Gå til innhold

Rabdomyolyse - crossfit


Zeropero

Anbefalte innlegg

Hei!

For 6 uker siden trente jeg på meg rabdomyolyse ved å ta for mange hang-ups. Ble innlagt på sykehus med CK-verdi på 33.000, har nå vært utskrevet i 5 uker. Klarer enda ikke strekke ut armene, har mye spasmer og smerter i armene, og er generelt sliten og uvel. Begynner å bli litt beskymret, ettersom jeg ble forespeilet mye kortere restitusjonstid. Noen her som har hatt rabdomyolyse, eller har noe input?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hatt dette selv men en nær venn av meg fikk dette. Han hadde smerter i armene i flere uker etterpå. Han tok derfor en tur til lege for oppfølging. Det synes jeg du også bør gjøre.

Men det er klart det vil ta tid, da hele muskelmassen har fått store skader/enringer. Det tar tid å bygge seg opp igjen.



Anonymous poster hash: 1a714...a48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhabdomyolyse har jo plutselig blitt rene folkesykdommen... Skulle ønske folk kunne roe litt ned på ekstremtreninga. Uansett god bedring!

Anonymous poster hash: c6e02...4a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Vært hos lege, og de kan dessverre mest om halsbetennelse. God kunnskap og informasjon om behandling,men kan lite og ingenting om tiden etter.

Jeg trente 15 min, og var ikke spesielt sliten, så ingen ekstremtrening som må til. Kommer ofte av at man bruker hjelpestrikk, og at forholdet mellom konsentrisk og eksentrisk muskelarbeid blir feil.

Endret av Zeropero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å alle de crossfit tullingene som på død og liv skal trene så hardt å påføre seg dette! Ofte de samme som kommer igjen og igjen, noen lærer aldri. Tar utrolig mye ressurser og syns visst det er morsomt at det går ann å trene seg syk, bilder på fb og snaps fra sengs med iv væske og overvåkningscopp. Guuuud jeg er så lei sånne som deg! Og i tillegg er du frekk nok til å rakke ned på legenes kompetanse, jaja. Det tar tid å komme seg etter å ha ødelagt muskelene (som er det du faktisk har gjort), selv om ck verdiene har falt og nyrene er utenfor fare så er ikke musklene fikset på 1-2-3, de må restitueres og kan ta tid. Dersom du har trent igjen etter å ha blitt utskrevet så kan du ha ødelagt musklene dine mer, og bør få tatt nye prøver for å se at ikke utviklingen går feil vei. Ellers er det roooolig opptrenping som hjelper, syns du det er vanskelig be om henvisning til fysioterapeut.

Anonymous poster hash: 0b66a...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra kunnskap her, forstår du poster som anonym.

Legen sa selv han ikke kunne dette, og sendte meg til fysioterapaut. Fysio må vente til jeg kan strekke ut armene. De forespeilet meg to uker, og nå er det 6 uker uten fremgang, og de vet ikke hvorfor. Så kunnskapen om rabdomyolyse er begrenset, noe de sier selv.

Så om noen som forstår hva rabdomyolyse er har noe input, hadde det vært flott. Er nemlig lite utbytte med tilbakemeldinger fra uvitende bedrevitere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som er lei "slike som deg", Zeropero, er folk som er misunnelig på at de ikke tør eller har kapasitet til å trene hardt. Nå er det sikkert noen som går langt i narsissisme på instagram, men det gjelder for så vidt flere enn bare crossfit-folk.

Rabdo. er noe få har gode kunnskaper om siden det er utrolig lite utbredt. Det får ufortjent mye mediaoppmerksomhet, da det er et svært lite problem i idrett generelt. Vi hører jo aldri om dem som er dehydrert eller får hyponatremi og tilsvarende i utholdenshetsidrett.

