Gå til innhold

Føler meg som ei sur kjerring!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter at jeg ble mamma har jeg rett og slett blitt skikkelig usosial og lite motakelig for kommentarer.. Før kunne jeg bare overse eller le hvis folk sa noe, nå freser jeg tilbake! Hvis folk kommer uanmeldt på døra blir jeg irritert og kan sitte og surmule lenge.. Prøver å ta meg selv i det, men er bare så sliten og lei av alle som tror de kan renne ned dørene, og kommentarer som f.eks "du må ikke bære så mye på babyen, han blir bortskjemt".. Vil helst ikke for mye ut å treffe folk, har jeg en avtale den dagen holder det i massevis!

Noen andre som også var slitne, lei og usosiale i starten? Skulle ønske jeg hadde litt mer ork til å treffe folk.. Og kanskje klare og overse "rådene" alle kommer med..

Anonymous poster hash: 4d975...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Uff! Det der gruer jeg meg skikkelig til! Derfor har jeg inndratt alle ekstra nøkler og byttet til ringe klokke som kan dras ut fra stikkontakten. Jeg har allerede begynt å få vellmenende råd, og tenker heg gjør som jeg vil. Jeg har gitt klar beskjed til familie om at vi ikke ønsker besøk i starten, så gjelder det å se om de respekterer det eller ikke.

Jeg mener du har din fulle rett til å si at det ikke passer med besøk, det er jo ikke din skyld at de kommer uanmeldt. Jeg tenker at livet er i unntakstilstand den første tiden, og at venner og familie bør si ifra før de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden du fikk barn?

Anonymous poster hash: b06ae...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden du fikk barn?

Anonymous poster hash: b06ae...f7a

4 månder

Anonymous poster hash: 4d975...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 6 mnd og kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg er ikke sånn som freser tilbake når jeg får unødvendige kommentarer, men bruker aaaltfor mye tid på å irritere meg etterpå (tenker hva jeg burde ha svart, hva jeg skal si neste gang jeg får lignende "råd" osv..) Jeg må bli bedre til å lukke ørene selv, spesielt når det gjelder svigermor... Men en ting jeg har erfart er at det er lurt å referere til helsesøster/lege/helsedirektoratets anbefalinger når det kommer råd av den gamle typen (feks at en tidligere anbefalte fast føde fra 3 mnd) fra samme person igjen og igjen...mens når jeg feks får råd fra gamle oldemødre om å spise rømmegrøt for å få god morsmelk, da jatter jeg bare med:)

Jeg har også nok med en avtale pr dag, og tenker at permisjonen tross alt er til for at vi skal ta oss av babyen. Det er koselig å treffe andre mødre og venner og familie også, men det må ikke bli fordi en føler at en MÅ være sosial. Kos deg hjemme med babyen med GOD samvittighet, det gjør jeg!:)

Anonymous poster hash: a82c2...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg har sagt klart i fra at jeg ikke vil ha besøk på sykehuset og at jeg vil invitere når jeg er klar for besøk. Når det kommer til råd så er det visse ting jeg kan jatte med på, men jeg er temmelig rett frem og sier enkelt: Trenger jeg råd så ber jeg om det.

Kommer ikke til å stresse med at jeg skal føle at jeg må være sosial og gå på cafe hver dag. Det aller viktigste for meg vil være å bli kjent med baby, innarbeide rutiner og vaner og tilpasse meg mest mulig babyen's vaner slik at vi kan ha en mest mulig avslappende permisjonstid sammen.

Besøk tar jeg når jeg føler at jeg overskudd og lyst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler det på akkurat samme måte som deg, og jeg har ikke født enda engang. Er lei av at folk skal ha formeninger om absolutt alt. Hvor sliten man skal få lov til å være som gravid eller mor, hvordan man skal takle svangerskapsplager og barselstiden, hvor bekymret det er lov å være, hvor sosial man skal være og hvor syk man skal være. Når barnet blir født blir det nok samme regla. Barnet skal sove på deg, det skal ikke sove på deg, det skal sosialiseres, det trenger ikke sosialisering, det skal ammes, nei amming er bare tull osv. Hvis man er litt følsom tror det er vanlig å bli både frustrert og grinete av folks lite gjennomtenkte handlinger og uttalelser. Det eneste som funker for meg er å forsøke å ignorere det, og tenke at de som skal ytre meningene sine om alt gjerne er de som ikke har noe grunnlag for det.



Anonymous poster hash: d3fba...987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de forhåndstiltak som kreves for at du ikke skal bli sur og irritert. Heller det enn å være irritabel og bli sint når du får besøk.

Koble ut tlf eller ringeklokke når du føler deg sliten, si ifra til de rundt deg at nå er du sliten og trenger alenetid så "ikke snakk til meg", etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...