Gå til innhold

MÅ barna legge seg så himla tidlig? *poll*


AnonymBruker

mulig å stemme på flere  

100 stemmer

  1. 1. når legger du barna(evt syns du barn bør legges) barn fra 0-5 år

    • jeg legger barna når de blir trøtte uavhengig av klokka. alt fra 18-24
      11
    • mine barn legges mellom 18-19, og mener noe senere ville vært alt for sent for små barn
      26
    • mine barn legges mellom 18-19 fordi de blir trøtte da, ellers kunne jeg ha ventet
      41
    • Det er natta for barna her mellom 20-21.
      25
    • Jeg legger barna ca 22.
      1
    • senere enn 23.
      1
    • legger dem ikke, de sovner når de sovner enten det er i senga/sofaen/matte på gulvet eller stellebordet
      0
    • jeg er skeptisk til andre som legger barna for sent
      21
    • jeg skjønner ikke hvorfor barna må legge seg så tidlig, hvorfor??
      7


Anbefalte innlegg

ja? når må barna dine legge seg? og hvorfor? hva tenker du om andre sine legge rutiner? jeg må i hvert fall innrømme at jeg tenker, åhh square! når jeg hører om disse som legger unga mellom rundt 18.00. kan godt hende det er normalt men for meg er det tidlig og midt i middagsopprydningen.

Da datteren min var nyfødt la jeg henne alt ifra 23-01
Da hun ble 1 mnd ble det mellom 22-24
nå. 3 mnd er det kl 22. (noen ganger er vi litt på etterskudd)

men jeg fikk en kommentar her om dagen: " ja, og snart blir hun jo eldre og da må du jo begynne å legge henne halv sju, så da må du planlegge bedre." ok? MÅ jeg legge henne halv sju? MÅ alle små barn legges halv 7?

Selv om jeg tenker at folk som legger unga så tidlig er litt firkanta så ville jeg jo aldri funnet på å kommentere det!



Anonymous poster hash: d0199...338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spedbarn har helt andre søvnmønstre enn eldre barn som sover mindre på dagtid og har fastere rutiner. Hva med å lese en bok om barn og søvn, i stedet for å være ekspert når eneste erfaringen du bare har er en 3mnd gammel baby?



Anonymous poster hash: 67fcb...077
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et annet land, og her er det helt andre leggetider enn i Norge. Men det virker som om både barn og foreldre har det bra likevel.

Merkelig, fordi mange av mine venninner i Norge mener at småbarn må - jeg gjentar: MÅ - legges rundt 18.30-19.00. Hvis ikke, er det nærmeste barnemishandling. De samme venninnene klager forøvrig over at barna våkner kl. 05.30, også i helgene....



Anonymous poster hash: 0f3e2...2b5
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som legger barna sine tidlig, gjør det fordi de vil ha "voksentid". Og samtidig klager de over at barna våkner så tidlig hver morgen :klaske:

Så nei, du MÅ ikke legge barna dine tidlig :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja? når må barna dine legge seg? og hvorfor? hva tenker du om andre sine legge rutiner? jeg må i hvert fall innrømme at jeg tenker, åhh square! når jeg hører om disse som legger unga mellom rundt 18.00. kan godt hende det er normalt men for meg er det tidlig og midt i middagsopprydningen.

Da datteren min var nyfødt la jeg henne alt ifra 23-01

Da hun ble 1 mnd ble det mellom 22-24

nå. 3 mnd er det kl 22. (noen ganger er vi litt på etterskudd)

men jeg fikk en kommentar her om dagen: " ja, og snart blir hun jo eldre og da må du jo begynne å legge henne halv sju, så da må du planlegge bedre." ok? MÅ jeg legge henne halv sju? MÅ alle små barn legges halv 7?

Selv om jeg tenker at folk som legger unga så tidlig er litt firkanta så ville jeg jo aldri funnet på å kommentere det!

Anonymous poster hash: d0199...338

Hvilken aldersgruppe er det dere diskuterer her? Det er jo forskjell på babyer og barn. Barn som skal opp om morgenen og fungere i barnehagen må selvfølgelig legge seg tidlig for å få nok søvn. Babyer under året som trasker hjemme med mamma kan man legge når man vil, så lenge den totale søvnmengden blir riktig. Babyer trenger mye søvn.

Anonymous poster hash: eb935...2af

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er 8 måneder, og trenger masse søvn. Hun er litt vanskelig å legge om kvelden, så hun sovner som regel ikke før 19:30 - 20:00. Da sover hun ca til klokken 07:00.

Så sover hun to ganger på dagtid.

Når hun var 3 måneder hadde vi ikke noen rutine på ting riktig enda. Hun pleide å sovne rundt 22-23 da, men har gradvis blitt trøtt tidligere og tidligere. Det gikk seg litt til når jeg begynte med grøt til henne på kvelden når hun var rundt 5 måneder.

Å holde henne oppe til 22 nå hadde ikke vært mulig. Hun hadde sloknet lenge før, oh det hadde blitt mye gråt etter normal leggetid.

Det er helt normalt at døgnrytmen ikke er ordentlig på plass når barnet ditt bare er 3 måneder. Du vil nok se etter hvert som døgnrytmen kommer på plass hvorfor barnet skal/må sove tidligere enn det må per i dag.

Anonymous poster hash: c650a...b1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av erfaring med vår på fem legger vi henne rundt 20.00. Det mener vi er passelig, når hun skal opp rundt 7. I helgen er hun våken litt lengre, dersom vi har familiebesøk. Så lenge barnet får nok søvn, burde vel det holde? Å legge en unge klokken 18.00 er kanskje litt drøyt. Hadde vi gjort det, hadde hun vært våken fra 04.00, og DET er litt for tidlig for foreldre..



