Gå til innhold

Når stemor snakker stygt om far til stebarnet, ta det opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sist gang barnet kom hjem fra samvær så la jeg tydelig merke til at det var et eller annet som hadde skjedd. Etter et par dager så betrodde hun seg til stefaren sin om at stemoren hennes hadde sagt endel stygt om faren hennes til henne. Hun hadde også bl.a sagt at "pappaen din er en slem mann".

Dette er overhodet ikke sant, pappaen til jenta er en snill mann, men jeg vet at hans nye kone har et hissig temperament, og det er endel krangling. Jenta har flere ganger måtte tatt med seg halvbroren sin på rommet sitt når hun er til faren så han ikke skal høre på kranglene. Hun sier hun bruker å sette på en film til han så han ikke hører lydene. Hun sier også at hun hører faren si at han vil ikke krangle, men stemor sier at hun vil "få det ut av seg".

Jeg har snakket med jenta og sagt til henne at det stemmer ikke, han er en snill pappa (hun er såpass lita at jeg vil ikke at hun skal få et feil bilde av at han er slem og gå rundt å være redd for det).

Eksen min vet ikke om hva stemor har sagt, og jeg lurer på om jeg burde ha nevnt det til han. Synes det er helt feil at barn skal brukes som brikker i et spill. For jenta vår er han pappa, og en pappa som bryr seg om henne.

Ville dere sagt noe, eller bare latt det gli forbi og håpe det ikke skjer igjen?



Anonymous poster hash: c5bc0...071
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du gjør lurt i å ta opp saken. Men gjør det på en diskret og litt skånsom måte. Hint om at du har hørt om et par episoder som ikke var så hyggelige. Da får hun muligheten til å komme med sin versjon av saken, samtidig som du ikke gjør stemningen alt for opphetet. Eller så kan du fortelle din tidligere samboer om disse episodene, og se om det er noen mulighet for at han vil ta opp saken alene.

Om det skulle gjenta seg veldig ofte, eller at episodene er såpass grove, må du ta affære. Er ikke noe godt for barna å gå gjennom slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette burde du selvfølgelig ta opp med far til barnet. Jeg hadde aldri akseptert at stemor til mitt barn hadde sagt slik om faren, barnet må jo bli utrolig lei seg og forvirret av det stemor sier!

Om den oppførselen fortsetter etter evt du har nevnt dette til barnefar hadde jeg konfrontert stemor selv og forklart at man prater ikke slik til barn, de skal ikke bli blandtet inn i voksenproblemer stakkars.

Anonymous poster hash: 49421...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

En ting er å snakke stygt om faren,det er ille nok.

Og så krangler de såpass at hun i tillegg må være beskytter for lillebroren?

Jeg skal love deg at jeg hadde tatt det opp!

Hvis ingen bryr seg,så kommer det heller ikke til å skje noe.

Så JA,du som mammaen bør si fra.

Og ikke gidder jeg be deg være skånsom eller diplomatisk heller,for noen hører kun på det språket de selv fører. Og denne stemoren er ikke skånsom. Hun er hensynsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt endel på det. Vurderte å ta det direkte med stemor, men kanskje greit å heller ta det direkte med eksen. Er tross alt han jeg har mest kommunikasjon med.

Blir helt feil når stemor skal snakke "dritt" om faren til jenta til henne. Både faren og meg er av den oppfatning at voksenting er voksenting, og at barnet aldri skal være i den situasjonen at hun skal måtte ta stilling til noe som hører voksenverdenen til. Dessuten har vi en avtale om at uansett hva vi er uenige om og irriterer oss over når det gjelder den andre så skal vi aldri snakke stygt om hverandre til jenta. Så kommer stemor og gjør det liksom, blir jo helt feil!

Hun er ikke så vant med krangling heller, iallefall ikke høylydt roping og navnkalling. Stefar og meg har til dags dato ikke kranglet (uenige ja, men vi klarer å komme til enighet uten å brøle til hverandre), eksen og meg kranglet også minimalt, iallefall ikke med barn tilstede og aldri høylydt. Når det er så ille at hun tar med lillebroren og stenger seg inne på rommet sitt for å rømme unna så sier det litt.