Til poenget: Jeg synes det er pussig at du ikke får begynne hos fysio før du kan strekke ut armene. Musklene kan bli forkortet etter slike episoder og sentralnervesystemet er så nervøst at det såvidt vil la deg ha bevegelsesutslag i det hele tatt. Ved andre skader er det normalt å begynne opptrening så fort som mulig. Rett etter akuttfasen eller etter man stopper med smertestillende behandling. Få deg en konsultasjon hos fysio og forklar problemet. Bevegelsesutslag (og mobilitet) er en finurlig kombinasjon av bindevevets strekkbarhet, musklenes styrke i ytterste posisjon og sentralnervesystemets "tro" eller "sikkerhet" på at det er trygt.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabdo er ikke "utolig lite utbredt" som du påstår Supraspinatus, det er bare til gangs endret hvilken aldersgruppe som får dette og årsakene til det, etter at crossfit for alvor gjorde sitt inntog for noen år siden. Tidligere var det vanligst hos personer utsatt for traume, trafikkulykker eller falluykker hos eldre/immobile som ble liggende lenge før de fikk hjelp, nå er det hovedsaklig treningsgale yngre mennesker som står for diagnosen. Og ikke de som går fra hyttet til hytte eller løper bymila, men de som trener crossfit eller til nød styrkeløftnybegynnere. Det får heller ikke ufortjent mye mediaoppmerksomhet, det er bra at det settes fokus på dette. I verste fall kan du få permanent nyresvikt, og behandlingen bør komme igang relativt kjapt for å unngå det. Dehydrering i utholdenhetsidrett er enkelt å behandle utenfor sykehus, og selv med innleggelse er det en billig og kjapp måte å løse det på. Rabdo må behandles på sykehus, det er betydelig mer ressurskrevende og langt dyrerer behandling. Rabdo har for øvrig ingenting med kapasiteten til å trene hardt å gjøre, det handler om manglende innsikt i å gradvis bygge seg oppover, ikke kjøre bånn gass med en gang og slite muskulaturen fullstendig ut. Det gir overbelastning og skade på muskulaturen, ikke hard trening hos en som allerede er trent.

Hos oss tilbys alle fysio på sykehuset så fort hevelsen i aktuell muskulatur er i tilbakegang, å skulle vente i ukesvis er for lenge. Du må gjerne kalle meg uvitende bedreviter ts, men jeg til dags dato trent i årevis uten å trene på meg sykdom, jeg har hatt titalls pasienter med denne diagnosen og vet faktisk en hel del mer enn deg. Men siden du vet best så forstår jeg ikke hvorfor du spør. Du bør uansett kontakte fysio snarest, å vente i ukesvis gjør ingenting bedre.

Anonymous poster hash: 0b66a...7ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be fastlegen om ny henvisning til noen som har litt peiling. Kan du ha fått en vedvarende inflammasjon på grunn av rhabdoen?



Anonymous poster hash: caff1...f82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabdo er ikke "utolig lite utbredt" som du påstår Supraspinatus, det er bare til gangs endret hvilken aldersgruppe som får dette og årsakene til det, etter at crossfit for alvor gjorde sitt inntog for noen år siden. Tidligere var det vanligst hos personer utsatt for traume, trafikkulykker eller falluykker hos eldre/immobile som ble liggende lenge før de fikk hjelp, nå er det hovedsaklig treningsgale yngre mennesker som står for diagnosen. Og ikke de som går fra hyttet til hytte eller løper bymila, men de som trener crossfit eller til nød styrkeløftnybegynnere. Det får heller ikke ufortjent mye mediaoppmerksomhet, det er bra at det settes fokus på dette. I verste fall kan du få permanent nyresvikt, og behandlingen bør komme igang relativt kjapt for å unngå det. Dehydrering i utholdenhetsidrett er enkelt å behandle utenfor sykehus, og selv med innleggelse er det en billig og kjapp måte å løse det på. Rabdo må behandles på sykehus, det er betydelig mer ressurskrevende og langt dyrerer behandling. Rabdo har for øvrig ingenting med kapasiteten til å trene hardt å gjøre, det handler om manglende innsikt i å gradvis bygge seg oppover, ikke kjøre bånn gass med en gang og slite muskulaturen fullstendig ut. Det gir overbelastning og skade på muskulaturen, ikke hard trening hos en som allerede er trent.