Anonymous poster hash: ab16e...e74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhh jeg er så enig.... Har aldrinlagt barna mine kl 19 med mindre de hoppet over dagssøvnen eller på annet vis er mega trøtte. Vi har alltid lagt barna mellom 20-21 og noen ganger senere i helgen. Jeg er hjemmeværende og vi har heller aldri stått opp før kl 7...- deilig. Vi sover gjerne til 8-8.30. For oss er det mye bedre, men det er så klart viktig at barna får nok søvn i løpet av døgnet!

Anonymous poster hash: 2a625...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spedbarn har helt andre søvnmønstre enn eldre barn som sover mindre på dagtid og har fastere rutiner. Hva med å lese en bok om barn og søvn, i stedet for å være ekspert når eneste erfaringen du bare har er en 3mnd gammel baby?

Anonymous poster hash: 67fcb...077

ja, jeg burde kanskje skrevet barn 0-3 istedet for 5. tenkte at da begynner skolen osv, men er jo bhg før det for mange. jeg har lest mange bøker om barn og søvn jeg ;) likevel ok å høre andre sine erfaringer og meninger. slapp av, jeg er ingen ekspert (les innlegget om igjen) og hadde ikke vært noe interessert i andre sine meninger om jeg hadde vært ekspert tror jeg :) Grunnen til at jeg tenker som jeg gjør er jo en enkel fordom. på samme måte som jeg syns det ser teit ut med alt for mye sminke på 13 åringer. er aldeles ingen sminke ekspert av den grunn.

Hvilken aldersgruppe er det dere diskuterer her? Det er jo forskjell på babyer og barn. Barn som skal opp om morgenen og fungere i barnehagen må selvfølgelig legge seg tidlig for å få nok søvn. Babyer under året som trasker hjemme med mamma kan man legge når man vil, så lenge den totale søvnmengden blir riktig. Babyer trenger mye søvn.

Anonymous poster hash: eb935...2af

ja det stemmer, jeg burde nok ha skrevet barn 0-3 istedet for opp til 5. blir jo veldig store forskjeller og sikkert rotete. dumt jeg ikke får redigert det :/ den kommentaren jeg fikk om at jenta mi MÅTTE legges 18.30 skulle "gjelde" fra 5-6 mnd og var mer fordi "babyen trenger rutiner og nok søvn" men jeg ser ikke poenget i å stå opp tidligere enn man MÅ. som du sier når man bare går hjemme for eksempel, da må man jo ikke opp kl 7. skal man rekke bhg, eller ungen blir trøtt tidlig osv da blir saken en annen (for meg)

Anonymous poster hash: d0199...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som legger tiåringen sin kl 19.00. Ikke mye fritidsaktiviteter på den gutten.



Anonymous poster hash: 7deba...1a4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun var 3 mnd la hun seg i 22 tia. Da ville hun ta kveld. Før det aldri før 24. Nå er hun 8 mnd og legges mellom 18.30 og 19.30 alt etter hvor lenge duppen på dagtid varte. Hun sover bare en gang om dagen nå, som oftest fra 12-14. De som legger mye senere må vell ha en ekstra dupp senere? Hadde aldri kunnet holde henne oppe lenger uten ekstra dupp. Hun er veldig trett når hun legger seg. Eldre barn har andre behov enn en 3 mnd gammel baby.

Anonymous poster hash: 2560d...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la ungene mine sånn at de fikk nok søvn i forhold til når de måtte stå opp i hverdagen. Kunne drøye litt i helger, men de hadde det best med rutiner. Hverdagen her tilsa at de måtte opp 6.30 og ble defor lagt rundt kl. 19.

Anonymous poster hash: c704e...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Mine legger seg i sju - halv åtte tiden. Da er de trøtte. De skal tross alt opp kl 7. Noen må kanskje ikke opp så tidlig, og kan ha en helt annen døgnrytme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barna må det. De fleste barn trenger 10-12 timer med søvn. Når dagene starter så tidlig her i landet, så sier det jo seg selv at med mindre man er hjemmeværende så kan ikke barna legge seg klokken 23 og stå opp igjen 06. Da er man ikke snill med barna. Man er derimot snill med barna når man lar de få nok søvn slik at de får en god dag neste dag.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine barn må legges i sjutiden. Da er de veldig trøtte, og blir gjerne grinete om de er oppe lenger.

Nettopp, barn er forskjellige. Noen trenger mer søvn, andre mindre. Noen trenger å sove 9-10 timer, mens andre trenger 7-8 timer.

Selv sovnet ikke vi barna før 21, og våknet uthvilt hver morgen.

Andre barn må sovne 19 eller 20 for å fungere dagen etter.

Det blir feil å legge et barn 19 om det likevel bare ligger våkent i 1-2 timer ... har ingenting med at de må venne seg til det om de likevel våkner til samme tid hver morgen.

Anonymous poster hash: 856b9...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, barn er forskjellige. Noen trenger mer søvn, andre mindre. Noen trenger å sove 9-10 timer, mens andre trenger 7-8 timer.

Selv sovnet ikke vi barna før 21, og våknet uthvilt hver morgen.

Andre barn må sovne 19 eller 20 for å fungere dagen etter.

Det blir feil å legge et barn 19 om det likevel bare ligger våkent i 1-2 timer ... har ingenting med at de må venne seg til det om de likevel våkner til samme tid hver morgen.

Anonymous poster hash: 856b9...c9f

Enig i dette. Alle barn trenger ikke mye søvn. Men: Flertallet av barna gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...