Gå til innhold

Jeg trenger sårt til hjelp! Jeg går ikke opp i vekt :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg HATER kroppen min og har alltid slitt med vekten. Jeg har ikke former. Null rumpe og pupper. Kragebein og ryggbeina stikker ut :( Xs er nesten for lite for meg. Jeg er 167 og veier 46/47. Selvtilliten er på bunn.

Å legge på seg når er veldig spinkel fra naturens side og anlegg for være ganske tynn, er fryktelig vanskelig. For noen år siden veide jeg 55 og jeg vil opp der igjen.

Noen som kan hjelpe? Hva bør jeg spise og hvor mye? Jeg tør ikke å trene for er bare redd for å gå ned i vekt.

Takker for alle svar :)

Anonymous poster hash: c5222...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mente at Xs nesten er for stort.

Anonymous poster hash: c5222...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det som deg. Går ikke opp i vekt. Veide 10kg mer enn jeg gjør nå for tre år siden, og vil tilbake dit, men det er klin umulig...

Jeg har prøvd spise mer mat enn jeg egentlig orker, jeg har prøvd å spise mye sunt fett, jeg har prøvd å spise masse kjøtt, jeg har prøvd å trene, jeg har prøvd å spise godterier... Jeg har prøvd å senke aktivitetsnivået mitt (dette holdt ikke lenge, jeg følte meg ikke bra av å sitte stille hele tiden).. Jeg er 180 og veier 59kg....

Anonymous poster hash: 19e0c...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at finnes noen som sliter med det samme som meg. Føler at alle vil ned i vekt.

Jeg har å prøvd å spise mer, men vekten rikker seg ikke. Står helt still og jeg er så lei. Håper noen har noen gode råd og tips å komme med :)

Anonymous poster hash: c5222...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening vil gi litt vektoppgang fordi man bygger muskler. Men man må spise nok næringsrik mat til å dekke behovet for trening + daglig forbruk. totalen om man vil opp i vekt, må være på kalorioverskudd. Om man trener og spiser for lite så tærer man kun på kroppens egne lagre (fett, muskler), og da er man like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har du sjekket om du har høyt stoffskifte?

Hvordan sjekker jeg det?

Anonymous poster hash: c5222...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hele tiden på å berike maten, uten å la det få for stort fokus.

F eks: bruk meierismør på skiven, ekstra olje i maten, hyppige måltider osv.

Knask gjerne på nøtter og avakado til mellommåltider, dette er sunne- men næringsrikt produkter. Finnes også ulike næringsdrikker man får kjøpt på apoteket som du kan drikke innimellom måltidene.

Tror også at det er viktig å ikke la dette få altfor stort fokus i hverdagen, da alt tenkningen på mat kan føre til at du ikke orker spise så mye- og man kan føle det blir uoverkommelig.

Ta en tlf til legen og be om å få ta en blodprøve. Lavt stoffskifte? Har du noen mangler? Hvordan er avføringsmønsteret ditt, osv!

Uansett, masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å telle kalorier så du vet hvor mye (eller eventuelt lite) du får i deg? Hvis du først finner ut hvor mye du spiser i det daglige, så kan du legge deg opp mot 500 kalorier ekstra per dag hvis du klarer. Da burde du gå opp ca en halv kilo i uka.

Ellers syns jeg at AngryMouse hadde gode forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde få tatt blodprøver og sjekket stoffskiftet. Kanskje det er for høyt? Evt. sjekke deg for diabetes (hvis vekta plutselig er blitt lavere).



Anonymous poster hash: 2e0df...6d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hva er forskjellen nå og da du veide 55 kg? Noe må jo ha skjedd siden du har gått såpass mye ned i vekt.

Hva er annerledes nå enn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen nå og da du veide 55 kg? Noe må jo ha skjedd siden du har gått såpass mye ned i vekt.

Hva er annerledes nå enn da?

Jeg har alltid vært spinkel. Det var bare noen måneder (kanskje 1 halvt år) jeg veide 55. Jeg har som regel ligget under 50 kg. Vet ikke hvorfor jeg gikk opp i vekt, men gikk fort ned igjen.

Anonymous poster hash: c5222...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg har alltid vært spinkel. Det var bare noen måneder (kanskje 1 halvt år) jeg veide 55. Jeg har som regel ligget under 50 kg. Vet ikke hvorfor jeg gikk opp i vekt, men gikk fort ned igjen.

Anonymous poster hash: c5222...227

Hvordan er kostholdet? Du burde iallefall spise kaloritette måltider. Jeg er selv småspist og løper ca 4 mil i uka så må passe på at jeg får i meg nok kalorier.

Jeg passer på å spise 4 faste måltider med fokus på mye fett da jeg blir fort mett på ris/pasa/brød og da ikke klarer å spise nok(lever lavkarbo da jeg også slet med mye oppblåst mage med mye raske karbohydrater).

