Gå til innhold

Kristendom og vold i hjem og samfund


Gjest KR

Anbefalte innlegg

Kan kun snakke for min egen del. Jeg er mot all religion i skolen som har snev av forkynnelse, være seg kristendom, buddisme, islam, what ever.

Poenget er at religion er noe privat som foreldre selv for formidle til sine barn, det bør ikke være en offentlig oppgave.

Jeg har da venner av ulike religioner, er ikke redd for deres tro, men håper de respekterer at jeg ikke tror.

Ok, det var et ærlig svar. Men nå tror ikke jeg at sangen: O du som metter liten fugl, velsign vår mat, O Gud, har skadet noen barn.

Men det jeg ser som et resultat av avkristningen her i landet, er at stadig flere unger, unge og voksne søker til psykiatrien. I gårsdagens lokalavis skrives det om uholdbare ventetider.

I Magasinet Aktuell (LO-blad) for desember skrives det om ny forskning som viser at hver fjerde kvinne i Norge har blitt utsatt for vold av sin partner.

I hvert ellevte parforhold var mannens vold potensielt livstruende.

En av ti kvinner har blitt voldtatt, og Amnesty krever innsats for å stoppe vold mot kvinner i alle norske kommuner.

Siden jeg har fulgt med i denne utviklingen siden 50-årene, så har jeg sett at denne utviklingen har vært proporsjonal med avkristningen i landet. Dette har også utviklet seg tilsvarende på mange andre områder. Drap er jo nesten blitt dagligdags, og vi hører ganske ofte om selvmord og dødsfall pga. stoffmisbruk.

Det er ingen tvil om at alt dette har en årsak i dagens samfunn.

Derfor er jeg sterkt i mot denne avkristningen, for den vil føre til at samfunnet ikke kan eksistere i særlig lang tid framover.

Det kunne vært interessant om noen har gjort seg opp en annen mening om hvorfor samfunnet er blitt slik det er i dag, og stadig forverres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, det var et ærlig svar. Men nå tror ikke jeg at sangen: O du som metter liten fugl, velsign vår mat, O Gud, har skadet noen barn.

Men det jeg ser som et resultat av avkristningen her i landet, er at stadig flere unger, unge og voksne søker til psykiatrien. I gårsdagens lokalavis skrives det om uholdbare ventetider.

I Magasinet Aktuell (LO-blad) for desember skrives det om ny forskning som viser at hver fjerde kvinne i Norge har blitt utsatt for vold av sin partner.

I hvert ellevte parforhold var mannens vold potensielt livstruende.

En av ti kvinner har blitt voldtatt, og Amnesty krever innsats for å stoppe vold mot kvinner i alle norske kommuner.

Siden jeg har fulgt med i denne utviklingen siden 50-årene, så har jeg sett at denne utviklingen har vært proporsjonal med avkristningen i landet. Dette har også utviklet seg tilsvarende på mange andre områder. Drap er jo nesten blitt dagligdags, og vi hører ganske ofte om selvmord og dødsfall pga. stoffmisbruk.

Det er ingen tvil om at alt dette har en årsak i dagens samfunn.

Derfor er jeg sterkt i mot denne avkristningen, for den vil føre til at samfunnet ikke kan eksistere i særlig lang tid framover.

Det kunne vært interessant om noen har gjort seg opp en annen mening om hvorfor samfunnet er blitt slik det er i dag, og stadig forverres.

Hmm... det innlegget ga meg ingenting, annet enn å bli kjent med en veldig religiøs kristen som har stor tro på sine egne pseudovitenskapelige analyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var et ærlig svar. Men nå tror ikke jeg at sangen: O du som metter liten fugl, velsign vår mat, O Gud, har skadet noen barn.

Men det jeg ser som et resultat av avkristningen her i landet, er at stadig flere unger, unge og voksne søker til psykiatrien. I gårsdagens lokalavis skrives det om uholdbare ventetider.

I Magasinet Aktuell (LO-blad) for desember skrives det om ny forskning som viser at hver fjerde kvinne i Norge har blitt utsatt for vold av sin partner.

I hvert ellevte parforhold var mannens vold potensielt livstruende.

En av ti kvinner har blitt voldtatt, og Amnesty krever innsats for å stoppe vold mot kvinner i alle norske kommuner.

Siden jeg har fulgt med i denne utviklingen siden 50-årene, så har jeg sett at denne utviklingen har vært proporsjonal med avkristningen i landet. Dette har også utviklet seg tilsvarende på mange andre områder. Drap er jo nesten blitt dagligdags, og vi hører ganske ofte om selvmord og dødsfall pga. stoffmisbruk.

