Gå til innhold

Norske studenter skvises ut fra studentboligene.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Egentlig burde ingen få bo mer enn tre år i studentbolig når boligkøene er som det er slik i dag. Da jeg bodde i studentbolig var det flere som hadde bodd i 5 år, og mange somlet med studiene og tok det med ro fordi de bodde billig. Det gjør at nye studenter ikke får en god start på studiene. Det burde i det minste vært forbeholdt en god slump med boliger man kunne bo i 12 måneder.

Hva om man tar en mastergrad da? Jeg går siv.ing. ved NTNU, hvor studieløpet er på til sammen 5 år.<br /><br /> Anonym poster: 910830cdd0a16ef6e682c0d39fdd2a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

'Utlandet', ja. Jeg har studert i England, Frankrike og Tyskland uten å få studentbolig.

Regner med at du da ikke var utvekslingsstudent, som jeg skrev om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man tar en mastergrad da? Jeg går siv.ing. ved NTNU, hvor studieløpet er på til sammen 5 år.<br /><br /> Anonym poster: 910830cdd0a16ef6e682c0d39fdd2a3b

Da mener jeg at man kan finne seg noe annet de siste årene. Nye studenter trenger plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du da ikke var utvekslingsstudent, som jeg skrev om?

Jo, det har jeg også vært. Det var ikke noe ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var utvekslingsstudent i Tyskland, og fikk også bolig. Synes det er helt greit at utenlandske studenter prioriteres.

Anonym poster: 6349249453a65ccb116d7a70fd5a205a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke bolig via skolen jeg heller da jeg var på utveksling. Varierer nok veldig.

Jeg provoseres mer over de som er ferdig utdannet, men som fortsetter å ta enkle fag slik at de kan bli boende og spare til egenkapital mens de jobber fulltid. Kjenner flere som gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ikke bolig via skolen jeg heller da jeg var på utveksling. Varierer nok veldig.

Jeg provoseres mer over de som er ferdig utdannet, men som fortsetter å ta enkle fag slik at de kan bli boende og spare til egenkapital mens de jobber fulltid. Kjenner flere som gjør det.

Jeg vet faktisk om tilfeller hvor folk har studert ferdig, ikke tatt opp fag, men likevel fått bli boende i studentboliger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...denne tråden handler om utenlandsstudenter i Norge,da...

At norske (eks)studenter bor på hyblene litt ekstra for å spare til egen bolig,det skjønner jeg godt,og det provoserer ikke meg så veldig,det har politikerne lagt litt opp til selv...MEN at vi legger opp til at også utenlandsstudenter kan bo på studenthybel i et halvt tiår,det syns jeg er for mye av det gode når man vet at de er garantert bolig ved studiestart.De snakker seg imellom de og,og de vet å dra nytte av det,ja-med tilstandene som er i nedover i Europa nå,så er det jo bare en fest å komme til det eneste landet i europa som tilbyr gratis kvalitets utdanning til alle,og attpåtil gir deg de billigste rommene som er å oppdrive midt i hovedstaden i et av verdens dyreste land til din disposisjon i hele 5 år,ja da hadde jeg visst hvor jeg skulle tilbragt de neste 5 årene...

mens de norske studentene må knives om de resterende plassene og flesteparten må ut på det private marked og betale i dyre dommer for å bo og studere i eget land.Dessuten velger mange unge rett fra videregående å studere i Norge de første årene.Syns det bare er litt for råflott å la utenlandsstudenter få garanter bolig fra dag en,og i tillegg siden få beholde hybelen i 5 år i likhet med norske studenter,de får faktisk en fordel ved det,og det er urettferdig,men føles det vil rettes mer ut da,om de kun får bo det første året og siden finne egnet bolig selv.De er jo ikke hjelpeløse,og de fleste er vel i 20 årene når de reiser ut.

Så :garantert bolig ved studiestart så langt det er mulig for utenlandske studenter:greit nok,men botid kun ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Egentlig burde ingen få bo mer enn tre år i studentbolig når boligkøene er som det er slik i dag.

Jepp. Men ALLE førsteårsstudenter burde hatt førsteprioritet på studentboligene! Evt. også sisteårsstudenter. De som har studert ett år klarer å finne seg en hybel på markedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Synes det er helt greit at utenlandske studenter prioriteres.

Jeg mener at det å studere i utlandet er et privilegium. Det er luksus. Det er snakk om studenter som vil komme til et av verdens dyreste land for å studere. Om de har problemer med å finansiere og etablere seg her, så kan de vel ta et studie i hjemlandet etter min mening.

