Gå til innhold

MÅ barna legge seg så himla tidlig? *poll*


AnonymBruker

mulig å stemme på flere  

100 stemmer

  1. 1. når legger du barna(evt syns du barn bør legges) barn fra 0-5 år

    • jeg legger barna når de blir trøtte uavhengig av klokka. alt fra 18-24
      11
    • mine barn legges mellom 18-19, og mener noe senere ville vært alt for sent for små barn
      26
    • mine barn legges mellom 18-19 fordi de blir trøtte da, ellers kunne jeg ha ventet
      41
    • Det er natta for barna her mellom 20-21.
      25
    • Jeg legger barna ca 22.
      1
    • senere enn 23.
      1
    • legger dem ikke, de sovner når de sovner enten det er i senga/sofaen/matte på gulvet eller stellebordet
      0
    • jeg er skeptisk til andre som legger barna for sent
      21
    • jeg skjønner ikke hvorfor barna må legge seg så tidlig, hvorfor??
      7


Anbefalte innlegg

Er det ikke bedre å legge de litt senere så våkner de også senere? :)

Men når ungene må opp halv syv for å rekke barnehage så er det klart de skal sove når kl er 19:00. Det er jo slik veldig mange foreldre har det, og da bør de være litt "nazi" på leggetiden for barnas del.

Har man mulighet til å forskyve det er det jo fint, men da er man avhengeig av at man ikke skal rekke jobb da.

Det første året i permisjon er det jo bare å holde de våkne så lenge man vil, da kan barn og voksne sove lenge om morgenen også. Dette er mer vanlig i utlandet.

Vi i norge som har foreldre som jobber fullt, bør legge barna slik at de får nok søvn selvom de skal tidlig opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlig innlegg. Godt vi er flere som er som trådstarter, tommel opp.

Dere som påstår ungene er såååå trøtte i 17 tiden og puttes i seng 18 og de våkner opp selv i 5-6 tiden, for så å klage på at de våkner sååååå tidlig....!!?? Nei, det går faktisk an å drøye leggetiden. Dette skjer jo i ferier. Når barn har 3-4 uker sammenhengende ferie så drøyer de jo leggetiden pga reise, biltur ect. Og de begynner da automatisk å sove til både 8 og 9. Gjør man dette i helgene og så slipper man å stå opp midt på natta og klage på facebook at ungen er såååååå tidlig oppe.

Men så er det de som må opp 5.30 og barnehagen til 6.30, så da er de kanskje stuptrøtte i 17 tiden. Men ofte vil foreldre ha ro selv, derfor denne altfortidlig i seng trenden. ` trenden` :)

Anonymous poster hash: 7e4c5...657

På ferier kan man drøye leggetiden med mange timer og ofte sover barna lengre også. Mne mnage barn trenger noen dager på "å snu døgnet", og det rekker de ofte ikke i helgene. Så står unger opp halv syv fem dager i uken, så hjelper det ikke å legge de sent fredag, for da våkner de ofte like tidlig, men litt trøttere på lørdagen. (dette gjelder mange barn, men noen snur døgnet lett, og sover lenge på lørdagen uavhengig av uka, og da er det bare å kjøre på).

Så det har ikke noe med at barn må legges syv, det har noe med de flestes livssituasjon å gjøre; jobber foreldrene fullt, så må barna det også, og da bør de legges tidlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset legges gutten på 3,5 etter søvnbehovet han har, enkelt og greit. Han har helt siden han lå i magen hatt en veldig god døgnrytme. Han har aldri sovet mye på dagtid men legger seg mellom 19.00 og 19.30 fordi han er trøtt og sover da til han vekkes 07.00 med 1-3 oppvåkninger i løpet av natta fordi han er tørst eller smokken er borte. I helgene legger han seg stort sett til samme tid men da våkner han av seg selv i 08.00 tiden. De gangene vi holder han oppe lengre og han "bikker over" er det sjeldent han blir sur men søvnkvaliteten hans i løpet av natten blir dårligere. Hos han stemmer også at søvn avler søvn for de gangene han legger seg seinere våkner han tidligere i tillegg til dårligere søvnkvalitet, og dagen derpå slik dager er sjeldent spesielt gode for hverken små eller store her i huset. Så for oss funker det definitivt ikke å...

....er jo bare å holde barnet våkent lengre på kvelden så sover h*n lengre på morgenen, win win for alle!!!

Endret av Ava Mae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lage et tema ut av at mødre tror at det er en norm å legge barnet " veldig tidlig" forteller noe om hvor usikker man egentlig er, eller man ønsker å skryte av hvir lett det er med barn.

HAHAHA!! Vent p se! Du har knapt begynt! Snakkes om 17 år :fnise:

Anonymous poster hash: 4f4d4...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min legger seg 18:00. Vi har faste leggerutiner og holder de uansett hva kalenderen sier (ikke unntak i høytider osv).

