Gå til innhold

Lekser for en 7-8-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye tid per dag bruker deres barn på lekser?

Jeg vil si at min 7-åring er en gjennomsnittlig gutt, han trives godt og sliter ikke spesielt med fagene. Han er på skolen fra 8.30 til ca 15, og han er som regel veldig sliten om ettermiddagene. Jeg er opptatt av at han skal få slappe av og pusle med sitt mest mulig etter skolen. Men han har til tider mye lekser, og ikke sjeldent ender det opp i grining fordi han rett og slett er så sliten. Jeg har en følsom gutt som blir sliten av aktivitet og inntrykk, kanskje mer enn mange andre unger. Jeg synes det er leit at det blir sånn, er det normalt for dere andre også?



Anonymous poster hash: 37be1...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss var det sånn helt til jeg tok det opp med skolen. Dersom min 7 åring skulle gjort alle leksene han fikk fikk det tatt mange timer pga min sønn sliter med konsentrasjon. Det var mye tårer, forsøk på å motivere og rett og slett et slit hver eneste dag han hadde lekser.

Det jeg gjorde var å ta det opp med skolen. Nå har min sønn fått tilpasset lekser etter hans mestringsnivå. og vi har en avtale med skolen at uansett hvor lite/mye han har gjort så stopper han å gjøre lekser etter 45 minutter( har han lyst å forsette får han selvfølgelig lov til det)

Jeg må forsatt sitter med han når han gjør lekser, for å motivere. men siden leksene ble tilpasset så har det ikke vært en eneste gang med grining når han gjør lekser.

Jeg kjenner og en jente på snart 8 som ikke får lekser pga det blir for mye for henne etter en lang dag på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi går i 2. Klasse.

Hun har dette som lekser på en uke:

Mattelekse 2 sider

Skrivelekse 4 setninger til bokstaver og skrive bokstaver 7 stk.

Engelsk lekse lese dikt eller gjøre en oppgave.

Leselekse i bok. 10 min og evt annen bok ved siden av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 7-åring syns lekser er kjedelig og kan protestere litt på de av den grunn, men de er aldri vanskelige for han. Men om han bare setter seg ned og gjør de uten krangling så bruker han 15-20 min maks. Det er feks 2-3 sider matematikk+leselekse+gloser (både norsk og engelsk), eller skrive av 1 side i leseboka + friskriving 4-5 setninger +leselekse+gloser (gloser er de samme hele uka, 5 høyfrekvente ord i norsken, og 5 engelske gloser. De skal skrive alle hver dag). Vi har i tillegg avtalt med læreren at han kan lese 10 min i ranselbok da han leser så bra at de leseleksene de har blir rene vitsen... (lese et par sider i leseboka, gjerne 5-6 setninger pr side.) Det jeg har ramset opp her er både spor 1 og spor 2. Vår 7-åring gjør alt, men det er kun spor 1 som de vil at alle SKAL gjøre. (Ellers er dere vel klar over at lekser er helt frivillig å gjøre, men viktig repitisjon.)

Syns dere det er for mye lekser så hør med læreren hva som er viktigst å gjøre.



Anonymous poster hash: d6dd4...474
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid per dag bruker deres barn på lekser?

Jeg vil si at min 7-åring er en gjennomsnittlig gutt, han trives godt og sliter ikke spesielt med fagene. Han er på skolen fra 8.30 til ca 15, og han er som regel veldig sliten om ettermiddagene. Jeg er opptatt av at han skal få slappe av og pusle med sitt mest mulig etter skolen. Men han har til tider mye lekser, og ikke sjeldent ender det opp i grining fordi han rett og slett er så sliten. Jeg har en følsom gutt som blir sliten av aktivitet og inntrykk, kanskje mer enn mange andre unger. Jeg synes det er leit at det blir sånn, er det normalt for dere andre også?

Anonymous poster hash: 37be1...e5b

Du må se an gutten din og hvor mye tid det er fornuftig at han bruker på leksene, ikke hva de andre gjør. Alle har krav på tilpasset opplæring i norsk skole, så du bør avtale med lærerne hvor stor leksemengden bør være totalt. Er gutten en sensitiv type blir det fort overload hvis han ikke får fri og full avkobling etter en lang skoledag. Bare stol på at du vet best! ;)

Det varierer veldig hvor mye lekser elevene får på samme trinn. Min eldste har alltid hatt mye mindre lekser enn yngstemann fikk på samme alder. Jeg er positiv til lekser, men siden yngste har konsentrasjonsvansker og mentalt veldig aktiv ble han raskt negativ til skolen som resultat av at det ble alt for mye å håndtere. Stress rett og slett, fordi det går så kjapt rundt i hodet på han og han tar inn alt.

Vi løste det ved at han fikk gjøre leksene i skoletida, og heller får færre oppgaver av samme type. Han er veldig glup og trenger ikke repetere ting i stor grad. Barn er forskjellige lærer i ulikt tempo, så det er utrolig viktig å tilpasse skolen deretter. Føler du at han trenger leksefri etter skolen gir du han det. Så kan dere heller ta opp leksene senere når han har overskudd til det.

(Kan legge til at nå som sønnen vår går på 3.trinn har han et helt annet overskudd etter skolen, særlig tidlig i uka. Så nå gjør han alle leksene etter skoletid og det fungerer flott).

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine går i 1. klasse og 4. klasse. Sønnen min er som regel hjemme 1630, da han går på fotballakademi etter skolen. Regelen hos oss er at lekser gjøres med en gang man kommer hjem, da konsentrasjonen er best da. Vi bruker ca 20/25 min på leksene, som gjerne er penskrift, høytlesing og matteark. Er litt sutring innimellom da han er sliten, men vi kommer oss gjennom det, og jeg syns bra lekserutiner er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke la barnet sitte mer enn 45 min - max!

Og send med en lapp/ skriv mail/ eller enda bedre: ta et møte med læreren. Si det du skrev i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...