Gå til innhold

Når kan man kalle seg kristen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er døpt, konfirmert og gift i kirka. Nå har jeg ei lita jente som skal døpes, og har rundt dette tenkt litt over dette med kristendommen. Jeg ønsker å døpe jenta mi, samtidig som jeg føler meg litt kynisk fordi jeg ikke anser meg selv som kristen.

Eller, jeg vet ikke om jeg kan kalles kristen utfra ulike definisjoner. I dag opplever jeg at det å kalle seg selv kristen blir oppfattet litt feil. Var ei på jobben en dag som snakket om at hun var kristen. Da var det en annen ansatt som var raskt med å spørre om hun bad til Gud hver kveld o.l. Så jeg synes definisjonen på kristen er litt uklar.

Jeg går kun i kirken ved annledninger som bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelse. Jeg har aldri lest bibelen. Jeg ber ikke til Gud (sett bort i fra den dagen jeg fødte), og jeg tenker svært lite på konsekvensene av mine handlinger. Drikker alkohol når det er fest, har hatt sex utenom ekteskap, og har også krangla mye med naboen. (Skriver med litt ironi her).

Men tilbake til alvor, er jeg kristen?

Jeg "føler" jo meg kristen, men lever jo ikke slavisk etter de ti bud.

Jeg tror det finnes noe mellom himmel og jord, og liker tanken på at det finnes en Gud. Jeg har også et sterkt ønske om å begraves hel i jorden, fordi noe i meg sier at sjela mi da vil komme seg videre til himmelen.

Tror derimot ikke på at Jesus var noe annet enn en helt vanlig snekker, som faktisk døde da de hang han på korset. Tror "jomfru" Maria hadde en elsker, og at Josef var naiv.

Jeg tror at disse menneskene har vært reelle, men tenker at historien rundt har blitt glorifisert.

Jeg er skeptisk, samtidig som jeg tror (på noe).

Kan jeg si at jeg er kristen?

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror derimot ikke på at Jesus var noe annet enn en helt vanlig snekker, som faktisk døde da de hang han på korset. Tror "jomfru" Maria hadde en elsker, og at Josef var naiv.

Jeg tror at disse menneskene har vært reelle, men tenker at historien rundt har blitt glorifisert.

Jeg er skeptisk, samtidig som jeg tror (på noe).

Kan jeg si at jeg er kristen?

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

Jeg kan ikke se hvordan man kan være kristen om man ikke tror at Jesus er Guds sønn.

Anonymous poster hash: ce506...8ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kristen om du er døpt og registrert i Den Norske Kirken. Du trenger ikke være religiøs av den grunn. Men hvis du døper barnet ditt uten å være religiøs vil jeg kalle det hyklersk



Anonymous poster hash: ca5f6...464
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minpin

Hvis du ikke tror at Jesus var Guds sønn så synes jeg helt ærlig at det blir litt feil av deg å kalle deg kristen. Det er jo han som først og fremst gjør kristendommen annerledes fra f.eks. jødedommen.

Dog er jeg ikke religiøs selv, så jeg kan ikke svare for de kristne.

Endret av Minpin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinneline

Beskrivelsen din passer meg ganske godt ts. Jeg anser meg ikke selv som en personlig kristen, men ut fra statens definisjoner ville jeg vært kristen.

Det er jo kristendommen som er "min" religion, men jeg tenker litt som deg. Hadde noen spurt om jeg var kristen ville jeg sagt noe som: tjaa, jo, litt? Om noen hadde spurt om jeg var f.eks kristen eller muslimsk, hadde jeg svart kristen.

Så ja, definisjonene er uklare. Det er egentlig bare oss selv som kan definere hva det å være kristen vil si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt, konfirmert og gift i kirka. Nå har jeg ei lita jente som skal døpes, og har rundt dette tenkt litt over dette med kristendommen. Jeg ønsker å døpe jenta mi, samtidig som jeg føler meg litt kynisk fordi jeg ikke anser meg selv som kristen.

Eller, jeg vet ikke om jeg kan kalles kristen utfra ulike definisjoner. I dag opplever jeg at det å kalle seg selv kristen blir oppfattet litt feil. Var ei på jobben en dag som snakket om at hun var kristen. Da var det en annen ansatt som var raskt med å spørre om hun bad til Gud hver kveld o.l. Så jeg synes definisjonen på kristen er litt uklar.

