Gå til innhold

Buddhismen


Gjest Jalileh

Anbefalte innlegg

Jeg kan litt om Kristendommen, og litt om Islam, men jeg vet svært lite om budhismen (skrev jeg det riktig?).

Jeg har nemlig møtt på flere folk i det siste som sier at hvis det er en eneste religion de måtte velge, da var det budhismen som stod høyest.

Da lurer jeg på hvorfor selvsagt. Hva er det som er så bra med Buddhismen?

Jeg så et tv-program om buddhismen, og der levde enkelte menn uten sex, det var ikke rom for tilgivelse, osv osv... Hvis dette stemmer... Hvorfor vil da folk bli buddhister?

hva frister dem? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker jeg skrev særoppgave om Budhismen første året på videregående. Veldig interessant, men må ærlig talt si at jeg husker ikke så mye nå. Husker derimot at de er ikke voldelig orienterte. Ganske interessant å lese om andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fordi de ikke har noen spesiell gud de tilber. Trodde alltid at de tilbad Buddha, men det var visst bare en tjukk profet eller noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buddhismen har ikke direkte noen guder, men det fins ganske mange varianter av buddhismen. I Buddhismen tror man på reinkarnasjon, og at summen av gode og dårlige gjerninger gjennom livet er menneskets karma, som bestemmer i hvilken form man blir gjenfødt. Når man blir helt fri for karma kan man oppnå nirvana, dvs at man blir fri for hat, uvitenhet og begjær, og slutter å bli gjenfødt.

Buddhismen har forskjellige retninger, og kan være veldig forskjellig utfra hvilket land du er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også huske at Buddismen er en variant av Hinduismen.

Nei, det er den ikke. Buddhismen bryter med hinduismen. Buddhismen er et brudd med det hinduismen står for. Buddha var en indisk, hindu prins ved navn Siddharta. Buddha ble han først da han oppnådde oppvåkningen/opplysningen/åpenbaringen mens han satt under bodhi-treet, derav navnet Buddha. Og den Buddha som er kjent er bare én buddha i en lang rekke med buddhaer, både før og etter den mest kjente buddha, Buddha. Dette fordi buddhismen handler om oppvåkning/opplysning/åpenbaring, en tilstand man populært kaller for Nirvana. Og enhver som oppnår Nirvana er per definisjon Buddah. Derfor anser mange buddhister blant annet Jesus som en buddah, eller rettere sagt bodhisatva, et frelsesvesen, et vesen som er opplyst, men utsetter sin egen tilstand av Nirvana, for å hjelpe andre til det, underforstått frelse dem. Og hva er ikke Jesus, om ikke frelseren? Således er buddhismen nærmere Jesus` budskap. Hinduismen var nødvendig for buddhismen, uten den ville ikke prinsen Siddharta blitt en buddha. Men på ingen måte er den en variant av hinduismen.

-Babyboy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Bagavan Krishna ( Hinduistenes Kristus ) har mye mer tilfelles med Jesus en det Buddha har uansett.

vel at det er et brudd er riktig. Men likheten er der. Mya av tanken innenfor buddismen er fra hindusimen Som tanken om Reinkarinasjon og Karma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagavan Krishna ( Hinduistenes Kristus ) har mye mer tilfelles med Jesus en det Buddha har uansett.

vel at det er et brudd er riktig. Men likheten er der. Mya av tanken innenfor buddismen er fra hindusimen Som tanken om Reinkarinasjon og Karma.

For det første var det konseptet bodhisatva jeg sammenlignet med Jesus, ikke Buddha. For det andre, hva er det Krishna har til felles med Jesus?

Du har rett i at buddhismen har reinkarnasjon og karma fra hinduismen. Saken er bare det at reinkarnasjon og karma ikke er paradigmer i buddhismen, slik de er i hinduismen.

-Babyboy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Jalileh

Men hvordan er det hvis man gjør feil innenfor Buddhismen? Er det rom for tilgivelse?

Hvis man f.eks dreper noe som Buddhist i dette livet...blir man da straffet i sitt neste liv ved å komme tilbake som en rotte eller noe? :ler:

Har googla opp og ned, men jeg finner kun rent fakta. Punkt for punkt. :forvirret:

Endret av Seniorita_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Men hvordan er det hvis man gjør feil innenfor Buddhismen? Er det rom for tilgivelse?

Jeg har skjønt det sånn at da må man veie opp for feilen med gode gjerninger, evt gjøre det godt igjen, slik at karmaen blir opphevet. Eller no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh
Jeg har skjønt det sånn at da må man veie opp for feilen med gode gjerninger, evt gjøre det godt igjen, slik at karmaen blir opphevet. Eller no.

Ah. Takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest camillo

Jeg har ikke så god greie på dette, så ta forbehold!

Men jeg innbiller meg at buddhismen ikke inneholder det å "oppheve synder". Nå er det mye ulik praksis innen kristendom også, men barneskole-lærdommen min gikk ihvertfall mye ut på at man kan "gjøre det godt igjen", osv.

Jeg tror buddhismen går mer på at du må stå for det du har gjort, på en måte, og at du får med deg alle elementer av den karmaen du har "jobbet deg opp". Jeg tror ikke en god handling "sletter" en ond handling, selv om det så klart er målet å leve så godt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Det er ikke synd i buddismen. De lever etter karmaens lov.

Det vil si at det de gjør i dette livet vil bli straffet i neste.

eller bellønet i neste.

Så det er ikke snakk om synd i buddismen. Men det er snakk om handlinger sån at man får en god karma eller en dårlig karma.

Men alt dette kan man lese vist man går inn på Buddistforbundets hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Det er ikke synd i buddismen. De lever etter karmaens lov.

Det vil si at det de gjør i dette livet vil bli straffet i neste.

eller bellønet i neste.

Så det er ikke snakk om synd i buddismen. Men det er snakk om handlinger sån at man får en god karma eller en dårlig karma.

Ja, det var det jeg mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke synd i buddismen. De lever etter karmaens lov.

Det vil si at det de gjør i dette livet vil bli straffet i neste.

eller bellønet i neste.

Så det er ikke snakk om synd i buddismen. Men det er snakk om handlinger sån at man får en god karma eller en dårlig karma.

Men alt dette kan man lese vist man går inn på Buddistforbundets hjemmeside

men hvem eller hva er det som bestemmer hva som er gode eller dårlige gjerninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...