Gå til innhold

Hvordan hjelpe baby å sovne?


Strix

Anbefalte innlegg

Vi har en liten, herlig baby på 5mnd, som i det siste har kjempet i mot søvnen med mye makt, bortsett fra når vi triller tur. Jeg triller gjerne tur de 3 gangene på dagen når mini trenger å sove, men det hender en sjelden gang at jeg ikke har overskuddet(og er alene). I dag holdt jeg på i over en time. Mini ble trøttere og trøttere, vekslet mellom sur, sint og blid som bare det. Jeg ga etter da hodet holdt på å eksplodere pga.influensaen og gikk tur.

Nå har jeg prøvd en time med kveldsleggingen også, men gitt etter og tatt mini opp. I går sovnet mini ved puppen og sov videre i sengen sin.

Jeg skjønner at alle babyer er ulike og at det skal variere og har forstått at søvnen tydeligvis er noe mange kjemper i mot. Men om noen har noen gode tips for å hjelpe de små med å sovne så er jeg takknemmelig.

Jeg syns det er slitsomt og vondt å høre mini gråte og klarer ikke å la mini ligge alene så veldig lenge for å se om søvnen tar overtaket. Det er en tendens her at jo lengre jeg prøver å la mini ligge alene jo sintere blir knerten og da bare bygger det seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er at du ikke lar han gråte liggende i sengen, og at du lar være å kjempe mot.

Litt klaging er greit - men ikke gråt.

Det fører ikke i starten til mer søvn - men det gjør at du unngår negative assosiasjoner til sengen/ritualer i søvnsammenheng. Og det er en viktig nøkkel for å få dette til.

Jeg har gjort alt "feil"; altså tatt barnet opp fra sengen når han gråt og inn i stuen. Han roet seg ikke med byssing/i armene våre - og utviklet utrolig raskt en veldig god hukommelse på absolutt alt. Så hadde han stresset mye med smokken to kvelder før, så hatet han den i lange tider etterpå.

Vi har også brukt bæresele, trilleturer og alt som var nødvendig for å hjelpe ham til å sove - og så forsøkte vi gradvis å ta bort "servicen".

Merker du noe hjelper, så gjør det - ikke heng deg opp i teorier og eksperters råd om hva man "aldri må gjøre". Stol på magefølelsen - og ser du tegn til at han trenger noe, så gir du det.

Er det noe han viser motvilje mot, så dropper du det. Det er ingen logikk i at babyer skal like bedre å bli stresset/presset til å tvangssove noe mer enn oss voksne.

Så må du nok akseptere at dette er en fase av uviss lengde - og endel triks vil faktisk ikke virke.

Min erfaring er iallefall at babyen selv har hatt en rimelig god idè om hva han ikke ville - og det var ingenting vi kunne gjøre for å endre det. Og, at det ikke eksisterer noe som heter "enkle magiske triks" - alle har forskjellige behov.

Hvordan foregår leggingen sånn i detalj nå(tidspunkt, hva slags tegn til tretthet viser han osv)



Anonymous poster hash: e39ef...330
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at alle babyer er ulike og at det skal variere og har forstått at søvnen tydeligvis er noe mange kjemper i mot. Men om noen har noen gode tips for å hjelpe de små med å sovne så er jeg takknemmelig.

Jeg syns det er slitsomt og vondt å høre mini gråte og klarer ikke å la mini ligge alene så veldig lenge for å se om søvnen tar overtaket. Det er en tendens her at jo lengre jeg prøver å la mini ligge alene jo sintere blir knerten og da bare bygger det seg opp.

Så la være. :)

Et hysterisk barn roer seg ihvertfall ikke, og ikke er det avslappende for deg heller. Det er mye mer stressende å høre på at et barn gråter enn å måtte ut å gå tur/bysse/amme i søvn/etc, og jeg tror de aller fleste mødre føler det er ganske så naturstridig å la en baby hylgråte for at det skal roe seg selv i en alder av 5 mnd.