Det er ingen tvil om at alt dette har en årsak i dagens samfunn.

Derfor er jeg sterkt i mot denne avkristningen, for den vil føre til at samfunnet ikke kan eksistere i særlig lang tid framover.

Det kunne vært interessant om noen har gjort seg opp en annen mening om hvorfor samfunnet er blitt slik det er i dag, og stadig forverres.

Jeg tror lite på at avkristning av Norge har med vold og annet i samfunnet å gjøre.

Grunnen til at du nå leser mer om dette er nok heller at det er blitt legitimt å fortelle om dette. Det er ikke lenger like skamfullt å fortelle at "Hei, mannen slo meg, derfor stakk jeg".

At flere oppsøker psykriatrien har nok flere faktorer som grunn. En ting er at det er mer åpenhet rundt psykiske lidelser, man blir ikke lenger stuet vekk på asyl. En annen ting er endringer i samfunnet som gjør at flere får problemer, det stilles helt andre krav til folk i dag enn det gjorde for 50 år siden. For 50 år siden var det en stor del av husmødrene som tok beroligende piller. De tilhørte nok den gruppen som i dag hadde oppsøkt psykriatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Siden jeg har fulgt med i denne utviklingen siden 50-årene, så har jeg sett at denne utviklingen har vært proporsjonal med avkristningen i landet.

Det er nok heller slik at det er avkristningen av landet som har ført til at vi hører om disse tallene, det har alltid eksistert vold i hjemmet. Men i kristne tider ble ikke dette snakket om eller tatt opp som ett problem, fordi det står i bibelen at kvinnen skal være underlagt mannen, så da var det slik det skulle være...

Det er ett faktum at innføringen av kristendommen i Norge medførte dårligere kår for kvinnene i landet, som stod svært sterkt i vikingtiden. Med kristendommen mistet de retten til skilsmisse, egen eiendom og frie valg. Og de siste tiårene hvor kristendommen har begynt å miste grepet har vi endelig fått disse rettighetene tilbake, sammen med ett større søkelys på vold i hjemmet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... det innlegget ga meg ingenting, annet enn å bli kjent med en veldig religiøs kristen som har stor tro på sine egne pseudovitenskapelige analyser.

Spiller ingen rolle, for ditt innlegg sa meg ingenting om hvem du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror lite på at avkristning av Norge har med vold og annet i samfunnet å gjøre.

Grunnen til at du nå leser mer om dette er nok heller at det er blitt legitimt å fortelle om dette. Det er ikke lenger like skamfullt å fortelle at "Hei, mannen slo meg, derfor stakk jeg".

At flere oppsøker psykriatrien har nok flere faktorer som grunn. En ting er at det er mer åpenhet rundt psykiske lidelser, man blir ikke lenger stuet vekk på asyl. En annen ting er endringer i samfunnet som gjør at flere får problemer, det stilles helt andre krav til folk i dag enn det gjorde for 50 år siden. For 50 år siden var det en stor del av husmødrene som tok beroligende piller. De tilhørte nok den gruppen som i dag hadde oppsøkt psykriatrien.

En skal være temmelig sneversynt hvis en ikke forstår at jo mer umoral som blir legalt, jo flere utøver umoral, og samfunnet vil forfalle mer og mer.

Det motsatte skjer der hvor kristendommen får fotfeste, hvor det tidligere har vært farlig å ferdes utendørs, har blitt trivelig og trygt å bo.

En av lederne i Sovjetunionen (Jeg husker ikke hvem) sa engang at om noen år så er kristendommen lagt død og fjernet fra Sovjetunionen. Nå er Sovjetunionen lagt død, og kristendommen på fremmarsj.

Dette var jo også et mål for Mao i Kina. Men i dag så går kristendommen fram som aldri før, tiltross for fengsling og tortur.

Jeg vet ikke hvor du har det fra at en stor del av husmødrene tok beroligende midler på 50-tallet, (Dette har ikke jeg merket noe til) men en ting ser det ut til at vi er enige om, at samfunnsutviklingen må være feilslått siden en stadig større andel av folket ikke tåler presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At årsaken til vold i samfunnet skyldes at folk (endelig) tør å si at de ikke tror tviler jeg sterkt på! Jeg tror mer vold er utøvd i kristendommens navn, jfr korstogene og USA sin deltakelse i Vietnam, enn av ikke-troende.

