Gå til innhold

Rutiner og hygiene ved sopp i underlivet.


Gjest Pheel

Anbefalte innlegg

Enda det ikke gikk bort? Hjalp det ikke?

Anonymous poster hash: 5d275...532

Nei, for meg hjalp det ikke. Jeg hadde kronisk underlivssopp. Det om tilbake så fort jeg sluttet på Diflucan. Kjente det begynte å svi og klø etter noen dager uten (tok en tablett i uken som veldikeholdsdose).

Da var jeg veldig lei og sliten av sårt og kløende underliv kan jeg si deg.

Men så leste jeg om dette eddikvannet da, da hadde jeg også prøvd hvitløk og yoghurt uten effekt. Så jeg trodde ikke på det, men det fungerte veldig bra! Nå er det mange måneder siden sist jeg måtte bruke det. Og hvis jeg kjenner det svir/klør og skyller jeg med eddikvannet i noen dager også er det greit igjen.

Anonymous poster hash: 524c7...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En pille koster ca 45 kr. Ofte er 1-2 piller nok. Den tar all sopp i hele kroppen. Jeg får ingen bivirkninger av den. Den er billigere enn en kombipakning med Canesten.

Synonympreparatet heter Fluconazol (er helt likt), og enda rimeligere.Anonymous poster hash: c2909...f35

Tusen takk! Misforstod en side helt, jeg, da, da det er billig. Har vært hos legevakten, litt kjedelig, men synes nesten ikke jeg kunne vente til tirsdag heller, så fikk en pille med Fluconazol, og håper den tar knekken på alt nå.

Noen som vet om jeg også burde unngå fullkornsris og -pasta, hvertfall en ukes tid?

Ifølge den siden her er hvertfall disse ok:

http://www.helseogkost.no/artikler/candida/candida-handletips/Andre-matnyttige-tips

Setter pris på alle svar jeg har fått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er første gang du har hatt sopp kan du antagelig ta det helt med ro. Det går nok over nå som du har fått medisin. Ingen grunn til å legge om kostholdet pga et enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er første gang du har hatt sopp kan du antagelig ta det helt med ro. Det går nok over nå som du har fått medisin. Ingen grunn til å legge om kostholdet pga et enkelt tilfelle.

Er livredd for å ikke bli kvitt det, da jeg også føler meg dårlig, mye hodepine og fryktelig trøtt, noe som er symptomer på sopp i kroppen som jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er livredd for å ikke bli kvitt det, da jeg også føler meg dårlig, mye hodepine og fryktelig trøtt, noe som er symptomer på sopp i kroppen som jeg har lest.

Hodepine og trøtthet kan skyldes mye annet. Immunsystemet sørger for at soppen ikke angriper indre organer, da ville man blitt veldig, veldig dårlig. Det eneste unntaket er inni tarmene. Men sopp er egentlig en del av normalfloraen, også i underlivet. Det er når det blir for mye av den at det kan bli et problem.

Diflucan pleier å være effektivt. Fullkornsris og fullkornspasta er sikkert bra. Det man kan prøve å unngå er mye sukker og hvitt mel.

Anonymous poster hash: c2909...f35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter to kraftige soppinfeksjoner på ett år hvor kun hestekur med diflucan funket merket jeg tendensen til å få det igjen, dette var på en lørdag og jeg fikk ikke time hos fastlegen før på mandag så i ren desperasjon nappet jeg med meg en tube med multi gyn fra apoteket. Det var rene himmelriket - umiddelbar effekt mot kløen. Den brenner litt når man har den på, det er helt normalt og vanlig. Nå bruker jeg den forbyggende og alltid rett etter sex og skjeden min har aldri hatt det bedre!

http://www.pharmex.no/multigyn/



Anonymous poster hash: 47529...f8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg heldigvis bedre i dag! Og er ikke hoven og rød lenger, selvom det enda klør littegrann, men ikke i nærheten av slik det var. Så det der ut til å fungere heldigvis!

Hvor lenge burde jeg helt unngå sukkerholdig mat, holder det til jeg er helt symptomsfri tro?

Kjøpte også en pakke med melkesyrevagitorier, Lactal Balance, er det greit å bare ta en nå og da som forebygging, elle burde jeg følge pakningsvedlegget helt riktig? Og er det lurt å ta en med det samme en jeg er kvitt symptomene, eller vente litt?

Hva skulle jeg gjort uten Kvinneguiden? <3

Endret av Pheel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to kraftige soppinfeksjoner på ett år hvor kun hestekur med diflucan funket merket jeg tendensen til å få det igjen, dette var på en lørdag og jeg fikk ikke time hos fastlegen før på mandag så i ren desperasjon nappet jeg med meg en tube med multi gyn fra apoteket. Det var rene himmelriket - umiddelbar effekt mot kløen. Den brenner litt når man har den på, det er helt normalt og vanlig. Nå bruker jeg den forbyggende og alltid rett etter sex og skjeden min har aldri hatt det bedre!

http://www.pharmex.no/multigyn/

Anonymous poster hash: 47529...f8f

.

Multigyn er min redning også. Etter å ha blitt plaget med 4-7 soppinfeksjoner i året i flere år tipset apoteket meg om denne. Nå har jeg ikke hatt det på 2 år, men har alltid en sånn tube i skapet på badet i tilfelle :)

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg heldigvis bedre i dag! Og er ikke hoven og rød lenger, selvom det enda klør littegrann, men ikke i nærheten av slik det var. Så det der ut til å fungere heldigvis!

