Gå til innhold

Korsbåndskade


Gjest Litt info?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt info?

Jeg har klart å få korsbåndet i kneet mitt røket.

Noen som kan fortelle meg om hvordan operasjonen foregår? Opereres man med kikkhull-kirurgi? Noen som har opplevd dette og som kan fortelle litt?

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...
Gjest korsbåndguri
Dette lurer jeg også på,

Ingen av dere kloke/erfarne/vise KG-brukere som har kjennskaper til dette??

har desverre kjennskap til det ja....

etter mye fram og tilbake og vurdering om jeg i det hele tatt hadde skadet kneet, fant de ut at jeg hadde rykket korsbånd og menisker og litt annet små ting..sukk...uansett møtte på sykehus tidlig om morgenen ble operert på formiddagen, det tok ca 1-1,5 time. Korsbåndet mitt ble erstatt med en del av senen som går under kneskåla som medførte et ganske langt arr men som er (heldivis) blitt mye lysere etter et 2 år. De borret et lite hull i lår og legg beinet før de skrudde på plass det nye korsbåndet mitt. Etter jeg våknet fra narkosen fikk jeg en del morfin som førte til litt spying. Fikk også etterhvert mer smertestillende. Overnattet på sykehuset og etter litt snakk med lege og gjennomgang av øvelser med fysioter. dro jeg hjem og hadde det ganske ont. Måtte gå på krykker i 6 uker og kunne ikke belaste foten i det hele tatt (jeg opererte både menisk og korsbånd så jeg vet ikke om det hadde noe med saken å gjøre selv om jeg fikk lov å gå så fort som mulig når jeg opererte en til menisk i vår). Ellers så tok det ca 4 mnd før jeg fikk jogget og "utfordrende" idretter må man vente 6-12 år med. Nå i ettertid så har jeg vært litt plaget med kneet og det er ganske frustrerende til tider og etter en ny runde med MR og en til menisk operasjon så er det vist slik at korsbåndet mitt er litt "feil satt på" som vistnok medfører at det kanskje ikke tåler like mye som det skal.... men alt det her er veldig indviduelt..

Ellers:

- hvordan korsbånd erstattes er vist litt forskjellig fra sykehus til sykehus.

- du har rett til gratis fysio. 1 mnd før operasjon og 6 mnd etter operasjon.

- husk at du kan velge sykehus, univ. sykehusene har vanligvis laaang ventetid

sånn! du får spørre om det var noe mer du lurte på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en korsbåndoperasjon bak meg... Mitt korsbånd ble skjært ut av senen nedenfor kneskålen, så jeg har to lange arr (5 cm hver) pluss 4 små runde kikkhullsarr.

Jeg ble innlagt og operert dagen etter. Smarte legen jeg var hos først hadde tegnet feil på operasjonstegningen, så mens jeg lå på operasjonsbordet klar til operasjon og hørte legen si: det var det høyre kneet, ja?, fikk jeg litt panikk. Fikk heldigvis sagt fra om at det var det venstre kneet før de kom med narkosen. :overrasket:

(Og det var ikke noe triks for og teste om jeg fulgte med, for jeg fikk se tegningen og så at krysset var på feil fot).

Selve operasjonen (kombinert menisk og korsbånd), tok ca 1 - 1 1/2 time. Etter det var det et par døgn med morfin. Hadde heldigvis ingen negative reaksjoner på det, utenom at virkningen gikk ut alt for fort og siden det skulle være en viss tid mellom hver sprøyte, var det ikke noe særlig morsomt... :forvirret:

Jeg lå på sykehuset i 5-6 dager (husker ikke helt nøyaktig).

Trening i etterkant er alfa og omega. Mitt korsbånd har røket på nytt ("feil" satt på det også), men legene vil ikke operere før det er helt nødvendig, og jeg har heller ikke lyst på ny korsbåndoperasjon...

