Gå til innhold

Hva kan man forvente ift. bekledning i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med hvordan jeg skal kle min 3-åring i barnehagen. Først ift. inne/utetemp. og at det skal være lett å ta på/av for de som går på do.

Jeg har ikke bil, så jeg er litt avhengig av å kle barnet godt når vi går hjemmefra på morgenen. Spesielt i disse dager, når gradestokken viser 7-8 grader på morgenen. Når vi kommer i barnehagen, er de andre barna allerede ute å leker.

Greia er at barnehagen har litt problemer med å regulere bekledningen utover dagen, så når jeg henter igjen og gradestokken viser 23 varmegrader og sola steker, er strømpebuksa og fleecegenseren fortsatt på. Og dette har vært på gjennom lunsj, hvilestund og når de går ut igjen på formiddagen. Dette resulterte en dag i høy feber ved henting, fordi ungen var overkledd og jeg sa fra. Til svar fikk jeg at det var for mye å passe på for de voksne, og at jeg derfor må gi beskjed ved levering, om klær skal av utover dagen.

Personlig synes jeg det høres litt sløvt ut, da jeg ikke kan kle etter hvordan jeg TROR været vil bli.

En annen ting som flere har fått beskjed om, er enklere klær, slik at de som går på do selv, enkelt kan ta av/på, men hvor mye enklere blir det enn når de har på strømpebukse/joggebukse?

Noen som også synes det er litt sløvt, eller som kan gi meg ett annet peperspektiv på dette?

Anonymous poster hash: 1b278...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, selvfølgelig skal du forvente at de ansatte følger med ungene i løpet av dagen og kler av eller på dem om de er feil kledd. I barnehagen til sønnen min er de kjempeflinke til dette, og klarer også å kle hvert barn riktig, sånn at min sønn som er veldig varm av seg får på seg mindre klær enn de ungene som fryser lettere.

Men i ditt tilfelle ville jeg nok kanskje droppet strømpebuksa og heller kledd på en uforet dress.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med hvordan jeg skal kle min 3-åring i barnehagen. Først ift. inne/utetemp. og at det skal være lett å ta på/av for de som går på do.

Jeg har ikke bil, så jeg er litt avhengig av å kle barnet godt når vi går hjemmefra på morgenen. Spesielt i disse dager, når gradestokken viser 7-8 grader på morgenen. Når vi kommer i barnehagen, er de andre barna allerede ute å leker.

Greia er at barnehagen har litt problemer med å regulere bekledningen utover dagen, så når jeg henter igjen og gradestokken viser 23 varmegrader og sola steker, er strømpebuksa og fleecegenseren fortsatt på. Og dette har vært på gjennom lunsj, hvilestund og når de går ut igjen på formiddagen. Dette resulterte en dag i høy feber ved henting, fordi ungen var overkledd og jeg sa fra. Til svar fikk jeg at det var for mye å passe på for de voksne, og at jeg derfor må gi beskjed ved levering, om klær skal av utover dagen.

Personlig synes jeg det høres litt sløvt ut, da jeg ikke kan kle etter hvordan jeg TROR været vil bli.

En annen ting som flere har fått beskjed om, er enklere klær, slik at de som går på do selv, enkelt kan ta av/på, men hvor mye enklere blir det enn når de har på strømpebukse/joggebukse?

Noen som også synes det er litt sløvt, eller som kan gi meg ett annet peperspektiv på dette?

Anonymous poster hash: 1b278...70e

Jeg synes dette er sløvt av barnehagen, men på den andre siden: kler ikke 3-åringen seg selv? Barnet kan jo da fint få beskjed om at dersom det er varmt så tar det av genseren og legger den i hyllen (eller gir den til en voksen) og dersom det er kaldt så må det enten si fra eller gå og finne seg en genser.

Mye av sløvheten til barnehagen kan vel skyldes at en 3-åring er såpass stor at de fleste ordner slikt selv? Jeg er i alle fall vant til at så store barn på et minstenivå sier klart i fra, og som oftest bare fikser problemet på egenhånd.

Hva som er enkelt og greitt for barnet å få av ved toalettbesøk kommer også an på barnet, ikke barnehagen. Noen 3-åringer finner knapper og spenner helt ok, andre sliter ennå med finmotorikken og må ha strikk i livet. Om barnet er avvent bleie nylig er det vel også greit at det går raskt?

Anonymous poster hash: 8e762...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, barnet mitt klarer å ta av/på seg genseren selv. Tenker kanskje mest på strømpebuksa, det kan være litt vanskelig. Jeg pleier å ta på strømpebukse under buksa hver morgen nå, og den forblir visst på resten av dagen, uansett temperatur.

