Gå til innhold

Kristendom og vold i hjem og samfund


Gjest KR

Anbefalte innlegg

Definitivt. Det finnes trosretninger hvor dette er akseptert selv om det ikke innrømmes offentlig.

Hvilken?

Jeg har ingen problemer med å tro at en overgriper vil søke til kristne miljøer i håp om å finne noen svake sjeler. For de finnes der også, som i andre miljøer.

Men de tror sikkert at de kan stole på de som vanker der.

Men uansett hvor mye dere legger fram av negative handlinger av disse dere kaller kristne, så er de ikke det jeg vil kalle kristne. Ingen er kristen bare ved å gå i en kristen forsamling, eller å kalle seg det ved navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så? Eller mener du at Hitler ikke kunne ha vært kristen pga de gjerningene han gjorde?

Står det noe i NT om at en kristen har rett til å utrydde et helt folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken?

Tja, både Smith Venner og Samfundet kaller seg for kristne og i begge disse menighetene er det akseptert å slå barn med henvisning til at "den man elsker tukter man".

Korsfarerne, siden du stilte spørsmålet lenger oppe, kalte seg også kristne, og jeg skrev om vold som ble utøvd i kristendommens navn - jeg kan jo ikke vite hvem som faktisk er kristne og hvem som bare er skinnhellige, kan jeg?

USA har også, såvidt jeg ser det, bibelen med i sine (krigs)handlinger i langt større grad enn hva Norge har - derfor nevnte jeg USA sin INVASJON av Vietnam. Norge deltar ikke i en invasjon av Afghanistan og riktigheten av Norges tilstedeværelse der bør diskuteres i en annen tråd enn denne.

Men vold utøves i såkalt kristne hjem i like stor, kanskje til og med i større, grad som i normale hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vold utøves i såkalt kristne hjem i like stor, kanskje til og med i større, grad som i normale hjem.

Dette har du ingen dekning for.

Du kan si at det skrives mer i media om vold i kristne hjem, enn det skrives om vold i andre hjem, det kan jeg gå god for.

Du forstår sikkert at det er mest interesse blant journalistene for det første.

Men jeg vil ikke karakterisere alt som skjer i forbindelse med oppdragelse, for vold. Dette er en stor misforståelse i dag.

Jeg fikk selv en klask i baken noen ganger, og riskvisten har jeg også smakt.

Men jeg visste alltid at jeg hadde fortjent det, og tok aldri skade av det.

Det er forskjell på å slå i sinne, og det å oppdra.

Når foreldre før i tiden hadde 7-8 eller kanskje flere unger, i tillegg til alt arbeidet de hadde å gjøre, så var det nødvendig å ha noenlunde oppdragne unger.

Til gjengjeld så var det ikke så mye bråk og vold blant ungdom når de var ute på by'n, som en ser i dag.

Nå er det vel også slik at Smithe Venner stort sett har mange barn.

Det er nok mye mer vold mot barna at de ikke får grenser og forholde seg til.

Dette tror jeg er en av årsakene til at det er kø hos psykiatrien i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har du ingen dekning for.

Du kan si at det skrives mer i media om vold i kristne hjem, enn det skrives om vold i andre hjem, det kan jeg gå god for.

Du forstår sikkert at det er mest interesse blant journalistene for det første.

Jeg sier ikke at det er slik, jeg mener at muligheten er der. I motsetning til deg har jeg lært at livet ikke bare er sort/hvitt, men at alle nyansene mellom er til stede.

Men jeg vil ikke karakterisere alt som skjer i forbindelse med oppdragelse, for vold. Dette er en stor misforståelse i dag.

Å slå et barn er vold. Uansett om du kaller det oppdragelse så er det vold. Uvitenheten din kan kanskje unnskyldes med alderen din, men å påstå noe annet enn at det å slå et barn, det være seg med flat hand eller bjørkeris, er vold? Det verste er faktisk den psyiske mishandlingen som følger av å slå. Barnet lever hele tiden i redsel for når neste gang riset kommer frem er, altså utøver du ikke vold mot barnet en gang ved å slå, men to!

Det er nok mye mer vold mot barna at de ikke får grenser og forholde seg til.

