Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Senga har fått første strøk! - Og fargen er sjøgrønn og herlig. Men den tar mer plass enn jeg først trodde, søren. Det går liksom akkurat med dører og hyller og diverse. Ellers har jeg tenkt å stappe en del ræl under senga for å få det ut av synsfeltet :-)

Men jeg må ta andre strøk snart. Kjenner på kroppen at jeg har anstrengt meg en smule, men det går vel over. Kanskje lurt å ta en pause idag. Skal på møte ikveld og da er det greit å være litt opplagt. Går og kikker på alle frøene mine som har begynt å kikke opp. Noen ser ut til å trives godt, men andre står og sturer.

Det er for kaldt til å sette dem i jorda ennå og jeg ser at jeg må være obs på nattefrost en av dagene. Mesteparten står nemlig ute under tak, men live mot vind.

Følger med på diverse hageblogger og sider, og må si at jeg blir ganske misunnelig på folk som får til allverdens blomster i hagen sin. Men bare vent!!! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber jevnt og trutt med hagen min. Idag har jeg lagt "duk" nedi den bittelille minidammen min! Og masse fine steiner rundt. Det ser ikke fint ut foreløpig, det er mest sørpe og ingen planter der, men har planta to hostaplanter rundt, slike med flotte dekorative blader. Skal også ha blå iris rundt.

post-8346-0-80137400-1425644191_thumb.jp Hosta

post-8346-0-76167000-1425644454_thumb.jp blå iris

Og så har jeg tatt sjansen på å sette ut valmueplanter, diverse farger. Jeg er livredd for røde blomster, haha, så jeg har satt dem litt på framsida der som de ikke står midt i synet, ved inngangen. Her er nå blitt mer fugler, liv og røre, og en kveld hørte jeg ugla i skogen! Det er så fantastisk. Og veldig romantisk når det er klart vær og fullmåne her.

Har også begynt å pynte til påske. Det er ikke så allverdens lenge til og jeg vil gjerne nyte de fine påsketingene mine en stund.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i seng, og tidlig oppe! - Men har fått en helt annen døgnrytme etter at jeg flyttet hit. Og det skyldes sjølsagt mer fysisk aktivitet og i det hele tatt et mye sunnere liv. Mer frisk luft og mer trim.

Har allerede vært ute og satt noen dillplanter i jorda. Tar sjansen på å sette dem ut allerede nå. Skal ha ei gammel kobbergryte med urter og krydderplanter.

Ellers har jeg en drøm om å ha hageseil. Tenkte først å få et firma til å sy, men når jeg sjekker prisene så tenker jeg at jeg kan få utrolig mye planter og hagemiljø for de pengene. Plutselig så oppdaget jeg at biltema har jaggu meg hageseil til en svært rimelig penge. Og akkurat i den størrelsen og fargen (offwhite) jeg har tenkt på. Så da er jeg ikke i tvil lenger. Hvis det går i stykker, så kan jeg kjøpe nytt til neste år! No problem.

Og så har jeg en gammel sjømannstalje som jeg har til pynt i stua, den skal jeg jammen bruke til å hekte seilet fast med i ene enden. Kjøper kosteskaft på europris til å hekte de to andre endene. Å, dette kan bli flott! Og slett ikke komplisert eller dyrt.

Hvis noen lurer på hva en talje er, så ser den slik ut:

post-8346-0-18806100-1425805855_thumb.jp

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kjennes det som om jeg er gørrlat. :veslejenta:

Men, har allerede gjort en velgjerning: har kastet snegleinfisert jord langt pokker i vold! Det var en burk med jord som fulgte med flyttelasset. Og plutselig gikk det opp for meg at jeg var svært plaget av snegler ifjor, nettopp i denne krukka! Først helte jeg på sterkt saltvann og så kastet jeg det så langt jeg kunne.

Håper det hjelper, men jeg kommer til å være på vakt.

:lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og flere slanger i paradiset dukket opp idag:

Plutselig banket det på døra, og jeg trodde først at det var en nabo som skulle et eller annet praktisk, at jeg måtte flytte bilen etc.. Derfor åpnet jeg, men angrer på det nå.