Ts



Anonymous poster hash: c5bc0...071
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg definitivt tatt opp med eksen ja. Barn skal slippe å være utrygge i eget hjem (når de stenger seg inne på rommet for å slippe unna lyden av krangling, er det ganske ille krangling), og stemor skal overhodet ikke fore barnet med sånne meninger om far, man sier jo ikke slikt til barn..

lykke til ts! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bestilt time til far og meg på familievernkontoret. Når kranglene er så ofte og så voldsomme ville jeg vært svært skeptisk til at det vokser opp barn i det hjemmet.



Anonymous poster hash: 3c4a7...6c3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestilt time til far og meg på familievernkontoret. Når kranglene er så ofte og så voldsomme ville jeg vært svært skeptisk til at det vokser opp barn i det hjemmet.

Anonymous poster hash: 3c4a7...6c3

Eksen og meg har ikke problemer som trengs å løses på familievernkontoret.

Men kanskje hadde eksen og kona hatt godt av noen runder der...

Ts

Anonymous poster hash: c5bc0...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen og meg har ikke problemer som trengs å løses på familievernkontoret. Men kanskje hadde eksen og kona hatt godt av noen runder der... Ts Anonymous poster hash: c5bc0...071

Jo, det har dere all den tid han lar deres felles barn oppleve voldsomme krangler i fars hjem. Og det må dere snakke om.

Anonymous poster hash: 3c4a7...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har dere all den tid han lar deres felles barn oppleve voldsomme krangler i fars hjem. Og det må dere snakke om.

Anonymous poster hash: 3c4a7...6c3

Vi trenger ikke på familievernkontoret for å snakke om det. Jeg tenkte å ringe han, så får vi snakket om det. Jeg kan fysisk ikke gjøre noe, eller blande meg inn i fars hjem. Det jeg kan gjøre er å snakke med eksen, så får han ordne opp med kona si. Noe mandat hjem der har jeg faktisk ikke.

Man trenger ikke løpe på familievernkontoret for alt når man har en god dialog som foreldre.

Uansett, jeg skal ringe far når han har anledning å snakke med han, så får han ta det videre med kona si.

Ts

Anonymous poster hash: c5bc0...071

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med han på en hyggelig måte uten å angripe stemor. Spør hva som har skjedd og si hva datteren deres sa. Det er ikke sikkert dette er helt sant heller og da blir det ganske feil å angripe samt at du risikerer at far setter seg i forsvars posisjon og ting blåses opp.

Husk at det er deres hjem og det blir feil å blande seg inn i dette i utgangspunktet, da du ikke har vært der når det skjedde og vet ikke helt eksakt hva som skjer. Er faren en snill mann og en god far ser han nok problemet selv etterhvert også og tar tak i det.

Men å ta det opp på en ydmyk og hyggelig måte kan man jo prøve på, eller sette seg ned med barnet og snakke sammen med mor og far kanskje :)

Masse lykke til :)



Anonymous poster hash: a3c6a...077
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger ikke på familievernkontoret for å snakke om det. Jeg tenkte å ringe han, så får vi snakket om det. Jeg kan fysisk ikke gjøre noe, eller blande meg inn i fars hjem. Det jeg kan gjøre er å snakke med eksen, så får han ordne opp med kona si. Noe mandat hjem der har jeg faktisk ikke.

Man trenger ikke løpe på familievernkontoret for alt når man har en god dialog som foreldre.

Uansett, jeg skal ringe far når han har anledning å snakke med han, så får han ta det videre med kona si.

Ts

Anonymous poster hash: c5bc0...071

Deres relasjon går jo tydeligvis på bekostning av barnet du har med mannen. Selvfølgelig har du noe å si da

Anonymous poster hash: 33f08...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har dere all den tid han lar deres felles barn oppleve voldsomme krangler i fars hjem. Og det må dere snakke om.

Anonymous poster hash: 3c4a7...6c3

Ikke rart det er lang ventetid hos en del familievernkontor... TS sier jo hun og far snakker godt sammen og samarbeider. Da klarer de nok garantert å snakke sammen uten en mekler også.

Anonymous poster hash: eeae7...a1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...