Dette tror jeg er en av årsakene til at det er kø hos psykiatrien i dag.

Uenig. Tror ikke du vet hva du snakker om. Jeg tror køen i psykiatrien består av mennesker som ble mishandlet som barn, ofte i Guds navn... Og nei, jeg har ikke noe mer belegg for å påstå det enn hva du har i dine påstander...

Men at det å slå et barn, uansett hva du kaller det, er vold og mishandling - DET får du meg ikke til å fire på!

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*

Vold finnes selvsagt innenfor alle religioner og samfunnslag. Folk er forskjellige, innenfor de forskjellige gruppene. Ofte er det et spørsmål om moral, og etter min mening har moral lite med religion å gjøre. Man kan helt fint lære barn å etterleve noen moralske regler uten å blande Gud og Jesus inn i saken. Jeg gjør det selv, og jeg kan faktsisk skryte av å ha to fantastisk moralsk oppegående barn, enda de har hatt fritak fra en god del kristendomsundervisning på grunnskolen;-)

Selv vokste jeg opp i en søskenflokk på 10, på 60 og 70-tallet. Selv om vi var så mange barn har vi aldri vært medlem av noen religiøs sekt. Foreldrene mine var ikke engang kristne. Men jammen fikk vi god oppdragelse likevel;-)

Vi satt pent både på skolen og i sosiale sammenhenger, hilste pent og var høflige, rene og pene. I tillegg er vi vokst opp til å bli moralske, skikkelige folk som etter beste evne forsøker å gjøre de riktige tingene her i livet.

Noe som ikke var så artig hjemme hos oss, var at faren min var en ganske oppfarende mann, og han slo moren min. Det hendte han slo noen av barna også, men selv slapp jeg unna. Moren min fortalte selvfølgelig aldri noen om hvordan det sto til - fasaden var jo viktig! På den tiden fantes ikke de støtteordningene fra det offentlige som enslige forsørgere har krav på i dag, så å forlate faren min ville bety det samme som å stå på bar bakke, og i ytterste konsekvens miste barna til barnevernet. Så mamma tidde og holdt ut, som de fleste i samme situasjon gjorde på den tiden.

Egentlig er det jo rart hun ikke gikk til grunne, ikke sant? Hadde hun vært i samme situasjon i dag, ville hun nok for det første ha forlatt ham, og for det andre søkt hjelp til de psykiske lidelsene han påførte henne. Psykiatrien den gang var ikke helt det samme som nå. Psykiatrien den gang var stort sett ensbetydende med "galehus".

Dette har jo heldigvis forandret seg - psykiatrien i dag blir brukt av "gud og hvermann", det er ikke lenger forbundet med skam i like stor grad som før, og lidelsene trenger ikke være omtrent livstruende før man søker hjelp.

Dette er nok den største grunnen til at folk bruker psykiatrien mer nå enn tidligere. Dette med tilbud og etterspørsel gjelder i de fleste sammenhenger, ikke sant..

En annen grunn til køene i psykiatrien er jo også den voksende gruppen rusmisbrukere. Om disse er rusmisbrukere fordi landet er i ferd med å "avkristnes" er vel lite sannsynlig, men at endel mennesker tyr til rus pga mye negativt i samfunnsutviklingen er det vel liten tvil om. Da tenker jeg spesielt på dette med at mange barn ikke lenger har den nære kontakten med foreldre og familie ellers som jeg selv husker som så positivt fra jeg selv var barn. Hadde ikke jeg og mine søsken hatt et så fantastisk familienettverk, kan det jo hende vi hadde havnet utfor.

Barn og unge i dag blir ofte mye overlatt til seg selv, både fysisk om mentalt. Dagens foreldre er jo flasket opp på denne holdningen om at barna skal organiseres av det offentlige så fort som mulig etter at de er ferdige med å henge i puppen. Først skal de avgårde til barnehagen, før de i 5-6 årsalderen hales med til skole og SFO. Og den lille fritiden de har igjen, den skal sannelig organiseres den også - da er det turning, fotball, ridning, pianotimer og gud vet hva. Lekser må de gjøre på SFO, for hjemme er det ingen som har tid til å følge opp. Er det rart det går på trynet?

