Gå til innhold

Unger og fremmede hunder


The Kitten

Anbefalte innlegg

Vi har både hunder og ban, men ungene våre har lært fra tidlig av at de skal behandle hundene med respekt. Våre hunder elsker barn og oppmerksomhet, men hverken ungene våre eller besøkende får "herje" med dem.Vanlig kos og klapp er selvfølgelig lov!

Fremmede hunder skal de ikke klappe uten å spørre eier først, rett og slett fordi man ikke kan vite hvordan en hund reagerer, de er alle så forskjellige og kan ha dårlige opplevelser med barn fra tidligere, va vet vi?

Det er viktig å lære ungene "hundevett" så tidlig som mulig. Og at vi som hundeeiere har hundene i bånd, det ser jeg på som en selvfølge!



Anonymous poster hash: 75901...69b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går egentlig ut fra at denne mammaen ble skremt av hundens reaksjon, og reagerte litt feil (som man ofte gjør når man er redd). Vi må huske på at hunder faktisk kan drepe barn, det har vi dessverre sett flere eksempler på.

Så det er ikke sikkert hun mente at du har dårlig kontroll på hunden din, men ble redd for barnet sitt og sa noe hun ikke mente.

Må legge til at dersom en hund reagerer med sinna bjeff/knurr osv av at et lite barn kommer løpende (tilogmed ikke helt nærme i følge ts), så syns jeg også den hunden virker litt ubehagelig og ute av kontroll...

Anonymous poster hash: da406...74f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg synes begge har like feil. Så fremt man ikke har ungene i bånd, så er det ikke gitt at det er lett å kontrollere barn (alt etter alder). Barn er impulsive og glemmer gjerne det de har lært når fristelsen blir for stor. Mor burde vært i forkant av situasjonen og grepet inn. SAMTIDG gjelder det for ts også! Det holder ikke å si at har man bikkja i bånd har man kontroll på situasjonen. Ts burde faktisk vært mer i forkant og klar over hvordan hunden reagerer på barn. HUn burde signalisert tydligere, hun kunne snudd eller skiftet retning da hun så barnet komme etc etc.

Noen mennesker er hårsåre overfor kritikk og mener at de alltid har rett, sånn går det når de møtes..

Anonymous poster hash: 0e172...204

Feil. Foreldre har ansvaret her! Ingen barn skal løpe bort til hunder. Akkurat som du lærer dem å ikke løpe ut i veien. Så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går egentlig ut fra at denne mammaen ble skremt av hundens reaksjon, og reagerte litt feil (som man ofte gjør når man er redd). Vi må huske på at hunder faktisk kan drepe barn, det har vi dessverre sett flere eksempler på.

Så det er ikke sikkert hun mente at du har dårlig kontroll på hunden din, men ble redd for barnet sitt og sa noe hun ikke mente.

Må legge til at dersom en hund reagerer med sinna bjeff/knurr osv av at et lite barn kommer løpende (tilogmed ikke helt nærme i følge ts), så syns jeg også den hunden virker litt ubehagelig og ute av kontroll...Anonymous poster hash: da406...74f

Du kan ikke mye om hunder kan du vel?

Anonymous poster hash: 13442...71a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Foreldre har ansvaret her! Ingen barn skal løpe bort til hunder. Akkurat som du lærer dem å ikke løpe ut i veien. Så enkelt.

Ja, jeg prøver å lære ungen min det, men han er ikke fylt to år ennå så det er ikke all verdens med impulskontroll. Håper de som sier at "dyr er dyr" (i den forstand at de har instinkter fra naturens side) også forstår at barn er barn, og ikke bittesmå voksne.

Anonymous poster hash: dcf40...55d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjeftet faktisk på moren. Sa til henne nøyaktig det jeg skrev over om at jeg hadde kontroll på hunden, og hun måtte få kontroll over ungen sin.

Hun ble skikkelig sur, og mente hunden var aggresiv. Nei, han er ikke aggresiv. Jeg ville også blitt redd og sint om noen kom løpende mot meg på det viset.

Endte med at jeg bare kalte henne jævla tulling og gikk min vei.

Angrep er det beste forsvar vet du.

For øvrig helt enig med deg.

Anonymous poster hash: 0ec64...a9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen rakk ikke komme så nært hunden at hun kunne ta på ham eller at han kunne hoppe på henne.

Hadde det vært sjanse for det, ville jeg selvfølgelig gått mellom. Det er mitt ansvar at hunden ikke hopper på fremmede.

Og ja, barn er impulsive og glemmer det de har lært, men da er det foreldrene sit hovedansvar å gripe inn.

