Gå til innhold

Drittlei dobbeltrom og ammepress på sykehuset.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor faan er pappaen (om det finnes noen)?

Be han si ifra NÅ, og så prøver du å kutte så mye nan som mulig og legger til gutten når det passer og tar det med ro.

Om du ikke klarer å sette grenser NÅ, vil ammingen høyst sannsynlig bli knotete videre, få pappaen til å skjerme deg.

Æsh er pga sånt her jeg ALDRI orker å ligge på barsel. Drar alltid hjem med en gang, hvor ikke en kjeft maser... Er så provoserende.

De fleste KAN amme, og de fleste får det til selv, i fred og ro!

Anonymous poster hash: b8390...555

Hun kan vel si ifra selv. Hvorfor er det mannfolka som skal ordne opp i dette?

Anonymous poster hash: 0bc9a...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan vel si ifra selv. Hvorfor er det mannfolka som skal ordne opp i dette?

Anonymous poster hash: 0bc9a...458

Fordi det i disse hurpekjerring-miljøene ofte må en mann til for at de gir seg med maset sitt.

Anonymous poster hash: 7a6d8...cc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Hun kan vel si ifra selv. Hvorfor er det mannfolka som skal ordne opp i dette?

Anonymous poster hash: 0bc9a...458

Fordi veldig mange nybakte mødre er redd for å si ifra, og det skjønner jeg godt! Får du en utbrendt sur jordmor gidder de ikke høre og skylder på at hormonene dine er i ubalanse.. La mannen ta krangelen, evt be om å få dra hjem

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS!

Gratulerer med babyen! Jeg leser at den kom 5 uker før termin så kanskje må du være på sykehuset og hvis babyen er liten har den kanskje ikke en næringsbuffer. Men hvis den ikke er liten i forhold til størrelse er babyer flest skapt sånn at de klarer de første dagene uten særlig mat, bare de viktige dråpene råmelk. Jeg sier ikke at du skal sulte babyen din, men dersom DU ønsker å amme kan det være lurt å legge den til kanskje en gang i timen på dagen og ca hver tredje time på natta. Dette er fordi melkeproduksjonen styres av etterspørsel (helt i starten styres den også av hormoner) og melken kommer ikke nødvendigvis hvis du ikke ammer. Du skriver at babyen tar et par sugetak, deretter slipper. Be om å få ammeskjold (eller få mann, mor, en eller annen til å kjøpe for deg). Smør brystknoppene med purelan etter hver amming så unngår du kanskje sårhet. Be om å få låne en pumpe, eller kjøp en. Gi barnet din melk. Min erfaring er at melken plutselig er der når du får sovet. Viktig! Finn en mulighet for å få sovet. Og selvsagt- dersom å amme blir uoverkommelig er MME HELT GREIT. Men hvis du ønsker å amme er det nok fullt mulig med litt tilrettelegging. Sist men ikke minst, sykehuset er fullt av skjermbrett, en sånn gardinvegg som kan settes opp for å skjerme deg. Be om en slik, det har du rett på. Og jeg forstår hvis du ikke tørr, men du kan be den du deler rom med om å ha mindre besøk eller treffe besøk på gangen.

Et tillegg om amming: amming har idag for mange blitt VELDIG hokkus pokkus! Det er egentlig ikke det. Noen ytterst få kan fysiologisk sett ikke amme, men for de aller fleste er det mulig om det ikke blir blåst opp til noe magisk man skal prestere, men en helt naturlig prosess som somregel starter opp etter en barnefødsel.

Ønsker deg all lykke til!

Stor klem fra meg. Vil legge til at jeg vet hva jeg snakker om da jeg har jobbet mange år som barnepleier og nå er sykepleierstudent. Har også barn selv. Selvsagt skal man ta anonyme, medisinske råd på nett med en klype salt, men det er det jeg har å tilby... Det virker dessverre som du har vært svært uheldig med din barseltid til nå.

