Gå til innhold

Nei til forkynning i barnehage og skole


Gjest meg vel

Anbefalte innlegg

Som en motvekt til underskriftskampanjen som er startet for å beholde bordbønn i den norske skole ønsker vi å skaffe til veie underskrifter for å støtte nekt av bordbønn.

Det finnes i dag mange bordsanger våre barn kan synge i barnehage og skole som ikke inneholder religiøst budskap. Våre barn er pålagt å ha KRL-faget i skolen, dette har hovedvekt av kristendommen. Våre barn går i barnehager som er pålagt å følge den kristne formålsparagrafen.

Vil vi at våre barn skal utsettes for forkynnelse? Eller vil vi at opplæring i religion skal foregå hjemme.

Skriv under om du mener religion er et privat anliggende, og ikke en oppgave for barnehage og skole.

Länk till namninsamling är borttagen, se KGs regler:

"Det er ikke tillatt å bruke diskusjonsforumet for å samle inn veldedighetsgaver og/eller underskrifter"

/Furstina moderator

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest barne- og familiemedister

Mel: O du som metter liten fugl:

O du som metter diger hval, frels oss fra Djupedal

Endret av Statsmedister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bonita Mamacita
Mel: O du som metter liten fugl:

O du som metter diger hval, frels oss fra Djupedal

O du som metter liten gjøk - nei, Giid, det var en spøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en motvekt til underskriftskampanjen som er startet for å beholde bordbønn i den norske skole ønsker vi å skaffe til veie underskrifter for å støtte nekt av bordbønn.

Det finnes i dag mange bordsanger våre barn kan synge i barnehage og skole som ikke inneholder religiøst budskap. Våre barn er pålagt å ha KRL-faget i skolen, dette har hovedvekt av kristendommen. Våre barn går i barnehager som er pålagt å følge den kristne formålsparagrafen.

Vil vi at våre barn skal utsettes for forkynnelse? Eller vil vi at opplæring i religion skal foregå hjemme.

Skriv under om du mener religion er et privat anliggende, og ikke en oppgave for barnehage og skole.

Länk borttagen. Furstina moderator

Hva er du så forferdelig redd for når det gjelder kristendommen?

Det er jo det samme som å være redd for alt som er positivt her i livet.

Det var faktisk de kristne som sørget for at alle barn fikk skolegang.

Det at dere er redd for påvirkning av kristendommen, betyr at dere ikke har peiling på hva den innebærer. Og det betyr at dere ikke er uten tro.

Jeg ser aldri at dere er like redd for andre religioner, eller eventyr om hekser og troll og nisser, så det er tydelig at dere tror på noe virkelig, som dere er redd for.

Hvis dere er redd for å miste noen form for frihet, så har dere misforstått fullstendig.

Kristendommen er det som setter mennesker i frihet, fra all slags trelldom.

For alle som kjenner sann kristendom, så virker denne desperate redselen som latterlig og tåpelig.

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er du så forferdelig redd for når det gjelder kristendommen?

Det er jo det samme som å være redd for alt som er positivt her i livet.

Det var faktisk de kristne som sørget for at alle barn fikk skolegang.

Det at dere er redd for påvirkning av kristendommen, betyr at dere ikke har peiling på hva den innebærer. Og det betyr at dere ikke er uten tro.

Jeg ser aldri at dere er like redd for andre religioner, eller eventyr om hekser og troll og nisser, så det er tydelig at dere tror på noe virkelig, som dere er redd for.

Hvis dere er redd for å miste noen form for frihet, så har dere misforstått fullstendig.

Kristendommen er det som setter mennesker i frihet, fra all slags trelldom.

For alle som kjenner sann kristendom, så virker denne desperate redselen som latterlig og tåpelig.

Kan kun snakke for min egen del. Jeg er mot all religion i skolen som har snev av forkynnelse, være seg kristendom, buddisme, islam, what ever.

Poenget er at religion er noe privat som foreldre selv for formidle til sine barn, det bør ikke være en offentlig oppgave.

Jeg har da venner av ulike religioner, er ikke redd for deres tro, men håper de respekterer at jeg ikke tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O du som spiste liten fugl, vær snill og spytt ham ut..

Jeg vil tro det er et forsvinnende mindretall av skoler som bedriver bordbønn. Derimot har man matsang. Ofte får ungene velge sang. Om "O du som metter" da sniker seg inn mellom "Kua mi", "Når skippern skal ha seg mat" osv, synes jeg ikke det er spesielt graverende.

Da jeg gikk i skolen hadde vi imidlertid kun religiøse matsanger/bordbønn, noe jeg som ikke-kristen satte heller liten pris på, alt fra andre klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kun snakke for min egen del. Jeg er mot all religion i skolen som har snev av forkynnelse, være seg kristendom, buddisme, islam, what ever.