Din hund, du har definitivt ansvar for å gripe inn i en situasjon du/hunden ikke mestrer. Du er ikke fritatt for ansvar bare fordi hunden er i bånd, slik mange hundeeiere ser ut til å tro. Klarer ikke hunden håndtere slikt, så må man gripe inn og forhindre at det oppstår i alles beste interesse.

Forøvrig misliker jeg sterkt hunder som bjeffer på folk og generelt reagerer med å bli skremt i en slik situasjon rett og slett fordi det er så stor sannsynlighet for at man treffer barn hver eneste gang man går tur.

Anonymous poster hash: 0e172...204

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Ja, jeg prøver å lære ungen min det, men han er ikke fylt to år ennå så det er ikke all verdens med impulskontroll. Håper de som sier at "dyr er dyr" (i den forstand at de har instinkter fra naturens side) også forstår at barn er barn, og ikke bittesmå voksne.

Anonymous poster hash: dcf40...55d

Forstår godt at barn er barn da de har vært rundt meg på alle kanter i alle år :-)

Jeg har også alltid hatt hunder. Har aldri hatt barn og hund sammen uten tilsyn,uansett om de var mine både to,-og firbeinte. Du må huske at hunder har krefter,og alle hunder er ikke like trygge,så om det kommmer et barn løpende får hunde-eier nok med å holde hunden rolig i visse situasjoner.

Men veldig fint at du lærer barna at de skal holde seg på avstand! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ansvaret er helt og holdent mitt. Jeg tar med meg hunden vår hver morgen når jeg følger jenta mi til skolen. På skolen er det mange barn som vil klappe hunden. 97% spør pent, men noen få kommer løpende og kaster seg over henne. I og med at det ikke er noen foreldre tilstede, blir ansvaret mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang noe slikt skjer, får du kaste deg rundt halsen på foreldrene samtidig som du sier høyt; "å, så fin du er. Koooose!" Gjerne rufse til håret i tillegg. Når reaksjonen kommer, så er det bare å fortelle at hunden heller ikke liker den type oppførsel fra fremmede.... ;)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke mye om hunder kan du vel?

Anonymous poster hash: 13442...71a

Ikke mer enn at jeg er vokst opp med hunder, og de gjorde ikke slik. Men jeg kan ikke mye om hunder generelt nei. Men jeg hadde blitt litt redd denne hunden jeg og, om jeg hadde vært mammaen var det jeg mente.

Og alle som sier at barna må jo lære å ikke gå bort til hunder. Selvfølgelig, men det er små barn det er snakk om her. Da kan vi jo snu på det, og si at hundeeiere må lære hunden sin til å oppføre seg blandt barn (like håpløst ser du kanskje)..

Ja, man skal passe på barna sine. Men det er hunder som kan være farlige. Og jeg mener at har man tatt på seg det ansvaret å eie en hund, da skal man passe på hva den gjør. Være et skritt foran. Dersom hunden din skader et barn er det totalt uinteressant at barnet løp mot hunden. Det er ditt ansvar som hundeeier.

Anonymous poster hash: da406...74f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer enn at jeg er vokst opp med hunder, og de gjorde ikke slik. Men jeg kan ikke mye om hunder generelt nei. Men jeg hadde blitt litt redd denne hunden jeg og, om jeg hadde vært mammaen var det jeg mente.

Og alle som sier at barna må jo lære å ikke gå bort til hunder. Selvfølgelig, men det er små barn det er snakk om her. Da kan vi jo snu på det, og si at hundeeiere må lære hunden sin til å oppføre seg blandt barn (like håpløst ser du kanskje)..

Ja, man skal passe på barna sine. Men det er hunder som kan være farlige. Og jeg mener at har man tatt på seg det ansvaret å eie en hund, da skal man passe på hva den gjør. Være et skritt foran. Dersom hunden din skader et barn er det totalt uinteressant at barnet løp mot hunden. Det er ditt ansvar som hundeeier.

Anonymous poster hash: da406...74f

Barn kan også være farlige, for hunden. Hunder som biter kan først ha blitt plaget av et barn ved plukking i øyne og ører, riding på hunden, blitt kastet stein på og generelt herjing.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn kan også være farlige, for hunden. Hunder som biter kan først ha blitt plaget av et barn ved plukking i øyne og ører, riding på hunden, blitt kastet stein på og generelt herjing.

Eller det som er vanligst, at barnet bare var så uheldig å komme for nært.....

Og om en hund i bånd får mulighet til å bite, så har eieren svigtet GROVT.