Så lenge det fungerer til mitt bruk, holder det i massevis.

Det jeg husker best fra min korsbåndoperasjon er: smerte smerte smerte... og når de dro den sugeslangen ut fra kneet... auuu... :forvirret:

Har en fødsel bak meg også, og jeg tar heller fem av de enn to korsbåndoperasjoner... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest korsbåndguri
Ellers så tok det ca 4 mnd før jeg fikk jogget og "utfordrende" idretter må man vente 6-12 år med.

6-12 mnd var det jeg mente ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

Tror det er veldig individuellt med smerten..

jeg har opperert korsbåndet for 5 uker siden.. jeg har så godt som ikke hatt noen smerter i etterkant.. sluttet på all smertestillende etter noen få dager:)

eneste smerte jeg har hatt er litt stikking i skinnleggen for at nervene skal fungere igjen, men det var virkelig ingen problem..

så har vel kanskje vært veldig heldig jeg, eller hatt en veldig god lege:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest

Hei!

Jeg opererte korsbånd + litt fiksing på menisk for akkurat 2 uker siden nå. Selve operasjonen gikk som en drøm for min del. Jeg fikk narkose og våknet 1,5 time senere. Følte jeg våknet etter en skikkelig god natts søvn. Jeg ble trillet inn på et overvåkningsrom og lå der i ca 2 timer. Der ble det målt temperatur, blodtrykk jevnlig. Hadde litt smerter, så fikk smertestillende jevnlig. De to følgende dagene etter operasjonen var jeg ganske dårlig. Hadde mye smerter og var veldig kvalm + oppkast. Å reagere med kvalme er spesielt vanlig hos unge jenter. (Jeg er 17 år). Fysioterapeuten stakk innom dagen etter operasjonen for å gjøre noen øvelser med meg. Det var da totalt umulig for jeg var så dårlig, hadde ekstremt vondt og sleit med blodtrykksfall. Den 3. dagen merket jeg en utrolig bedring! Kneet sluttet å verke og jeg kunne begynne å gå på toalettet selv, etter å ha brukt kateter og bekken i to dager (ekkelt). Jeg var på sykehuset fra torsdag til søndag.

Jeg begynte med fysioterapi i går og det var deilig å komme i gang igjen. MEN: Etter i går har kneet begynt å henge seg opp og jeg har problemet med å bøye kneet under vanlig gange med krykker. Håper dette går over snarest, for jeg vil kaste krykkene innen 2 uker hvis det er mulig (for da reiser jeg på sommerferie). Føler meg nesten klar til å kaste de, hadde det ikke vært for den smerten som begynte i går. Kneet er ikke vondt å tråkke på eller legge vekt på , sårene ser fine ut og jeg kan bevege meg forsiktig uten krykker.

Sluttet også med smertestillende etter et par dager. Hevelsen er ikke helt borte, fortsatt ganske kraftig i legg og på kne og låret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg opererte fremre korsbånd i går og synes det er kjempeflott å lese svarene deres. Jeg har hatt litt smerter og veldig hevelse i kneet (som jeg iser ned 4 ganger daglig). Jeg spiser paracet og paralgin forte mot smertene og diclofenac. Jeg har begynt å belaste kneet når jeg går med 15-20 kg belastning når jeg går på krykker. Jeg har noen spørsmål om dere satt med foten høyt for å få mindre hevelse? Hvordan var det med trapper de første dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anniken

Hei! Jeg opererte fremre korsbånd i går og synes det er kjempeflott å lese svarene deres. Jeg har hatt litt smerter og veldig hevelse i kneet (som jeg iser ned 4 ganger daglig). Jeg spiser paracet og paralgin forte mot smertene og diclofenac. Jeg har begynt å belaste kneet når jeg går med 15-20 kg belastning når jeg går på krykker. Jeg har noen spørsmål om dere satt med foten høyt for å få mindre hevelse? Hvordan var det med trapper de første dagene?

