Gå til innhold

Dyrke-noe-selv-prosjekt for ungdom, trenger tips!


Mazarini

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er leder for en gjeng med ungdommer som møtes innimellom for å være kreative på nye måter.

Nå har jeg lyst å sette igang et dyrk-noe-selv-prosjekt, men trenger tips! Kan noen hjelpe meg enten med konkrete tips + fremgangsmåte eller linker til gode sådanne?? :blomst:

Det kan gjerne være noe spiselig, men det MÅ ikke være det, og så må det være sånn passe lett/vanskelig å få til, slik at ungdommene får litt mestringsfølelse av å gjøre dette. Det kan godt være noe som tar flere mnd å få frem.

Tusen takk!!

Endret av Mazarini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye kan dette koste? Har dere bra lystilgang? Lokaler ? Er det noen som kan følge opp dette i ferier o.l.?

En ting som er greit, er jo å dyrke agurk i vinduskarmen, vokser raskt, men trenger mye vann.

Krydderurter er hyggelig og kan brukes til å lage mat av med disse ungdommene.

Ellers er det jo morsomt å lære seg å ta avleggere som en setter i vann og ser at røttene dannes på og så potter i potter. Sjekk i bøker hvordan dere kan ta forskjellige typer avleggere, forskjellige dyrkingsformer og eksperimenter i vei. Avlegger kan tas fra planter dere har der, eller planter som de har i sine hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fremgangsmåte, så synes jeg jo at halve gleden for ungdommene må være å finne litt ut selv, uten å bli påpakket ett helt ferdig opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fremgangsmåte, så synes jeg jo at halve gleden for ungdommene må være å finne litt ut selv, uten å bli påpakket ett helt ferdig opplegg.

Sant! Vi har ikke veldig mange timene hver gang vi møtes, så litt må jeg ha planlagt på forhånd.

Den større utfordringen er at prosjektet bør kunne gjøres inne, vi har nemlig ikke så mye hage. (Vi kan evnt kjøpe blomsterkasser å ha ute, hmm..) Men plantene kan stå relativt solrikt inne (tenker å gjøre dette i mars) og jeg kan følge opp plantene hver dag. Har ikke sett på hvor mye vi kan bruke på det, iom at jeg ikke vet hvor mye slike prosjekt koster. Vi kan i allefall bruke en 1000-lapp, uten at jeg vet om det er realistisk eller ei.

Jeg tror kanskje krydderurter kunne vært noe. Planter man det ut etterhvert, eller bare inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tusenlapp er absolutt realistisk når det gjelder å,dyrke krydderurter. Dere kan jo velge å finne brukte potter som dere vasker, når de trenger å bli flyttet fra priklekassen til en vanlig potte.

Du kan godt plante krydderurter ut etterhvert som det ikke er fare for frost, men det funker greit nok å ha de inne også om det bare er nok lys der man har dem. Dersom du bor i nordnorge eller kalde steder sørpå, vil jeg ikke anbefale å sette basillikum ut, uten at de eventuelt har et lite veksthus, men alle de andre vanlige går helt fint,

Krydderurter smaker bedre når de har stått ute.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å prøve meg på chili og paprika i år, kanskje det kan være noe?

Ved nærmere ettertanke er det kanskje litt sent i mars.

Synes også at krydderurter er en god idé, men en del av dem liker å ha det jevnt fuktig, og vil helst ha vann nedenfra. Det finnes egne potter beregnet på dette, men det krever litt ekstra planlegging.

Jeg synes at budsjett på tusen kroner høres relativt romslig ut, så det går jo kanskje an å spørre på et hagesenter om de har noen morsomme ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere. Nå har jeg en fått en del inspirasjon, og da er det også enklere å google etter mer konkrete ting (på internett finnes jo AAALLLTT!).

Men sånne "vanlige" brune keramikkpotter, de kan man jo ha skål under - kan man bruke det til urter som vil ha vann nedenfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og kontakte ditt lokale hagelag, kanskje det kommer en hagegal dame eller mann og hjelper dere i gang. Noen som har før eller avleggere til dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere. Nå har jeg en fått en del inspirasjon, og da er det også enklere å google etter mer konkrete ting (på internett finnes jo AAALLLTT!).

Men sånne "vanlige" brune keramikkpotter, de kan man jo ha skål under - kan man bruke det til urter som vil ha vann nedenfra?

I begynnelsen skal urtene vannes ovenfra, når røttene har vokst seg til kan de undervannes.

Keramikkpotter er veldig fine å dyrke ting i fordi de også holder på litt fuktighet i seg selv. Men om dere skal kjøpe både fat og krukker til fullpris, spiser det ganske mye av budsjettet. Dere trenger jo litt gjødsel, såjord, pottejord, frø osv.. Fatene til disse keramikkpottene koster ofte mer enn potta, men jeg aner jo ikke noe om hvor mange slike dere eventuelt hadde tenkt på.

Dere trenger også noe å så i, men det går fint å klippe til melkepakker og vaske dem.

Edit: så nå at de hadde rimelige fat hos plantasjen, så det blir nok ikke det største utlegget, uansett.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går evt også ann å spørre i Gies bort-grupper på FB om noen ha potter å gi bort?



Anonymous poster hash: b9da6...56b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...