Gå til innhold

Hvis Gud er god..


Gjest Gudsfiende nr 1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan ikke mennesker skåne millioner av mennesker for smerte med og slutte og krige ?...Disse argumentene dere kommer med er vel dårlige.

Bare tenkt på alle de milliarder barn igjenom historien som har blitt drept i krig av voksne mennesker som har blitt  voldtat og torturert når de bare er måneder gamle..Så før du gir gud skyllen for alt galt som skjer eller dere som gir gud skyllen så kan dere jo huske på alt det grussome vi mennesker ikke alle men veldig mange igjenom historien har gjort mot uskylide små barn bare fordi de har en feil religion eller hud farge eller bare at de er født i feil familie.

Vi vet ikke bedre. Vi er ikke allmektige. Vil du stå og se på barna dine drepe hverandre, eller vil du forsøke å gjøre noe med det hvis du har muligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Mennesket kan være allmektige vi har allmektigheten i oss..Nemelig sjelen.

Og nei jeg ville ikke stått og sett på..Men Gud sitter ikke og ser på.

Husk vi har fri vilje. Alt skjer av en grunn det er kanskje vanskelig og forstå men ingens død er unødig..Alt har en grunn også at noen dør i en svært ung alder.

Men hvorfor begynner vi ikke bare gi Gud skyllen for alt.

Jeg slo meg i fingeren i dag det var guds feil

jeg hoset litt det var guds feil

jeg leste feil ord Guds feil....

Finland leder 4-3 over Sverige i Bandy VM Guds feil

Men la oss ikke stoppe der la oss alle begynne og gi Gud skyllen for alt og da mener jeg alt til og med at man sover 1 minut lenger en det man egentlig skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg hvordan en liten baby velger å få Tay-Sachs syndrom? Kan du være så snill å forklare meg det? Kan du forklare meg hvorfor Gud velger å brutalt straffe små unger fordi mennesket har syndet? Kan du forklare meg hvorfor unger skal dø av WILMS kreft, fordi voksne er opptatt med å ødelegge klode?

Her har du sikkert mange høyst interessante, spennende forklaringer å komme med.

Kan du forklare hvorfor Gud skal få skylda hvis du velger å skade ditt barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye, men helt sikkert ikke grunnen til at uskyldige barn og pårørende lider en grusom skjebne. Så det er en unødvendig avsporing du kommer med her.

Våkne opp, og se litt mer kritisk på deres egen gudfryktighet. Det er rett og slett usmakelig å tilbe ondskap.

Men hvorfor tilber du ondskap da? Det er jo nettopp dette vi forsøker å få folk til å slutte med.

Hvis det er slik at du ikke tror på Gud, da har du ingen grunn til å komme med en sånn skyllebøtte.

Men hvis du tror på Gud, da synes jeg du først skal prøve å lære Gud å kjenne.

Måten du utbasunerer på er jo helt meningsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo til syvende og sist Guds skyld. Gud er allmektig og allvitende og har skapt alt. Gud tillater det som skjer og vil at slik skal det være. Gud liker kanskje ikke alt som skjer, men velger at det skal være slik. Hvis ikke hadde det ikke vært slik. Gud skapte mennesket med full viten om at det kom til å "falle" hvis han skapte mennesket på den og den måten. Gud valgte å gjøre dette allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du forklare hvorfor Gud skal få skylda hvis du velger å skade ditt barn?

Nå valgte jeg å illustrere åpningsinnlegget med uhelbredelige sykdommer barn blir født med uten at det er et element av valg inne i bildet.

Jeg gjorde dette bevisst for å unngå utenomsnakk mht. menneskets skyld, eget ansvar etc. Derfor skjønner jeg ikke at dere argumenterer tilbake på denne måten. Hvis det er for å "vinne" diskusjonen, så var det et latterlig forsøk på å avspore. Hvis du seriøst mente at unger blir født med Tay Sachs, Morbus Gaucher, Downs Syndrom etc fordi foreldrene bevisst velger å skade ungen, så er du kanskje litt skadet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå valgte jeg å illustrere åpningsinnlegget med uhelbredelige sykdommer barn blir født med uten at det er et element av valg inne i bildet.

