Gå til innhold

Kristendom og vold i hjem og samfund


Gjest KR

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Jeg forstår at du ikke har vært innenfor kristne miljøer, slik at du har lært disse å kjenne i dag.

Da tar du feil, jeg uttaler meg med grunnlag i min erfaring fra kristne miljøer i dag. Det holder å se på den katolske kirka og avsløringene om seksuelt misbruk der. Vil ikke akkurat definere verdens største kirkesamfunn som en lukket sekt...

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke fått med meg at du er moderator, ergo har du ingenting med å bestemme hva "vi lar ligge"... Heldigvis!

Det er utrolig som du er på hugget da.

Når jeg sier at vi lar det ligge, så er jeg inkludert i dette VI.

Om du vil fortsette med antakelser, så skal ikke jeg blande meg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig som du er på hugget da.

Når jeg sier at vi lar det ligge, så er jeg inkludert i dette VI.

Om du vil fortsette med antakelser, så skal ikke jeg blande meg i det.

Du er så søt når du er fornærmet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du feil, jeg uttaler meg med grunnlag i min erfaring fra kristne miljøer i dag. Det holder å se på den katolske kirka og avsløringene om seksuelt misbruk der. Vil ikke akkurat definere verdens største kirkesamfunn som en lukket sekt...

Du nevnte kristne miljøer generelt, og da må jeg protestere, for dette stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. Og jeg har hatt nær kontakt med kristne mennesker i hele mitt liv, og selv vært i miljøene i de siste 13-14 år.

Når det gjelder lukkede samfunn, så var det faktisk du som nevnte disse først.

Hva som skjer innen den katolske kirka skal jeg ikke ha noen formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*
Du nevnte kristne miljøer generelt, og da må jeg protestere, for dette stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. Og jeg har hatt nær kontakt med kristne mennesker i hele mitt liv, og selv vært i miljøene i de siste 13-14 år.

Når det gjelder lukkede samfunn, så var det faktisk du som nevnte disse først.

Hva som skjer innen den katolske kirka skal jeg ikke ha noen formening om.

Jøss, skal ikke du ha noen formening om det??? Snålt, i og med at du synes å ha en formening om det meste.

Hvordan kan du si at "Du nevnte kristne miljøer generelt, og da må jeg protestere, for dette stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. Og jeg har hatt nær kontakt med kristne mennesker i hele mitt liv, og selv vært i miljøene i de siste 13-14 år."??

Hvor mange kristne mennesker og miljøer har du egentlig hatt mulighet til å rekke over, da?? Hvor mange miljøer ER du i, liksom? Vi bor i et langstrakt land befolket av tett innpå 5 millioner mennesker. Du må nok bare innse at noen kan ha erfart andre ting enn akkurat deg. Dette blir for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte kristne miljøer generelt, og da må jeg protestere, for dette stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. Og jeg har hatt nær kontakt med kristne mennesker i hele mitt liv, og selv vært i miljøene i de siste 13-14 år.

Når det gjelder lukkede samfunn, så var det faktisk du som nevnte disse først.

Hva som skjer innen den katolske kirka skal jeg ikke ha noen formening om.

Dette blir for dumt...

Må si meg enig med siste taler. Dette blir for dumt! Fordi om jeg, heldigvis, har vært forskånet fra å oppleve at noen i min nærhet ble misbrukt, så skjer misbruk. Hver dag. Skal jeg så benekte det fordi jeg aldri har opplevd det?

Ja, ja, som jeg har sagt før, livet består ikke bare av sort og hvitt, men også av alle nyansene i mellom. Det må være trist for dem som ikke klarer å se disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skal være temmelig sneversynt hvis en ikke forstår at jo mer umoral som blir legalt, jo flere utøver umoral, og samfunnet vil forfalle mer og mer.

Det motsatte skjer der hvor kristendommen får fotfeste, hvor det tidligere har vært farlig å ferdes utendørs, har blitt trivelig og trygt å bo.