Hos oss tilbys alle fysio på sykehuset så fort hevelsen i aktuell muskulatur er i tilbakegang, å skulle vente i ukesvis er for lenge. Du må gjerne kalle meg uvitende bedreviter ts, men jeg til dags dato trent i årevis uten å trene på meg sykdom, jeg har hatt titalls pasienter med denne diagnosen og vet faktisk en hel del mer enn deg. Men siden du vet best så forstår jeg ikke hvorfor du spør. Du bør uansett kontakte fysio snarest, å vente i ukesvis gjør ingenting bedre.

Anonymous poster hash: 0b66a...7ff

Jeg er enig at det er viktig med fokus på forebygging av rabdo i f.eks. crossfit, bootcamp og andre intensive treningsformer, men det forandrer ikke det faktum at det er lite utbredelse av dette i forhold til andre skader i idretten. Det har nok økt etter inntoget av mer intensive treningsformer, men jeg tviler på at statistikken viser at dette ligger høyt på listen av skader. Legg også merke til at jeg nevner innen idrett. Rabdo i forbindelse med trykkskader i andre arenaer enn idretter er ikke relevant for dette. Grunnen til at det virker som dette er vanlig er fordi media skriver mer om dette. Det som kommer til bevisstheten med letthet oppleves gjerne som mer frekvent enn det som ikke gjør det. I tillegg forsterkes effekten av at det potensielt er livstruende. Det betyr nødvendigvis ikke at det er her hovedprioriteten bør ligge av ressurser til å forebygge skader.

Når jeg snakker om kapasitet til å trene hardt så snakket jeg om misunnelse, eller forakt for andre treningsformer enn det en driver med selv. Det er lov å være kritisk til friidrett, crossfit, sykling, eller hva det måtte være, men det er ingen grunn til rakke ned på andre. Eller tro at man er bedre enn andre fordi man driver med en annen treningsform. Det er bare ufint.

Det er sjelden at nybegynnere pådrar seg rabdo. De tilfellene jeg har hørt om (jobber ikke på akuttmottak, så mitt utvalg er jo selvsagt begrenset) skjer nærmest utelukkende på utøvere som enten er på høyt nivå, eller på noen med god treningsbase som er borte fra trening (f.eks. pga sykdom) og starter for hardt når de kommer tilbake. De fleste tilfellene jeg har hørt om er begrenset til armene, og noen få i beina. Det tilsier at vi snakker stort sett om store øvelser som er relativt lette med mange repetisjoner på små muskler. Kipping pull ups, eller negative pull ups er jo helt unike når det gjelder belastning i forhold til muskelvolum.

Og det er for meg et under at treningssenter som driver med crossfit ikke sprer mer bevissthet rundt dette med treningsvolum kontra erfaring/base. Jeg gjetter også på at de fleste tilfellene av (mild) rabdo forblir ubehandlet da dette bare oppleves som sterk stølhet. Etter intensive økter bør en uansett være påpasselig med stort inntak av væske og overvåke farge på urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabdo er ikke "utolig lite utbredt" som du påstår Supraspinatus, det er bare til gangs endret hvilken aldersgruppe som får dette og årsakene til det, etter at crossfit for alvor gjorde sitt inntog for noen år siden. Tidligere var det vanligst hos personer utsatt for traume, trafikkulykker eller falluykker hos eldre/immobile som ble liggende lenge før de fikk hjelp, nå er det hovedsaklig treningsgale yngre mennesker som står for diagnosen. Og ikke de som går fra hyttet til hytte eller løper bymila, men de som trener crossfit eller til nød styrkeløftnybegynnere. Det får heller ikke ufortjent mye mediaoppmerksomhet, det er bra at det settes fokus på dette. I verste fall kan du få permanent nyresvikt, og behandlingen bør komme igang relativt kjapt for å unngå det. Dehydrering i utholdenhetsidrett er enkelt å behandle utenfor sykehus, og selv med innleggelse er det en billig og kjapp måte å løse det på. Rabdo må behandles på sykehus, det er betydelig mer ressurskrevende og langt dyrerer behandling. Rabdo har for øvrig ingenting med kapasiteten til å trene hardt å gjøre, det handler om manglende innsikt i å gradvis bygge seg oppover, ikke kjøre bånn gass med en gang og slite muskulaturen fullstendig ut. Det gir overbelastning og skade på muskulaturen, ikke hard trening hos en som allerede er trent.