Det kan snu!

Igjen, stor klem og lykke til!

Anonymous poster hash: b7745...b02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør alltid før de tar på puppen min, i den hensikt å hjelpe til, så jeg ser det ikke som noe krenkelse.. men i et rom med fremmede syntes jeg det er ikke greit. Finnes det ikke sånne dra gardiner?

Hvor lenge var det siden du fødte? Får du ikke lov å dra hjem? Jeg hadde en normalt fødsel med bare et par sting, men fikk ikke lov å dra hjem. Det ble anbefalt å bli 3 dager..

Når det gjelder melken, kan du ta det mdd ro.jeg og var fra meg av bekymring de første dagene. Det har bare noen dråper!! Jenta mi fikk nan i tillegg, dette var etter at hun hadde sugd av puppen og ingen melk kom ut... MEN, helt plutselig kom melken for fullt etter den 4.dagen.. trodde ikke det skulle komme, og at alt jeg hadde lest i bøkene var feil...

Så det jeg prøver å si er: du får det bedrenår du er hjeme. Melken vil sannsynligvis komme da og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg ikke klart å slutte å gråte, det bare fosser ut tårer! Hva skal jeg gjøre for å komme meg til hektene igjen?

Anonymous poster hash: 50205...bc2

En liten kommentar til akkurat dette: det er helt vanlig med barseltårer. jeg ble selv forskrekka da jeg satt en hel dag og gråt i sykesenga og ikke klarte å holde tårene tilbake. Men en jordmor kom og forklarte at "når den ordentlige melka kommer ut (av puppene) kommer tårene samtidig" - altså få dager etter fødselen. Det er noen skikkelige hormonsvingninger i kroppen. Jeg følte også det ble litt for mye for meg på sykehuset (nye jordmødre inn og ut hele dagen..), smerter og alt, men jeg tror nok hormonsvingningene også gjorde sitt for sinnsstemningen. Så akkurat gråtingen er helt normalt - og ihvertfall når man føler seg stresset og presset. Husk dette, så du ikke i ettertid blir altfor bitter for behandlingen du fikk på sykehuset ang. ammestyr (altså, tårene kan komme av flere ting).

(Men jeg skjønner godt at du blir stressa av det utidige ammepresset altså).

Anonymous poster hash: c39e6...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med baby!

Jeg føler veldig med deg. Selv slet jeg også veldig med ammingen (babyen var tre uker for tidlig), og måtte tidlig innse at kroppen min og puppene mine ikke lenger var forbeholdt meg selv. Men jeg hadde et sterkt ønske om å klare ammingen, særlig fordi jeg ble så fryktelig sliten av pumping og flaskekok.

Var på ammepoliklinikken på sykehuset og fikk råd både her og der, men til slutt var jeg nær ved å gi opp. Da hadde jeg så vonde skuldre og nakke etter pumping, at helsesøster på helsestasjonen mente jeg ikke kunne gi det mer enn ei uke til- "For du må jo kunne glede deg over barnet ditt, ikke bare stresse".

Men jeg fikk noen avgjørende råd som faktisk gjorde at jeg fikk til ammingen i løpet av noen dager (da var jenta blitt 5-6 uker)- 1) babyen må ikke være sulten, for da blir h*n desperat. Så gi nan litt i forveien 2) babyen må ikke være for trøtt, for da sovner h*n

Hadde enda noen sagt det til meg med en gang!!

I tillegg fikk jeg nesespray som satte i gang melkeutdrivingen.