Jeg kunne selvsagt latt være å ta på strømpebukse under buksa, å heller tatt på bukse + ytterbukse (allværsbukse el.) men problemet da er at hvis de andre barna ikke er ute enda når vi kommer til barnehagen, blir barnet mitt sendt ut i bare bukse etterpå.
De har ikke begynt med yttertøy der enda, bortsett fra jakker da..

Jeg kan jo også evt. ta av strømpebuksa selv når jeg kommer til barnehagen, men stort sett er de ute allerede, så da føler jeg at det blir de ansattes jobb å passe på det videre.

Jeg kan forstå at det blir mye å huske på til vinteren når alle skal ha på ull/fleece, vanlig klær, yttertøy og tilbehør, men vi er jo faktisk ikke helt DER enda..

Så jeg har ikke helt forståelse for at det skal være så vanskelig å følge med på de strømpebuksene.. :glare:

TS



Anonymous poster hash: 1b278...70e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kaldt og vått som der er om morgenene nå, så må de vel nesten ha på seg noe over buksene for ikke å bli klissvåte og kalde om morgenen, før sola har fått tørket opp litt?

Strømpebukse ser jeg ikke poenget med enda, så jeg ville heller gått for en overtrekksbukse/dress eller liknende. Hva har de andre barna på seg når de leker ute, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om du sier at du vil at barnet ditt skal ha dress/utebukse, får hun ikke det på?

Trolig ikke, for det vil jo sikkert bli sett på som særbehandling og "for mye å passe på".

Når barna blir sendt ut mellom 9-10 på morgenen, er det fortsatt ganske kaldt ute, fordi sola ikke har stått opp enda, og da blir barna sendt ut i bare jakke. Mulig flere har på strømpebukse, men det ser jo ikke jeg..

TS

Anonymous poster hash: 1b278...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kaldt og vått som der er om morgenene nå, så må de vel nesten ha på seg noe over buksene for ikke å bli klissvåte og kalde om morgenen, før sola har fått tørket opp litt?

Strømpebukse ser jeg ikke poenget med enda, så jeg ville heller gått for en overtrekksbukse/dress eller liknende. Hva har de andre barna på seg når de leker ute, da?

Skulle tro det. En dag de skulle på skogtur, prøvde jeg å sende med vesla i allværsbukse (ikke strømpebukse) og en tynn jakke, men da ble det visst alt for mye igjen.. Så vi blir ikke helt enig om den påkledningen..

TS

Anonymous poster hash: 1b278...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du- det er akkurat derfor ikke små barn har det best i bgh. De barnas innbille kan snakke eller forklare sine behov burde bært hjemme hos noen som brydde seg skikkelig om dem og ikke så på set som en jobb.

Skamme seg burde de ansatte i bgh.

Anonymous poster hash: 88577...858

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis skal de ansatte sørge for riktig bekledning til barna. Både ute og inne. Og justere etter været og etter hvert enkelt barns behov. Når du leverer bør barnet være passe kledd til det de holder på med akkurat da (ute/inne), og det må ligge rikelig med klær i hylla (både varmt tøy og lettere tøy). Men videre ut over dagen skal de ansatte passe på dette.

Hvordan skal det gå til vinteren, da, hvis de ansatte ikke klarer å avpasse hvem som har stillongs, hvem som har tykk dress eller tynn dress eller fleecedress og alle mulige varianter? Og tenk om været skifter i løpet av dagen *shocking*.

Nei, dette kan du ta opp med de ansatte. Naturligvis kan det glippe noen ganger, og det er ikke sikkert at de ansatte kler barnet slik du selv ville ha gjort (i vår barnehage bruker de oftere regnbukse enn jeg ville ha gjort), men så lenge barnet er kledd passelig så er det jo det viktigeste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som de ansatte er fryktelig late og rett og slett giddalause. Det er en del av jobben deres å passe på at barna har riktig påkledning til enhver tid. Og la oss for argumentasjonens skyld si at de barnehageansatte har rett i at påkledningen du velger er for tungvindt og plundrete, det er likevel drøyt å la dette gå utover datteren din ved å la være å kle på/av henne.

Jeg har jobbet i barnehage før og jeg kan love deg at jeg kledde masse på og av unger i løpet av dagen ettersom de var varme/kalde. Noe annet hadde vært utenkelig. Hadde jeg vært deg hadde jeg rett og slett blitt litt skremt over at de ansatte kan ha en slik likegyldig holdning og lurt på om denne likegyldigheten også gjør seg gjeldende på andre områder.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barnehagen burde være bedre til å tilpasse bekledningen etter været er jeg enig i, men å påstå at barn får feber av å ha på for mye klær har jeg aldri hørt om før.

Du kan jo si til personalet når du leverer at det er bare å ta av strømpebuksa utover dager om det blir for varmt.

