Gå til innhold

Føler meg lite verdt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, hvordan skal jeg starte...

Jeg har ett hus. Har hatt det i ca. 6 år. Vi har pusset opp mye og er fornøyd med det....

MEN... Når jeg ser andre på min alder, blogger og/eller folk jeg kjenner.. Så har de det så perfekt..

ALT er ny oppussa og bare 100% perfekt gjort. Jeg har det ikke sånn. Det er fint her og koslig men det er ett gammelt hus så ting er skeivt og det må til med noen "fikse" løsninger av og til.

Det er nok bare meg som legger merke til dette. Men det som er trist er at jeg ikke er stolt over huset mitt og jeg skjemmes lissom på en måte. Noe som er latterlig....

Men jeg kan ikke unngå å føle sånn..

Jeg ser åssen hun i Villa Paprika har det. Jeg kommer da aldri til å få råd eller ha tid til å ha det sånn.

Mennesker jeg kjenner kjøper hus til 2-3 millioner, pusser det opp og alt er perfekt.

Noen bygger hus til flere millioner. Jeg har ikke råd til slikt og får sikkert aldri råd til det heller :P

Jeg skriver ikke dette pga jeg er sjalu eller bitter. Høres kanskje sånn ut. Men jeg føler meg vel bare litt utenfor.

Huset vårt var under 1 mill. Det var en del å gjøre her, og vi er nesten ferdig.

Huset er heller ikke sånn KJEMPE fantastisk som mange andre har

.

Vi har en stue som ikke er så stor, kjøkken, 1 bad, 1 rom i første etasje som vi bruker til å ha klær i og 3 soverom + 1 kott.

Vi har heller ikke spisestue. Den eneste plassen vi har er kjøkkenet..

Når jeg ser på forum (der folk som skal bygge hus skriver feks) eller hjemme hos andre så er det mange som har/skal ha 2 stuer, 4-5 store soverom, 2 bad og 1 dorom, vaskerom osv. Men det har jeg ikke.

Har mange ganger tenkt på å flytte. Men har ikke så kjempe lyst da jeg trives her og huset er varmt, tett og...... mitt hjem. Men jeg føler liksom på det.. Huset er ikke noe sånn WOW..

Hva er deres tanker?

Når man er ungdom så er det konkurranse med hvem som har kulest klær, veske, sko.. Men når man blir ung voksen så er det hus og hjem :P

Det jeg kan trøste meg med da, er at jeg har lite lån.. Hehe. :P

Jeg tenker kanskje at grunnen til at jeg føler sånn er pga huset jeg vokste opp i.

Det var kjempe stort. Vi hadde to store stuer. Tre STORE soverom (2 med ved ovn og 1 med vask (mitt), og ett mindre soverom.

Stort kjøkken... Mye plass for oss 4.

Jeg har fått mange komplimenter for huset og det vi har gjort. "Å så koslig det har blitt". "Jeg ville heller bodd her enn [....]".

Men jeg tror bare folk sier det for de syns de må :P

Har dere noen oppløftende ord til meg? Beklager dette ble rotete...



Anonymous poster hash: 67e96...ef6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS. Ser at den tittelen jeg valgt ikke passer HELT. Men kanskje litt på en måte :)



Anonymous poster hash: 67e96...ef6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et hus. Det fungerer som det skal. Så lenge DU trives med å bo der, skal du blåse en lang marsj i hva andre bor i og tenker om huset ditt.

Jeg har en bil. Den er god å kjøre, og tar meg dit jeg skal. Men den har ingen "wow"-faktor. Den ser traust og kjedelig ut. Jeg kunne godt tenke meg en dyrere, nyere av mer fancy merke. En sportsbil feks.

Men jeg har valgt å ikke prioritere det. Jeg synes det er andre ting som er viktigere enn å vise frem hvor fin bil eller flott hus man har.

Anonymous poster hash: 60d20...5d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe særlig større hus enn deg. Er kjempefornøyd med at jeg i det hele tatt eier ett hus. Ja, vi har ikke de dyreste løsningene eller de nyeste møblene, men fy faen så koselig vi har det. Kjenner en interiørblogger, får helt angst av å være der. Alt er shina, linet opp og perfekt. Tør såvidt å sette meg i sofaen når jeg er på besøk.

Må da være utrolig tidkrevende og dyrt å ha et sånt hjem. Følge alle trender, hele tiden. Og gud så kjedelig at alle har det samme.

Jeg har hverken tid, energi, penger eller ork til å begynne på noe sånt, ei heller til skulle vedlikeholde det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som er på samme sted som meg i livet og har kjøpt store / flotte hus, har samtidig lånt seg opp til pipa. Noen vet jeg har god råd og da blir det en ting.

Men de jeg vet tjener ca det samme som meg og har vesentlig dyrere hus enn meg begynner å svette når noen snakker om renteøkning. Flere føler også på å stadig måtte fornye og pusse opp, så de har sjeldent råd til ferie eller andre goder. Alt går til huset.

