Gå til innhold

Er det galt å ikke misjonere?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er galt og misjonere, folk er oppegående og finner selv frem til de forskjellige religionene hvis det er slik at de føler for litt kristendom, islam eller buddisme i hverdagen.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare så fordømt arrogant. Min tankegang er nemlig ganske annerledes. Når jeg ser en person med din overbevisning så ser jeg en person i lenker. Når da denne personen prøver å overbevise meg om at jeg vil få det så mye bedre hvis også jeg blir satt i de samme lenkene og at jeg må være blind hvis jeg ikke ser det, så må du skjønne at dette virker ganske så latterlig for meg.

Og hva består så disse lenkene i?

Jeg fikk lagt av meg alle lenker som bandt meg, da jeg ble en kristen. Da først kunne jeg kjenne meg fri.

Hvis du mener at vi er lenket, så vil jeg gjerne høre det av deg hva du eksakt mener det er som lenker oss.

Men først bør du få av deg din egen lenke, den som binder deg i din tankegang om oss kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette egentlig det samme?

Spørsmålet er hva en legger i ordet DØDEN.

Om det er et opphør av ens eksistens, eller om det er et evig liv i fortapelse, borte fra Guds herlighet.

I begge tilfeller så dreier det seg om tiden etter den kjødelige død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är mycket fint HUMANITÄRT arbete som många kristna organisationer utför. Det är jag enig i. Det finns också några (men inte lika många) oreligiösa organisationer som gör gott i fattiga och behövande delar av världen.

För mig betyder ordet Missionera att sprida religiöst budskap i syfte att omvända - det är möjligt jag har fel i tolkningen. Jag ska undersöka ordets betydelse lite mer och återkomma (nu ska jag se om det finns tillräckligt minne kvar i maskinen för att lyckas stänga ner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är mycket fint HUMANITÄRT arbete som många kristna organisationer utför. Det är jag enig i. Det finns också några (men inte lika många) oreligiösa organisationer som gör gott i fattiga och behövande delar av världen.

För mig betyder ordet Missionera att sprida religiöst budskap i syfte att omvända - det är möjligt jag har fel i tolkningen. Jag ska undersöka ordets betydelse lite mer och återkomma (nu ska jag se om det finns tillräckligt minne kvar i maskinen för att lyckas stänga ner)

I Kunnskapsforlagets ordbok ser jeg at MISJON betyr KALL, OPPDRAG, eller VERV.

Om å MISJONERE står det: se AGITERE, FORKYNNE.

Men det er klart at har en nød for de lidende, så kommer all forkynning i annen rekke. Jeg tror ikke at våre misjonærer tenker på forkynnelse når de nå arbeider med å hjelpe de barna i Afrika som er blitt foreldreløse etter Aids-ofre. Og som jeg tidligere har sagt, så er det hva en gjør og hvordan en lever sitt liv som er den beste måten å misjonere på.

Jeg har også tidligere nevnt at om en hjelper de nødlidende, så er ikke det et bevis på at en er kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nu ska jag inte göra det här till en orddebatt. Jag tycker den ursprungliga frågeställningen var intressant och så också bibelreferenserna.

ur Wikipedia:

Mission (lat. missio), "sändning, beskickning, uppdrag, kall, kallelse". Utsändande av lärare till (ursprungligen) kristendomens utbredande och befästande.....

....

Under senare år har uttrycket mission kommit att användas med ett vidare begreppsområde, och omfatta även annat än kristen mission.

Mission och missionering är väl också ett av de områden där ordens och handlingens ursprungliga betydelse har blandats ihop och växt fram och i sär till andra saker i dag än dess bokstavliga och historiska betydelse.

Og som jeg tidligere har sagt, så er det hva en gjør og hvordan en lever sitt liv som er den beste måten å misjonere på.

Jeg har også tidligere nevnt at om en hjelper de nødlidende, så er ikke det et bevis på at en er kristen.

Det tycker jag var fint sagt. Enig i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg føler behovet for og innkludere en relgion i hverdagen klarer jeg det selv.

Desuten er relgion årsak nummer 1 til krig og konflikt så jeg synes ikke vi skal spre dette mer. Det har blitt litt mye ettervert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...