Andre kan mene hva de vil, vi gjør dette fordi barnet trenger det. Han er avhengig av faste rutiner og han trenger søvn. Han våkner mellom 04 og 05 hver morgen uansett når vi legger han og er veldig aktiv gjennom hele dagen.

Har prøvd å forskyve leggetiden, men det er tydelig at han ikke er klar for det ennå. Han er trøtt og klar for å legge seg 18:00.

Jeg bryr meg fint lite om når andre legger sine barn på samme alder. Det har ikke jeg noe med. Syns ikke noe om å dømme andre eller blande meg inn i ting som ikke angår meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sure og kritiske noen mødre skal være, er det dere fra bryllupstråden?

ja det er jo ganske selvsagt at jeg er usikker? jeg er ung førstegangs. er normalt å være usikker vet du, syns ikke det er noe å tråkke på folk for eller bruke i en noe nedlatende sammenheng.
trodde kanskje et forum var for å høre andres meninger eller erfaringer jeg.



Anonymous poster hash: d0199...338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så sure og kritiske noen mødre skal være, er det dere fra bryllupstråden?ja det er jo ganske selvsagt at jeg er usikker? jeg er ung førstegangs. er normalt å være usikker vet du, syns ikke det er noe å tråkke på folk for eller bruke i en noe nedlatende sammenheng.trodde kanskje et forum var for å høre andres meninger eller erfaringer jeg. Anonymous poster hash: d0199...338

Så hvirfor denne nærmest latterliggjøringen av folk med erfaring?

Du sitter selv som en arrogant grønnskolling og spør hvorfor folk legger barna sine tidlig...i mens er den tiden du selv har hatt barn en saga blott innen du på alvor skal ta stilling til leggetid.

Anonymous poster hash: 4f4d4...b2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvirfor denne nærmest latterliggjøringen av folk med erfaring?

Du sitter selv som en arrogant grønnskolling og spør hvorfor folk legger barna sine tidlig...i mens er den tiden du selv har hatt barn en saga blott innen du på alvor skal ta stilling til leggetid.

Anonymous poster hash: 4f4d4...b2a

da bør du lese det jeg har skrevet i tråden en gang. evt en gang til. jeg har gjentatt meg selv jeg, men skal ta det sakte en gang til. jeg reager på de som mener at alle barn MÅ legge seg tidlig. fordi de enkelt og greit er barn. så alså IKKE fordi de skal rekke bhg, IKKE fordi de er trøtte så tidlig. IKKE fordi de blir umulige dagen etter hvis ikke.

men bare fordi de MÅ. og at gjerne alle andre sine unger også MÅ det. så du mener at folk som legger unga tidlig tilsvarer foreldre med erfaring? det er vel ikke synonymer det og hva da med alle i tråden her som legger barna senere og hvor det funker for dem?

jeg spør om de MÅ legges tidlig og NÅR folk legger barna sine. jeg spør BÅDE om de er uenig i å legge barna for sent, OG for tidlig. har også skrevet et par ganger at grunnen til at jeg spør er at jeg fikk beskjed av en som vet alt at alle barn over 6 mnd de må legge seg 18.30 for dette er standar rutine.

nå sier jo flere her i tråden mye som ligner da, så aner ikke hvorfor du tar sånn på vei. jeg kritiserer aldeles ikke din måte å oppdra barn på. legg dem 16 for min del. jeg vil bare høre folk sine erfaringer jeg. hvis du oppfatter meg som arrogant er det ganske enkelt fordi vi sitter bak hver vår skjerm og du får et feilaktig inntrykk av meg. men jeg tror at jeg da heller ville forklart folk hvor godt min måte virker og absolutt ikke trengt andre sine erfaringer. Jo er et par mnd, men er vel ikke noe galt i å forberede seg?

Anonymous poster hash: d0199...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da bør du lese det jeg har skrevet i tråden en gang. evt en gang til. jeg har gjentatt meg selv jeg, men skal ta det sakte en gang til. jeg reager på de som mener at alle barn MÅ legge seg tidlig. fordi de enkelt og greit er barn. så alså IKKE fordi de skal rekke bhg, IKKE fordi de er trøtte så tidlig. IKKE fordi de blir umulige dagen etter hvis ikke.

men bare fordi de MÅ. og at gjerne alle andre sine unger også MÅ det. så du mener at folk som legger unga tidlig tilsvarer foreldre med erfaring? det er vel ikke synonymer det og hva da med alle i tråden her som legger barna senere og hvor det funker for dem?

jeg spør om de MÅ legges tidlig og NÅR folk legger barna sine. jeg spør BÅDE om de er uenig i å legge barna for sent, OG for tidlig. har også skrevet et par ganger at grunnen til at jeg spør er at jeg fikk beskjed av en som vet alt at alle barn over 6 mnd de må legge seg 18.30 for dette er standar rutine.

nå sier jo flere her i tråden mye som ligner da, så aner ikke hvorfor du tar sånn på vei. jeg kritiserer aldeles ikke din måte å oppdra barn på. legg dem 16 for min del. jeg vil bare høre folk sine erfaringer jeg. hvis du oppfatter meg som arrogant er det ganske enkelt fordi vi sitter bak hver vår skjerm og du får et feilaktig inntrykk av meg. men jeg tror at jeg da heller ville forklart folk hvor godt min måte virker og absolutt ikke trengt andre sine erfaringer. Jo er et par mnd, men er vel ikke noe galt i å forberede seg?