Poenget er at religion er noe privat som foreldre selv for formidle til sine barn, det bør ikke være en offentlig oppgave.

Jeg har da venner av ulike religioner, er ikke redd for deres tro, men håper de respekterer at jeg ikke tror.

For meg er det forkynnelse når barnehagen drar i kirken før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lure på hvilken barnehage du har vært i som driver forkynnelse...

Selvfølgelig er det forkynnelse når barna blir tatt med på gudstjeneste før jul og før påske. Det er også en form for forkynnelse når de bruker kristne bordvers.

Da jeg var barn startet dagen med at vi sang salmer. Videre var kristendomsundervisningen veldig kristen og jeg husker redselen etter mang en kristendomstime hvor vi hadde lært at de som ikke trodde ville havne på feil side av gjerdet og at de ville stå der og rope og skrike og prøve å komme over på den rette siden, der alle de gode var. At det går an å fortelle barn i 7-8-års alderen slike ting? Jeg må si at jeg er glad den tiden er over!

At årsaken til vold i samfunnet skyldes at folk (endelig) tør å si at de ikke tror tviler jeg sterkt på! Jeg tror mer vold er utøvd i kristendommens navn, jfr korstogene og USA sin deltakelse i Vietnam, enn av ikke-troende.

Nei til bordbønn, salmesang og annen bønn i skolen - jeg er enig med trådstarter, ansvaret for religionsopplæring og utøvlse påhviler det enkelte individs foreldre, ikke staten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen måtte vi alltid synge "å du som mettet liten fugl" før vi skulle spise matpakka.

Det var mest bare nynning fra vår (elevene) side, før vi deisa ned på stolen for å glefse i oss matpakken.

Det tok ingen skade, men det var heller en unødvendig greie vi bare måtte gjøre før vi spiste. Altså svært bortkastet sang, bønn,velsignelse, eller hva det var.

Klasseforstanderen våres var svært kristen, så alltid første time med han måtte vi be en bønn før vi satte oss ned, uansett om det var matte vi skulle ha i første time.

Læreren vår i Kristendom var klasseforstanderen våres, og jeg kjener meg igjen i det Brunhilde skriver.

Grøss og gru! :tristbla:

Jeg gikk ut av ungdomsskolen i 1986 – meldte meg ut av statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser aldri at dere er like redd for andre religioner, eller eventyr om hekser og troll og nisser, så det er tydelig at dere tror på noe virkelig, som dere er redd for.

Det kristne budskap blir fortalt barna at dette er sant.

Eventyr om hekser, nisser og troll bli fortalt barna at ikke er sant.

Hvilken sammenligning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Det kristne budskap blir fortalt barna at dette er sant.

Eventyr om hekser, nisser og troll bli fortalt barna at ikke er sant.

Hvilken sammenligning?

Det blir vel bare fortalt hva kristne tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det forkynnelse når barnehagen drar i kirken før jul.

Og dette kan man reservere seg fra.

Det samme gjelder andre religiøse handlinger, som å be eller synge bordvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette kan man reservere seg fra.

Det samme gjelder andre religiøse handlinger, som å be eller synge bordvers.

Gjelder dette alle skoler da?

Sønnen min kan få velge om han skal gå i kirken ved høytider, men ikke når det gjelder å synge til maten.

Sønnen min går i 9. klasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir vel bare fortalt hva kristne tror?

Naturligvis. Det er da ingen skoler eller barnehager som driver forkynning. Barnehagene skal formidle kristne grunnverdier, og det er dette som blir gjort. Hvordan de får et kirkebesøk til å bli forkynning skjønner jeg overhodet ikke. Da er det vel også forkynning når ungene drar på besøk til moskeer, jødiske templer osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder andre religiøse handlinger, som å be eller synge bordvers.

Dersom noen vil reservere seg mot å synge Kua mi eller Gutter og jenter til maten så foreslår jeg heller at de tar ungene ut av barnehagen siden der tydeligvis foregår så mye grusomt.

Jeg sa til en kollega her om dagen etterat vi fikk huden full av kjeft fordi barnet ødela så mange klær i barnehagen, at det faktisk er frivillig å ha ungene der og det er foreldrene selv som har søkt dem dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg med at det blir mange unger som forsvinner fra barnehagene. Vi kan jo ikke ha noe av at de pynter til jul og påske, har fri i høytidene eller lager julepynt. Det har jo tross alt tilknytning til kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det forkynnelse når barnehagen drar i kirken før jul.

Jeg tror det er best at du holder barna dine innendørs, og for all del ikke la de se TV eller aviser/blader hvis du er redd for annen påvirkning enn den du selv gir dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...