Gå til innhold

Er vi overbeskyttende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min og meg- mest mannen min tar sikkerhet litt veldig alvorlig. Kanskje litt i overkant men men... Saken er at mine foreldre som vi ofte er på besøk hos er ikke redd for noe. En gang mannen min skulle hente sønnen vår som da var 2 år så sto han med en drill i hånda farlig nær ansiktet. Han får gå rundt med skruttekkere og han får sykle uten hjelm. Nå er han 4 år. Han før skjærer med skarpe kniver og det toppet seg da han fikk sitte bak på motorsykkelen mens faren min kjørte den veldig veldig sakte på en bitte liten tur rundt i nabolaget. Ikke hjelm da heller. Vi reagerer på det og sier at vi må være litt mer forsiktige, men da syntes de at vi er for overbeskyttende. Mannen min stoler faktisk ikke på sikkerheten der så han syntes det er litt skummelt å la han være der alene. Faren min lover å ta med sønnen vår på motorsykkeltur, da med skikkelig utstyr såklart, men jeg liker ikke det. Sønnen vår vil jo kjempe gjerne bli med og da jeg sier nei det er ikke aktuelt så sier faren min " Joda, vi skal på motor/sykkeltur"

Er det vi som overreagerer???

Anonymous poster hash: be6ef...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her ...

Ikke så farlig at han får bruke skruttekkere og skarpe kniver, men vi liker ikke at han løper rundt med de. Man kan jo falle.... Og lekser og dager ligger liksom lett tilgjengelig der for faren min er en arbeidsmann og har alt av verktøy liggende.

Anonymous poster hash: be6ef...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.... Økser og sager- ikke lekser og dager😄

Anonymous poster hash: be6ef...110

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen er 4 år??? Skrutrekkere og annet verktøy lett tilgjengeig?? Kjøre motorsykkel uten hjelm?? Alvorlig talt, disse besteforeldra må ta seg sammen, dere overreagerer ikke!!



Anonymous poster hash: c29cd...f77
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke å overreagere. Så små barn har ikke noe med farlig verktøy å gjøre. Og de skal verken sykle eller sitte på motorsykkel uten hjelm. Jeg hadde satt foten ned - her må besteforeldrene innrette seg, eller så blir det ikke noe pass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min og meg- mest mannen min tar sikkerhet litt veldig alvorlig. Kanskje litt i overkant men men... Saken er at mine foreldre som vi ofte er på besøk hos er ikke redd for noe. En gang mannen min skulle hente sønnen vår som da var 2 år så sto han med en drill i hånda farlig nær ansiktet. Han får gå rundt med skruttekkere og han får sykle uten hjelm. Nå er han 4 år. Han før skjærer med skarpe kniver og det toppet seg da han fikk sitte bak på motorsykkelen mens faren min kjørte den veldig veldig sakte på en bitte liten tur rundt i nabolaget. Ikke hjelm da heller. Vi reagerer på det og sier at vi må være litt mer forsiktige, men da syntes de at vi er for overbeskyttende. Mannen min stoler faktisk ikke på sikkerheten der så han syntes det er litt skummelt å la han være der alene. Faren min lover å ta med sønnen vår på motorsykkeltur, da med skikkelig utstyr såklart, men jeg liker ikke det. Sønnen vår vil jo kjempe gjerne bli med og da jeg sier nei det er ikke aktuelt så sier faren min " Joda, vi skal på motor/sykkeltur"

Er det vi som overreagerer???

Anonymous poster hash: be6ef...110

Hadde nekta barna mine å være der!!! shit at det går an å ta så lite ansvar som disse gjør!

Anonymous poster hash: ad9de...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med foreldre i disse dager som blir hysteriske for den minste ting? Mannen din overlevde jo tydeligvis? :P

Enebarn har faktisk godt av å ikke bli så beskyttet- det kan straffe dem senere. "Farlig" å falle å slå seg? Er ts for "real"? Jeg hoppet i høyet fra 5 meters høyde da jeg var 4-5 år og jeg klatret i trær og syklet uten hjelm. Jeg datt mange ganger og. Og? Jeg tok ikke noen skade av det. :P

Anonymous poster hash: 7b16b...aad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at hjelm og evt. annen beskyttelse skal være på når en sykler/kjører motorsykkel, da blir det en naturlig greie som han vil fortsette med når han ble eldre(jeg ble aldri mast på om hjelm bruk, og bruker det ikke nå heller som voksen som egentlig er teit).

