Gå til innhold

ene brystet vil ikke tømmes..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.. har ammet i første mnd, mens resterende 3mnd har jeg nå brukt brystpumpe. Har alltid hatt vondt ved pumping, verst var ammingen. Den ene brystet er alltid mye fullere enn den andre, og det kommer som regel mer melk ut av denne (høyre). Men i det siste har jrg fått 2 tilstoppede melkeganger.det begynte med en, og løste seg etter et par dager, men etterhvert kom en til. I den siste uken har brystet aldri tømt seg.jeg kan finne på å sitte og pumpe ved den ene brystet i 20-25min, men den virker å bare ha tømt halvparten. Jeg får så vondt etterpå, derfor klarer jeg ikke sitte lenger.ikke er det vits, da den bare pumper men ingen melk.

Før jeg gir meg med hele pumpingdn vil jev vite at jeg har prøvd alt:

Stimulering av melk før jeg pumper

Varmeflaske på brystområdet før pumping

purelan (mot smerten)

Massere området med tett melkegang mens jeg pumper

unngå å ha på bh på nattestid, ellers myke romslige bh dagtid

Alt dette pleide å være nok til at melkegangen blir tømt og brystet blir tømt, men altså ikke i det siste. Melkegangen blir jo tømt med aktivt pumping i ett døgn, men det er fortsatt mye igjen.

Jeg har alltid hatt innovervendt brystnopp, men siden pumpingen, har den blitt hard og sår, alltid. Husker ikke når jeg sist kan ta på mine egne brystknopp uten at det gjør vondt..har alltid myke bh/klær utpå..nå ser det ut som den andre brystet hsr en støfrelse større..

Så,, hva har jeg ikke prøvd? Tenker å prøve nesesprayen syntoncin, kjøper den i morgem. Og kanskje spc flakes.

Anonymous poster hash: 3c6ef...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.. har ammet i første mnd, mens resterende 3mnd har jeg nå brukt brystpumpe. Har alltid hatt vondt ved pumping, verst var ammingen. Den ene brystet er alltid mye fullere enn den andre, og det kommer som regel mer melk ut av denne (høyre). Men i det siste har jrg fått 2 tilstoppede melkeganger.det begynte med en, og løste seg etter et par dager, men etterhvert kom en til. I den siste uken har brystet aldri tømt seg.jeg kan finne på å sitte og pumpe ved den ene brystet i 20-25min, men den virker å bare ha tømt halvparten. Jeg får så vondt etterpå, derfor klarer jeg ikke sitte lenger.ikke er det vits, da den bare pumper men ingen melk.

Før jeg gir meg med hele pumpingdn vil jev vite at jeg har prøvd alt:

Stimulering av melk før jeg pumper

Varmeflaske på brystområdet før pumping

purelan (mot smerten)

Massere området med tett melkegang mens jeg pumper

unngå å ha på bh på nattestid, ellers myke romslige bh dagtid

Alt dette pleide å være nok til at melkegangen blir tømt og brystet blir tømt, men altså ikke i det siste. Melkegangen blir jo tømt med aktivt pumping i ett døgn, men det er fortsatt mye igjen.

Jeg har alltid hatt innovervendt brystnopp, men siden pumpingen, har den blitt hard og sår, alltid. Husker ikke når jeg sist kan ta på mine egne brystknopp uten at det gjør vondt..har alltid myke bh/klær utpå..nå ser det ut som den andre brystet hsr en støfrelse større..

Så,, hva har jeg ikke prøvd? Tenker å prøve nesesprayen syntoncin, kjøper den i morgem. Og kanskje spc flakes.

Anonymous poster hash: 3c6ef...6ad

Nesesprayen må du vel ha resept på?! Ellers ville jeg prøvd å slappe ordentlig av, kanskje sitte å lukte på babyen eller ha noe klær som lukter baby mens du pumpet. Kan hende melka renner lettere da:)

Anonymous poster hash: eaae5...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken pumpe har du? Kan brystskjoldet være for trangt for din brystknopp siden du blir sår? Til min (Medela Swing Maxi) kommer brystskjoldet i flere størrelser. Kanskje det ville vært bedre for deg å pumpe kortere tid, men mer hyppig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å handmelke deg i dusjen/badekaret, evt bruke ei manuell pumpe. Ellers så skal vel babyen vere den beste til å få ut mest mulig mjølk, men det er kanskje uaktuellt. Håpar det ordnar seg raskt for deg!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd dette helsekost-middelet man pleier å anbefale mot tette melkganger? Husker ikke hva det heter, men det står om det på ammehjelpen sine sider. Det hjalp ikke meg, men vet det hindrer tilstopping hos mange.

Ellers har jeg det på samme måte som deg, at melka renner lettere på det ene brystet. Jeg har ikke så god erfaring med pumping, og det er fordi det alltid kom svært lite fra det ene brystet. Det var helt klart melk der, men helsesøster og jeg konkluderte med at melkegangene er trangere der. Så for meg var pumping der strake veien til tilstopping, fordi jeg ved stimulering fikk melka til å komme ut i vevet, men når det ikke ble tømt, ble det heller tett.

Så, om jeg skulle vært avhengig av pumping (altså at amming var utelukket), ville jeg enten ha prøvd å se om håndmelking (evt i kombinasjon med pumping) eller avsluttet melkproduksjon på det "dårligste" brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...