Gå til innhold

Passbilde for ettåring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på snart 15 mnd som må ha pass. Jeg vet hvor vanskelig det er å få han til å sitte stille, så ser for meg at det kan bli vanskelig å få tatt bilde til passet på politistasjonen. Er det noen som har erfaring med dette? Får man bruke den tiden det tar, eller bør man helst ta bilder først og ha med selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har aldri vært noe problem å ta passbilder av våre. De minste barna kan ligge på gulvet på et hvitt teppe og så står fotografen over dem og tar bildet. Det pleier bli bra. Dere får bare prøve dere fram i fotobutikken og se hva som gir best resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på politi stasjonen her så¨er det bare en fotoboks så vis du må ha flere forsøk kan det bli ganske dyrt for det er bare x-antall ganger det går ann å prøve på nytt .

vi tok på en fotobutikk . veldig greiløsning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til kusinen min var baby da hun skulle ta bilde (noe yngre enn din). Er 5 år siden, men det er vel sammen regler?

De kunne ikke ta med bilde selv, fordi det er viktig at det er tatt i de boksene. Mamma satt på krakken med hvitt laken over hodet, og holdt babyen opp foran kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bilde selv, mot hvit bakgrunn, klippet det til passbildestørrelse og printet på fotopapir. Det funket fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss så må vi ta med bilde av barn under fem år, de over fem taes inne på passkontoret. Til minste gikk vi på Japan Photo og tok passbilde for der bruker de jo digitalkamera til å ta bilde og vi slipper 50 forsøk i fotoautomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren til kusinen min var baby da hun skulle ta bilde (noe yngre enn din). Er 5 år siden, men det er vel sammen regler?

De kunne ikke ta med bilde selv, fordi det er viktig at det er tatt i de boksene. Mamma satt på krakken med hvitt laken over hodet, og holdt babyen opp foran kameraet.

Det problemet har aldri jeg hatt. Vi har tatt bilde hjemme selv begge gangene min sønn har trengt pass. Første gang var han bare 4 uker gammel ca tror jeg. La han på hvitt laken på senga å tok bilde. Trengte en del forsøk ja siden kravene til barn er like strenge som til voksne. barnet må se rett i kamera, munnen må være lukket og de må ikke smile osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. :)

Jeg så forresten nå på nettsidene til politistasjonen i Oslo at de under 3 år må ta bilde før de kommer til skranken (så ikke det sist gang jeg sjekket). Alle andre får ta bilde der, siden de har sånn fotoboks lignende ting som sender bildet rett på data. Var denne jeg hadde håpet å kunne bruke. ;)

Noen som vet om fotografer i Oslo sentrum som tar passbilder, og evt pris? Søkte på Japan Photo som nevnt over, men dersto det ingenting.

Og du som tok bilde selv, har du målene til passbilde? Så kan jeg prøve å ta selv først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til Kodak ved siden av Oslo City, der tar de passfoto av babyer (sjekket først Fotoknudsen, de tar ikke av babyer). Betalte 180, men da fikk jeg med 8 bilder, fint å gi til stolte besteforeldre etc :) Han tok bilder til det var riktig. Han er veldig nøye og vet når bildet er akseptabelt, så verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Jeg hadde med bilder selv, men vi måtte ta i den "pass fotoboksen" de hadde på politistasjonen. Hun var 8 måneder gammel, og dette var i fjor sommer. Tok litt tid ja. De skrudde krakken helt opp, så måtte hun sitte på vesken min mens jeg støttet henne i ryggen.

Tok tid, og til slutt "ga de opp", passbildet ble stilig det, men hun har ikke munnen helt lukket:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det hjemme så lenge barnet er under tre år. Du tar bilde med hvitt bakgrunn, og gir det en del forsøk. Det gjør ingenting om bildet ikke er i akkurat riktig størrelse, om barnet smiler litt osv. Min dro litt på smilebåndet, og bildet var ikke akkurat på de standardene som er ønsket for passbilde. Det gikk helt greit på politistasjonen. De forstår at ett-åringer ikke kan sitte stille hele tiden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed om at hjemmebilder ikke ble godkjent, så vi måtte til fotograf. Det er bare å stikke innom japan foto/ elite foto etc. og be om passfoto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at hjemmebilder ikke ble godkjent, så vi måtte til fotograf. Det er bare å stikke innom japan foto/ elite foto etc. og be om passfoto.

Kanskje forskjelling fra plass til plass? Jeg bor i utlandet så har fått pass gjennom ambasaden begge gangene til sønnen min. Aldri hatt noe problem med bilde hjemmefra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje forskjelling fra plass til plass? Jeg bor i utlandet så har fått pass gjennom ambasaden begge gangene til sønnen min. Aldri hatt noe problem med bilde hjemmefra...

Det står på politiets hjemmesider at hjemmefoto ofte ikke blir godkjent og at man anbefaler å gå til fotograf.

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står på politiets hjemmesider at hjemmefoto ofte ikke blir godkjent og at man anbefaler å gå til fotograf.

Min lenke

Sitat fra politi.no

Ta med et passbilde av barnet i tilfelle det blir problemer med å benytte ”biometrikiosken” på passkontoret. Av og til kan det by på problemer å få tatt bilder av barn under skolealder. Det stilles spesielle krav til passbildet, les mer om dette under Foto i pass”. Det vil bli utvist skjønn ved innlevering av bilder av svært små barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...