Her er byssing det eneste som fungerer for å få babyen min på snart 5 mnd til å sovne. Samt å svøpe henne. Noen ganger holder det med lett byssing, imens andre ganger må det så mye bevegelse til at hele meg står og gynger for å få bysset henne i søvn. Men, jeg stresser ikke noe med dette, for jeg synes det er mindre slitsomt å bysse henne enn å høre på at hun gråter. Slik var broren hennes også, og han lærte seg å sovne på egenhånd etter hvert han, så jeg antar at hun også kommer til å gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini sover 3 ganger på dagtid, to litt lengre lurer og en liten en på ettermiddagen/tidlig kveld (3-4t totalt). Nattlegging skjer etter lek, kveldstell, kos, amming og så... i går ville mini ikke sove, holdt på i over en time og bysset og sang og prøvde iherdig, men fikk bare frustrasjon i svar. Fikk leke på matta og ble trøtt(igjen) en halvtime senere, gnir seg i øynene, gjesper, roer ned. Da ammet jeg litt igjen og zzzz. Andre kvelder er det natta under amming og noen ganger roer mini seg under byssingen og sang. Merker som regel ganske kjapt om det er motvilje til byssingen eller om det er ok.

Flere har "advart" meg mot å skjemme bort mini med å trille turer hver gang, men når det fungerer så er det lett for. Nakken og skuldrene kjenner jo at det har blitt mye byssing i det siste. Tid til trening har ikke fått plass på tidsskjemaet enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet også med søvnen til gutten vår i alderen 4-6 mnd. Før det var det lite system og mønster på dagsovingen hans, men han sovnet når som helst, hvor som helst og sov gjennom all slags lyder. Så snudde det da han ble rundt 4 mnd, og han begynte å kjempe imot søvnen. Løsningen vår ble da å enten trille eller amme i søvn. Det var det eneste som fungerte. Vi fikk en mengde velmenende råd fra diverse familiemedlemmer, venner og bekjente om at "han sovner når han blir trøtt nok, bare la ham gråte, ellers blir han bortskjemt."

Men vi bare ignorerte dem og gjorde det som skulle til for at babyen vår skulle få sove. Det varte et par mnd, og så trengte jeg ikke lengre å trille når han skulle sove på dagtid. Nå (han er 1 år) sovner han raskt i stillestående vogn på dagen og sovner som regel av seg selv på kvelden. Enkelte kvelder trenger han å strykes på og koses med til han sovner, men det tar bare noen få minutter og er jo kjempekoselig.

Mitt beste råd er derfor bare å gjøre det som må til for at babyen sovner, enten det er byssing, trilling eller amming. Det går over. Tar forresten babyen din smokk eller bruker koseklut? Da gutten vår var knapt ville sove selv om jeg trillet og trillet, hjalp det veldig med både smokk og koseklut. Det tok litt tid før han aksepterte kluten, men nå elsker han den og forbinder den med søvn.



Anonymous poster hash: a4dc6...aaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hjelper hverken byssing eller amming, det er bare motvilje og sutring og skriking uansett hva jeg prøver på.(Har naturligvis ikke gått ut i vogn eller kjørt bilturer for å få på plass kveldssøvnen). Og hver kveld når mini endelig sovner så har jeg ingen ide om hva som gjorde det. Utmattelse av å ha jobbet i mot så lenge sannsynligvis :( Hadde ikke trodd man skulle føle seg så utilstrekkelig så tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå hjelper hverken byssing eller amming, det er bare motvilje og sutring og skriking uansett hva jeg prøver på.(Har naturligvis ikke gått ut i vogn eller kjørt bilturer for å få på plass kveldssøvnen). Og hver kveld når mini endelig sovner så har jeg ingen ide om hva som gjorde det. Utmattelse av å ha jobbet i mot så lenge sannsynligvis :( Hadde ikke trodd man skulle føle seg så utilstrekkelig så tidlig!

Hvor ammer du når du tar kveldsammingen?

Og kan det være at du er stresset eller anspent ifm legging fordi du gruer deg for at det kommer til å bli vanskelig, og at baby plukker opp dette? Slik var det i alle fall her en liten periode, og da ble mitt stress antagelig årsaken til at vi strevde.

Det er jo lettere sagt enn gjort å ikke stresse med legging, men hvis du klarer å akseptere at det bare er sånn for en periode så kan det gjøre det bedre. Da slapper du bedre av og baby plukker raskt opp ditt kroppsspråk og sinnsstemning - forhåpentligvis.

Og tenk uansett at det er for en begrenset periode. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer på soverommet, som regel med litt lys for å det blir fort kjefting om lyset er helt av. Det er ikke sånn at det er konstant lyd, men jeg bytter byssegrep og bæregrep osv. hele tiden for å unngå det. Det e rliksom ingenting som fungerer. Av og til virker det som om trettheten går over etter første amming, for av og til når jeg gir meg på leggingen etter f.eks 45min, lar mini leke på matten sin til det blir litt sutring igjen etter en halvtime. Så koser vi og ammer på nytt og da går det kjapt å legge...

