Gå til innhold

Medisin på OCD(tvangslidelser)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter forferdelig med tvangstanker og tvangshandlinger som tar over store deler av livet mitt. Dette er egentlig utrolig flaut å snakke om, og ingen andre vet hva som konstant går gjennom hodet mitt.

Det sliter meg helt ut mentalt, og jeg klarer ikke å ha det slik lenger, derfor jeg har bestemt å ta skrittet og søke hjelp. Uansett hvor ubehagelig det vil være å dele dette med legen.

Det jeg lurer på er:

1. Har noen av dere prøvd medisiner mot tvangstanker?

2. I såfall hvilke?

3. Og hvilke bivirkninger opplevde dere?

Hadde satt utrolig stor pris på tilbakemeldig :)

På forhånd takk!



Anonymous poster hash: 5e0c5...a0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du trenger er i hovedsak ikke medisiner, det er psykologisk hjelp.

Du trenger å snakke med noen om tvangshandlingene- og tankene dine, slik at du kan lære hvorfor de er der og hva som trigger dem. Det er den beste medisinen du kan få :)

Vet ikke engang om det finnes medisiner for sånt.

Men uansett: KJEMPEBRA at du har bestemt deg for å få hjelp! Gled deg til å bli mer kjent med deg selv og lykke til :)

(hilsen hun som trodde hun aldri skulle bli kvitt problemene sine, men som til slutt snakket med noen og fikk et nytt liv)



Anonymous poster hash: 61d9a...2d3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke medisiner mot ocd, dessverre. Jeg spurte psykologen min om dette en gang. Hun sa at det finnes medisiner som kan roe en ned, men vet ingenting mer om det. Imidlertid kan man få medisiner mot angst, angst er jo triggeren for ocd, og eneste måten å bli kvitt tvangstanker på er å jobbe hardt med dem. Og da er det nok bra å kunne bruke angstdempende medisiner i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke medisiner mot ocd, dessverre. Jeg spurte psykologen min om dette en gang. Hun sa at det finnes medisiner som kan roe en ned, men vet ingenting mer om det. Imidlertid kan man få medisiner mot angst, angst er jo triggeren for ocd, og eneste måten å bli kvitt tvangstanker på er å jobbe hardt med dem. Og da er det nok bra å kunne bruke angstdempende medisiner i tillegg :)

Husk at angstdempende medisiner er avhengighetsskapende, spesielt sånt som skal "roe en ned" som Valium osv.

Jeg ble avhengig, og fikk til slutt angst av ALT hvis jeg ikke hadde med meg beroligende over alt. Grusomt. Ble ikke mindre angst av det akkurat. Nå har jeg heldigvis kommet meg ut av avhengigheten.

Ville virkelig prøvd hardt å forsøke uten disse medikamentene først i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at angstdempende medisiner er avhengighetsskapende, spesielt sånt som skal "roe en ned" som Valium osv.

Jeg ble avhengig, og fikk til slutt angst av ALT hvis jeg ikke hadde med meg beroligende over alt. Grusomt. Ble ikke mindre angst av det akkurat. Nå har jeg heldigvis kommet meg ut av avhengigheten.

Ville virkelig prøvd hardt å forsøke uten disse medikamentene først i hvert fall...

Det er jo ganske logisk at sterke medisiner kan være avhengighetsskapende, men kan virkelig vanlige angstdempende medisiner være avhengighetsskapende? Det visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville heller satse på å jobbe med dette selv, få psykologhjelp og rett og slett trene deg på det istedenfor medisiner. Har ikke selv prøvd medisin, men har en venninne som fikk GRUSOMME bivirkninger og en kraftig forverring da hun sluttet på medisinene.

Kan derimot trøste med at jeg har blitt MYE bedre på egenhånd. Burde sikkert fått litt hjelp i tillegg, men har brukt et halvår på dette og kommet veldig langt alene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som bruker SSRI for tvangslidelse, og hun er kjempefornøyd. Husker dessverre ikke hva den heter, men synes du absolutt burde prøve. Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Fontex mot tvangslidelser, men endte opp med å få kviser så store som byller og masse arr etterpå av dem.. I tillegg mistet jeg sexlysten og fikk blåmerker på kroppen. Ellers har jeg prøvd Cipralex. Fikk ingen bivirkninger av dem, men det skjedde heller ikke noen positive forandringer. Men det er jo verdt et forsøk, så du kan jo høre med legen om denne.



Anonymous poster hash: f3905...bb9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde zoloft en gang, de ga meg bare syke drømmer hver natt, så sluttet.

Det eneste jeg har opplevd som hjelper litt, er eksponeringsterapi.

Det hjelper å lage en pyramide og dele den opp fra 1-10, og sette post-it lapper med ting som er vanskelige å gjøre ut i fra vanskelighetsgrad. 1 er lettest å utføre, 10 er uutholdelig. Du begynner med det letteste, og vil etter hvert oppleve at du kan flytte noen av post-it lappene et par hakk ned på pyramiden.

Denne metoden brukte jeg med min behandler i 2010, så det begynner å bli en stund siden. Jeg har vært konstant ut og inn av hjelpeenheter siden den gang, og hver gang har jeg prøvd å forklare at dette er det som funker, men det er jo INGEN dyktige behandlere som klarer å fatte dette. Alle er rett og slett bare tafatte.

Så jeg er like dårlig som før, men jeg lever med det. Håper du får hjelp til dine tvangstanker og tvangshandlinger, og klarer å bli bedre i samarbeid med din behandler (sørg for å velge en dyktig en).

Endret av outkast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 i familien med OCD. Begge bruker Cipralex som demper noen deler ,samt de får eksponeringsterapi.

Det er stor forskjell på før og etter , begge sier cipralex'en demper angsten som følger med ocd. Jeg ser jo stor forskjell selv på begge og hva de har drevet med før.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Sånne spørsmål burde du ta opp med legen din. Det som fungere for en trenger ikke nødvendigvis å fungere for en annen.Samme som med bivirkninger. Noen får de verste,noe de milde og andre ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Zoloft i hovedsak for å dempe depresjonen som ofte følger med OCD, men har merket at OCD-plagene har roet seg litt ned etter at jeg startet på pillene. Mulig fordi plagene blir verre når humøret er verre.

Oppsøk legen din og få henvisning til psykolog. Tvangslidelser er noe du må jobbe med, og det er sjelden en quick fix dessverre.

Og til Outkast, har du forsøkt å bli henvist til et OCD-team på DPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...