Hei igjen :-)

Nå er det en stund siden jeg opererte korsbåndet + trepanering av menisk (opererte 28.mai 2010) og jeg fungerer nå ganske greit til det dagligdagse. Jeg har akkurat begynt å bruke ellipsemaskin og sykler forsikig. Viktig å ikke overbelaste og bare yte til smertegrensen. Nå har jeg endelig normal gange og jeg har full strekk og bøy :-) Jeg gikk over 2 måneder på krykker og den siste tiden var det veldig deprimerende. Jeg sleit mye med at kneet sviktet når jeg gikk og dysioterapeuten min trodde kanskje jeg måtte operere igjen, men kneet har omtrent sluttet helt å svikte så det er jeg veldig glad for nå. Jeg var på kontrolltime og da fikk jeg beskjed om å kaste krykkene (etter 2 mnd) selvom jeg var veldig usikker på kneet mitt og det var ustabilt, svakt. For vel en uke siden kjente jeg en enorm forbedring og det var utrolig deilig. Nå kan jeg bevege meg uten å tenke hvor jeg skal sette foten og jeg klarte å gå normalt i trapper 11 uker etter operasjonen. Før det var det vondt og umulig for meg å tråkke først med den opererte foten. Kneet, inside av lår og lår var veldig hovent i lang tid, men nå er det omtrent normalt. JEg jobber med å få opp muskelmassen i låret og det tar jo litt tid :) Tålmodighet er tingen ! Hvor gammel er du forresten? Jeg satt ikke så mye med foten høyt, men da jeg lå på sykehuset trakk se sengen lengre opp nede ved beina, så jeg lå på en måte i en V, hvis du skjønner :P

De første dagene i trapper var treige, men ok. Lærte en veldig god metode da jeg skadet meg.. Når du går opp så tråkker du frem med det friske beinet og følger så etter med opererte foten og krykkene, sånn fortsetter du hele veien opp. Når jeg gikk ned i trappene så plasserte jeg krykkene og den opererte foten først nedover og fulgte etter med den friske foten! Det var en stund jeg var skikkelig deprimert og irritert over at jeg hadde røket korsbåndet, men det hjelper ikke i det hele tatt! Det gjelder å være tålmodig, så går det nok fint etter hvert :) Håper dette var til hjelp, selvom det er en stund siden du sendte innlegget ;)Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg opererte menisken i januar, de måtte fjerne deler av den. Etter operasjonen var kneet verre enn før operasjonen, og etter noen mnd skulle jeg inn på kontroll og de bestemte at jeg skulle operere korsbåndet.

Jeg er 23 år, og kneet knekker neste ved hvert skritt jeg tar (Du hører veldig godt knekkelyden). Det er litt ustabilt, men jeg klarer fint å gå, sykle og bruke ellipsemaskin.

Jeg har "gledet" meg til å gjøre dette slik at jeg forhåpentligvis kan springe og jogge igjen, som jeg ikke har gjort på en stund nå. Men når jeg har lest gjennom flere forumer hvor de diskuterer dette så virker det som om en del nærmest angrer på at de opererte.

Jeg skal ut å reise i 3 mnd i februar. Er det noen som har noen tanker/ meninger om kneet vil være ok til den tid?

Jeg har også en kontorjobb til vanlig, hvor lang tid tok det før dere var tilbake på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anniken

Hei!

Jeg opererte menisken i januar, de måtte fjerne deler av den. Etter operasjonen var kneet verre enn før operasjonen, og etter noen mnd skulle jeg inn på kontroll og de bestemte at jeg skulle operere korsbåndet.

Jeg er 23 år, og kneet knekker neste ved hvert skritt jeg tar (Du hører veldig godt knekkelyden). Det er litt ustabilt, men jeg klarer fint å gå, sykle og bruke ellipsemaskin.

