Gå til innhold

Jeg betegner meg selv som en agnostiker.. Hvordan ville du betegnet deg selv ifht tro?


Anbefalte innlegg

Ja altså som beskrevet.. Jeg lurer bare altså og er overhodet ikke ute etter å dømme på noe. Som helst måte. Men jeg synes det er interessant å høre hva folk ser på seg selv som ifht til dette med tro eller ikke tro.

Og hvorfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil vel kalle meg ateist, men jeg er egentlig mest apatisk. Hvis det finnes en gud er vedkommende åpenbart ikke særlig interessert i det som foregår her, siden h*n ikke gidder å bekrefte sin eksistens, så jeg ser ingen grunn til å bruke tid på det.

Jeg har i hvert fall ingen gudstro, og mener bevisbyrden ligger på de som hevder noe som går på akkord med naturlovene. Frem til noen presenterer noe kredibelt bevis for at deres religion er rett velger jeg å feste min lit til vitenskapen, da dens fremtoning og metode er langt mer sympatisk og troverdig enn religion stort sett er.



Anonymous poster hash: 748ae...952
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Har litt problemer med å definere meg selv men ligger nok rundt omkring kristen/agnostiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen. Jeg kan dog ikke svare på ditt spørsmål om hvorfor :P Jeg bare tror, liksom.



Anonymous poster hash: a1778...824
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, som for meg betyr bare at jeg ikke er overbevist om at det er en Gud.



Anonymous poster hash: 18b7f...dcb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agnostiker, teknisk sett er jeg vel også ateist. Men jeg føler ordet ateist impliserer så mange andre ting som jeg ikke er enig i(benekte enhver form for liv etter døden f.eks.). Så jeg kaller ikke meg selv det så ofte.



Anonymous poster hash: c5bb6...fd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på meg selv som ateist. Jeg tror rett og slett ikke på noe som helst, og er heller ikke særlig søkende eller ønsker at jeg hadde noen tro. Er rett og slett ikke noe som helst innen noen religioner som virker logisk for me i det hele tatt. Men jeg synes religionshistorie er veldig interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

På det religiøse er jeg ateist, alltid vært så lenge jeg kan huske(lenge før jeg ble 10 år)

På det filosofiske er jeg materalist, skeptiker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiren til alt liv begynte i havet. Hvordan spiren startet der vet ingen, men en ting er sikkert! Gud mm. er fantasi!



Anonymous poster hash: 1788f...315
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agnostiker, men da med en helning mot ateisme: Jeg utelukker at det finnes en gud som griper inn i våre liv, som straffer og belønner og er en målestokk for vår moral. Derfor forkaster jeg også alle religioner jeg har hatt noen befatning med.

Samtidig kan jeg ikke helt utelukke en form for skaper, kanskje en slags "gud" som har satt alt i gang og siden trukket seg tilbake. Hvorfor skal jeg det, når vitenskapen ikke utelukker at det finnes flere romdimensjoner enn de tre vi kjenner? For mange år siden leste jeg en bok som både var underholdende og tenkevekkende, og som fikk fornyet aktualitet med Einsteins generelle relativitetsteori:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flatland

Med andre ord: Når jeg kaller meg agnostiker, betyr ikke det at jeg godtar at hva som helst kan være sant, men at jeg ikke uten videre kan avfeie at det finnes ting vi ikke forstår, og som vi kanskje heller ikke har forutsetninger for å forstå uansett hvor mye vi tenker og forsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Agnostiker. Synes enkelte ateister er minst like latterlige som kristne i hva de prediker og (ikke) tror på. Og så dette snakket om bevisbyrde, da. Tror man, så tror man.



Anonymous poster hash: dbfe9...47d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnostiker. Synes enkelte ateister er minst like latterlige som kristne i hva de prediker og (ikke) tror på. Og så dette snakket om bevisbyrde, da. Tror man, så tror man.

Anonymous poster hash: dbfe9...47d

Helt enig bare synd at de ateister ikke innser det.

Anonymous poster hash: cbdfe...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså som beskrevet.. Jeg lurer bare altså og er overhodet ikke ute etter å dømme på noe. Som helst måte. Men jeg synes det er interessant å høre hva folk ser på seg selv som ifht til dette med tro eller ikke tro.

Og hvorfor :)

Det er litt meningsløst å kalle deg agnostiker. Agnostisisme handler om at man mener det er umulig å vite. Du er kanskje enten en ateistisk agnostiker eller religiøs agnostiker, avhengig av om du faktisk tror eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...