Gå til innhold

Grønne planter som tåler kulde


cola80

Anbefalte innlegg

Vi pusset opp kjellerstuen i fjor sommer og oppdaget alt lyset som strømmet inn!! Fylte rommet med grønne planter (Det var visst trendy ;)), men oppdaget etter hvert at det blir litt kaldt der nede om natten.. Noen som vet av store planter som tåler å fryse? :) Synes det ble så frisk og flott stemning med alle plantene, dog ikke like lekker med brune planter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eføy tåler vel ganske lave temperaturer, så lenge det er varmegrader. Men ingen stueplanter tåler frost og de liker heller ikke trekk.

Anonymous poster hash: f2996...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusset opp kjellerstuen i fjor sommer og oppdaget alt lyset som strømmet inn!! Fylte rommet med grønne planter (Det var visst trendy ;)), men oppdaget etter hvert at det blir litt kaldt der nede om natten.. Noen som vet av store planter som tåler å fryse? :) Synes det ble så frisk og flott stemning med alle plantene, dog ikke like lekker med brune planter.. :)

Om det er frost i kjellerstuen, bør man vel spandere noen lag med isolering i veggene? Og/eller kanskje sette på svak varme, frostvakt er ypperlig. Sikker på at plantene ikke bare tørket ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes egentlig det høres mer ut som plantene får for mye lys.

Neppe! Da kunne ikke planter vokst ute eller i veksthus.

Enkelte kaktuser, yukka, eføy, aspargus og typiske planter som oldemødrene og tippoldemødrene våre hadde i stua, kan egne seg.

En typisk plante som misliker under 18 grader sterkt er gullranke, som i utgangspunktet ville vært fristende å putte et slikt sted på grunn av at den er hardfør på andre måter.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe! Da kunne ikke planter vokst ute eller i veksthus.

Enkelte kaktuser, yukka, eføy, aspargus og typiske planter som oldemødrene og tippoldemødrene våre hadde i stua, kan egne seg.

En typisk plante som misliker under 18 grader sterkt er gullranke, som i utgangspunktet ville vært fristende å putte et slikt sted på grunn av at den er hardfør på andre måter.

Jeg bare tenker siden hun sa det var masse lys. Direkte sollys fra morgen til kveld f.eks vil vel ta knekken av ganske mange planter? Er ikke så mange grønnplanter som blir brune av å stå i en kjeller. Det er jo ikke SÅ kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker siden hun sa det var masse lys. Direkte sollys fra morgen til kveld f.eks vil vel ta knekken av ganske mange planter?

Om de får for lite vann, ja. For en tid siden var det mange vintergrønne uteplanter i mitt nærområde som ble skadet på vinteren. Ikke på grunn av kulde, men på grunn av ekstrem (fryse)tørke.

Er ikke så mange grønnplanter som blir brune av å stå i en kjeller. Det er jo ikke SÅ kaldt.

Jeg håper det ikke er så kaldt som TS skal ha det til. Er det direkte minusgrader i ett innerom, og dette ligger inntil vaskerom eller baderom, kan man risikere frosne rør. Det er ikke noe moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de får for lite vann, ja. For en tid siden var det mange vintergrønne uteplanter i mitt nærområde som ble skadet på vinteren. Ikke på grunn av kulde, men på grunn av ekstrem (fryse)tørke.

Jeg håper det ikke er så kaldt som TS skal ha det til. Er det direkte minusgrader i ett innerom, og dette ligger inntil vaskerom eller baderom, kan man risikere frosne rør. Det er ikke noe moro.

Hmm. Vi har hvertfall flere planter på jobben som blir brune av for mye sollys. Minusgrader håper jeg ikke de har. Men i så fall ville jeg satt inn noen terassepalmer. Flere av dem tåler ned til -30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden av året er det ikke for mye sollys, men ja... I et sørvindu, på våren og sommeren, kan man skygge en del planter litt for å unngå svidde blader på grunn av sterk varme i vinduskarmen. I et sørvindu kan det gjerne bli over 50 varmegrader. Noen planter, som feks. euphorbia trigona, yukka mfl. tåler dette greit, bare de får nok vann.

Brune blader kan oppstå på grunn av kuldeskafer, hos en del typer stueplanter oppstår dette så tidlig som etter en periode på 15 varmegrader, andre tåler mye lavere temperaturer og helt ned i 0-5 grader, men de fleste synes nok det begynner å bli guffent under kanskje 10-12 grader og en kan se det på dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer lys i stua og her trives plantene veldig godt :)

Nå kan det være at jeg er ekstremt frossen, men kaldt for meg er under femten grader... :) Ligger som regel rundt femten der nede da det kun er vedfyring, og går ikke ned kun for å tenne opp i peisen for plantenes skyld!! ;)

TS



Anonymous poster hash: 827b4...4c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...