsker at hun skal få del i den kristne kulturen.

Man må da vell kunne døpe et barn med den troen man har, til tross for at det finnes skepsis og spørsmål rundt denne troen? Ts.

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

Versegod, døp i vei. :)

Anonymous poster hash: 9bd07...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Min nærmeste familie tenker litt som deg. De tror på gud og jesus, men ikke alle historier og alt rundt det. Jeg tror ikke man trenger å tro alt som står i bibelen og følge det til punkt og prikke; jeg tror man kan ha sin "egen lille tro" og likevel være kristen. (Bare det ikke faller helt utenom det som kristendommen i hovedsak handler om, f.eks. at gud finnes)

Derfor anser jeg ikke meg selv om kristen selv om jeg er medlem i den norske kirke. Jeg er kanskje kristen teknisk sett, men ikke på noe annet vis. Jeg tror ikke på gud, men jeg går i kirka i dåp, begravelse, osv. akkurat som deg. Jeg har alltid tvilt og etterhvert som jeg ble litt eldre sluttet jeg å tro, men jeg har en følelse/et håp innerst inne om at det finnes noe mer mellom himmel og jord. Ikke nødvendigvis en gud, men noe... Noe som ikke kan forklares. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart å kalle seg KRISTEN dersom dere ikke tror at Jesus var Guds sønn. Det er jo kjernen i Kristendommen.

At du ønsker å døpe, handler vel mer om tradisjoner, slik det gjør for veldig mange som døper sine barn.
Jeg er kristen, med det meste det innebærer, men jeg skal ikke døpe mitt barn, da jeg ikke liker den Norske Kirke.



Anonymous poster hash: 1216a...427
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt, konfirmert og gift i kirka. Nå har jeg ei lita jente som skal døpes, og har rundt dette tenkt litt over dette med kristendommen. Jeg ønsker å døpe jenta mi, samtidig som jeg føler meg litt kynisk fordi jeg ikke anser meg selv som kristen.

Eller, jeg vet ikke om jeg kan kalles kristen utfra ulike definisjoner. I dag opplever jeg at det å kalle seg selv kristen blir oppfattet litt feil. Var ei på jobben en dag som snakket om at hun var kristen. Da var det en annen ansatt som var raskt med å spørre om hun bad til Gud hver kveld o.l. Så jeg synes definisjonen på kristen er litt uklar.

Jeg går kun i kirken ved annledninger som bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelse. Jeg har aldri lest bibelen. Jeg ber ikke til Gud (sett bort i fra den dagen jeg fødte), og jeg tenker svært lite på konsekvensene av mine handlinger. Drikker alkohol når det er fest, har hatt sex utenom ekteskap, og har også krangla mye med naboen. (Skriver med litt ironi her).

Men tilbake til alvor, er jeg kristen?

Jeg "føler" jo meg kristen, men lever jo ikke slavisk etter de ti bud.

Jeg tror det finnes noe mellom himmel og jord, og liker tanken på at det finnes en Gud. Jeg har også et sterkt ønske om å begraves hel i jorden, fordi noe i meg sier at sjela mi da vil komme seg videre til himmelen.

Tror derimot ikke på at Jesus var noe annet enn en helt vanlig snekker, som faktisk døde da de hang han på korset. Tror "jomfru" Maria hadde en elsker, og at Josef var naiv.

Jeg tror at disse menneskene har vært reelle, men tenker at historien rundt har blitt glorifisert.

Jeg er skeptisk, samtidig som jeg tror (på noe).

Kan jeg si at jeg er kristen?

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

Rent teknisk er en kristen en person som tror at Jesus døde og stod opp 1.påskedag, dvs en troende.

Men kristen kan ha så mange betydninger. En døpt person som deg, et gjennomsnitt av befolkningen som føler tilhørighet til kirka ved de store anledningen, kan kalles kristen - særlig hvis du opplever deg som kristen.

Syns det er fint du reflekterer over dette. Å være kristen er ikke å gjøre alt riktig, det er ikke engang å skjønne alt i kristendommen. Det er å tilhøre noe større enn seg selv. Det viktigste er å være ærlig med seg selv.

Jeg skjønner tankene dine omkring Jesus. De er ikke nye. For to tusen år siden var det folk som mente det samme. Men går man dypere inn i argumentene kan man ane at Jesus nok var mer enn bare en tømmermann. Noe spesielt var det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...