Hvor lenge burde jeg helt unngå sukkerholdig mat, holder det til jeg er helt symptomsfri tro?

Kjøpte også en pakke med melkesyrevagitorier, Lactal Balance, er det greit å bare ta en nå og da som forebygging, elle burde jeg følge pakningsvedlegget helt riktig? Og er det lurt å ta en med det samme en jeg er kvitt symptomene, eller vente litt?

Hva skulle jeg gjort uten Kvinneguiden? <3

Det holder sikkert spise minst mulig sukker og hvitt mel inntil du er symltomfri, men i et forebyggende perspektiv så er det lurt å være bevisst på det også etter avluttet begandling.

Man kan ta Lactal tabletter av og til (er usikker på hvor mye de virker). Diflucanen tar nok bort mesteparten av soppen, så da trenger man ikke ta Lactal som en kur.

Skal forsøke Multi Gyn selv, som de anbefaler over her. :)

Anonymous poster hash: c2909...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder sikkert spise minst mulig sukker og hvitt mel inntil du er symltomfri, men i et forebyggende perspektiv så er det lurt å være bevisst på det også etter avluttet begandling.

Man kan ta Lactal tabletter av og til (er usikker på hvor mye de virker). Diflucanen tar nok bort mesteparten av soppen, så da trenger man ikke ta Lactal som en kur.

Skal forsøke Multi Gyn selv, som de anbefaler over her. :)Anonymous poster hash: c2909...f35

Takk!

-

Kjøpt inn flatbrød av rug, pålegg og middager som skal inneholde så lite karbo som mulig, og kun spist riktig, men skeiet ut ikveld da kaken som stod i kjøleskapet fra før av ble for uimotståelig. Får håpe der går bra uansett, og at ikke alt har vært forgjeves.

Jeg drikker også urtete med bl.a solhatt og timian, som jeg har litt kanel i. Har noen erfaringer med at tilskudd som dette egentlig har noen virkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS, ekle detaljer.

I går tok jeg en vagitorie fra Lactal. Og i dag kjentes det plutselig ut som jeg måtte tisse, men nei, det kom skikkelig seig slim ut, og mye. Kan dette være på grunn av enten Canesten eller Lactal vagitorie, eller er det tegn på at jeg ikke er bra enda?

Aldri opplevd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vagitorier kommer ut igjen ja.



Anonymous poster hash: c8cdf...379
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vagitorier kommer ut igjen ja. Anonymous poster hash: c8cdf...379

Ja, kjente når hvertfall noe av Canestenen kom ut igjen, fordi det jo er som pulver blandet med væske, men dette var altså slim med klar farge. Men kanskje Lactalen blir slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hehe, jeg er i hvert fall desperat nok til å prøve eddikløsning, så det skal jeg gjøre. :) Kan komme tilbake med rapport........

Anonymous poster hash: 5d275...532

Da er jeg tilbake... har brukt det i et par dager uten resultat. Funket det for alle etter et par dager eller trengte noen av dere lenger tid? Er ikke helt sikker på om jeg gjør det riktig, for på meg svir det ikke i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 5d275...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres kanskje merkelig ut, men en eddikblanding er vidunder for å bli kvitt en soppinfeksjon.

Bland ut 1/2 liter lunkent vann med 4 ss eddikk og 1 ts salt. Sprøyt det opp i skjeden, rundt kjønnsleppene og i rumpesprekken (altså hele underlivet). Gjør dette 2-3 ganger om dagen til og med et par dager etter symptomfri. På meg så hjelper det etter 1-2 dager. Mye mere effektivt enn Canesten og Pevaryl for min del.

Det kan svi litt, men det går fort over.

Anonymous poster hash: 524c7...fed

Er det jeg alltid anbefaler i slike tråder :) Er MYE bedre en canesten som jeg brukte før mot kronisk sopp. En kur med eddik og soppen forble borte :)

Ellers er sopp glad i fuktighet så tørk deg godt. Vask kun med vann, ikke noen slags såpe.

Anonymous poster hash: fe418...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er jeg tilbake... har brukt det i et par dager uten resultat. Funket det for alle etter et par dager eller trengte noen av dere lenger tid? Er ikke helt sikker på om jeg gjør det riktig, for på meg svir det ikke i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 5d275...532

Hvordan kan man gjøre feil? Hos meg var en kur nok, altså 3 ganger i 2 dager, og 2 ganger dagen etterpå for da var symptomene borte.

Sikker på at det er sopp? Klamydia kan ligne veldig.

Anonymous poster hash: fe418...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres faen meg ut som en helltidsjobb å håndtere den der fitta gitt



Anonymous poster hash: 1b0eb...06d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man gjøre feil? Hos meg var en kur nok, altså 3 ganger i 2 dager, og 2 ganger dagen etterpå for da var symptomene borte.

Sikker på at det er sopp? Klamydia kan ligne veldig.

Anonymous poster hash: fe418...2a0

Har sjekket meg for alle kjønnsykdommer, så ja.

Ok, jeg gjorde det bare 2 ganger om dagen, kanskje det var det.

Anonymous poster hash: 5d275...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...