Der stod det en typisk tigger med en plakat om at "min kone er syk" osv osv....kjente at jeg blei dobbeltprovosert, fordi jeg bor her alene og trodde jeg hadde funnet en spot på denne jorda hvor jeg kunne få være i fred, men neida. Har den fyren tatt skolebussen, forresten.....for han har vel ikke bil?

Jeg sa bare nei, nei, nei og lukket døra. Blir også provosert av å bli satt i en slik situasjon, jeg som vanligvis er snill og generøs! Men jeg blir redd og føler meg forsvarsløs.

Håper å kunne riste dette av meg og sier til meg selv at det var et engangstilfelle. Men det må gudarna vite......ser for meg at en gjeng tropper opp her en vakker dag. Kanskje jeg skulle anskaffe meg et beist av en hund likevel? Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er alt lysere, bokstavelig talt! - Har allerede kastet ut masse tepper, dyner og pledd for lufting i sola. Det er så kjempedeilig å ha stor uteplass, stor terrasse der jeg kan gjøre akkurat som jeg vil uten at noen legger seg opp i det.

Så idag skal jeg pusle, ordne og rydde i alle kriker og kroker, kanskje sitte med kaffekoppen ute i kroken min. Og så må jeg få tak i sand eller lecakuler til alle krukkene mine....har masse spirer som snart må ut, men proffe sier at det er litt tidlig ennå, gudskjelov....

Ser til min store glede at både solsikker og gresskar skyter i været. Og det ser ut som jeg slipper å kjøpe tomater i sommer, hvis alt går etter planen. Og så ser det faktisk ut som den jordrotteskremmeren min virker som den skal!

Dette er så vanvittig gøy. Men den lille dammen min går ad dundas, jaja, kan ikke få alt her i verden. Kan plante noe der istedet. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag skal jeg hente et bittelite vindu som jeg har kjøpt på Finn. Det er splitter nytt, ikke brukt og til under halv pris! Kall meg gjerne gjerrigknark de luxe, men jeg elsker slike kupp! Spesielt siden det var midt i blinken for stua mi. Jeg trenger et lite luftevindu på den veggen som vender ut mot gårdsplassen. Og så fikser snekkeren min resten.

Saken er at jeg har sovesofa i stua, og hvis folk skal sove her, må man ha et lite luftevindu. Kan liksom ikke sove med terrassedøra åpen hele natta.

Håper jeg får besøk i sommer! Det ser lovende ut, mange har sagt at de har lyst å komme. Så får jeg bare håpe at det fordeler seg litt jevnt utover, og at ikke alle kommer samtidig. Men jeg har faktisk soveplass til sju personer nå, ikke verst. En annen ting er at ikke alle passer sammen da. ;)

Ellers begynner det å bli fullt av fugler i skogen bak meg, og jeg er kjempespent på om det flytter inn noen fugler i fuglekassen min. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vinduet mitt! Og det er minst like flott som på bildet. Akkurat et sånt vindu som jeg har ønska meg. Å, jeg elsker Finn. :fnise:

Så da er det bare å vente på varmere vær slik at snekkeren kan begynne å røske ut de gamle vinduene. Jeg har lyst på nye gulv også, men det venter jeg med.

De er fullt brukbare de som er her, men jeg vil ha ekte tregulv. Fordelen med det gulvet som er nå, er at jeg kan male, søle og herje så mye jeg vil uten å være redd for flekker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner seg for snille piker; idag fikk jeg etterbetalt en liten sum fra Hafslund. Fra der jeg bodde før.- Hadde ikke regnet med det, nei, så imorgen drar jeg og kjøper meg et hageseil! Er alltid så redd for at de skal bli utsolgt når jeg endelig har bestemt meg for noe.

Er veldig spent på hvordan det blir. Jeg har målt og styrt og hengt opp kroker og greier, men alt blir sikkert annerledes enn jeg tenker. Og så skal jeg spraye et lite manilla hagebord, som jeg skal ha til de nyspraya korgstolene. Dette kan bli bra.

Vips, så har jeg koselig uteplass. Så da kan bare sommeren komme for min del. :briller2::regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, som jeg har strevd, men dette skal bli veldig bra tilslutt.- Kjøpte meg hageseil idag, og det passa akkurat på størrelsen, hadde heldigvis målt godt!

MEN, det kommer ikke høyt nok opp på to sider, så jeg må kjøpe noe annet enn de to kosteskaftene jeg hadde.