Dette er en utvikling som har kommet snikende, og egentlig er jo folk flest temmelig uskyldige i det de er en del av. Det offentlige har jo faktisk lagt opp til at det er sånn det må være. Hvem kan etablere seg med hus og hjem i dag uten å være to om å tjene til livets opphold? Og dette har ingenting med religion å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Dette har du ingen dekning for.

Du kan si at det skrives mer i media om vold i kristne hjem, enn det skrives om vold i andre hjem, det kan jeg gå god for.

Man kan si at det er større grunnlag for å utøve vold i kristne miljøer, med utgangspunkt i de mekanismene som ligger bak voldsutøvelse. Og da vil også slike miljøer tiltrekke seg voldsutøvere i større grad, noe som igjen fører til vold. For å utøve vold må man har ett skille mellom partene, hvor den ene har autoritet over den andre, for at dette skal bli godtatt. Og dette har man i større grad i kristne miljøer, hvor en prest/forstander er en autoritet for menigheten, foreldre er en autoritet i forhold til barna sine, og en mann er en autoritet i forhold til kona si, alt med dekning i bibelen. Derfor er jeg skeptisk til alle religioner som bygger hierarkier mellom mennesker, spesielt dersom dette foregår i lukkede miljøer, fordi det åpner for utøvelse av psykisk og fysisk vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop
Dagens foreldre er jo flasket opp på denne holdningen om at barna skal organiseres av det offentlige så fort som mulig etter at de er ferdige med å henge i puppen. Først skal de avgårde til barnehagen, før de i 5-6 årsalderen hales med til skole og SFO. Og den lille fritiden de har igjen, den skal sannelig organiseres den også - da er det turning, fotball, ridning, pianotimer og gud vet hva. Lekser må de gjøre på SFO, for hjemme er det ingen som har tid til å følge opp. Er det rart det går på trynet?

Dette er en utvikling som har kommet snikende, og egentlig er jo folk flest temmelig uskyldige i det de er en del av. Det offentlige har jo faktisk lagt opp til at det er sånn det må være. Hvem kan etablere seg med hus og hjem i dag uten å være to om å tjene til livets opphold? Og dette har ingenting med religion å gjøre.

Her er jeg veldig enig med deg. Sikkert en del som fortsatt ville valgt mere tid med ungene sine dersom det var noen som helst økonomisk mulighet for det. Følte selv at det var direkte vondt og måtte levere mine til dagmamma. Sårt å komme hjem og bli fortalt om det første skrittet, den første tannen osv. Enig i at dagen i alt for stor grad er organisert for ungene. Det sees nesten som noe unaturlig dersom de ikke har uken full av organiserte aktiviteter. Også i barnehagene kan det fort bli en del stress p.g.a. at alt skal skje etter klokka.

Beklager avsporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innenfor de forskjellige gruppene. Ofte er det et spørsmål om moral, og etter min mening har moral lite med religion å gjøre. Man kan helt fint lære barn å etterleve noen moralske regler uten å blande Gud og Jesus inn i saken. Jeg gjør det selv, og jeg kan faktsisk skryte av å ha to fantastisk moralsk oppegående barn, enda de har hatt fritak fra en god del kristendomsundervisning på grunnskolen;-)

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*

Beklager avsporingen.

Neida, Betty Boop - dette var slett ingen avsporing. Dette henger jo sammen, ikke sant? Det er bare et spørsmål om å se alt i den store sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid siden var det en veldig oppvask i "Guds Barn"(The Family) fordi de hadde en noe liberal holning til sex - som også gjaldt barn.

Tyder ikke dette på at det ikke var allment godtatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_MD_*
Tyder ikke dette på at det ikke var allment godtatt?

Ikke allment godtatt, men godtatt i denne meningheten... Det var vel utenforstående som sørget for oppvasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er slik, jeg mener at muligheten er der. I motsetning til deg har jeg lært at livet ikke bare er sort/hvitt, men at alle nyansene mellom er til stede.

Nå er det vel ikke meningen at vi skal diskutere muligheter her?