Nå etterhvert er det mulig jeg kanskje kvier meg i underbevisstheten ja. Går på med friskt mot hver kveld føler jeg, men kroppen utsonderer jo virkleigheten til de små. Har vært litt strevsomt nå med sykdom og alene, så da blir det litt ekstra.

Men jeg gjør det jeg kan for at mini skal være fornøyd og vi har minimalt med tårer og det gjør godt tross alt :) Noe gjør jeg rett. Takk Semydfe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å gå å bære henne på kveldene. Hyn gråt mye på kveldene, så det var enten bæring/byssing eller amme henne i søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer på soverommet, som regel med litt lys for å det blir fort kjefting om lyset er helt av. Det er ikke sånn at det er konstant lyd, men jeg bytter byssegrep og bæregrep osv. hele tiden for å unngå det. Det e rliksom ingenting som fungerer. Av og til virker det som om trettheten går over etter første amming, for av og til når jeg gir meg på leggingen etter f.eks 45min, lar mini leke på matten sin til det blir litt sutring igjen etter en halvtime. Så koser vi og ammer på nytt og da går det kjapt å legge...

Nå etterhvert er det mulig jeg kanskje kvier meg i underbevisstheten ja. Går på med friskt mot hver kveld føler jeg, men kroppen utsonderer jo virkleigheten til de små. Har vært litt strevsomt nå med sykdom og alene, så da blir det litt ekstra.

Men jeg gjør det jeg kan for at mini skal være fornøyd og vi har minimalt med tårer og det gjør godt tross alt :) Noe gjør jeg rett. Takk Semydfe :)

Dette er sikkert noe du har prøvd allerede, men skriver det allikevel:

På tide å endre på dagsøvnen?

Enten endre fra 3 til 2, eller bare redusere den ene i tid...

Og har du forsøkt å flytte tidspunkt for kveldslegging. På meg høres det kanskje ut som han ikke er trøtt nok..

Hadde det vært meg så hadde jeg kanskje startet med en av disse..

Og ja, de små er eksperter på å lese kroppsspråket vårt, selv om vi prøver å kamuflere det ;-) Det har jeg erfart mer enn en gang selv også.

Høres du som du gjør en god "jobb"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Vi har en liten, herlig baby på 5mnd, som i det siste har kjempet i mot søvnen med mye makt, bortsett fra når vi triller tur. Jeg triller gjerne tur de 3 gangene på dagen når mini trenger å sove, men det hender en sjelden gang at jeg ikke har overskuddet(og er alene). I dag holdt jeg på i over en time. Mini ble trøttere og trøttere, vekslet mellom sur, sint og blid som bare det. Jeg ga etter da hodet holdt på å eksplodere pga.influensaen og gikk tur.

Nå har jeg prøvd en time med kveldsleggingen også, men gitt etter og tatt mini opp. I går sovnet mini ved puppen og sov videre i sengen sin.

Jeg skjønner at alle babyer er ulike og at det skal variere og har forstått at søvnen tydeligvis er noe mange kjemper i mot. Men om noen har noen gode tips for å hjelpe de små med å sovne så er jeg takknemmelig.

Jeg syns det er slitsomt og vondt å høre mini gråte og klarer ikke å la mini ligge alene så veldig lenge for å se om søvnen tar overtaket. Det er en tendens her at jo lengre jeg prøver å la mini ligge alene jo sintere blir knerten og da bare bygger det seg opp.

Hadde samme problemet med et av barna,og ja det var en sleip eller utspekulert løsning. Men ingen led,eller har lidd,på grunn av det. Jeg sang/fortalte eventyr hver kveld en lang periode. Ungen var/ble jo tydeligere trøtt,så jeg sa hun skulle ligge stille,så kom jeg straks tilbakeog fortsatte. Hun sovnet i mellomtiden hver eneste gang! Selv om jeg iblant måtte dukke hodet inn og sa jeg kom snart.