Og så ser jeg at de har fine båtårer i tre, lakka og ferdige, til en rimelig pris.

Og ikke nok med det, men også skikkelig båttau i mørkeblå, lekker farge som jeg skal tvinne rundt årene. Skal det være maritimt, så skal det! Men det blir relativt diskret, og ikke påtrengende. Kanskje bilder seinere....

Men jeg fant ut at jeg må nesten male rekkverket før jeg spikrer fast årene, sukk, det ene drar det andre med seg! Men det er nå gøy da.

Så jeg er godt fornøyd med dagen idag. Fikk ikke tid å sitte ute og nyte sola, men det skal jeg gjøre imorgen. :kaffekopp::perebrus::skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-8346-0-25909900-1426416774_thumb.jp

Da har jeg fått leieboere i meisekassen! Prøvde å ta bilde, men den fløy sjølsagt avgårde da jeg nærmet meg. Hører den ordner og styrer noe voldsomt inni der, så her skal det bli folksomt. :foto:

Ellers har det vært sånn halvveis overskyet idag, så det blei ikke noe utesitting. Men har spraya et lite bord, slik at det passer til korgstolene som jeg spraya i forrige uke. Hvis ikke dette blir bra, så vet ikke jeg. :biggrin: Jeg har sjølsagt lyst på ei svær utestue med sofa og det hele, men tenkte jeg skulle vente til de er på salg.

Foreløpig greier jeg meg veldig godt med det som er her. Tror neppe jeg får besøk av grupper på ti personer, liksom. Det blir helst venninnebesøk. Og jeg har da stoler til å dra ut, hvis det skulle komme masse kavalerer her, særlig. :kristin:

Imorgen er det legebesøk og møte om kvelden, så da blir det neppe hagearbeid.

Åh, skulle hatt en fuglekikkert, så kunne jeg fulgt med på meisene! De er så søte, og tenk, de ville bo i fuglekassen min. Den som jeg har kjøpt for lenge, lenge siden og har slept med meg land og strand rundt. Endelig kom den på sin rette plass.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt årer! Fine treårer som også er lakka. Skal bruke de til å feste hageseilet i to ender med. Dette blir mye finere enn det høres ut som Men aller først må jeg pusse og male litt, så derfor har jeg også kjøpt meg ny pussemaskin idag. Det er umulig for meg å pusse for hånd alt som skal pusses. Et kjeeempelangt rekkverk, blant annet.

Var også innom coop bygg og trodde jeg hadde fått tak i maling på tilbud, det hang en stor lapp ved reolen, nedsatt sånn og sånn- men da jeg kom til kassen var det en helt annen pris og mye, mye dyrere. Syns jeg opplever dette litt for ofte på nettopp- coopen. Nåja, skal ikke male ganske ennå, heldigvis, så jeg droppa det etter å ha stått i sju lange og sju breie og venta på at kassadama skulle sjekke prisen..

Ellers er det en nydelig dag! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var den varmeste dagen hittil iår, iallefall her. Det var så stille og varmt, så jeg fikk nesten sommerfølelse. Har planta masse, og styrer på. Lager min egen jord av kompost, sår forskjellige grønnsaker og skal spise sunt og billig. :gresskar:

Det ser hvertfall ut som om jeg kan starte tomatutsalg her i sommer, haha. Altfor mange tomatplanter.

Ellers har jeg gjort dette idag: :shoppe: men ikke klær, kun fornuftig handling og ting jeg trenger slik som rødvin og sjokolade. :sjokolade::vin:

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått "kjeft" av legen min, fordi jeg bruker energi og krefter jeg ikke har. Så denne helga må det nok bli sofaen og tven, men det finnes vel en mellomting?

Jeg blir bare så ivrig og er for lite flink til å ta pauser. Har allerede vært ute i hagen og sett på flere prosjekt jeg har gående.

Blant annet så har jeg lyst å lage et lite, koselig hobbithus av en stubbe. Har sett på diverse hagesider hvordan det gjøres og jeg klør i fingrene etter å sette igang. Men jeg må jo ta det rolig, så da så. Ellers er det ikke særlig varme utendørs, så jeg må finne noe morsomt å gjøre innendørs. Kanskje male et lite bord......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og maling blei det. Et lite bord og en speilramme blei nydelig turkis. Lekkert!!

