Gå til innhold

Klær i tørketrommel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tar dere i tørketrommelen?

Jeg bruker den kun til kokvask, altså håndklær, kluter, undertøy etc. Kan jeg ta vanlige klær også uten at de blir altfor slitt og krymper?

Vi har to barn i barnehagen og det går masse klær hver uke, men jeg kjenner at jeg er litt motvillig til å bruke tørketrommlen til vanlige klær fordi jeg er redd for at det skal krympe og slites ut mye fortere. Samtidig har vi ikke særlig med tørkeplass og tørkestativene står i stuen hver gang vi vasket, så det er fryktelig upraktisk..

Tar gjerne imot litt råd i denne forbindelse!

Anonymous poster hash: 08a64...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tørketrommelen har program tilpasset tøyet. Jeg tørket bare sengetøy og håndklær før, men ser nå at både treningstøy og topper som ikke inneholder bomull er like fint når jeg har tørket dem på egnet program. eneste jeg ikke tørker er undertøy, jeans og topper. I tillegg får du mye allergener ut av tøyet om noen er ømfintlige. Ull tørker jeg ikke, men kjører en bitteliten runde på laveste varme sammen med et syntetetisk plagg for å få statisk elektrisitet og dermed bli kvitt hundehår og annet graps som fort blir sittende igjen. Savner IKKE stativene rundt om i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Tromler bare 60-graders vask, men har ikke fancy trommel med programmer for vanlige klær.

Barneklær hadde jeg tromlet med god samvittighet, de rekker ikke å bli slitt før barna har vokst ut av det uansett. Og heller litt mer slitte barneklær (de blir jo ikke ubrukelige, men kan bli blassere i fargen osv) enn dårlig inneklima (som er en konsekvens av å tørke mye inne på stua).

Vi tørker klær kun på våtrom, eller med luftavfukteren på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige tips! Jeg må se litt på programmene tørketrommelen har, så kommer jeg nok til å tromle barnas klær hvertfall. Kanskje noen av mannens tshirts også, ettersom noen av de lukter litt surt (vet ikke om å tørketromle hjelper da..)

Smart ift det med inneklima, for vi har et barn med astma, så det skal jeg absolutt tenke på!

Anonymous poster hash: 08a64...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putter bare alt inni jeg..

har ikke merket noen forskjell på klærne.

Anonymous poster hash: f42f9...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker den ikke på vanlige klær. Syns de blir falmet i fargen, mister fasong, krymper, og har klærne trykk løsner det.

Tørker klær på vaskerommet. Der er varmt og vi har tørr luft i huset, så klærne er tørre på 12 timer.

Ja, det er kjdelig å henge opp klær, men det tar noen få minutter så jeg biter meg i det og holder ut de minuttene det tar.



Anonymous poster hash: 9082d...7b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige tips! Jeg må se litt på programmene tørketrommelen har, så kommer jeg nok til å tromle barnas klær hvertfall. Kanskje noen av mannens tshirts også, ettersom noen av de lukter litt surt (vet ikke om å tørketromle hjelper da..)

Smart ift det med inneklima, for vi har et barn med astma, så det skal jeg absolutt tenke på!

Anonymous poster hash: 08a64...4ae

Vil anbefale dere å skaffe dere luftavfukter også, om dere ikke kan tørke klær på våtrom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at en vanlig vask på tørkestativ frigir 2 liter vann i luften. Blir fryktelig dårlig inneklima om man tørker i stua da. Vi har tørket ute uansett vær og temperatur, men nå har vi tørketrommel. Jeg tromler alt bortsett fra formsydde topper, skjorter, penkjoler, dyre jeans, ull og silke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mannens tskjorter lukter surt, ta oppi 1en slump med eddik sammen med skyllemiddel (aller helst istedet for skyllemiddel). Fjerner vond lukt, lukter ikke eddik etter vask.

Her tørketromler vi det meste. Bor i leilighet og merker det så utrolig godt på lufta om vi må ha tørkestativet fremme (har veldig lite bad, så klær tørker på stua). Treningstøyet får seg en halvtimes vask og henges over dusjkabinettet, der tørker det fint til neste dag. Mannen er jeans-tulling med raw denim så buksene hans vaskes til nød med en klut, ellers aldri. Jeg bruker ikke jeans, bare leggins og strømpebukser, så de vaskes som vanlig. Ull er det eneste som henges opp bortsett fra treningsklær, da også på hengere på dusjen.



Anonymous poster hash: c7b7c...f64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Jeg har tørket alt tøyet til babyen i trommelen. Av vårt tar jeg bukser, mine t-shirts, gensere, undertøy utenom bher, sengetøy, håndkler, pledd. Eneste jeg ikke tar er overdelene til mannen, skjorter, kjoler og ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromler det meste av vanlige, solide bomullsklær uten trykk og uten mye stretch. Stretch, trykk og sensitive stoffer som sateng og ull tåler trommel dårlig, men vanlig bomull tåler det fint.

Anonymous poster hash: e4116...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørketromler alt unntatt bh'er og finere topper med bomull som krymper. (Pluss duker kom jeg på)

Både jeans, sokker, undertøy, kjoler etc går i trommelen. Mange klær blir så gode og myke av det, og jeg kjøper konsekvent singleter i en str for mye nettopp fordi jeg vil tromle de ;)



Anonymous poster hash: 19cda...622
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...