Det er ganske umulig å diskutere med en person som definerer kristne som "folk som alltid er snille med hverandre", mens folk som selv kaller seg kristne ikke er det hvis de gjør noe "galt" :overrasket:

det blir som om jeg skulle påstått at kommunismen er det eneste rette, alt hadde vært bra hvis alle var kommunister! hvis noen viser til de problemene som har oppstått i land som faktisk har prøvd kommunisme, kunne jeg bare si at de ikke var ordentlige kommunister!

man kan ikke bare plukke ut de av de kristne som er greie folk, og si at de er det fordi de er kristne! det finnes problemer i hele samfunnet, og å kristne folk fører ikke til at problemene forsvinner. det kan derimot ofte føre til at problemene blir skjult!

har du overhodet ikke hørt om alt barnehjemsbarna på 50-60-tallet ble utsatt for? barnehjemmene ble jo drevet at såkalte gode kristne :forvirret: ikke rart det blir et økt behov for psykiatrien når alle som har hatt "en god gammeldags kristen oppdragelse" må bearbeide overgrepene de har blitt utsatt for :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var et ærlig svar. Men nå tror ikke jeg at sangen: O du som metter liten fugl, velsign vår mat, O Gud, har skadet noen barn.

Men det jeg ser som et resultat av avkristningen her i landet, er at stadig flere unger, unge og voksne søker til psykiatrien. I gårsdagens lokalavis skrives det om uholdbare ventetider.

I Magasinet Aktuell (LO-blad) for desember skrives det om ny forskning som viser at hver fjerde kvinne i Norge har blitt utsatt for vold av sin partner.

I hvert ellevte parforhold var mannens vold potensielt livstruende.

En av ti kvinner har blitt voldtatt, og Amnesty krever innsats for å stoppe vold mot kvinner i alle norske kommuner.

Siden jeg har fulgt med i denne utviklingen siden 50-årene, så har jeg sett at denne utviklingen har vært proporsjonal med avkristningen i landet. Dette har også utviklet seg tilsvarende på mange andre områder. Drap er jo nesten blitt dagligdags, og vi hører ganske ofte om selvmord og dødsfall pga. stoffmisbruk.

Det er ingen tvil om at alt dette har en årsak i dagens samfunn.

Derfor er jeg sterkt i mot denne avkristningen, for den vil føre til at samfunnet ikke kan eksistere i særlig lang tid framover.

Det kunne vært interessant om noen har gjort seg opp en annen mening om hvorfor samfunnet er blitt slik det er i dag, og stadig forverres.

vil det si at vold,voldtekt og drap ikke foregikk før i tiden, vold er desverre en del av menneskets natur og er ikke mer vanlig nå enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så søt når du er fornærmet. :ler:

Hvis du har tatt mål av deg til å fornærme meg, så må du nok skjerpe deg betraktelig.

Noen ganger kan jeg bli litt irritert av å se hvor dømmende enkelte her er, uten at jeg kan se at de har peiling på hva de skriver om.

Men for det meste så morer jeg meg over de fleste skriverier.

Både jeg og min kone moret oss storligen da vi fikk greie på hvor underdanige kristne kvinner er.

Det er så mange som har fordommer fordi de har hørt noe og tror at de vet noe som de kan klandre kristne for. Dessverre vet de ikke at de dummer seg ut overfor kristne som vet hva sannheten er.

Jeg liker å diskutere, men jeg ser at det er få personer her i KG som er interessert i å diskutere seriøst. De fleste er ute etter å rakke ned på kristne og kristendommen. Dette vil aldri skade oss på noen måte, men bare dem selv.

De som vil ha respekt for sine synspunkter, bør diskutere seriøst, og ikke bare angripe personer og deres tro.

Jeg ser at alle vil ha respekt for sin mangel på tro, men få vil respektere vår tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, skal ikke du ha noen formening om det??? Snålt, i og med at du synes å ha en formening om det meste.

Hvordan kan du si at "Du nevnte kristne miljøer generelt, og da må jeg protestere, for dette stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. Og jeg har hatt nær kontakt med kristne mennesker i hele mitt liv, og selv vært i miljøene i de siste 13-14 år."??

Hvor mange kristne mennesker og miljøer har du egentlig hatt mulighet til å rekke over, da?? Hvor mange miljøer ER du i, liksom? Vi bor i et langstrakt land befolket av tett innpå 5 millioner mennesker. Du må nok bare innse at noen kan ha erfart andre ting enn akkurat deg. Dette blir for dumt...

Jeg har tydeligvis ikke vært i så mange kristne miljøer som deg, for du tar med alle i samme slengen. Og da dette ikke stemmer med de kristne miljøene jeg har kjennskap til, så må jeg ha lov til å protestere.

I motsetning til deg, så uttaler jeg meg ikke om miljøer jeg ikke har kjennskap til. Og jeg har aldri vært i et katolsk miljø, selv om jeg har lest endel om disse.