Å slå et barn er vold. Uansett om du kaller det oppdragelse så er det vold. Uvitenheten din kan kanskje unnskyldes med alderen din, men å påstå noe annet enn at det å slå et barn, det være seg med flat hand eller bjørkeris, er vold? Det verste er faktisk den psyiske mishandlingen som følger av å slå. Barnet lever hele tiden i redsel for når neste gang riset kommer frem er, altså utøver du ikke vold mot barnet en gang ved å slå, men to!

Uenig. Tror ikke du vet hva du snakker om. Jeg tror køen i psykiatrien består av mennesker som ble mishandlet som barn, ofte i Guds navn... Og nei, jeg har ikke noe mer belegg for å påstå det enn hva du har i dine påstander...

Du nevner alderen min, og den er faktisk også årsak til at jeg kan se den enorme forskjellen på barnas oppdragelse, og etterhvert mangel på denne opp gjennom årene. På min skole var det ingen vanlig mobbing, vi var takknemlige når vi fikk noe, vi lærte å hilse på folk, vi spiste det vi fikk og takket for maten, selv om det ikke alltid var noe vi likte. Når jeg ser og hører unger og ungdom i dag, så er jeg veldig glad for at jeg vokste opp i den tiden jeg gjorde, selv om vi hverken hadde leker som små, eller noen spesielle tiltak for ungdom.

Vi hadde ikke musikk eller annen form for underholdning, uten det vi fant på sjøl. Men jeg hadde en barndom og ungdomstid som jeg ikke på noen måte ville ha byttet med noen i dag, selv om de har alt de kan ønske seg.

Du vil tydeligvis kalle meg mishandlet, men da er det du som ikke vet hva du snakker om.

Men at det å slå et barn, uansett hva du kaller det, er vold og mishandling - DET får du meg ikke til å fire på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si at det er større grunnlag for å utøve vold i kristne miljøer, med utgangspunkt i de mekanismene som ligger bak voldsutøvelse. Og da vil også slike miljøer tiltrekke seg voldsutøvere i større grad, noe som igjen fører til vold. For å utøve vold må man har ett skille mellom partene, hvor den ene har autoritet over den andre, for at dette skal bli godtatt. Og dette har man i større grad i kristne miljøer, hvor en prest/forstander er en autoritet for menigheten, foreldre er en autoritet i forhold til barna sine, og en mann er en autoritet i forhold til kona si, alt med dekning i bibelen. Derfor er jeg skeptisk til alle religioner som bygger hierarkier mellom mennesker, spesielt dersom dette foregår i lukkede miljøer, fordi det åpner for utøvelse av psykisk og fysisk vold.

Jeg forstår at du ikke har vært innenfor kristne miljøer, slik at du har lært disse å kjenne i dag.

Dette kan nok skje i ekstreme sekter, som jeg tidligere har beskrevet, men disse lederne, som stort sett er psykopater med maktbegjær, er ikke det vi kan kalle kristne. Men disse er selvfølgelig et yndet tema for de som vil sverte kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke allment godtatt, men godtatt i denne meningheten... Det var vel utenforstående som sørget for oppvasken.

Hvis dette bare er en antakelse, så tror jeg vi lar temaet ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette bare er en antakelse, så tror jeg vi lar temaet ligge.

Jeg har ikke fått med meg at du er moderator, ergo har du ingenting med å bestemme hva "vi lar ligge"... Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR at den store økningen med vold i hjemmet skyldes at mannfolk i dag er vokst opp med underdanige mødre som ikke vatr likestilt sin mann og

ikke hadde egne meninger og turde stå opp for seg selv og barna. Hvis en gutt er vokst opp med en dominerende far som banka kona og barna, blir voksen og skal etablere et forhold, da kommer han til å få problemer. Kvinner idag er ikke undertrykt av kristendommen lenger, og har egne meninger og står for det vi mener. Ofte ender dette med kræsj fordi mannfolka går omkring og tror at de er våre overhoder, og takler ikke å bli motsagt. De tror de skal bestemme over oss og ikke sammen med oss. Jeg håper denne voldstendensen blir bedre ved neste generasjon. Da har vi ikke lenger menn som ikke er vokst opp med likestilling, og vi har lært oss å tenke selv og ikke følge bibelen ordrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*
Hvis dette bare er en antakelse, så tror jeg vi lar temaet ligge.

Nei, det var ingen antagelse. Bare formuleringen som kom litt galt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...