Anonymous poster hash: 0e172...204

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund og har aldri hatt det, så har ikke noe kunnskap om de. Men jeg har derimot en 3 år gammel datter, og hun er glad i hunder og vil gjerne klappe de når vi møter en. Hun løper derimot ikke mot de, men venter til de kommer mot henne.
I mine øyne blir det da litt eierens ansvar å gi beskjed om hunden liker barn eller ikke, eller bare gå videre med ett smil om man helst ikke ønsker at hunden blir klappet.



Anonymous poster hash: f4b88...1f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan også være farlige, for hunden. Hunder som biter kan først ha blitt plaget av et barn ved plukking i øyne og ører, riding på hunden, blitt kastet stein på og generelt herjing.

Men da har jo hverken eier eller foreldre vært oppmerksomme i det hele tatt. Blir en litt annen situasjon. Og det du beskriver der er utløsende årsaker til at hunden angriper, ikke at barnet skader hunden slik at den kan dø. Du kan ikke likestille det barnet kan gjøre med hunden og motsatt.

Jeg mener fortsatt eieren har ansvaret for hva hunden gjør. De har også ansvaret for å skjerme den. Man kan ikke forvente at alle andre vet masse om hunder og hvordan de reagerer.

Som sagt, foreldre skal selvfølgelig passe på hva barna gjør. Men det er den som eier hunden som er ansvarlig dersom hunden biter.

Og en hund som boffer og knurrer mot barn (som ikke har vært nær engang) kan virke skremmende. De er lettskremte på naturlige situasjoner, og bør derfor passes ekstra godt på.

Anonymous poster hash: da406...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har egentlig de barna vi har møtt vært flinke til å spørre om de kan få klappe. Voksne derimot har jeg hatt mer problem med. Har skjedd flere ganger at en voksen person kommer rett bort og begynner å klappe hunden min, spesielt om jeg har ham på armen, så står de sjokkert tilbake når han høylydt forteller at det ikke er greit.

Det er kanskje ikke så lett å lære barna hundevett når man ikke har det selv?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg går egentlig ut fra at denne mammaen ble skremt av hundens reaksjon, og reagerte litt feil (som man ofte gjør når man er redd). Vi må huske på at hunder faktisk kan drepe barn, det har vi dessverre sett flere eksempler på.

Så det er ikke sikkert hun mente at du har dårlig kontroll på hunden din, men ble redd for barnet sitt og sa noe hun ikke mente.

Må legge til at dersom en hund reagerer med sinna bjeff/knurr osv av at et lite barn kommer løpende (tilogmed ikke helt nærme i følge ts), så syns jeg også den hunden virker litt ubehagelig og ute av kontroll...

Anonymous poster hash: da406...74f

Du,hallo. En hund knurrer ikke fordi den er ute av kontroll eller er farlig. Faktisk er knurring et tegn på at hunden har såpass kontroll at den sier fra! Bjeffing er ikke noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har jo hverken eier eller foreldre vært oppmerksomme i det hele tatt. Blir en litt annen situasjon. Og det du beskriver der er utløsende årsaker til at hunden angriper, ikke at barnet skader hunden slik at den kan dø. Du kan ikke likestille det barnet kan gjøre med hunden og motsatt.

Jeg mener fortsatt eieren har ansvaret for hva hunden gjør. De har også ansvaret for å skjerme den. Man kan ikke forvente at alle andre vet masse om hunder og hvordan de reagerer.

Som sagt, foreldre skal selvfølgelig passe på hva barna gjør. Men det er den som eier hunden som er ansvarlig dersom hunden biter.

Og en hund som boffer og knurrer mot barn (som ikke har vært nær engang) kan virke skremmende. De er lettskremte på naturlige situasjoner, og bør derfor passes ekstra godt på.

Anonymous poster hash: da406...74f

Det blir som å si at sjåføren har ansvar for at barn ikke blir påkjørt. Selvsagt er det slik. Men man er like fullt ansvarlig for å lære barn å ikke løpe ut i trafikken, slik man må lære barn å ikke gå bort til fremmede hunder (eller andre dyr, for den saks skyld).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som å si at sjåføren har ansvar for at barn ikke blir påkjørt. Selvsagt er det slik. Men man er like fullt ansvarlig for å lære barn å ikke løpe ut i trafikken, slik man må lære barn å ikke gå bort til fremmede hunder (eller andre dyr, for den saks skyld).

Syns ikke det blir det samme jeg da. Men da er vi uenige:)

Anonymous poster hash: da406...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...