Gå til innhold

Jobb & reise - og enslig med barn


Gjest Manila

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb der det til tider kreves at jeg reiser med overnatting. Jeg er enslig forsørger med to barn (ett i barnehage, ett i skole). Far kan av og til ha barna, men stort sett sier han at det ikke passer. Da må jeg be min mor, som har 4 timers kjøretur for å komme til oss, og som uansett ikke alltid kan være i flere dager.

Jeg bor på et lite sted med lite nettverk, "alle andre" lever i parforhold. Når jeg har kommet inn på temaet,så senser jeg at jeg kan oppfattes som en belastning for venner av meg om jeg spør om ungene kan overnatte på skoledager. Av og til lurer jeg på om jeg må skaffe aupair, men det er jo ganske dyrt, og jeg har ikke SÅ god lønn.

Noen som er i lignende situasjon og/eller har forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt råd er også å bytte jobb. Problemer er ikke bare at du er en belastning for andre. Tenk på barnet ditt, som sendes rundt som en pakke, til folk som gjerne sukker inni seg over måtte passe det. Det er ikke bra for et barn, verken å ha så ofte barnevakt eller å føle seg som en byrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Så lenge du er alene med barn, kan du faktisk ikke ha en jobb som innebærer en del reising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du enten er en bærumsklyse eller et troll.

Men uansett: 6000kr er nok mye å slenge ut ekstra for en alenemor med 2 barn, og kanskje en gjennomsnittlig inntekt på 20 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at du enten er en bærumsklyse eller et troll.

Men uansett: 6000kr er nok mye å slenge ut ekstra for en alenemor med 2 barn, og kanskje en gjennomsnittlig inntekt på 20 000...

Meg?

Nei er ikke fra Bærum / Oslo området du. Igjen, hvis hun hadde hatt au pair så kunne hun reist oftere og tjent enda mer penger, så det hadde nok løst seg! Slik jeg tenkte og trodde TS mente det iallfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg?

Nei er ikke fra Bærum / Oslo området du. Igjen, hvis hun hadde hatt au pair så kunne hun reist oftere og tjent enda mer penger, så det hadde nok løst seg! Slik jeg tenkte og trodde TS mente det iallfall

Ja, det er forsåvidt et poeng jeg overså... ;) Sorry! Hehe!

Men forutsett at TS ikke har lyst til å tilbringer mer tid borte fra barna, men kun trenger å dekke opp når hun må, så er jo 6000kr en drøy ekstrautgift hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forsåvidt et poeng jeg overså... ;) Sorry! Hehe!

Men forutsett at TS ikke har lyst til å tilbringer mer tid borte fra barna, men kun trenger å dekke opp når hun må, så er jo 6000kr en drøy ekstrautgift hver måned.

Joda, skal ikke si noe på den.

Men det kan jo tenkes at man kan ansette proffesjonelle barnevakter til de dagene det er snakk om for under 6000 også. Vet ikke om det finnes profesjonelle barnevakter da men. Finnes det døgnåpne barnehager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst IKKE jobbe mer. Reiser ikke mye, men hver høst dukker samme problem opp: to-tre-firedagers konferanser, kanskje tre-fire ganger i løpet av august - desember. Det vil jo si en reise pr måned. Det hadde vært kjempespennende om jeg visste at ungene hadde det bra hos noen (helst familie eller nære venner). Og av og til har jeg jo møter etc som krever at jeg blir på jobb lengre enn barnehagetid. Bare det å komme seg på et foreldremøte på skolen er jo problematisk (eller kostbart!) om man er alene uten familie rundt seg. Huff. Tror kanskje jeg må flytte til Oslo, der alle slags tjenester finnes, og sikkert flere i samme situasjon.