Så mitt tips er å tenke at bak enhver hvit og designren fasade, er det lån, frustrasjon og svette :)

Anonymous poster hash: 2697a...293

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du burde forsøke å snu helt opp/ned på tankegangen din. Det kommer til å bli et strevsomt liv om du hele tiden skal måle deg opp mot andre og søke andres anerkjennelse (det gjelder både hus og hjem og annet).

For det første er det du selv som skal bo der du bor, og så lenge du liker og verdsetter det du omgir deg med, så er det det som virkelig betyr noe. Dessuten tror jeg de fleste av oss setter størst pris på å være på besøk i et hjem som stråler av hygge og romslighet snarere enn perfekt interiør. Trendene skifter hele tiden og skal man være med på dette kjøret der, rekker man ikke stort annet her i livet. Livet består da vitterlig av mer enn pynteputer og lysestaker! :biggrin:

Selv har jeg for lengst gitt blaffen i å sammenligne hjemmet mitt med andres eller å bry meg om trender. Jeg er ganske kreativ av meg så jeg foretrekker å lage mine saker og ting. Jeg maler og pusser opp gamle saker akkurat som jeg selv finner for godt, og når jeg finner det for godt (d.v.s akkurat når jeg har lyst), og ikke fordi det forventes av en eller annen "trend". Og jeg blir glad når besøkende sier "så koselig du har det Aurora!". Mye heller det enn "å så stilig du har det". Her er det lyst og ryddig nok til at man ikke føler seg inneklemt, og nok hygge og komfort til at man kan synke ned i sofaen, slenge beina på stuebordet og være seg selv!

Et hjem er da vel for guds skyld et sted der man skal slappe av og finne hvile, og ikke en utstilling (og en jobb som det ser ut til for mange av disse bloggerne) ment for andre. :)

Endret av Aurora M.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Har dere noen oppløftende ord til meg? Beklager dette ble rotete...

Anonymous poster hash: 67e96...ef6

Du har i det minste et hus. Jeg er langt over 40, unger som begynner å bli voksne, og er leieboer dømt til et liv utenfor det gode selskap. Med andre ord, du har gjort det veldig bra og du vil fortsette å gjøre det bedre og bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i dag låner mye penger og bruker over evne. Så de perfekte vennene dine har sikkert sine problemer de og. Husk: Det perfekte hjemmet er bare en fasade.



Anonymous poster hash: ee5b0...611
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvordan skal jeg starte...

Jeg har ett hus. Har hatt det i ca. 6 år. Vi har pusset opp mye og er fornøyd med det....

MEN... Når jeg ser andre på min alder, blogger og/eller folk jeg kjenner.. Så har de det så perfekt..

ALT er ny oppussa og bare 100% perfekt gjort. Jeg har det ikke sånn. Det er fint her og koslig men det er ett gammelt hus så ting er skeivt og det må til med noen "fikse" løsninger av og til.

Det er nok bare meg som legger merke til dette. Men det som er trist er at jeg ikke er stolt over huset mitt og jeg skjemmes lissom på en måte. Noe som er latterlig....

Men jeg kan ikke unngå å føle sånn..

Jeg ser åssen hun i Villa Paprika har det. Jeg kommer da aldri til å få råd eller ha tid til å ha det sånn.

Mennesker jeg kjenner kjøper hus til 2-3 millioner, pusser det opp og alt er perfekt.

Noen bygger hus til flere millioner. Jeg har ikke råd til slikt og får sikkert aldri råd til det heller :P

Jeg skriver ikke dette pga jeg er sjalu eller bitter. Høres kanskje sånn ut. Men jeg føler meg vel bare litt utenfor.

Huset vårt var under 1 mill. Det var en del å gjøre her, og vi er nesten ferdig.

Huset er heller ikke sånn KJEMPE fantastisk som mange andre har

.

Vi har en stue som ikke er så stor, kjøkken, 1 bad, 1 rom i første etasje som vi bruker til å ha klær i og 3 soverom + 1 kott.

Vi har heller ikke spisestue. Den eneste plassen vi har er kjøkkenet..

Når jeg ser på forum (der folk som skal bygge hus skriver feks) eller hjemme hos andre så er det mange som har/skal ha 2 stuer, 4-5 store soverom, 2 bad og 1 dorom, vaskerom osv. Men det har jeg ikke.

Har mange ganger tenkt på å flytte. Men har ikke så kjempe lyst da jeg trives her og huset er varmt, tett og...... mitt hjem. Men jeg føler liksom på det.. Huset er ikke noe sånn WOW..

Hva er deres tanker?

Når man er ungdom så er det konkurranse med hvem som har kulest klær, veske, sko.. Men når man blir ung voksen så er det hus og hjem :P

Det jeg kan trøste meg med da, er at jeg har lite lån.. Hehe. :P

Jeg tenker kanskje at grunnen til at jeg føler sånn er pga huset jeg vokste opp i.

Det var kjempe stort. Vi hadde to store stuer. Tre STORE soverom (2 med ved ovn og 1 med vask (mitt), og ett mindre soverom.

Stort kjøkken... Mye plass for oss 4.

Jeg har fått mange komplimenter for huset og det vi har gjort. "Å så koslig det har blitt". "Jeg ville heller bodd her enn [....]".