Jeg kjører på med peanøttsmør, kokosmelk, fløte, avokado, nøtter, hjemmelagde nøttebarer med dadler og mørk sjokolade etc. for å få opp kaloriene. Bare 100 gram med nøtter er 600 kcal og en ss med peanøttsmør er 110 kcal så her kan du enkelt booste opp kcalinntaket uten å spise enorme mengder og bli sprengt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis mye av pasta ris poteter brød og masse junk food og godteri. Spis mer kalorier om dagen enn det du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke lett å være for tynn heller nei, selvom alle vi "tjukkaser" sier vi gladelig hadde byttet med dere ;)

Men tror du bør teste ut enkle ting som de fleste her sier, så lenge du er frisk. Bytt ut margarin med ekte meierismør, stek maten i smør istedenfor matolje, sjekk ut hva du spiser som du kan bytte ut med mer kalorier. F.eks mange spiser kyllingfilet, spis heller grillet kylling, og spesielt skinnet har mye kalorier. Sleng på litt ekstra dressing over salaten, litt ekstra sennep/ketchup/majones/whatever oppå pølsa.. Drikk ekte brus, ingen light-produkter. Hvis du spiser loff med reker, smør skiva med majones istedenfor smør (og gjene til alt annet pålegg også).. Tips om å sette seg på sofaen å spise potetgull funker ikke (men hvis du gjør det, lag dipen med fet rømme istedenfor lettrømme eller youghurt) fordi de aller fleste gjør det innimellom, og de aller færreste sitter der dagen lang ;) Og å spise, spise og spise bare for å spise klarer de færreste...



Anonymous poster hash: 0644b...eb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mye av pasta ris poteter brød og masse junk food og godteri. Spis mer kalorier om dagen enn det du skal ha.

Da kommer hun bare til å bli blubbete og er vel ikke det ts er ute etter. Er ikke sunt å stu i seg junk og godterier.

Jeg skjønner hvordan du har det og jeg hadde samme problem da jeg var i tenårene. Jeg var tynn som en flis! Da var vel da jeg fylte 21-22 jeg ikke hadde like høy forbrenning og gikk mer opp i vekt. Skjedde helt naturlig. Jeg er fortsatt slank, men ser ikke ut som jeg har anoreksi lengre.

Ville prøvd å få i meg mer proteiner, sunt fett og kalorier i alle fall. Kanskje prøve å økende mengdene du spiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig du burde telle kalorier en periode, mest for å bli bevisst på hva de forskjellige matvarene inneholder og hvor mye du normalt får i deg iløpet av en dag. Jeg er littegrann lavere enn deg, og har funnet meg til rette med mine ekstremt stabile 47 kg, men den ene perioden da jeg klarte å holde en vekt på 52 kg fikk jeg i meg rundt 3500 kcal om dagen (skal sies at jeg var sykemeldt samtidig, mulig det hadde holdt med litt mindre om jeg hadde vært helt frisk ellers). Da jeg ble frisk og fikk jobb og studier å fokusere på orket jeg ikke lengre å spise så mye. Så da gikk jeg tilbake til å la sulten styre og endte på 47 kg igjen. Men det hjalp i hvert fall tydelig å øke kaloriinntaket og ikke bare tro at jeg spiste mye, men faktisk telle så jeg var sikker.

Ellers kan det faktisk hjelpe å trene litt, særlig styrke. Da må man naturligvis følge opp med å spise litt ekstra, men økt muskelmasse vil øke vekta.

Eller man kan rett og slett bli venn med kroppen sin og slutte å pirke på hvordan den ser ut, så lenge den fungerer. Det er alltid lurt å trene og spise sunt, men ikke først og fremst fordi det hjelper på vekta/utseendet, men fordi det skaper en sunn kropp innvendig. Siden jeg er for lat til å endre på utseendet valgte jeg den løsningen :danse:



Anonymous poster hash: 16e0f...890
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig, jeg er like høy som deg og føler meg dritfeit når jeg veier det samme...

Men nå sliter jeg med spiseforstyrrelser da..:(



Anonymous poster hash: 3ed99...a9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen, det kan hende du ikke får i deg nok næring også, og at dette står i veien for vektøking.



Anonymous poster hash: 1a74b...25e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spise proteinbar med ca 300 kcal etter trening. Passer på å spise mye nøtter som mellommåltid. Optimalt sett så burde en prøve å spise en tidlig middag og dermed ta seg en porsjon til før en legger seg.

Prøv å planlegge måltidene i forveien. Ha alltid med deg nøtter og lignende når du er ute. En kalori her, en kalori der.. og fokuser mer på styrke enn kondisjonstrening.



Anonymous poster hash: fac57...d5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...