Hos oss tilbys alle fysio på sykehuset så fort hevelsen i aktuell muskulatur er i tilbakegang, å skulle vente i ukesvis er for lenge. Du må gjerne kalle meg uvitende bedreviter ts, men jeg til dags dato trent i årevis uten å trene på meg sykdom, jeg har hatt titalls pasienter med denne diagnosen og vet faktisk en hel del mer enn deg. Men siden du vet best så forstår jeg ikke hvorfor du spør. Du bør uansett kontakte fysio snarest, å vente i ukesvis gjør ingenting bedre.

Anonymous poster hash: 0b66a...7ff

"Tar utrolig mye ressurser og syns visst det er morsomt at det går ann å trene seg syk, bilder på fb og snaps fra sengs med iv væske og overvåkningscopp. Guuuud jeg er så lei sånne som deg! .. Syns du det er vanskelig å be om henvisning til fysio?"

Å svare noen som ber om hjelp på en sånn måte, er så bedreviter som det går an å bli. Ingenting vet du om hvor hard jeg trener, om min helse, eller om jeg poster noe som helst på sosiale medier. Spør faktisk om hjelp, for jeg har prøvd å få hjelp i det offentlige, og sår tvil med oppfølgingen jeg får.

Men takk for at du i ettertid tar deg tid til et skikkelig svar, det setter jeg veldig pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be fastlegen om ny henvisning til noen som har litt peiling. Kan du ha fått en vedvarende inflammasjon på grunn av rhabdoen?

Anonymous poster hash: caff1...f82

Takk for input! Skal ta det opp med fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er lei "slike som deg", Zeropero, er folk som er misunnelig på at de ikke tør eller har kapasitet til å trene hardt. Nå er det sikkert noen som går langt i narsissisme på instagram, men det gjelder for så vidt flere enn bare crossfit-folk.

Rabdo. er noe få har gode kunnskaper om siden det er utrolig lite utbredt. Det får ufortjent mye mediaoppmerksomhet, da det er et svært lite problem i idrett generelt. Vi hører jo aldri om dem som er dehydrert eller får hyponatremi og tilsvarende i utholdenshetsidrett.

Til poenget: Jeg synes det er pussig at du ikke får begynne hos fysio før du kan strekke ut armene. Musklene kan bli forkortet etter slike episoder og sentralnervesystemet er så nervøst at det såvidt vil la deg ha bevegelsesutslag i det hele tatt. Ved andre skader er det normalt å begynne opptrening så fort som mulig. Rett etter akuttfasen eller etter man stopper med smertestillende behandling. Få deg en konsultasjon hos fysio og forklar problemet. Bevegelsesutslag (og mobilitet) er en finurlig kombinasjon av bindevevets strekkbarhet, musklenes styrke i ytterste posisjon og sentralnervesystemets "tro" eller "sikkerhet" på at det er trygt.

Takk for både oppbakking og gode svar. kontakter fysio i morgen og nevner ditt svar. Er fortvilende å være dårlig og redd, og ikke få noen svar eller behandlingsplan, så takk for at du tok deg tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for både oppbakking og gode svar. kontakter fysio i morgen og nevner ditt svar. Er fortvilende å være dårlig og redd, og ikke få noen svar eller behandlingsplan, så takk for at du tok deg tid :)

"There currently are no evidence based guidelines for return to play after an episode of exertional rhabdomyolysis. However, a conservative return to sport protocol has been described by Consortium for Health and Military Performance (CHAMP) and is listed below."

Returntosport.png

Kilde: http://www.physio-pedia.com/Rhabdomyolysis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"There currently are no evidence based guidelines for return to play after an episode of exertional rhabdomyolysis. However, a conservative return to sport protocol has been described by Consortium for Health and Military Performance (CHAMP) and is listed below."

Returntosport.png

Kilde: http://www.physio-pedia.com/Rhabdomyolysis

Dette er jo gull!

Tusen millioner takk🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...