At han får eksperimentere med verktøy er greit så lenge han er under oppsyn, kanskje lære ham bruks regler; ja, du kan få prøve å spikke, men spikk alltid fra deg, aldri i mot deg, feks. Var nå det bestefar lærte meg. Samme med sagen, jeg kunne få prøve å sage, men da måtte jeg gjøre sånn og sånn for hvis ikke kunne man skade seg.



Anonymous poster hash: 698a8...6b5
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner er drøyt! Enn hvis noe alvorlig skjer, etter dere har formant i årevis at sikkerhet skal tas på alvor? Aldri vil forholdet deres bli det samme igjen. Det å passe på handler ikke bare om sikkerhet og beskyttelse, det handler om respekt for regler. Hvorfor skal barnet ha respekt for dere om besteforeldrene ikke har det? Hvorfor skal barnet ha respekt for skolens sykkelregler når han ikke trenger å følge de hjemme? Jeg ville satt ned foten. Mitt barn, mine regler. Dere er ikke hysteriske heller, men har helt normale og fornuftige krav til barnets sikkerhet.

Ps, blir forbanna på dine vegne når bestefar motsier deg foran barnet. Dette er tydelig en hersketeknikk, for hvem vil være den kjipe og avlyse når ungen har avtalt å få være med på noe kult? Du vil jo ikke at barnet skal tro at bestefar ikke holder løfter heller. Blir rimelig provosert av dette.



Anonymous poster hash: 9f654...0cb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med foreldre i disse dager som blir hysteriske for den minste ting? Mannen din overlevde jo tydeligvis? :P

Enebarn har faktisk godt av å ikke bli så beskyttet- det kan straffe dem senere. "Farlig" å falle å slå seg? Er ts for "real"? Jeg hoppet i høyet fra 5 meters høyde da jeg var 4-5 år og jeg klatret i trær og syklet uten hjelm. Jeg datt mange ganger og. Og? Jeg tok ikke noen skade av det. :P

Anonymous poster hash: 7b16b...aad

Mulig du slo hodet noe dersom du ikke stusser på at en fireåring muligens løper rundt med en skrutrekker i hånda?

Anonymous poster hash: 75280...0b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk noe av dette er overreagering jeg.. Selvfølgelig kan ulykker skje, men det som er aller mest sannsynlig er at han får et aldri så lite kutt på en kniv, og lærer leksa med å være forsiktig etter det.

Har ikke barn sjøl, men kjenner en familie med endel barn der de aller minste har fått kjøre firhjuling på fjellet, og gjør en hel del ting som jeg tipper i dine øyne ville vært temmelig "usikkert" ifølge det du skriver over her..

Guess what! Disse ungene er friske, raske, glade og sunne! Minstemann har en brekt arm for tiden, men litt livserfaring gjør jo ikke så mye? En brekt arm er det ingen som tar skade av, hvor selvmotsignede det enn høres ut.. haha:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med foreldre i disse dager som blir hysteriske for den minste ting? Mannen din overlevde jo tydeligvis? :P

Enebarn har faktisk godt av å ikke bli så beskyttet- det kan straffe dem senere. "Farlig" å falle å slå seg? Er ts for "real"? Jeg hoppet i høyet fra 5 meters høyde da jeg var 4-5 år og jeg klatret i trær og syklet uten hjelm. Jeg datt mange ganger og. Og? Jeg tok ikke noen skade av det. :P

Anonymous poster hash: 7b16b...aad

Sykkel uten hjelp er en ting, men motorsykkel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At barnet får bruke verktøy er bra hvis det skjer under oppsyn. Det som ikke er bra er at barnet får løpe rundt med verktøy i hånda. En av de første reglene en skal lære barn er at når verktøyet ikke er i bruk skal det legges på plass eller gis til en voksen, og når en skal bevege seg med verktøy skal det gjøres rolig. Det er ikke lov å løpe med verktøy eller der noen driver på med verktøy.

Hvis dere som foreldre mener barnet deres skal bruke hjelm så skal besteforeldre og andre som passer barnet ha hjelm på barnet. Hvis ikke blir hjelm noe barnet bruker når mamma ser på, og vil sannsynligvis føre til at barnet slutter å bruke hjelm når det blir eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver så virker det som om det er litt av hvert. Noe kan virke utrygt og noe er dere litt for beskyttende på. Det kan virke som om dere har havnet i en situasjon der dere blir litt motarbeidet siden dere er litt for overbeskyttende ? Det må da finnes en gylden middelvei her.