Jeg ser at et stadig tilbakevendende tema er korstogene.

Hvorfor tror du at disse var kristne?

Jeg antar at disse ikke var mer kristne enn det presteskapet som Jesus stadig måtte stride mot.

Og hvorfor nevner du USA's deltakelse i Vietnam?

Hva med Norge's deltakelse i Irak og Afganistan?

Gjør de dette fordi de er kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heller slik at det er avkristningen av landet som har ført til at vi hører om disse tallene, det har alltid eksistert vold i hjemmet. Men i kristne tider ble ikke dette snakket om eller tatt opp som ett problem, fordi det står i bibelen at kvinnen skal være underlagt mannen, så da var det slik det skulle være...

Det er ett faktum at innføringen av kristendommen i Norge medførte dårligere kår for kvinnene i landet, som stod svært sterkt i vikingtiden. Med kristendommen mistet de retten til skilsmisse, egen eiendom og frie valg. Og de siste tiårene hvor kristendommen har begynt å miste grepet har vi endelig fått disse rettighetene tilbake, sammen med ett større søkelys på vold i hjemmet osv.

Hvordan kan du påstå at det eksisterte vold i hjemmet som ingen har hørt om?

Jeg tør påstå at kvinner i kristne hjem har det bedre enn kvinner i andre hjem i dag.

Du plukker ut et Bibelvers som passer til anledningen, men tar ikke med at det står at mannen skal elske og ære sin hustru.

Hvorfor utelater du dette når du skal redegjøre for hva de kristne hadde å holde seg til ifølge Bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Hvordan kan du påstå at det eksisterte vold i hjemmet som ingen har hørt om?

:overrasket: At det ikke ble snakket om betyr slett ikke at det ikke skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: At det ikke ble snakket om betyr slett ikke at det ikke skjedde.

Det er jeg fullstendig klar over, men skal en komme med en påstand, er det ikke nok å tro at det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at kvinner i kristne hjem har det bedre enn kvinner i andre hjem i dag.

Hvordan kan du påstå noe slikt?

At det blir utøvd vold i kristendommens navn er ikke ukjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du påstå noe slikt?

At det blir utøvd vold i kristendommens navn er ikke ukjent...

At vold blir utført i kristendommens navn, er noe helt annet enn at det er kristne som gjør det.

Til og med Hitler kalte seg kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vold blir utført i kristendommens navn, er noe helt annet enn at det er kristne som gjør det.

Til og med Hitler kalte seg kristen.

Og så? Eller mener du at Hitler ikke kunne ha vært kristen pga de gjerningene han gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varg-Menja
Hvordan kan du påstå at det eksisterte vold i hjemmet som ingen har hørt om?

Vi har hørt om dette. Vold i hjemmet har eksistert så lenge vi har hatt en politietat dette har blitt rapportert inn til. Men det ble ikke slått like hardt ned på av samfunnet før, og en av de tingene feministene avdekket på 70-tallet var underrapportering av vold mot kvinner.

Og det blir fortsatt begått overgrep innenfor kristne miljøer, feks så er seksuelt misbruk i ungdomsgrupper ikke akkurat ukjent i menigheter langs bibelbeltet her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det blir fortsatt begått overgrep innenfor kristne miljøer, feks så er seksuelt misbruk i ungdomsgrupper ikke akkurat ukjent i menigheter langs bibelbeltet her i Norge.

Definitivt. Det finnes trosretninger hvor dette er akseptert selv om det ikke innrømmes offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Definitivt. Det finnes trosretninger hvor dette er akseptert selv om det ikke innrømmes offentlig.

Det er vel ikke akseptert med overgrep, men det er ikke akseptert å gå ut med det offentlig heller. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en tid siden var det en veldig oppvask i "Guds Barn"(The Family) fordi de hadde en noe liberal holning til sex - som også gjaldt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
For en tid siden var det en veldig oppvask i "Guds Barn"(The Family) fordi de hadde en noe liberal holning til sex - som også gjaldt barn.

Ok. Jeg kjenner mare til trossamfunn hvor det ikke er ok å anmelde eller å gå ut med overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Men at dette er godtatt og skjer innefor enkelte kristne trossamfunn betyr ikke at det er det kristendommen står for eller at majoriteten av kristne mener overgrep er ok.

Endret av Smurf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei naturligvis ikke, men å påstå at kristne kvinner/barn har det så mye bedre FORDI de er kristne har jeg liten tro på. Vold forekommer i alle samfunnslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...