Gå til innhold

Er dere slitne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tre barn, samboer og jobb. Jeg lager middag hver dag og gjør det meste av husarb selv. Mannen min jobber mye.

Jeg er konstant sliten!

Alt er slitsomt, og jeg har ikke overskudd. Føler jeg går på autopilot..

Hvordan samle krefter og bli sprek.

Anonymous poster hash: 636ed...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaffe barnepasser, så du kan sove. Eller få mannen til å jobbe mindre.



Anonymous poster hash: 5a1e9...76b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lader opp litt når jeg går ut med vogna jeg :) Ungen må jo sovne på et vis og det blir vinn-vinn.

Enig med forslaget om barnepasser. litt frikvelder innimellom høres det helt klart ut som at du trenger og ikke minst fortjener!! Og mannen din... kan ikke han hjelpe til litt? greit at han jobber asså, men hva gjør liksom du da :O må ta vare på deg selv hvis ikke blir du utbrent og sjukmeldt og da må mannen ratt sjukmelde seg også og det vil han vel ikke, så du får si det til han :fnise:



Anonymous poster hash: 2de5f...0e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutiner er alpha og omega. Sørg for at du hviler litt når ungene sover. Kanskje kose seg med en bok? Kosetid med samboeren? Man trenger ikke å ta fatt i husarbeid med en gang ungene har lagt seg. Samle litt krefter først og gjøre unna litt husarbeid etter at man kanskje har ligget og sett litt på tv?

Man kan jo bare gjøre husarbeid med barn også. Da trenger man ikke gjøre mye når ungene har lagt seg.

Man må selv prioritere hva som er viktigst å gjøre av husarbeid. Kan det ventes, kan man ta det i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fordeler oppgavene.Mannen din jobber neppe døgnet rundt...

Anonymous poster hash: c9b76...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliten her også! Og jeg har faktisk en mann som hjelper til. Så, steg 1: spark ham litt i ræva. Menn tar stort sett ikke hint. Steg 2: kom deg ut, helt alene, minst et par dager i uken. Steg 3: tren! Jeg får så utrolig mye mer overskudd når jeg trener, selv om jeg bare har fått 4 timer søvn den natten. Uten trening blir jeg sur, gretten og har en lunte som er en millimeter kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går litt opp og ned.

Finnes ingen fasit, men av og til kan man fire litt på kravene. Man trenger ikke alltid ha god samvittighet for å sette seg ned om kvelden, men gjør det likevel.

Prøv også å gi hverandre tid til fritidsaktiviteter, om det er trening, venner, sosiale arrangement på jobben etc. Det gir en viss oppladning det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips: Ikke glem det du synes er gøy. Hva likte du å gjøre før du fikk barn? Husker du å gjøre det nå også? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 3 barn, krevende jobb (lederjobb) og en mann som jobber ganske mye og reiser en del. Men heldigvis bidrar han litt hjemme med å vaske tøy og lage middag når han er hjemme. Resten av husarbeidet gjør jeg. Nå skriver du ikke hvor gamle barna er, men jeg må si at det hjelper veldig for oss nå som ungene har blitt eldre og mer selvgående (4, 7 og 9 år). Jeg valgt for et par år siden å redusere arbeidtida litt for å få hverdagen til å gå opp, så jobber 90%. Er det en mulighet for dere?

Men selvfølgelig er man sliten innimellom. Og når man er sliten så gjør det faktisk ikke så mye om "husvasken" bare blir å ta en runde med støvsugeren. Og ungene dør ikke av å se en tegnefilm en ettermiddag så du kan sette deg i sofaen med avisa en times tid. Og så må man være litt kritisk på hva man bruker tid på. Man MÅ ikke være med på alt, det er lov å si nei. Og PLANLEGG! Planlegg middager for hele uka og gjør innkjøp 1 gang i uka, der er mye tid (og penger) spart.

Selv har jeg også mye mer overskudd når jeg får til å trene 2-3 ganger i uka. Trener etter at ungene er i seng (eller i alle fall minstemann). Kan være tungt å komme i gang med, men gjør underverker for energi og overskudd etter noen uker. Godt å komme seg ut litt også. Egentid.



Anonymous poster hash: 7a478...200
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt mannen bidra litt mer hjemme. Om han ikke har tid til det så får han redusere litt på jobbinga, og så ville jeg vurdert å redusere litt på jobbinga selv.