Ellers har jeg lagt ut et bord og noen stoler på Finn, som jeg gir bort. Orker ikke det styret med penger. Men det er noe som stod her fra før og siden jeg har mye finere bord og stoler selv, så er jeg glad hvis noen vil ha det. Det står faktisk litt i veien. Og en søt jente har sagt at hun har lyst på det, så får vi se.

Lever etter prinsippet "pay it forward". Mange har gjort meg en tjeneste også og jeg håper jeg kan hjelpe andre. At det blir en evig runddans på en måte. Og at man ikke trenger involvere penger i absolutt alt.

Noen som hjalp meg å flytte en gang i tiden, skulle ikke ha noe betaling, selv om de leide bil for meg- men sa at "neste gang så får vi hjelp fra noen andre eller du kan hjelpe noen". Og slik fortsetter det. Liker den tankegangen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleden og sorgen går hånd i hånd.(eller "vandrer til hope" som det heter) Har opplevd både små sorger og gleder i det siste. Sorgene går ut på at folk som står nær meg, har flyttet og skal flytte. Men ok, så blir det desto større glede når vi treffes igjen, trøster jeg meg selv med.

Gledene er mange, heldigvis. Idag hadde jeg besøk av ei ny venninne. Vi har så utrolig mye felles og det er en glede å være sammen med henne. Har også lagt planer framover og skal på konsert sammen.

:klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil ha varme og sol! :sol: Idag blåser vinden fra en uheldig vinkel her, og jeg må ta inn blomsterpotter og diverse. Og snart kommer regnet også. Vel, jeg pleier å si at jeg ikke er værsyk, men jeg lengter etter å sitte i solkroken min med en kaffekopp og høre fuglene synge. Forlanger ikke mer enn det! ;)

Så da er det å basere seg på en koselig innehelg med film, tv, bok, vin og deilig mat. Og planlegge neste prosjekt i hagen. Driver også og planlegger en herlig tur sammen med ei god venninne i sommer, det er hyggelig å ha noe å se fram til, selv om jeg har det stort sett topp nå også.

:sikle::popcorn::sjokolade::kokk::vin::veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom sola! Og jeg håper den varer lenge, lenge.....

Ønsker alle en riktig trivelig påske, og legg gjerne igjen en liten hilsen, det hadde vært kjempekoselig.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et lite hint om at ei venninne av ei venninne kanskje var på vei hit i området og ville kanskje, kanskje stikke innom. Hm, jeg vil gjerne være forberedt, så jeg har bakt muffins, støvsugd og ryddet. ;) Og senga står klar i tilfelle hun vil overnatte. (jeg vet at hun trenger liggeplass for å si det sånn.)

Vi kjenner ikke hverandre så veldig godt, så jeg tar det som en utfordring på strak arm. Men som jeg pleier å si, noen vinner seg ved nærmere bekjentskap og noen taper seg. Såvidt jeg vet, så har vi bittelitt felles. Har rotet fram en tarotkortstokk just in case, vet at hun er interessert i den biten, og det er jo jeg og, så.

Men, ikke sikkert det blir noe av. Så da får jeg alle muffinsene for meg selv, haha.

Fortsatt kjempegod påske! :kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enda ikke avklart om denne fjerne bekjente kommer eller ei. Hun ringte meg idag fra nærmeste storby og jeg sa at hun var velkommen til å overnatte. Men hun er ikke kjent i området, sa hun og syns det var for langt å kjøre. Jeg sa at hun fikk tenke på det.

Vanskelig dette. Skal jeg tilby meg å hente henne, liksom. Hun har jo bil selv og kjører mye til daglig. Jaja, jeg har iallefall invitert, så er det opp til folk om de vil anstrenge seg litt for å finne fram. Så vanskelig er det ikke, syns jeg.

Ellers planlegger jeg å potte om alle tomatplantene mine i morgen. Det blir litt av en sjau, men spennende å se om jeg får masse tomater. Og ellers har jeg nok å henge fingrene i, skulle bare ønske det blei litt varmere.

Jeg pleier å spøke med at jeg er akkurat som Pingvinraketten, (eller hva den heter) som visstnok er varmesøkende. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...