Anonym poster: 31d7c204af9c3c5b03ded501aba6edcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at utvekslingstudenter får en fortinssrett, ettersom det kansje er litt vanskeligere for dem å begi seg ut på det private boligmarkede og få seg jobb ved siden av studiene for å kunne betjene privatleid bolig ( de kan jo ikke språket vårt). Det er nok totalt antall studentboliger i forholdt til totalt antall studieplasser som er problemet. Det som heller burde innføres er regler om at en er nødt til å produsere fullt ut med studiepoeng hvert semester for å ikke miste boligen sin. Jeg har selv studert i 5 år (på et femårig studium) og mange av de jeg studerte med bruker/brukte mye lengre tid enn de egentlig skulle fordi de ikke tar studiet seriøst nok. Det lager selvsagt kø på leiemarkede da noen kan sitte å okkupere en bolig optill flere år mer enn nødvendig.

Motiverte og ressursterke studenter klarer seg uansett, det er ikke værre en å jobbe helger og kvelder ved siden av studiet for å finansiere privat-leid bolig, gjorde det selv i fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordelen med disse utlandske studentene er at de stort sett er her på kortere opphold, så leilighetene kan være ledig igjen etter 3-6 mnd. Med norske studenter blir det gjerne lengre opphold, noe som betyr dårligere tilbud i lengden, så jeg forstår godt prioriteringene til studentskipnaden. MEN, vi trenger absolutt flere studentboliger med bedre standar, i allefall i bergen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det å studere i utlandet er et privilegium. Det er luksus. Det er snakk om studenter som vil komme til et av verdens dyreste land for å studere. Om de har problemer med å finansiere og etablere seg her, så kan de vel ta et studie i hjemlandet etter min mening.

Anonym poster: 31d7c204af9c3c5b03ded501aba6edcc

Hvordan skal vi som privilegerte norske studenter få reise på utveksling da? Veldig mange utvekslingsavtaler går ut på at studiestedene "bytter" studenter. De får komme til Norge, og vi får reise til deres land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man først og fremst bør gjøre er å innføre betaling for utenlanske studenter. Norge er vel nå det eneste landet som tilbyr gratis studier for utlendinger, slik at for alle som sliter med finansiering er Norge et utopia.

Med den boligsituasjonen som vi sliter med, og som er følge av den voldsomme innvandringen, og tatt i betraktning av at nordmenn ikke får samme tilbud utlandet, bør gratistilbudet fjerners snarest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt. Utenlandske studenter har ikke samme forutsetninger som norske å ordne opp ting selv, få ekstra penger hjemmefra, osv. Norske studenter har fordelen at de er hjemme i landet, har familie her, har noen å stille opp for dem når de trenger det. Utenlandske studenter kommer helt alene og er avhengige av i det minste sikret tak over hodet.

Det er et helt annet spørsmål hvorfor det er så få studentboliger i utgangspunktet. Men slik som situasjonen er i dag, det er rettferdig at utenlandske studenter er sikret bolig, mens de studerer her.

At de får nyte norske skattebetaleres bidrag på den måten er rettferdig?

Anonym poster: cabb4c0b970928f300486bbf29ffde20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er for få boliger i Oslo,og noen peker på at det er vanskelig å komme utenlands fra og finne bolig selv,men seriøst,kommer du fra England feks er det jo bare å betale 19 kr for en ryan air billett og sjekke ut boliger selv,hvis du derimot kommer fra nordligste Nord-Norge skal du nok få betale en smule mer for billetten om du må til Oslo for å lete etter bolig.Sannsynligvis har du ikke et snev av familie her nede heller som du kan overnatte gratis hos mens du leter.Den eneste fordelen er da at man kan språket og lover og regler for utleie.Men Nord-Norge er jo strengt tatt lengre unna Oslo enn visse deler av england er ,så kanskje de også skulle regnes som utelandsstudenter og vært garantert bolig? Det er en ting,men at utenlandske studenter får inpass på de mest sentrumsnære og BILLIGSTE rommene som er å oppdrive i en av verdens dyreste byer i 5 år på lik linje med norske studenter burde vært tatt tak i.De kunne betalt mer for rommene,og kun fått botid i 1 år.For hvorfor skal de få de billigste rommene på kjøpet?Det er jo derfor studenter vil bo i studentboliger.Utenlandsstudenter har først og fremst behov for garantien,men de kan få betale mer for rommene spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...