Anonymous poster hash: 8f5de...c8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mennesker som jobber i barnehagen. Noen bryr seg mindre og noen bryr seg mer. Du kan forvente at ditt barns behov blir ivaretatt også når det kommer til lettelse av klær. Henter du barnet svett i barnehagen flere ganger er dette noe du kan ta opp på en grei måte. Da vil de selvfølgelig gjøre det de kan for å ikke overse ditt barn.

Alle barn skal taes godt vare på mens det er i barnehagen. Blir det ikke det så si ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturligvis skal de ansatte sørge for riktig bekledning til barna. Både ute og inne. Og justere etter været og etter hvert enkelt barns behov. Når du leverer bør barnet være passe kledd til det de holder på med akkurat da (ute/inne), og det må ligge rikelig med klær i hylla (både varmt tøy og lettere tøy). Men videre ut over dagen skal de ansatte passe på dette.

Hvordan skal det gå til vinteren, da, hvis de ansatte ikke klarer å avpasse hvem som har stillongs, hvem som har tykk dress eller tynn dress eller fleecedress og alle mulige varianter? Og tenk om været skifter i løpet av dagen *shocking*.

Nei, dette kan du ta opp med de ansatte. Naturligvis kan det glippe noen ganger, og det er ikke sikkert at de ansatte kler barnet slik du selv ville ha gjort (i vår barnehage bruker de oftere regnbukse enn jeg ville ha gjort), men så lenge barnet er kledd passelig så er det jo det viktigeste.

Kjenner jeg er enig med deg. Det er barnehagepersonalets ansvar at bekledningen følger aktivitetene, vær og temperatur utover dagen. Som foreldrer bør man passe på at det er klær i hyllen til å ta av/på. Dette høres ut som et problem som har gått over litt tid, og da synes jeg det kan være greit å si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt barnehagebarn i åtte år og aldri opplevd det du beskriver. Mener uten tvil at barnehagen må hjelpe barna m på og avkledning. Mange barn er godt oppe i skolealder før de tar innover seg sammenhengen mellom klær og temperatur. Så lenge du har et godt utvalg klær i barnehagen så skal de sørge for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med tanke på det svaret du fikk fra dem så synes jeg at du skal ta dette opp med styrer. Kanskje de har litt godt av å få gjennomgått rutinene sine på nytt, og få vite hva som er oppgavene deres i løpet av en arbeidsdag.

Endret av Hjarte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du- det er akkurat derfor ikke små barn har det best i bgh. De barnas innbille kan snakke eller forklare sine behov burde bært hjemme hos noen som brydde seg skikkelig om dem og ikke så på set som en jobb.

Skamme seg burde de ansatte i bgh.

Anonymous poster hash: 88577...858

Små barn? Det er snakk om en 3åring. Og det er ikke for mye å forlange at de ansatte i barnehagen kler barna etter værforholdene.

Jeg tar på stilongs og genser om morgenen hvis det er kaldt. Når det blir varmere utover dagen tar de ansatte av han det som trengs. For meg er det selvfølge at de ansatte i bhg tar vare på barnet mitt den tiden han er der. Hadde byttet barnehage om de var så sløve som hos ts.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med hvordan jeg skal kle min 3-åring i barnehagen. Først ift. inne/utetemp. og at det skal være lett å ta på/av for de som går på do.

Jeg har ikke bil, så jeg er litt avhengig av å kle barnet godt når vi går hjemmefra på morgenen. Spesielt i disse dager, når gradestokken viser 7-8 grader på morgenen. Når vi kommer i barnehagen, er de andre barna allerede ute å leker.

Greia er at barnehagen har litt problemer med å regulere bekledningen utover dagen, så når jeg henter igjen og gradestokken viser 23 varmegrader og sola steker, er strømpebuksa og fleecegenseren fortsatt på. Og dette har vært på gjennom lunsj, hvilestund og når de går ut igjen på formiddagen. Dette resulterte en dag i høy feber ved henting, fordi ungen var overkledd og jeg sa fra. Til svar fikk jeg at det var for mye å passe på for de voksne, og at jeg derfor må gi beskjed ved levering, om klær skal av utover dagen.

Personlig synes jeg det høres litt sløvt ut, da jeg ikke kan kle etter hvordan jeg TROR været vil bli.

En annen ting som flere har fått beskjed om, er enklere klær, slik at de som går på do selv, enkelt kan ta av/på, men hvor mye enklere blir det enn når de har på strømpebukse/joggebukse?

Noen som også synes det er litt sløvt, eller som kan gi meg ett annet peperspektiv på dette?

Anonymous poster hash: 1b278...70e

Men altså, de ansatte skal kjenne barna såpass godt at de ikke trenger å få beskjed om dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...