Gå til innhold

Uten utdannelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har lite skolegang av ulike årsaker, som klarer seg godt i livet allikevel?

Du forteller ikke til folk om din manglende utdannelse. Du er i jobb og tjener penger.

Jeg selv har ikke utdannelse. Tjener forholdsvis godt. Oppdratt to barn som klarer seg godt.

Har jobbet hardt og mye.

Jeg har alltid lest mye, så det har aldri vært problem for meg å gli inn i alle miljøer og bli med på diskusjoner om alt.

Folk sier jeg er kunnskapsrik, kommer nok av all lesingen

Jeg skulle gjerne ha lært språk. Der er mitt sår. Der kommer jeg til kort.

Jeg har flyttet fra plassen jeg bodde i ungdommen, så ingen kjenner min bakgrunn

For mange,mange år siden foreslo Nav, den gang trygdekontor at jeg kunne ta uførpensjon. Ble arb.ledig i en nedgangstid.

Skulle lite skolegang være grunn til å ikke arbeide? Nei

Jeg er fornøyd med livet ellers. Gift, bor bra osv. Lønne gir såpass bra av seg at jeg har råd til å spare til alderdommen. Det er en tung jobb jeg har, så tviler at jeg har den jobben til jeg er pensjonist.

Kjenner det på kroppen allerede, og jeg har jobbet veldig mye.

Jeg er godt voksen i dag.



Anonymous poster hash: e8fa5...309
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mange som tror de "må" ha en utdanning for å bli noe, men det er vel fler som ikke tar utdanning enn de som gjør det.

Spesielt er det mange jenter som utdanner seg, mange fler enn gutter.

Kjenner en jente og en gutt som ikke utdannet seg, men jobbet i butikk, og nå er de daglig leder av hver sin butikk.
Jenta startet opp helt på egenhånd og gjorde alt selv.
Gutten jobbet seg oppover som ansatt.
De har begge mye mer penger enn en student og har fine bosteder.



Anonymous poster hash: 3662a...e77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så oppløftende at det kan gå bra. Samtidig er jo ikke sånn at dette er regelen. Jeg leste akkurat at det kun er 4% av jobber i dag som ikke krever noen utdannelse over grunnskolenivå. Jeg prøvde å finne linken, men uten hell. I alle fall. Det er gambling i dag å hoppe av utdanningskatusellen, det er ikke slik det var før at man kunne greie seg med å være litt praktisk anlagt. Selv praktiske yrker krever en del teoretisk kunnskap i dag... Det er klart at det kan gå bra, men jeg ville ikke gambler på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så oppløftende at det kan gå bra. Samtidig er jo ikke sånn at dette er regelen. Jeg leste akkurat at det kun er 4% av jobber i dag som ikke krever noen utdannelse over grunnskolenivå. Jeg prøvde å finne linken, men uten hell. I alle fall. Det er gambling i dag å hoppe av utdanningskatusellen, det er ikke slik det var før at man kunne greie seg med å være litt praktisk anlagt. Selv praktiske yrker krever en del teoretisk kunnskap i dag... Det er klart at det kan gå bra, men jeg ville ikke gambler på det...

Selvsagt trenger man grunnskole, men man trenger ikke høyskole/universitet for å jobbe seg oppover. Etter utdanningen går arbeidsgivere etter antall år erfaring uansett, hvilket vil si at en med 5 års erfaring stiller sterkere enn en med 5 års universitet.

Anonymous poster hash: 3662a...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt trenger man grunnskole, men man trenger ikke høyskole/universitet for å jobbe seg oppover. Etter utdanningen går arbeidsgivere etter antall år erfaring uansett, hvilket vil si at en med 5 års erfaring stiller sterkere enn en med 5 års universitet. Anonymous poster hash: 3662a...e77

Det er jo en sannhet med modifikasjoner... Men det kommer jo an på hva slags jobb man er ute etter. De fleste jobber i dag krever en utdannelse for å i det hele tatt ha sjans til å jobbe seg oppover i dag. En del krav er ganske tullete også, husker de krevde minst bachelor for å jobbe i kundesenter ( da jeg gjorde det ved siden av studier) og det er jo strengt tatt unødvendig i forhold til jobben jeg skulle gjøre, men sånn har verden blitt. Man trenger i det minste videregående i tillegg til grunnskole for å ha en reell sjans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så oppløftende at det kan gå bra. Samtidig er jo ikke sånn at dette er regelen. Jeg leste akkurat at det kun er 4% av jobber i dag som ikke krever noen utdannelse over grunnskolenivå. Jeg prøvde å finne linken, men uten hell. I alle fall. Det er gambling i dag å hoppe av utdanningskatusellen, det er ikke slik det var før at man kunne greie seg med å være litt praktisk anlagt. Selv praktiske yrker krever en del teoretisk kunnskap i dag... Det er klart at det kan gå bra, men jeg ville ikke gambler på det...

Grunnskole ja. Men grunnskole er jo bare opp til 10-ende klasse. Å fullføre videregående, en eller annen form for videregående, skjønner jeg at samfunnet ser på som viktig. Det handler om mye mer enn bare teoretisk kunnskap, en tilegner seg ekstremt mye annen kunnskap i løpet av videregående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnskole ja. Men grunnskole er jo bare opp til 10-ende klasse. Å fullføre videregående, en eller annen form for videregående, skjønner jeg at samfunnet ser på som viktig. Det handler om mye mer enn bare teoretisk kunnskap, en tilegner seg ekstremt mye annen kunnskap i løpet av videregående.

Da er vi enige da :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er bra! Leste innlegget ditt litt sarkastisk :P

Typisk!!

Anonymous poster hash: f3258...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du er flink og jeg synes du bør være stolt av deg selv og den veien du har gått:)

Og språk bør ikke være et sårt punkt; alle mennesker har sterke og svake kunnskapsområder, utdannelse eller ei:) det er ikke lenge siden folk knapt kunne engelsk i dette landet og de klarte seg utmerket!

Anonymous poster hash: e75d2...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...