Edit: Det er ingen skam å jobbe redusert når man har småbarn. Man må jo ikke jobbe 100%? Jeg har ivhertfall ikke tenkt til å sette meg i en sånn økonomisk situasjon at vi ikke har mulighet til det om/når hverdagen blir for tøff.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Her er litt hva jeg gjorde når jeg virkelig var veldig sliten over en lengere periode og skjønte at jeg måtte gjøre noen endringer. Håper du får noen tips :D

Både jeg og samboeren min jobber mye. Jeg sa til han at vis du skal være fraværnde fra hjemmet så må vi ha en vaskehjelp i huste. det ville han ikke så da skrev jeg ned en liste til min samboer over det meste jeg gjorde i løpet av en dag. Jeg sa til han at dette skulle han gjøre hver dag i en måned, så var jeg fornøyd. (jeg visste jo at det ikke gikk :fnise: )

Etter en halv uke brøt han sammen og sa at han klarte det ikke mere og sa han skulle hjelpe til mere hjemme he he. Huset så ut som en svinesti, men han fikk jo litt erfaring om hvor mye jeg gjorde i løpet av en dag.Hurra, vi skal skaffe oss vaskehjelp :icon_lol:

En annen ting jeg gjorde var å endre litt og litt på kostholdet og trene når barna hadde lagt seg. Jeg spiste mye mere frukt og grønt og lagde masse juice og smoothier til oss alle. Vi satt på kveldene og spiste oppskrået frukt og grønt samt smoothie og en liten kokesjokolade bit. Men pga jeg ikke hadde masse tid til å sette meg inn i alt med kosthold endret jeg litt og litt.

De "store flotte" middagene lagde jeg ikke lengere da dette tok mye tid og energi. Jeg ble også alltid så sliten etter jeg hadde spist middag. Vi lagde i stede gode salater, smoothie, oppskrået frukt, brødskriver, rundstykker ect. og har masse energi både før og etter middag.

Vi skaffet oss en løpevogn og sykkel vogn slik at vi kunne trene med barna. Og hadde manualer hjemme. Før dette trente jeg til treningsvideoer på youtube. Fant alltid bilder av sunne damer som gav meg motivasjon når den var på bunn.

Når jeg er ekstra sliten setter jeg på en film og lager litt popcorn til barna og tar meg et bad i fred og ro, tar ansiktsmasker eller noe annet jeg liker.

Alle matpakker er laget dagen før og klærene er lagt frem. Klesvasken er gjort klar dagen før så det er bare å trykke på start når jeg står opp.

Jeg laget en lang matplan for over en måned. Da vet jeg akkruat hva jeg skal ha når jeg er på butikken og slipper og handle flere ganger i uken.

Til tider er jeg kjempe sliten selv og faller ut av alle rutiner, kostholdet og treningen igjen. Men det er lov det også :danse: man er jo ikke perfekt.



Anonymous poster hash: 65dcd...d22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler meg konstant sliten. Vi jobber begge mye, jeg har en veldig stressende og krevende jobb, og jeg skulle mer enn gjerne redusert fulltidsstillingen min, men vi bor dessverre på et sted med et svært vanskelig arbeidsmarked. Det er bare jeg som har fast stilling, og på grunn av usikkerheten med at samboer bare er ekstraansatt kan jeg ikke jobbe noe mindre.



Anonymous poster hash: e7907...ea0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sliten, har to barn under to år. For oss hjelper det mye at vi har fått vaskehjelp! Nå kommer vi stadig vekk hjem til rent hus, det føles som en drøm! Og så planlegger jeg middagen dagen før, det hjelper. Jobber redusert, 70%, i min ene jobb, men har alltid mye å gjøre uansett (bonde).

Gleder meg til ungene blir så store at de kan se en film i fred og ro mens jeg slumrer på sofaen.



Anonymous poster hash: 629dc...f7d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syntes mange damer er altfor snille med mannfolka, vi lever i et samfunn hvor begge jobber like mye og vi damer skal da altså i tilegg til jobben oppdra ungene og vaske klærne og gjøre alt husarbeidet og lage middag og trene og se bra ut til enhver tid?! Hell no. Min mann må bidra like mye som meg gitt. Han har også valgt å få barn.

Anonymous poster hash: be272...0dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange i slike tråder sier at mannen "hjelper til", at "menn forstår ikke hint/ser ikke rot slik som kvinner" etc.

Det er en nedvurdering av menn, og en bortforklaring for ting som ikke funker internt i forholdet.

Menn forstår og kan like mye som kvinner- de "hjelper" ikke men har likt ansvar, og det er en masse menn der ute(i likhet med kvinner) som tar dette ansvaret uten å bli fortalt at de skal gjøre det.

Jeg forstår heller ikke hvorfor TS skal jobbe og ta seg av hele husholdningen fordi mannen kun jobber punktum. Selvsagt blir du sliten av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skaffe seg barnepass? Det er da heller f.eks hushjelp hver mandag som hadde tatt mye av lasten for henne. Også med tank på at husarbeid er en av de største grunnene til skilsmisse i vårt latterlige lille land hadde dette vært mon prioritet.

Anonymous poster hash: 991a2...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...