Gå til innhold

Stesønnen min har høyt forbruk...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er 17år og har bodd hos oss 100 % av tiden siden han var 10 år. Han er en fantastisk og skoleflink gutt, MEN det som plager meg med han er at han kan gjerne bruke 2000kr på en uke. Som vanlig så bruker han faktisk ca 9000kr i måneden.

Han jobber ikke og får heller ikke stipendt siden faren og jeg har godt betalte jobber. Jeg og mannen har kranglet og kranglet om dette her siden vi har felles økonomi. Faren synes det er helt greit i og med alt han er gått igjennom (moren dødsfall) Og jeg klarer ikke å snakke med gutten om forbruket hans, jeg vil ikke at han skal ha dårlig forhold med meg.

Jeg har også en sønn som er 13år med faren. Ser at han begynner å bruke mye penger han og.

Jeg vet faktisk ikke hva jeg kan/skal gjøre.

Anonymous poster hash: ae668...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Oj, det var en del skrivefeil)

Han får det fra faren og meg noen ganger

Hvor får han pengene sine fra da?

Anonymous poster hash: ae668...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

9000 kroner i måneden??! Dette er ikke bra... Har du fortalt din mann om hvordan dette kommer til å bli når han flytter hjemmefra? Ser for meg at det kan være slike som denne gutten som havner i luksusfellen.

Skjønner at dette er vanskelig for deg, men helt ærlig ville jeg stoppet felles økonomi, dersom du også er med på å betale dette her.

Du kunne også ha satt deg ned med din stesønn og gått gjennom et budsjett for å få han til å forstå at dette ikke er normalt forbruk for en 17 åring.

Kunne løsningen vært å gi han en goood del mindre, men sette penger inn på en sparekonto til han? Dersom du ikke får noe gjennomslag hos din mann på å kutte ned, kan hvertfall pengene gå til videre skolegang, førerkort etc....?

Lykke til :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stesønnen som er problemet her, der er faren!

Istedet for å få vite at gutten er "fantastisk og skoleflink" hadde det vært mer relevant med opplysninger om mannen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo åpenbart at han får penger fra faren sin. Hvis ikke han får pengene bruker han dem jo ikke.



Anonymous poster hash: edb9b...1d7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9000 kr/mnd på akkurat det som passer han (dvs 99% tøys og tull)??? Fy flate!

Her bør du ta en alvorsprat med faren hans ASAP, for dette kommer til å gå til helvete den dagen han flytter hjemmefra som student og får mindre enn dette per mnd i stipend som skal dekke alt fra husleie til innkjøp av nye boksere. Gutten bør få seg en reality check og faren bør få seg et spark i baken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye penger ja... Ikke engang jeg har 9000 kr i måneden til å bruke på bare meg selv.

Jeg hadde iallefall sluttet å gi mer penger, når det kommer til pappaen i huset vet jeg rett og slett ikke hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde krevd seperat økonomi hvis dette skal fortsette.... 9000 i mnd til en 17åring? 9000 bare til det han har lyst på og tull og tøys?

Dette er ekspresstoget til en stor haug med jævlige problemer, luksusfellen og alt mulig. Gud forby den dagen den guttungen får et kredittkort i hendene.........

Gutten er ikke problemet, DERE er det, spesielt faren, men du skal ikke være så redd for ikke å bli likt som stemor at du lar dette skje, han trenger sunne grenser, om så du er den eneste som kan hjelpe ham å se dem. Han kutter ikke deg ut fordi du er streng og hjelper til med å sette grenser. Ta deg en alvorlig prat med far så med gutten.... Han trenger hjelp, ellers vil han aldri se verdien av penger, og det er livsfarlig.



Anonymous poster hash: b21b2...bc8
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om dere hadde spart de 8000 kr i mnd istedenfor så hadde han på 2 år hatt 192 000kr + renter på sparekonto til egenkapitak til bolig..... Eller en ganske så fin bil!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle de svarene.

Ja, han bruker på alle de pengene der på tull og tøys.

Jeg vet at faren ikke kommer til å slutte å gi så mye penger til gutten og vis han gjør det så kommer det til å bli -1000 eller noe.

Det jeg tenker nå er faktisk å ha separat økonomi for jeg klarer ikke at en liten gutt får såå mye månedslønn uten at han jobber for det.

Jeg har selv oppvekst på et hjem der vi ikke hadde mye så det er sårt for meg og se hvordan noen kan sløse penger på den måten her.

Anonymous poster hash: ae668...ebe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må forberede ham på voksenlivet. Hjelp han å legge av seg slike vaner, om et par år skal han ut i verden alene og da er det veldig dumt å være vant til å bruke så mye penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å prate med gutten? Han er 17 år, nesten voksen.

Ikke på en anklagende måte.

Det beste hadde selvsagt vært å få faren med på det, men om han nekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Det er jo helt hinsides... Si du ønsker separat økonomi og sett ned foten når det kom til deres felles barn, slik at han ikke får de samme dårlige vanene som stesønnen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er faktisk ikke guttungen sin skyld.. alle hadde selvfølgelig hatt ett like stort forbruk i den alderen om man hadde hatt den muligheten.

Du forteller at gutten har bodd hos dere fast siden han var 10 år gml.. altså 7 år- da må du faktisk ta en stor del av ansvaret selv, om du klarer det nå - så må du bare forsøke å få en alvorsprat med samboeren din!!



Anonymous poster hash: 3f1fd...45e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått 9000 i mnd hjemmefra så hadde Jeg sikkert brukt det jeg også da jeg var 17.

Det kan virke som dere er for slepphendte med å gi ham penger, og at han ikke har noen oversikt over verdien av penger.

Hva skjer når han flytter ut og skal betale daglige utgifter selv? Vil han klare å administrere økonomien sin da?

Hva bruker han egentlig pengene til? Sparer han noe?

Dette høres ikke lurt ut i det heletatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Altså,faren gir ham dette fordi han syns han fortjener det ettersom moren døde?

Det faren her gjør er å gi sønnen enda flere problemer. Han lærer ikke å være økonomisk i det hele tatt,og det vil få konsekvenser en dag.

9000 i måneden er horribelt å sløse bort på spontanitet. En ung gutt som ikke jobber eller noe?

Spør faren hvorfor han gir sønnen problemer. For dette er HELT misforstått snillisme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Dere GIR en tenåring 9000kr og skjønner ikke problemet?

Hvordan skal han lære seg økonomi og hvordan greie seg på egen hånd når han får store summer penger servert på sølvfat?

Be han skaffe seg jobb, så han lærer seg å jobbe for godene slik som andre voksne mennesker gjør. Han er snart en voksen mann, på tide å oppfør seg deretter.

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, og lærte dermed tidlig at ingenting er gratis her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...