Jeg har "gledet" meg til å gjøre dette slik at jeg forhåpentligvis kan springe og jogge igjen, som jeg ikke har gjort på en stund nå. Men når jeg har lest gjennom flere forumer hvor de diskuterer dette så virker det som om en del nærmest angrer på at de opererte.

Jeg skal ut å reise i 3 mnd i februar. Er det noen som har noen tanker/ meninger om kneet vil være ok til den tid?

Jeg har også en kontorjobb til vanlig, hvor lang tid tok det før dere var tilbake på jobb?

Hei;-)

Jeg gikk på krykker i ca 2 mnd etter operasjonen og jeg fikk beskjed om operasjonen kanskje ikke var helt vellykket av fysioterapeuten min når jeg begynte å trene. DEn gang ei! Nå er jeg mye bedre... Det gjelder å være tålmodig. Jeg kan fortsatt ikke løpe og slikt, men nå er kneet mitt helt stabilt og fint :) Gleder meg deriomot VELDIG til å ha et normalt aktivt liv som jeg hadde før skaden skjedde! Jeg har bestemt meg for å slutte HELT med håndball og heller begynne på treningsstudio og begynne å gå mer tur i skog og fjell (ettersom det er noe jeg er veldig glad i, kombinert med hytteturer da :) )

JEg angrer ikke på at jeg tok operasjonen, men det var klart at jeg var deprimert og usikker og redd de første mnd etter operasjonen om alt var vellykket osv. Jeg skal på kontroll snart og er positivt innstilt på det.

Det tar tid å bli vant til å stole på kneet igjen etter å ha vært så forsiktig i lang tid. Nå går jeg hos fysioterapeut 2-3 ganger i uken og begynner på Elixia snart. DEt skal bli deilig å svette litt igjen, hehe... Siden jeg er 17 år vet jeg ikke så mye om når man kan dra tilbvake til jobb, men jeg var veldig dårlig i 1-2 uker etter operasjonen og etter 1 måned dro jeg på ferie til thailand. det ble en rolig ferie for å si det sånn ;)

Etter 8 uker kunne jeg gå FORSIKTIG. Så etterhvert har det løsnet og nå går jeg normalt :)

Lykke til videre med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken

HEi igjen!

Jeg hadde også veldig problemer med klikking i kneet i lang tid etterpå. Nå er det stort sett over. JEg var også veldig plaget med at kneet hengte seg opp og det var veldig vondt, men ta tiden til hjelp og tren, men vær for all del forsiktig og ikke tøy lenger enn til smertegrensen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei.

Jeg opererte kneet for 6uker siden, både menisk og korsbånd. "Kastet" krykkene igår, og klarer gå, om enn litt rart. Klarer jo ikke rette ut foten helt,den er litt stiv/tung og den er jo enda hoven.

På kontroll på sykehuset igår, sa legen: dette ser ikke bra ut. Syns dette var rart.

Vil tro med litt trening at alt vil bli bedre... Noen som vet?

Har nå 1.mnd på meg til å bøye og tøye, strekke og gå. Håper virkelig det funker. Hvis ikke kan det hende de tar menisken- og det vil jeg jo helst slippe.

Leser hva de andre har skrevet her, og de sier jo at det løsner etterhvert.

Ble litt usikker på alt, når legen sa det han sa.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anniken

Hei.

Jeg opererte kneet for 6uker siden, både menisk og korsbånd. "Kastet" krykkene igår, og klarer gå, om enn litt rart. Klarer jo ikke rette ut foten helt,den er litt stiv/tung og den er jo enda hoven.

På kontroll på sykehuset igår, sa legen: dette ser ikke bra ut. Syns dette var rart.

Vil tro med litt trening at alt vil bli bedre... Noen som vet?

Har nå 1.mnd på meg til å bøye og tøye, strekke og gå. Håper virkelig det funker. Hvis ikke kan det hende de tar menisken- og det vil jeg jo helst slippe.