Er det veldig morsomt å kverulere med alt.

Dette senker din seriøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med siste taler. Dette blir for dumt! Fordi om jeg, heldigvis, har vært forskånet fra å oppleve at noen i min nærhet ble misbrukt, så skjer misbruk. Hver dag. Skal jeg så benekte det fordi jeg aldri har opplevd det?

Ja, ja, som jeg har sagt før, livet består ikke bare av sort og hvitt, men også av alle nyansene i mellom. Det må være trist for dem som ikke klarer å se disse...

Joda, jeg ser grønt også, og noen ser visstnok også rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske umulig å diskutere med en person som definerer kristne som "folk som alltid er snille med hverandre", mens folk som selv kaller seg kristne ikke er det hvis de gjør noe "galt"  :overrasket:

det blir som om jeg skulle påstått at kommunismen er det eneste rette, alt hadde vært bra hvis alle var kommunister! hvis noen viser til de problemene som har oppstått i land som faktisk har prøvd kommunisme, kunne jeg bare si at de ikke var ordentlige kommunister!

man kan ikke bare plukke ut de av de kristne som er greie folk, og si at de er det fordi de er kristne! det finnes problemer i hele samfunnet, og å kristne folk fører ikke til at problemene forsvinner. det kan derimot ofte føre til at problemene blir skjult!

har du overhodet ikke hørt om alt barnehjemsbarna på 50-60-tallet ble utsatt for? barnehjemmene ble jo drevet at såkalte gode kristne  :forvirret: ikke rart det blir et økt behov for psykiatrien når alle som har hatt "en god gammeldags kristen oppdragelse" må bearbeide overgrepene de har blitt utsatt for  :tristbla:

Du er vel glad for at du lever i dag da, og ikke i fortiden, da det var så mange fæle kristne?

Hvor har du det forresten i fra at det bare var kristne som drev barnehjem på den tiden?

Eller er du også blant disse stakkarene som absolutt skal sverte kristendommen, uansett om du har peiling på det du skriver om eller ikke, og uansett hvilket århundre eller årtusen det dreier seg om? Hvilke problemer har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil det si at vold,voldtekt og drap ikke foregikk før i tiden, vold er desverre en del av menneskets natur og er ikke mer vanlig nå enn før.

Hva er din bakgrunn for å si at det ikke er mer vold i dag enn tidligere?

Eller er du av dem som bare ser flere hundre år tilbake i tid, og tror at det var masser av vold på denne tiden, selv om det stort sett er krigshistorier vi har fått servert fra denne tiden?

Og hvor har du det fra at det er menneskets natur å utøve vold?

Det har iallefall aldri vært min natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din bakgrunn for å si at det ikke er mer vold i dag enn tidligere?

Eller er du av dem som bare ser flere hundre år tilbake i tid, og tror at det var masser av vold på denne tiden, selv om det stort sett er krigshistorier vi har fått servert fra denne tiden?

Og hvor har du det fra at det er menneskets natur å utøve vold?

Det har iallefall aldri vært min natur.

Er det noe som er voldelig og blodig så må det være innføringen av kristendommen her i landet, og andre steder. Enten bekjente du deg kristendommen, eller så mistet du livet!!! Hyggelige greier. Dagens misjonering er ikke voldelig, men like umoralsk. Hvis du gjør som meg og tror på Jesus skal vi hjelpe deg!!!

I vikingetiden var kvinner verdsatt og fikk være med å bestemme, men det ble det slutt på for 1000 år siden, da ble vi degradert til annenrangs mennesker og skulle underlegge oss mannen. Fordi det sto i Bibelen, skrevet av menn for lenge siden.

Jeg tror grunnen til at det virker som det er mere vold i dagens samfunn er at folk tør å snakke om det, og at det ikke blir skjult bak hjemmets fire vegger. Mannfolk banka nok fruene sine før også, men da tidde de og led i stillhet, idag sier de fleste i fra og forlater taperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*
Det er ganske umulig å diskutere med en person som definerer kristne som "folk som alltid er snille med hverandre", mens folk som selv kaller seg kristne ikke er det hvis de gjør noe "galt"  :overrasket:

det blir som om jeg skulle påstått at kommunismen er det eneste rette, alt hadde vært bra hvis alle var kommunister! hvis noen viser til de problemene som har oppstått i land som faktisk har prøvd kommunisme, kunne jeg bare si at de ikke var ordentlige kommunister!