Jeg håper du kommer deg i gjennom dagene på sykehuset- det blir gjerne bedre når du kommer hjem.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 7bd89...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere 😊 Takk for så mange fine og hjelpsomme svar. Nå har jeg delt rom med 4 forskjellige damer til nå.Det tærer på! Sov to timer i natt (rekord) og føler meg faktisk ganske utvilt 😜 Mamma har vært her å kjeftet på jordmødrene 😜 får mest sannsynlig eget rom i kveld. Får også akupunktur for å få i gang melkeproduksjonen. Det som er veldig slitsomt er at man ikke får gjøre ting i sitt eget tempo pluss at jeg er en veldig privat person. Er så ubehagelig å slenge frem puppen for vilt fremmede mennesker. De få gangene jeg har sjans til å sove er det andre sine unger som skriker, andres familie som skravler eller jordmødre som maser om pumping. Gidder ikke å ha besøk av mann eller annen familie for det blir så mye med alt annet her. Men jeg må si ting ser lysere ut i dag! Klarte å mate sønnen min med et helt måltid med pumpemelk i dag !!! Jaaaa ❤️👍 har heller ikke grått og de to timene jeg fikk i natt var gull! Vi må nok være her en stund til for babyen min må ha lysbehandling et par ganger. Er det sånn at sønnen min ikke blir frisk om han ikke får morsmelk?? En jordmor sa det. Hørtes ut som at mme ikke har noe å si, noe jeg syns høres merkelig ut! Presset er stort for å si det sånn! Måtte bare få klage litt her på KG, få ut litt frustrasjon! Takk til dere som gidder å lese og svare! Setter stor pris på det!!!

Anonymous poster hash: 50205...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sykehus er dere på, egentlig? Da jeg lå på Ahus var det 0 ammepress!

Anonymous poster hash: 53685...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen er jeg på. Ts

Anonymous poster hash: 50205...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min fulle forståelse og sympati TS...er derfor jeg vurdrere å føde hjemme med privat jordmor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min fulle forståelse og sympati TS...er derfor jeg vurdrere å føde hjemme med privat jordmor :)

Er det ikke bedre å bare si "jeg kan ikke amme fordi jeg går på medisiner", eller noe? Hvis du ikke vil amme. Og det skremmer deg så mye at du er villig til å risikere ditt og ditt barns liv ved å føde hjemme.

Anonymous poster hash: 53685...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Er det ikke bedre å bare si "jeg kan ikke amme fordi jeg går på medisiner", eller noe? Hvis du ikke vil amme. Og det skremmer deg så mye at du er villig til å risikere ditt og ditt barns liv ved å føde hjemme.

Anonymous poster hash: 53685...e7f

Det blir mer og mer vanlig å føde hjemme, det viktigste er at man ikke bor for langt unna sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke bedre å bare si "jeg kan ikke amme fordi jeg går på medisiner", eller noe? Hvis du ikke vil amme. Og det skremmer deg så mye at du er villig til å risikere ditt og ditt barns liv ved å føde hjemme.

Anonymous poster hash: 53685...e7f

den brukeren du sitterer har ikke sagt noe om amming!

Anonymous poster hash: 89a42...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er behandling for gulsott babyen får, er det viktigste at h*n får i seg mye mat- h*n blir like frisk med mme som med morsmelk. Det du har blitt fortalt høres jo ut som ren skremselspropaganda. Jeg ville hørt med flere av de andre ansatte om de støtter dette utsagnet om at du må amme for at babyen skal bli frisk, for det tviler jeg på at de kan gjøre.

Det du forteller om jordmødrene/barnepleierne/sykepleierne på sykehuset er ikke bra, og jeg synes du bør vurdere å klage formelt, om ikke nå så når du kommer hjem. Dette for at ikke andre i din situasjon skal måtte oppleve det samme.

Anonymous poster hash: 7bd89...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her! Nå har vi vært på sykehuset i 6 døgn. De tok meg litt mer seriøst etterhvert. Jeg fikk alenerom og akupunktur for melkeproduksjonen. Nå er den i full gang og melken spruter nesten ut når jeg tar av meg bh. Gutten min får ikke helt til å ta puppen fordi han fortsatt er litt slapp så han får morsmelk på flaske.

Anonymous poster hash: 50205...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...