Jeg gjorde dette bevisst for å unngå utenomsnakk mht. menneskets skyld, eget ansvar etc. Derfor skjønner jeg ikke at dere argumenterer tilbake på denne måten. Hvis det er for å "vinne" diskusjonen, så var det et latterlig forsøk på å avspore. Hvis du seriøst mente at unger blir født med Tay Sachs, Morbus Gaucher, Downs Syndrom etc fordi foreldrene bevisst velger å skade ungen, så er du kanskje litt skadet selv.

Det jeg mener er at det kan være ting som har skjedd tidligere, kanskje for foreldre eller besteforeldre, forskyldt eller uforskyldt, vitende eller uvitende- om hva resultatet kunne bli.

Når et barn blir født med aids, så er det ikke barnets skyld. Det behøver heller ikke å være morens skyld. Det kan i mange tilfeller være at faren er smittet uten å vite det. Vi vet jo at mange blir smittet av denne sykdommen pga. umoral.

Er det da riktig å klandre Gud for at dette barnet er født med aids?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at det kan være ting som har skjedd tidligere, kanskje for foreldre eller besteforeldre, forskyldt eller uforskyldt, vitende eller uvitende- om hva resultatet kunne bli.

Når et barn blir født med aids, så er det ikke barnets skyld. Det behøver heller ikke å være morens skyld. Det kan i mange tilfeller være at faren er smittet uten å vite det. Vi vet jo at mange blir smittet av denne sykdommen pga. umoral.

Er det da riktig å klandre Gud for at dette barnet er født med aids?

Ja, hvorfor ikke? Hvorfor skal en ikke klandre Gud for dette? Har ikke Herren ansvaret for at det finnes HIV kanskje? Har ikke Gud her ansvaret for at ungen må lide under morens "umoral?" Er det i det hele tatt akseptabelt å dele ut HIV smitte som straff?

Dessuten snakket jeg om bl.a genetiske sykdommer. De smitter ikke.

Og for å leke flisespikker, babyen har en HIV-infeksjon når den er født. AIDS er sluttstadiet av sykdomsforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket kan være allmektige vi har allmektigheten i oss..Nemelig sjelen.

Og nei jeg ville ikke stått og sett på..Men Gud sitter ikke og ser på.

Husk vi har fri vilje. Alt skjer av en grunn det er kanskje vanskelig og forstå men ingens død er unødig..Alt har en grunn også at noen dør i en svært ung alder.

Så hvis du gir barna dine fri vilje og lar dem drepe hverandre er du god? Selv om du kunne ha stoppet dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke? Hvorfor skal en ikke klandre Gud for dette? Har ikke Herren ansvaret for at det finnes HIV kanskje? Har ikke Gud her ansvaret for at ungen må lide under morens "umoral?" Er det i det hele tatt akseptabelt å dele ut HIV smitte som straff?

Dessuten snakket jeg om bl.a genetiske sykdommer. De smitter ikke.

Og for å leke flisespikker, babyen har en HIV-infeksjon når den er født. AIDS er sluttstadiet av sykdomsforløpet.

Jeg forstår at du er en av dem som aldri har lært å ta ansvar for egne handlinger.

Og før du klandrer Gud for genetiske sykdommer, så bør du først vite hvordan disse kan oppstå.

Og når det gjelder HIV så kan du kanskje forklare oss hvorfor menneskene ikke har skyld her, men at det bare er Gud som deler det ut?

På hvilken måte oppstod denne sykdommen?

Endret av KR-øst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du er en av de som aldri har lært å ta ansvar for egne handlinger.

Og før du klandrer Gud for genetiske sykdommer, så bør du først vite hvordan disse kan oppstå.

Og når det gjelder gjelder HIV så kan du kanskje forklare oss hvorfor menneskene ikke har skyld her, men at det bare er Gud som deler det ut?

På hvilken måte oppstod denne sykdommen?

I bunn og grunn har Gud skapt oss og er skyld i at vi ikke klarer å gjøre gale ting. Hadde h*n ikke vært så klønete, hadde det kanskje gått litt bedre med oss. Eller er h*n ikke klønete, men bare ond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn har Gud skapt oss og er skyld i at vi ikke klarer å gjøre gale ting. Hadde h*n ikke vært så klønete, hadde det kanskje gått litt bedre med oss. Eller er h*n ikke klønete, men bare ond?

