Gå til innhold

Jeg vil gjerne høre erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har deres reaksjoner vært i situasjoner der et nært familiemedlem som ikke behandlet deg greit går av med døden? F.eks en mor som ikke var mentalt tilstede pga rus, eller en far som misbrukte deg? Føles forferdelig ekkelt å spørre om dette, men det er en del av livet dette også. Jeg står i en situasjon der et nært familiemedlem ligger for døden, og jeg kjenner både sorg og sinne. Sorgen er først og fremst over det som ikke var, men samtidig over det denne personen var for meg, selv om vårt forhold ikke er helt som alle andres. Sinne for alt som var vondt, som jeg aldri har fått snakke om, aldri fått en forklaring på. Jeg er så redd for hvordan jeg kommer til å takle de neste dagene. Hvordan begravelsen blir, hvordan jeg kommer til å takle alle menneskene i begravelsen som ikke vet noe om hvordan vår verden i hjemmet virkelig var. Hvordan det blir å se dette mennesket på vei inn i, og kanskje også etter døden. Og hvordan tiden med nærmeste familie blir i etterkant. Mye vondt kommer til overflaten i en sånn situasjon, og synderen bak det hele forsvinner ut i intet.

Anonymous poster hash: b8341...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har (heldigvis) ikke vært i en slik situasjon som du beskriver, men har mistet flere nære familiemedlemmer under svært ulike omstendigheter. Har i etterkant også deltatt på sorg-kurs, der man blandt annet blir kjent med at sorgen inneholder flere følelser som kanskje ikke alle tenker på.

Vanligvis er jo savn og tristhet følelser "alle" kjenner til, men å miste noen kan også bringe med seg følelser som skam, lettelse og likegyldighet (m flere). Jeg har selv fått kjenne på noen av de siste også, og det er rart men faktisk like naturlig som savnet, dog i mindre grad.

Ville bare skrive dette for at du ikke skal være redd for at du tror du har "feil" følelser i situasjonen din. Sorg betyr så mangt. Det kan være nyttig å få dele sorgen med andre som har liknende situasjon, da føler man seg ikke så alene. Sjekk om det finnes sorggrupper der du bor.

Selv om dette ikke kan gjøres før begravelsen, er det nyttig i sorgprosessen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja, det er mange følelser som dukker opp i en sånn situasjon. Jeg vet det finnes sorggrupper der jeg holder til, så jeg skal sjekke ut dette. Jeg syns det er vanskelig at følelser jeg trodde var bearbeidet, tydeligvis ikke er helt lagt bort likevel. De dukker opp med uforventet kraft. De setter meg til tider helt ut. Det er vondt å miste kontrollen over eget liv fordi følelser tar overhånd og påvirker funksjonsnivået i hverdagen. Fortvilelse, sinne, sorg, likegyldighet og lettelse. Det er full orkan innvendig.

Anonymous poster hash: b8341...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...