Jeg løy jo ikke da jeg forklarte at hun sovnet før jeg fikk fortalt mer,men,nå var det ytterst få ganger hun husket det :-) Fint å lese/synge for ungene ved leggetid,men jeg syns et kavrter er nok. Så da ber jeg de "vente litt,jeg kommer snart,må bare gjøre noe først.Og tar det litt tid,så sover de som en bjørn i hi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slitt med søvn hele tiden med lille, og det har ikke gått seg skikkelig til før nå etter han sluttet å sove på dag da han ble to år.. Men ut fra det du skriver, hadde jeg nok forsøk å kutte litt på soving om dagen (ikke mye, men kanskje fra 3 til 2) og lagt leggetiden til litt senere. Høres ikke ut som om han er helt trøtt nok, i og med at det er så mye energi igjen til å kjempe imot! Da lille var ca 5mnd satte vi på en varmepumpe utenfor døra hans som ga en jevn, monoton dur - den er han fortsatt nokså avhengig av. Hadde også på et nattlys en periode (men dette hjalp jo kun når han våknet om natta, ikke for å få han til å sovne i utgangspunktet). Som de andre sier, alt som virker for dere er bra, alt annet prøves og forkastes! Og babyer kan ikke tvinges til å sove uansett, de sovner, i min erfaring, når de føler for det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med et av barna,og ja det var en sleip eller utspekulert løsning. Men ingen led,eller har lidd,på grunn av det. Jeg sang/fortalte eventyr hver kveld en lang periode. Ungen var/ble jo tydeligere trøtt,så jeg sa hun skulle ligge stille,så kom jeg straks tilbakeog fortsatte. Hun sovnet i mellomtiden hver eneste gang! Selv om jeg iblant måtte dukke hodet inn og sa jeg kom snart.

Jeg løy jo ikke da jeg forklarte at hun sovnet før jeg fikk fortalt mer,men,nå var det ytterst få ganger hun husket det :-) Fint å lese/synge for ungene ved leggetid,men jeg syns et kavrter er nok. Så da ber jeg de "vente litt,jeg kommer snart,må bare gjøre noe først.Og tar det litt tid,så sover de som en bjørn i hi :-)

Jeg tenker kanskje at barnet til Strix ikke er gammel nok til et sånt triks ;) En på 5 måneder vil ikke forstå dette med å vente litt på mamma, og vil nok hyyle med en gang hun går.

Strix, forresten, gratulerer med baby! Kjempekjekt :) Selv om det er slitsomt også ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Jeg tenker kanskje at barnet til Strix ikke er gammel nok til et sånt triks ;) En på 5 måneder vil ikke forstå dette med å vente litt på mamma, og vil nok hyyle med en gang hun går.

Strix, forresten, gratulerer med baby! Kjempekjekt :) Selv om det er slitsomt også ...

Obs. Det var det å lese godt nok. Du har selfølgelig rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kanskje at barnet til Strix ikke er gammel nok til et sånt triks ;) En på 5 måneder vil ikke forstå dette med å vente litt på mamma, og vil nok hyyle med en gang hun går.

Strix, forresten, gratulerer med baby! Kjempekjekt :) Selv om det er slitsomt også ...

Tusen takk, Harlekin! Ja, fantastisk, men og litt slitsomt i perioder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kjøpte ekstra vogn til å ha inne som vi kunne trille på for å få han til å sove på dagtid. Bor i 4. etg uten heis, så det var uaktuelt å trille tur hver gang han skulle sove. På kvelden måtte han oftest ammes i søvn da han var så liten. Har i etterkant fått tips her inne om å vugge vognbagen på en pilatesball istedet for å holde all vekten selv når man må bysse, og nå har vi tenkt til å investere i en slyngevugge til nestemann (koster litt, men ser ikke så vanskelig ut å lage selv).

Slitsomt med søvnen, men det er heldigvis sjelden det vedvarer.

Edit: Apropos søvnmengde; det er veldig individuelt hvor mye søvn de trenger og hvilket søvnmønster de har. Min gutt sov aldri mer enn 30 min av gangen på dagtid før han ble ett år, så å kun sove to ganger om dagen ville vært altfor lite for han. Jeg følte ofte at han plutselig ble kjempetrøtt og så overtrøtt, og syntes det var vanskelig å se typiske trøtthetstegn.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har løsningen foreløpig blitt å vente til mini blir skikkelig trøtt. Vi var veldig obs på å legge med en gang vi så tretthetstegn, så mini ikke skulle bli overtrøtt, men nå gjør vi nesten omvendt. Vi leker litt, tuller og bærer litt til mini er skikkelig trøtt (kanskje en time etter første tretthetstegn), så legger vi og leggingen går som en drøm.

På dagtid legger vi også når mini er skikkelig trøtt, av og til sovner mini ved puppen, av og til triller vi litt. Nå blir det ca.3t på dagtid, spredd utover. Så får vi se hvor lenge dette fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...