man kan ikke bare plukke ut de av de kristne som er greie folk, og si at de er det fordi de er kristne! det finnes problemer i hele samfunnet, og å kristne folk fører ikke til at problemene forsvinner. det kan derimot ofte føre til at problemene blir skjult!

har du overhodet ikke hørt om alt barnehjemsbarna på 50-60-tallet ble utsatt for? barnehjemmene ble jo drevet at såkalte gode kristne  :forvirret: ikke rart det blir et økt behov for psykiatrien når alle som har hatt "en god gammeldags kristen oppdragelse" må bearbeide overgrepene de har blitt utsatt for  :tristbla:

:klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_MD_*
Jeg har tydeligvis ikke vært i så mange kristne miljøer som deg, for du tar med alle i samme slengen. Og da dette ikke stemmer med de kristne miljøene jeg har kjennskap til, så må jeg ha lov til å protestere.

I motsetning til deg, så uttaler jeg meg ikke om miljøer jeg ikke har kjennskap til. Og jeg har aldri vært i et katolsk miljø, selv om jeg har lest endel om disse.

Er det veldig morsomt å kverulere med alt.

Dette senker din seriøsitet.

Nå tror jeg det begynner å bli litt mye for deg her. Det er altså ikke jeg som har uttalt meg om disse miljøene, jeg kommenterte kun din uttalelse overfor personen som gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din bakgrunn for å si at det ikke er mer vold i dag enn tidligere?

Eller er du av dem som bare ser flere hundre år tilbake i tid, og tror at det var masser av vold på denne tiden, selv om det stort sett er krigshistorier vi har fått servert fra denne tiden?

Og hvor har du det fra at det er menneskets natur å utøve vold?

Det har iallefall aldri vært min natur.

tenker ikke kun på krigshistorier nei, vold har alltid eksistert, hvis det ikke er i menneskets natur å utøve vold, hvordan kan du da forklare at det finnes så mye vold i verden.

kristendommen ble jo innført i norge med makt, synes du olav den hellige var en god kristen siden han innførte kristendommen med makt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som er voldelig og blodig så må det være innføringen av kristendommen her i landet, og andre steder. Enten bekjente du deg kristendommen, eller så mistet du livet!!!  Hyggelige greier. Dagens misjonering er ikke voldelig, men like umoralsk. Hvis du gjør som meg og tror på Jesus skal vi hjelpe deg!!!

I vikingetiden var kvinner verdsatt og fikk være med å bestemme, men det ble det slutt på for 1000 år siden, da ble vi degradert til annenrangs mennesker og skulle underlegge oss mannen. Fordi det sto i Bibelen, skrevet av menn for lenge siden.

Jeg tror grunnen til at det virker som det er mere vold i dagens samfunn er at folk tør å snakke om det, og at det ikke blir skjult bak hjemmets fire vegger. Mannfolk banka nok fruene sine før også, men da tidde de og led i stillhet, idag sier de fleste i fra og forlater taperne.

Nå synes jeg du er dypt urettferdig mot misjonærene som ofrer seg selv for å hjelpe andre. Det er dette som irriterer meg, at dere kommer med ting dere ikke har peiling på, og legger til noen løgner for å sverte kristne mennesker.

Har du virkelig vært med misjonærer ute på misjonsmarken og hørt at de har krevd av de menneskene som de skal hjelpe, at de må tro på Jesus for å få hjelp?

Hvis ikke så bør du avsanne dette som ren løgn. Hvis ikke har dine innlegg ingen mening.

Ellers kan jeg opplyse deg om at jeg ikke har drept noen for å innføre kristendommen her i landet. Det får du ta andre for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker ikke kun på krigshistorier nei, vold har alltid eksistert, hvis det ikke er i menneskets natur å utøve vold, hvordan kan du da forklare at det finnes så mye vold i verden.

kristendommen ble jo  innført i norge med makt, synes du olav den hellige var en god kristen siden han innførte kristendommen med makt?

Det er nesten ikke ett eneste innlegg som ikke omhandler disse voldelige menn for tusen år siden, og ingen har egentlig noe greie på hva som foregikk og på hvilken måte.

Dere som ikke tror på Bibelen som sann historie, kan vel heller ikke tro på andre gamle historiebøker?

Eller er det bare spørsmål om hva en vil tro på som er avgjørende?

Er det ikke av mer interesse det som skjer i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...