Jeg går kun i kirken ved annledninger som bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelse. Jeg har aldri lest bibelen. Jeg ber ikke til Gud (sett bort i fra den dagen jeg fødte), og jeg tenker svært lite på konsekvensene av mine handlinger. Drikker alkohol når det er fest, har hatt sex utenom ekteskap, og har også krangla mye med naboen. (Skriver med litt ironi her).

Men tilbake til alvor, er jeg kristen?

Jeg "føler" jo meg kristen, men lever jo ikke slavisk etter de ti bud.

Jeg tror det finnes noe mellom himmel og jord, og liker tanken på at det finnes en Gud. Jeg har også et sterkt ønske om å begraves hel i jorden, fordi noe i meg sier at sjela mi da vil komme seg videre til himmelen.

Tror derimot ikke på at Jesus var noe annet enn en helt vanlig snekker, som faktisk døde da de hang han på korset. Tror "jomfru" Maria hadde en elsker, og at Josef var naiv.

Jeg tror at disse menneskene har vært reelle, men tenker at historien rundt har blitt glorifisert.

Jeg er skeptisk, samtidig som jeg tror (på noe).

Kan jeg si at jeg er kristen?

Anonymous poster hash: 12a05...4e5

Du kan si du er en kristen når du tror på at Jesus døde for deg på korset og at Gud mener du er en verdifull person som Han har skapt fordi Han ønsket å ha deg i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tror på Gud, ber før maten, ber før du legger deg, gir penger til fattige(Jesus' sitt viktigste budskap, som Marthin Luther greide å fjerne) osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kristen om du er døpt og registrert i Den Norske Kirken. Du trenger ikke være religiøs av den grunn. Men hvis du døper barnet ditt uten å være religiøs vil jeg kalle det hyklersk

Anonymous poster hash: ca5f6...464

Hun kan døpe datteren og være kulturelt kristen. Det er ikke hyklersk fordi hun faktisk er kulturelt kristen.

Men troende kristen blir hun når hun tror på at veien til Gud hadde vært stengt for mennesker hvis Jesus ikke hadde dødd på korset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror på Gud, ber før maten, ber før du legger deg, gir penger til fattige(Jesus' sitt viktigste budskap, som Marthin Luther greide å fjerne) osv.

Man trenger ikke praktisere noe som helst.

Det er nok at man tror.

Hvis man tror får man ofte lyst til å praktisere troen, men det er en annen sak.

Det er nok å tro på det Bibelen sier: Jesus er Guds sønn og Gud er barmhjertig og rettferdig og ønsker en relasjon til de menneskene Han har skapt. Den relasjonen kan vi ha fordi Jesus døde på korset.

Når man tror dette, er man en kristen.

Det er ingen krav om å praktisere noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke praktisere noe som helst.

Det er nok at man tror.

Hvis man tror får man ofte lyst til å praktisere troen, men det er en annen sak.

Det er nok å tro på det Bibelen sier: Jesus er Guds sønn og Gud er barmhjertig og rettferdig og ønsker en relasjon til de menneskene Han har skapt. Den relasjonen kan vi ha fordi Jesus døde på korset.

Når man tror dette, er man en kristen.

Det er ingen krav om å praktisere noe som helst.

Hva skjedde med Jesus sitt budskap? Se lenge man "synes at fattige fortjener hjelp" så er det godt nok, med ingen handling utført? Det er handlinger som definerer verden!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke praktisere noe som helst.

Det er nok at man tror.

Jeg er ikke ute etter å kverulere her, men her er du innom noe som jeg har tenkt mye på.

Er det sånn at en personlig kristen kan være fullstendig blottet for gode mellommennskelige egenskaper og bare utføre ondsinnede handlinger - og likevel komme til himmelen fordi h*n tror og ber?

På den andre side: Et godhjertet menneske som gjør alt h*n kan for å hjelpe sine medmennesker skal komme til helvete fordi h*n ikke tror på gud?

Et helt alvorlig spørsmål. Er det noen som har noen tanker?

Anonymous poster hash: 81c58...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å kverulere her, men her er du innom noe som jeg har tenkt mye på.

Er det sånn at en personlig kristen kan være fullstendig blottet for gode mellommennskelige egenskaper og bare utføre ondsinnede handlinger - og likevel komme til himmelen fordi h*n tror og ber?

På den andre side: Et godhjertet menneske som gjør alt h*n kan for å hjelpe sine medmennesker skal komme til helvete fordi h*n ikke tror på gud?

Et helt alvorlig spørsmål. Er det noen som har noen tanker?