Han har nok laget noen kløner, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Oppsaltrylletrollet

Svaret på det ondes problem er at Gud skapte DEG. DU har muligheten til å gjøre godt. Så spørsmålet er vel derfor: hva har DU gjort i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres kanskje banalt ut: Men dersom du ikke tror på Gud, så er det vel ingen grunn til å gi Han skylden for alt mulig?

Jeg ville brukt kreftene mine på å bli kjent med meg selv og mitt liv, fremfor å hate noen jeg allerede har bestemt meg for å ikke tro på?

Bibelen, som så mange snakker om, er full om motsigende argumenter. På den ene eller andre måten VIL folk tolke ting forskjellig. Det er også ganske tungt å lese hele bibelen og huske på alt som står der.

Det rådet jeg har angående bibelen: les den for din egen del. Noen synes den er en god "historiebok" eller novelle, selv mener jeg at det er en fin måte å bli bedre kjent med seg selv på, ettersom det står så mange ting man kan reflektere over der. Jeg tror bibelen var ment like mye for å hjelpe mennesker med å finne "sin rette vei" som å spre det religøse budskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor det, mon tro?

Vi er alle skapt forskjellig, og alle er skapt til forskjellige gjøremål.

Gud har en bestemt hensikt med oss alle, vi er alle utrustet forskjellig for å kunne håndtere det som er Guds hensikt med hver enkelt av oss. Derfor har vi forskjellige anlegg og talenter. Men når vi glir vekk fra Gud og mister hans hensikt med våre liv, da kommer ganske sikkert den frustrasjonen som vi ser og hører så mye om i dag, med påfølgende psykiatribehandling.

Dette er min mening.

Men fra alvor til spøk og svar på ditt spørsmål:

Noen er sikkert skapt for å more andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk en gjennomsnittlig religiøs forumbruker, sunn og frisk (bortsett fra i hodet) som mener at det er helt ok at folk dør på verst mulig måte.

Det er helt ok at det fødes barn som pga arvelig gensykdom ender opp lenket til respirator i en alder av 2 år og som er dømt til å dø et par år senere pga infeksjoner.

Det er selvfølgelig helt ok at det finnes unger som ikke får leke i sola fordi de er født med alvorlige feil i enzymer som beskytter oss for mutasjoner vi påføres av sollyset.

Det er selvfølgelig helt ok at unger som ikke har rukket å synde selv engang får nyrene sine fulle av kreft. Naturens gang. Seleksjon.

Men hvem skapte naturen? Gud.

Og hvorfor skapte Herren naturen så grusom?

Fordi han er en drittsekk.

Du tror tydeligvis på ham, ellers hadde du ikke vært så sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo til syvende og sist Guds skyld. Gud er allmektig og allvitende og har skapt alt. Gud tillater det som skjer og vil at slik skal det være. Gud liker kanskje ikke alt som skjer, men velger at det skal være slik. Hvis ikke hadde det ikke vært slik. Gud skapte mennesket med full viten om at det kom til å "falle" hvis han skapte mennesket på den og den måten. Gud valgte å gjøre dette allikevel.

Gud har iføgel bibelen en større mening med alt, enn det vi makter å se med våre snevre små hoder.

Han sitter med evighetens perspektiv, og ser lenger frem enn dagen i dag.

Som agnostiker med helling mot neo-paganisme og litt buddhisme osv tror jeg at alt som skjer har en grunn, selv om det bare er fælt og vondt mens det pågår.

Jeg tror vi er her for å lære, at vi velger våre foreldre og våre liv, som en "hovedoppgave" på en måte, og returnerer til ... whatever... når oppgaven er løst, og er klar for neste oppgave i neste liv. Målet er å lære alt som skal læres på godt og ondt, og hvordan skal vi kunne det hvis vi ikke skal få noen slag i trynet fra tid til annen. I dag er det i hvert fall det jeg tror - hva jeg tror i neste uke kan være situasjonsbetinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...