Leser hva de andre har skrevet her, og de sier jo at det løsner etterhvert.

Ble litt usikker på alt, når legen sa det han sa.....

Hei!

Hva var grunnen til at legen sa det ikke så bra ut ?

Det gjelder å være tålmodig og være flink til å trene - det gir resultater, uansett :)

Har du operert på nytt igjen eller?

Nå er det 1 år vel 8 mnd siden jeg opererte korsbånd + menisk og jeg kjenner fortsatt at det har skjedd noe inni kneet, men det fungerer bra. Muskelen bak låret (som delvis ble brukt til å konstruere et nytt korsbånd) er fortsatt veldig sårbar og ved anstrengelser hender det at det gjør veldig vondt. Opplever du slikt?

Søsteren min har det samme følelsen i muskelen bak låret, og hun opererte kneet i 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Omsorgsfull

Hei. Leser det er litt ulike erfaringer på operasjon. har en veninne som skal operere korsbånd og lurer på hvilke sykehus hun skal benytte. Kan dere komme med anbefalinger/advarsler mot sykehus...? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opererte for noen år siden, ingen smerter, kastet ktykkene etter 2 uker, men brukte 8-9 måneder før jeg var tilbake på håndballbanen! Ingen grunn til å gi dere jenter om dere har lyst tilbake, håndball er jo så gøy:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har desverre kjennskap til det ja....

etter mye fram og tilbake og vurdering om jeg i det hele tatt hadde skadet kneet, fant de ut at jeg hadde rykket korsbånd og menisker og litt annet små ting..sukk...uansett møtte på sykehus tidlig om morgenen ble operert på formiddagen, det tok ca 1-1,5 time. Korsbåndet mitt ble erstatt med en del av senen som går under kneskåla som medførte et ganske langt arr men som er (heldivis) blitt mye lysere etter et 2 år. De borret et lite hull i lår og legg beinet før de skrudde på plass det nye korsbåndet mitt. Etter jeg våknet fra narkosen fikk jeg en del morfin som førte til litt spying. Fikk også etterhvert mer smertestillende. Overnattet på sykehuset og etter litt snakk med lege og gjennomgang av øvelser med fysioter. dro jeg hjem og hadde det ganske ont. Måtte gå på krykker i 6 uker og kunne ikke belaste foten i det hele tatt (jeg opererte både menisk og korsbånd så jeg vet ikke om det hadde noe med saken å gjøre selv om jeg fikk lov å gå så fort som mulig når jeg opererte en til menisk i vår). Ellers så tok det ca 4 mnd før jeg fikk jogget og "utfordrende" idretter må man vente 6-12 år med. Nå i ettertid så har jeg vært litt plaget med kneet og det er ganske frustrerende til tider og etter en ny runde med MR og en til menisk operasjon så er det vist slik at korsbåndet mitt er litt "feil satt på" som vistnok medfører at det kanskje ikke tåler like mye som det skal.... men alt det her er veldig indviduelt..

Ellers:

- hvordan korsbånd erstattes er vist litt forskjellig fra sykehus til sykehus.

- du har rett til gratis fysio. 1 mnd før operasjon og 6 mnd etter operasjon.

- husk at du kan velge sykehus, univ. sykehusene har vanligvis laaang ventetid

sånn! du får spørre om det var noe mer du lurte på.

Lykke til!

Hei!

Jeg lurer veldig på hvilke symptomer du hadde etter skaden. Hvor i kneet satt smertene, og hvilke belastninger var verst o.s.v? Jeg mistenker nemlig sterkt at jeg har det samme!

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirstenranheim@h

Jeg opererte for noen år siden, ingen smerter, kastet ktykkene etter 2 uker, men brukte 8-9 måneder før jeg var tilbake på håndballbanen! Ingen grunn til å gi dere jenter om dere har lyst tilbake, håndball er jo så gøy:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...