Anonymous poster hash: 81c58...9c9

Ifølge det kristne budskapet så er det opp til Gud å ta den avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med Jesus sitt budskap? Se lenge man "synes at fattige fortjener hjelp" så er det godt nok, med ingen handling utført? Det er handlinger som definerer verden!

Hvis man faktisk tror på Jesus, så vil jo det han hadde å melde bli intressant.

Hvis man tar budskapet hans fra feks. bergprekenen på alvor, så vil det jo påvirke en kristen, troende person mot å begynne å gjøre ting som feks. å hjelpe fattige. Rett og slett fordi man føler at alternativet blir feil.

Men,det er såklart opp til hver enkelt hvor mye de vil engasjere seg. Noen blir prest og misjonær, noen blir faktisk munk og nonne. Andre bare lever helt vanlig og gir penger til TV innsamling,fordi det føles feil for dem å ikke bidra med noe til fattige. Spesielt når de tror på en barmhjertig Gud og har lest en bibel der det står om Jesus at Han vil man skal ta ekstra hensyn til fattige mensker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raptuza

Jeg tror det er Gud selv/Vårherre som har lagt ned i mennesket og deg og meg eb trang til å søke Gud og hvem vi er i forhold til han. Gud kjenner ditt hjerte og ser hva og hvem du ønsker å være. Om du er en kristen, så er vel utgangspunktet å tro på Gud. Det er bare han som definerer om du er en kristen, i og med at han ser og kjenner hvert eneste menneskehjerte.Og det menes i positiv forstand. Det er tro det kommer an på. Om du tror på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst folkens, vet dere ikke hva kristendom er? Du kan IKKE være kristen hvis du ikke tror på Kristus!

Eneste kristendommen krever av deg er troen på Jesus.



Anonymous poster hash: a95c0...608
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst folkens, vet dere ikke hva kristendom er? Du kan IKKE være kristen hvis du ikke tror på Kristus!

Eneste kristendommen krever av deg er troen på Jesus.

Anonymous poster hash: a95c0...608

Nettopp! Selve definisjonen på å være kristen er jo at du "skal få evig liv hvis du tror på Jesus".

Anonymous poster hash: 9bd07...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å kverulere her, men her er du innom noe som jeg har tenkt mye på.

Er det sånn at en personlig kristen kan være fullstendig blottet for gode mellommennskelige egenskaper og bare utføre ondsinnede handlinger - og likevel komme til himmelen fordi h*n tror og ber?

På den andre side: Et godhjertet menneske som gjør alt h*n kan for å hjelpe sine medmennesker skal komme til helvete fordi h*n ikke tror på gud?

Et helt alvorlig spørsmål. Er det noen som har noen tanker?

Anonymous poster hash: 81c58...9c9

Jeg har blitt oppdratt kristent, og selv om jeg ikke er det lengre, kan jeg forklare hva jeg mente på den tiden.

Frelsen ligger i troen, det er helt klart. Når Jesus var på jorden var han i selskap med fattige, syke, kriminelle og prostituerte, jøder og hedninger, fordi de trodde på han. Men jeg mener også at Gud har gitt mennesker lover og regler.

Mange tror det er så lett som å ha en relasjon til gud,men jeg tror at svaret ligger i 3 deler her:

Relasjon til Gud.

Relasjon til mennesker

Relasjon til jorden.

Fresen kom med Jesus og han skal du søke tilgivelse fra, men alle som har lest GT vet at gud utelukkende ikke kun er nådig og kjærlig. Så på den tiden,mente jeg at det ikke holder med bare troen nei. For hvem kan nøye seg med å tro på den himmelske far,men ikke bry seg om hans ord og vilje?

Som sagt,er ikke kristen, så håper ikke at jeg tråkker på noens tær nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare til ts:

Jesus forkynte og utfordret tilhørerne til å tro og søke Guds rike.

Matt 9,27-29: "Tror dere...?"

Mark 1,15: "Tiden er inne, guds rike er kommet nær. Vend om og tro på evangeliet!"

Å tro på Jesus ble forstått som det samme som å tro på gud, for han ar Guds sønn og ett med Gud.

Å møte Jesus med vantro,ble tolket som å avvise Gud. Jesus sa om seg selv
"jeg er veien,sannheten og livet,ingen kommer til Far uten ved meg"

- Joh 14:5

Så fra mitt synspunkt er man ikke kristen hvis man ikke tror på Kristus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil å kalle seg Kristen BARE fordi man er døpt

Det er et objektivt universielt ubenektelig faktum

Til sist, så er det også fuckings logikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...