Anonymous poster hash: d0199...338

Barn trenger mye søvn. Et spedbarn trenger opptil 15 timer i døgnet, en femåring kan klare seg med 10-12 timer. For å få hverdagen til å gå rundt er leggetid rundt kl 19 svært praktisk da mange står opp i 06-07 tiden for å rekke jobb/skole/barnehage.

Gode søvnrutiner bør innarbeides tidlig, og å gradvis venne barnet til en normal døgnrytme bør begynne i halvt års alderen, gjerne før, så hverdagen kommer i gjenge igjen.

HVA er så vanskelig å forstå med dette?

Her kan du lese en artikkel om søvn; http://www.dagbladet.no/2013/03/29/tema/klikk/helse/foreldre/26427872/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna mi på 11 mnd er stuptrøtt kl.1730. Ingen vits i å holde henne oppe bare for at det er tidlig. Hun sover da til kl.06, og da må vi stå opp uansett. Sånn sett så passer det veldig bra..

Hun drar i barnehagen kl.07.15, og hun sover 2 timer midt på dagen.

Da hun var 3 mnd så sov hun mer på dagtid, og la seg ca.20-21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da bør du lese det jeg har skrevet i tråden en gang. evt en gang til. jeg har gjentatt meg selv jeg, men skal ta det sakte en gang til. jeg reager på de som mener at alle barn MÅ legge seg tidlig. fordi de enkelt og greit er barn. så alså IKKE fordi de skal rekke bhg, IKKE fordi de er trøtte så tidlig. IKKE fordi de blir umulige dagen etter hvis ikke. men bare fordi de MÅ. og at gjerne alle andre sine unger også MÅ det. så du mener at folk som legger unga tidlig tilsvarer foreldre med erfaring? det er vel ikke synonymer det og hva da med alle i tråden her som legger barna senere og hvor det funker for dem?jeg spør om de MÅ legges tidlig og NÅR folk legger barna sine. jeg spør BÅDE om de er uenig i å legge barna for sent, OG for tidlig. har også skrevet et par ganger at grunnen til at jeg spør er at jeg fikk beskjed av en som vet alt at alle barn over 6 mnd de må legge seg 18.30 for dette er standar rutine. nå sier jo flere her i tråden mye som ligner da, så aner ikke hvorfor du tar sånn på vei. jeg kritiserer aldeles ikke din måte å oppdra barn på. legg dem 16 for min del. jeg vil bare høre folk sine erfaringer jeg. hvis du oppfatter meg som arrogant er det ganske enkelt fordi vi sitter bak hver vår skjerm og du får et feilaktig inntrykk av meg. men jeg tror at jeg da heller ville forklart folk hvor godt min måte virker og absolutt ikke trengt andre sine erfaringer. Jo er et par mnd, men er vel ikke noe galt i å forberede seg? Anonymous poster hash: d0199...338

Men hvem er de?!?

Har aldri hørt om folk som legger barna tidlig uten grunn... Hvir har du det fra??

Du har jo andre motiver her også, men uavhengig av der så lurer jeg på hvem denne lille usikre gruppen er..

Anonymous poster hash: 4f4d4...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i et land hvor legge-rutinene er helt annerledes en det de er i Norge. Her blir det ansett som tidlig hvis barna er i seng ved åtte-tiden, og det er forsåvidt tidsrammen vi bruker her i hus.

Ungene (barnehage alder) står gjerne opp i halv-syv/syv tiden, noe som da utgjør rundt 10/11 timer med søvn.

Selv tror (og håper) jeg at foreldre flest ser an søvn-behovet til barna, og regulerer legge-tid til det som er mest gunstig for søvn-kvaliteten til sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo stor forskjell på hvor mye søvn barn trenger også da.. Treåringen legger seg 19 -1930 og sovner kjapt. Sover 11-12 timer. Seksåringen legger seg 20-2030, bruker gjerne en time ++ for å sovne. Sover sjelden mer enn 9 timer. Eldste har aldri sovet mye, men fungerer helt fint. Det var først etter at jeg selv innså at barnet ikke nødvendigvis trengte så mye søvn som jeg trodde at jeg fungerte fint på kvelden selv.

Anonymous poster hash: 9c176...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...