Jeg vet ikke helt om jeg skal ta Mann23 på alvor...er du seriøs? Hvis du er det, så er inntrykket mitt er at vi lever på to forskjellige planeter. Beklager om jeg virker respektløs ved å si det. Jeg tjener middels bra, men langtfra nok til en ekstra årsutgift på over 70.000 (som betyr at jeg må tjene 100.000 ekstra brutto bare for å dekke au-pairen). Og det å jobbe mer for å betale for barnevakttjenester...hva skal man da med disse barna? Takk for svar iallefall, det er alltid interessant med ytringer fra dem som har helt andre forståelser av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Jeg vil helst IKKE jobbe mer. Reiser ikke mye, men hver høst dukker samme problem opp: to-tre-firedagers konferanser, kanskje tre-fire ganger i løpet av august - desember. Det vil jo si en reise pr måned. Det hadde vært kjempespennende om jeg visste at ungene hadde det bra hos noen (helst familie eller nære venner). Og av og til har jeg jo møter etc som krever at jeg blir på jobb lengre enn barnehagetid. Bare det å komme seg på et foreldremøte på skolen er jo problematisk (eller kostbart!) om man er alene uten familie rundt seg. Huff. Tror kanskje jeg må flytte til Oslo, der alle slags tjenester finnes, og sikkert flere i samme situasjon.

Jeg vet ikke helt om jeg skal ta Mann23 på alvor...er du seriøs? Hvis du er det, så er inntrykket mitt er at vi lever på to forskjellige planeter. Beklager om jeg virker respektløs ved å si det. Jeg tjener middels bra, men langtfra nok til en ekstra årsutgift på over 70.000 (som betyr at jeg må tjene 100.000 ekstra brutto bare for å dekke au-pairen). Og det å jobbe mer for å betale for barnevakttjenester...hva skal man da med disse barna? Takk for svar iallefall, det er alltid interessant med ytringer fra dem som har helt andre forståelser av verden.

Tja, hva skal du med barn hvis du ikke har tid til dem? Slik du holder på nå, så sender du dem jo rundt som en pakke i hytt og pine, slik du beskriver det.

Nei, ærlig talt. Det er snakk om noen få konferanser i løpet av et halvt år. Jeg hadde definitivt sett problemet dersom du hadde vært f.eks serviceingeniør med 200 reisedøgn i året, men slik du beskriver det, nei. Jeg skjønner ikke hva du syter over.

Hvis det er så ille, så får du gjøre som enkelte her i tråden har foreslått, da. Enten bytte jobb, eller skaffe deg au pair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au pair koster ikke så mye, 6000 i mnd eller noe

Synes du ikke det er en stor sum for en alenemor som en ekstrautgift pr. mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst IKKE jobbe mer. Reiser ikke mye, men hver høst dukker samme problem opp: to-tre-firedagers konferanser, kanskje tre-fire ganger i løpet av august - desember. Det vil jo si en reise pr måned. Det hadde vært kjempespennende om jeg visste at ungene hadde det bra hos noen (helst familie eller nære venner). Og av og til har jeg jo møter etc som krever at jeg blir på jobb lengre enn barnehagetid. Bare det å komme seg på et foreldremøte på skolen er jo problematisk (eller kostbart!) om man er alene uten familie rundt seg. Huff. Tror kanskje jeg må flytte til Oslo, der alle slags tjenester finnes, og sikkert flere i samme situasjon.

Jeg vet ikke helt om jeg skal ta Mann23 på alvor...er du seriøs? Hvis du er det, så er inntrykket mitt er at vi lever på to forskjellige planeter. Beklager om jeg virker respektløs ved å si det. Jeg tjener middels bra, men langtfra nok til en ekstra årsutgift på over 70.000 (som betyr at jeg må tjene 100.000 ekstra brutto bare for å dekke au-pairen). Og det å jobbe mer for å betale for barnevakttjenester...hva skal man da med disse barna? Takk for svar iallefall, det er alltid interessant med ytringer fra dem som har helt andre forståelser av verden.

Jeg var seriøs ja, men kan til tider glemme at folk har forskjellig inntekt. Husker enda hvordan det var å leve på harvegrøt gjennom studietiden. 6000 er forsåvidt en liten utgift for meg, men skal ikke være som pompøs at jeg fnyser av at andre ikke føler det på samme måte

Beklager den

Jeg har egentlig ikke så mange gode råd jeg TS. Kjenner lite til barn og vet ikke hvordan slike ting normalt løses.

Håper det ordner seg for deg i allfall. En ting er sikkert, det er ikke bare-bare å skifte jobb heller som andre foreslår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å bli kjent med en student, som kan være med ungene de gangene du må reise. På den måten må ungene bare forholde seg til en person, som de jo ettrhvert blir kjent med. Da betaler du kun for den tiden du trenger barnepass, i forhold til en au-pair som vel må være annsatt i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...