Den samme ting kan både være trygg og utrygg. Det kommer an på tilsynet fra voksne. Feks bruk av skarpe kniver syns jeg er greit dersom barnet lærer å bruke dem.

Men når alt kommer til alt, dere er foreldrene. Dere kan da bestemme hva deres barn får lov til å gjøre eller ikke, uavhengig av hva andres meninger er. Sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og meg- mest mannen min tar sikkerhet litt veldig alvorlig. Kanskje litt i overkant men men... Saken er at mine foreldre som vi ofte er på besøk hos er ikke redd for noe. En gang mannen min skulle hente sønnen vår som da var 2 år så sto han med en drill i hånda farlig nær ansiktet. Han får gå rundt med skruttekkere og han får sykle uten hjelm. Nå er han 4 år. Han før skjærer med skarpe kniver og det toppet seg da han fikk sitte bak på motorsykkelen mens faren min kjørte den veldig veldig sakte på en bitte liten tur rundt i nabolaget. Ikke hjelm da heller. Vi reagerer på det og sier at vi må være litt mer forsiktige, men da syntes de at vi er for overbeskyttende. Mannen min stoler faktisk ikke på sikkerheten der så han syntes det er litt skummelt å la han være der alene. Faren min lover å ta med sønnen vår på motorsykkeltur, da med skikkelig utstyr såklart, men jeg liker ikke det. Sønnen vår vil jo kjempe gjerne bli med og da jeg sier nei det er ikke aktuelt så sier faren min " Joda, vi skal på motor/sykkeltur"

Er det vi som overreagerer???

Anonymous poster hash: be6ef...110

Det jeg reagerer på, er at de slurver med hjelm, og drillen. Resten er innenfor. Det med hjelm ville jeg tatt høylytt opp, for det er ekstremt viktig, spesielt når man er i miljø der det kjøres MC. Slurv her gir livsfarlige uvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med de andre her. Prøvekjøring på motorsykkel og bruk av kniv og verktøy er helt greit - men da skal det være hjelm på når man sitter på motorsykkel og verktøyet skal brukes med visse regler (ikke løpe rundt med det, spikke vekk fra seg selv).

Anonymous poster hash: 48eaa...582

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verktøy og kniver under oppsyn av voksne, og hjelm på sykkel og motorsykkel. Ellers har barn godt av å prøve seg litt og ikke bli pakket inn i vatt - men selvsagt med sunn fornuft. Har du pratet med foreldrene dine om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spesielt reagert på å sykle og kjøre motorsykkel uten hjelm, samt å gå rundt med verktøy. At barn omgås verktøy i seg selv, ser ikke jeg på som noe som absolutt må unngås. Men de må jo lære respekt for disse tingene. At de ikke får røres alene, at noe kan brukes under veiledning, mens noe såklart aldri bør være tilgjengelig for et barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Hva er det med foreldre i disse dager som blir hysteriske for den minste ting? Mannen din overlevde jo tydeligvis? :P

Enebarn har faktisk godt av å ikke bli så beskyttet- det kan straffe dem senere. "Farlig" å falle å slå seg? Er ts for "real"? Jeg hoppet i høyet fra 5 meters høyde da jeg var 4-5 år og jeg klatret i trær og syklet uten hjelm. Jeg datt mange ganger og. Og? Jeg tok ikke noen skade av det. :P

Anonymous poster hash: 7b16b...aad

Hvor leser du at TS sier det?

Du skjønner vel også at det siktes til å falle med skarpe gjenstander i hånden?

Det kan gi alvorlige skader på indre organer om man faller feil- og det er grunnen til at også vi voksne idag aldri fikk løpe rundt med saks eller skarpe gjenstander.

Dere foreldre har ansvar for barnets helse og sikkerhet, og må jo forklare at enten innretter han seg som normale folk gjør eller så kan det dessverre ikke bli besøk.

Sykkel uten hjelm er overhodet ikke en OK ting om man spør kirurger på landets sykehus. Tror ikke man vinner årets foreldrepris av å få ungen på operasjonsbordet med alvorlig hjerneskade fordi en bil kom plutselig rundt hjørnet.

Endret av AllisHagtorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...