Gå til innhold

Pusse opp bad. Trenger tips til fliser, vask m.m.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp badet om en måned, og har ikke bestemt så mye enda. Kontrakten skal skrives på onsdag, så jeg trenger å få litt oversikt innen da. :)

Badet er langt og smalt, og med skråtak. På den ene kortveggen, der det er lavt under taket, er det lite vindu, badekar med dusj, og i den andre enden tar døra opp mye av plassen. På den ene langveggen er det toalett og vask. Det er egentlig ikke noe annet naturlig dusjsted enn der den er nå, men det er for lavt under taket, selv hvis vi dropper badekar. (Skjønner ikke hva som ble tenkt da det ble bygget!) Vi ønsker også å ha badekar pga barn. Så løsningen vår blir å ta litt av soverommet vegg i vegg, selv om soverommet er lite nok fra før. Da vil dusjen være rett innenfor døren. Toalett og vask vil være der det er i dag, og vi plasserer badekaret på samme sted, men murer det inn.

Ang fliser har jeg tenkt litt på at vi bør ha noe lyst, kanskje lys grått? Kanskje like fliser på gulv og vegg, eller ganske like? Eventuelt to forskjellige, men trekke gulvflisene et lite stykke oppover veggen, for å gi illusjon av at gulvet er større?

Jeg har også lyst til å ha noe spill av noe slag. Men er litt skeptisk til mosaikkfliser, er redd det blir veldig utdatert etterhvert. En bord med fliser i annen farge, på veggen? Småfliser som ikke er mosaikk? Annen type fliser ved det vegghengte toalettet? Eller ved innmuringen av badekaret? Eller en stripe med fliser nedover i dusjen? Eller på dusjgulvet? Hva syns dere?

Vask. Nå har vi en som er ca 80 cm. Men tenker kanskje en på 60 cm er bedre, at rommet virker større. Man trenger strengt tatt ikke så stor vask. Vi bruker den til tannpuss og vaske hender. Fyller den aldri med vann for å vaske seg (gjør folk egentlig det nå til dags?) Jeg lurer også på om vi skal gå for speilskap (utrolig praktisk!) eller et stort speil på veggen.

Tar gjerne imot alt av tips om oppussing av bad! :nigo:

Anonymous poster hash: 4fd40...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom jeg skulle pusse opp bad nå, hadde jeg droppet fliser på vegger og eventuelt kun hatt fliser i våtsonen dersom dere ikke skal ha dusjkabinett.

Ellers vil jeg anbefale deg å søke på bilder for å finne inspirasjon. Mye som kan bli fint og praktisk!

Anonymous poster hash: 08346...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har sett på bilder at folk har gjort nettopp det, kun hatt fliser i våtsonen. Men er det bra nok på et bad da? Tenker på fuktighet....

Anonymous poster hash: 4fd40...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes store, rettskårede fliser med smal fug er finest.

Vask med skuffer er praktisk, speilskap med stikkontakt inni er også kjekt.

Anonymous poster hash: ad747...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En håndklestang, resten knagger..



Anonymous poster hash: 0c0f9...07d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg vurderer å droppe badekaret, så slipper vi å ta litt av soverommet. Det er flere grunner til det. Jeg er usikker på hvordan det vil se ut med dusjen rett innenfor døra, og vi må muligens bruke den samme plassen til å gå på, bare dytte inn dusjdørene. En annen grunn er at jeg ikke orker å måtte flytte ut av soverommet... Sikkert en dårlig grunn, men... Det koster ca 30-40 000 ekstra å ta en del av soverommet, så det er jo også et argument, selv om vi har penger.

Men vil jeg angre på at jeg ikke har badekar? Har en fireåring, og det blir muligens et barn til. Det er forresten høyt nok under taket ved vinduet hvis vi tar ut badekaret og får litt lavere gulv. Jeg trodde ikke det ble høyt nok, men mannen min sier det blir det (han som har snakket med håndverkerne.

Anonymous poster hash: 4fd40...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...