Men jeg tror bare folk sier det for de syns de må :P

Har dere noen oppløftende ord til meg? Beklager dette ble rotete...

Anonymous poster hash: 67e96...ef6

Kjenner litt på den samme følelsen.

Kjøpte hus for tre år siden. Det eneste vi har gjort er å male. Det faller mange tungt for brystet. Hva? Skal dere ikke pusse opp? Hva med kjøkken? Bad ? Gulv? Hvorfor vil dere ikke gjøre det til deres?

Vel, badet var nytt for 8 år siden, det sier seg selv at vi ikke river det i dag for å bygge opp et noenlunde likt med en annen vask og mørkere gulvfliser. Kjøkkenet er fra 90-tallet men lyst og fint og funksjonelt. Hvorfor skal vi bruke 100K nå for å bytte ut med noe lignende bare for at det skal bli "vårt"?

Og gulvene, som har 10 år gammel laminat som fortsatt er fine, hvorfor skal man bruke tusenvis på å legge nytt i en bittelitt lysere farge?

Er så lei av alt det som skal være 100% perfekt til enhver tid. Huset er vårt i form av atdet er vårt lån og det er tinglyst på oss for svarte! Har 2 mill i lån, jeg TRENGER ikke ytterligere 1 mill forvat det skal bli "vårt".

Nesten som man føler seg annenrangs. En kollega av mannen og fruen har pusset opp ei rønne av et hus og brukt 2 mill bare på det. Satt i stua vår og kikket rundt i hver krok, før hun spurte: Når skal dere pusse opp da, "Kari"?

Ååh! Blir kvalm. Skal vi rive malestriene i stua til fordel for ferdigmalte plater i eggehvit da? Siden malte glassfiberstrier ikke er godt nok??

Neitakk, vi trives som vi har det.

Så pusser vi opp når VI vil.

Anonymous poster hash: c14e3...d72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vi kvinner assa. Forstår ikke hva vi har, før det er over ;)

Anonymous poster hash: 7d401...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vi kvinner assa.

Snakk for deg selv.

TS. Jeg så en gang et bilde av ei som sitter nedbrutt og trist blant et hav av blomster. På andre sida av gjerdet danser en dame lykkelig rundt èn liten blomst. Forstår du?

For meg er ikke lykken i livet et råflott hus!

Anonymous poster hash: 24338...a35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil mye heller bo i et koselig hus enn i et med "Villa Paprika"-stil.

Og om de låner seg opp til pipa nå, lykke til med en eventuell renteøkning..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at huset ditt er nydelig ts! :blomst: Selv skal jeg kjøpe meg en bitteliten ettroms, har ikke behov for noe mer uansett hvor store boliger andre har. Og VillaPaprika stilen den.. ..kremt.. hater jeg! :fnise:



Anonymous poster hash: a8f95...cd1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et HJEM! Tror alle innerst inne vil bo i et hjem. Det er da ikke noe koselig å "bo i et interiørblad" :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS HER.

Takk for svar alle sammen. Hadde ikke ventet å få så mange fine svar, og "råd".

Føler meg egentlig DUM som føler slik ovenfor huset mitt. Men går faktisk bedre nå takk til dere :)

Jeg er glad for å ha et hus. Jeg er glad for å ha lite lån. Jeg er glad for å ha ett hus som er tett og varmt.



Anonymous poster hash: 67e96...ef6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt! Kjenner litt på det samme selv. Vi er 27år og "alle" vennene våre er på jakt etter hus. Jeg blir helt matt over kriteriene deres, og hvor mye penger de tenker å bruke på oppussing så fort kjøpet er i boks.

Men så tenker jeg "dem om det". Vi har ikke lyst å bo oss i hjel. Selv om vi nå tjener godt (ca.1,5mill), så utgjør ikke grunnlønnen vår mer enn 800k totalt. Da er det dumt å låne som om vi alltid skal jobbe så masse. En skal også tåle en grei renteøkning, og gjerne ha en ferie eller tre ila året. Så vi prioriterer ett lite, koselig hus, som er oss. Og så går resten av pengene til opplevelser vi kan snakke om på repeat når vi er gamle og demente;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener.

Jeg er ganske interiørfrelst. Men jeg har sluttet å lese blogger, og instagram.

Jeg ble helt dårlig av det. Og hvilke summer, bruk og kast som praktiseres.

Man skjønner at folk enten tjener MYE penger, har giftet seg rik, eller har sykt mye kredittkortgjeld.

Kjøpe en pyntepute til 1200,- DET byr meg skikkelig i mot. Selv om jeg syns de er aldri så lekre.

Jeg har fått øynene opp for kjøpestopp og gjenbruk.

Så jeg gjenbruker, pusser opp, kjøper brukt, syr og fikser selv.

Hjemmet skal være deg og din stil, det du trives med. Drit i hva andre sier. :)



Anonymous poster hash: 2a34e...1f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at kassadamene flirer inni seg, når lettlurte blogglesere (evt. Instagram) kommer inn i butikken og kjøper en pute til 1200,-! Da skal den jammen være fylt med gåsefjær av høyeste klasse, og trekket håndlaget av en norsk dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...