Gå til innhold

Spørsmål til dere som ikke er kristne


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvorfor det da Melk? Kan du forklare det nærmere!

TAKK!

Hvorfor det hva da? Skjønner ikke hva du spør om. Lurer du på hvorfor jeg synes det ville vært rart om en bygd i indre Sogn skal markere og feire ramadam, eller lurer du på hvorfor jeg synes alle bør lære om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oh lovely. Enda en idiotisk forelder som tror de sitter på den hele og fulle sannhet.

Et tåpelig og unødvendig innlegg.

Enda en lærer som er et produkt av det nye skolesystemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å utdanne meg som førskolelærer, og vi lærer at vi rett og slett ikke har lov til å FORKYNNE i barnehagen. Vi kan FORMIDLE. Det er en vesentlig forskjell. Jeg vil prøve å formidle både kristne fortellinger og fortellinger fra andre religioner og kulturer. Både jule og påske fortellinger fra flere religioner.

Spesielt hvis det er en barnehage hvor det er barn med andre religioner, syns jeg man skal benytte den sjangsen til å formidle mange fortellinger og skikker fra den religionen, det er så stor stas for det barnet å få dele skikkene med de andre!

Kanskje kan en forelder komme på besøk og fortelle hvordan de feirer en speisell høytid? Tror det kan være lurt å utnytte de ressursene de har, både foreldre og andre som kan fortelle om hva de tror på. Greit for de som jobber i barnehagen å se hvordan andre formildler sin tro også.

I barnehager hvor det kun er norske barn, syns jeg de også skal få høre om andre religioner/kulturer, men de trenger kanskje ikke å fordype seg så nøye i det som i flerkulturelle barnehager. Litt om alle de mest utbredte religionene.

Barna har uansett godt av å høre om forskjellighetene våre og lære seg til å respektere hverandre selv om vi er forskjellige.

Dette avhenger også av aldreren på barna, på småbarnsavdelingene sitter kanskje ikke så mye igjen uansett, men på storbarns syns jeg absolutt at både kristendommen og andre religioner skal bli tatt opp.

Uansett, når jeg skal formidle om forskjellige religioner, kommer jeg til å være oppmerksom på å si at " de som er kristne tror..." eller at "de som er humanetikere tror..." eller "de som er muslimer tror..."osv, og poengtere at det er noen som tror på dette, og at noen tror på noe annet, og at alt er like riktig. At vi tror på forskjellige ting, men at alle har rett til å tro på det de vil, vi bestemmer det helt selv og at vi må respektere hverandre.

Ojoj, dette ble langt.. :ler: Men det var mine tanker og meninger, vi er forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan den kristre trua er bygd på vanlege normer og gode verdiar i samfunnet, og det er det ingen barn som har vondt av å lære! Dessutan er det fint at barn kan få innblikk i noko av den mykje av kulturhistorien vår er oppbygd på. Men eg syns også at barna kan få lære om korleis dei feirar andre høgtider i andre religionar også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har semester oppgave om påsken i barnehagen.

Hva synes dere som ikke selv er kristne om at barna deres lærer om den kristne påske i barnehagen....

Synes dere det kristne budskapet bør utelukkes, eller er det greit at det formidles...

Kom gjerne med mange synspunkter...

Sjekk hva barnehagen har som formålsparagraf.

Hvis det er en kommunal barnehage, står det at barnehagen plikter å oppdra barna i tro med kristne verdier.

alle foreldre skal lese formålsparagrafen før de sende barna deres i barnehage, så da kan man nesten ikke komme å protestere etterpå.

Evt, hvis man vet om noen med evt annen religion, går det an å bare opplyse om det man skal gjøre, slik at foreldrene har mulighet til å ta barna ut av barnehagen den tiden det gjelder(hvis de på død og liv synes det er så viktig...)

Men som sagt... Gå ut fra formålsparagrafen, du. Så er du på den sikre siden.

Du kan jo evt ringe til private barnehager i området du bor i og høre om de har valgt å forandre på formålsparagrafen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant fram Rammeplanen for barnehagen nå, her står jo alt :) Skriver litt av det som står her, så blir kanskje ting litt klarere: Siterer fra R96 side 22 og 23:

"Oppdragelsen i barnehagen skal skje i samsvar med kristne grunnverdier. Dette innebærer at barnehagen skal bygge sin virksomhet påde etiske grunnverdier som er forankret i kristendommen, og som forutsettes å ha en bred oppsluttning i det norske folk. Den etiske veiledningen barnehagen gir, må ta hensyn til barnas alder og modenhet og deres hjemmemiljø. Barnehagen skal også formidle sentrale kristne tradisjoner slik de blant annet kommer til syne ved de store kristne høytider.

Foreldrene har hovedansvaret for barnas oppdragelse og ska i første omgang lære barna hva som er riktig og galt og ellers veilede dem i vikige livsspørsmål."

Altså, hvis man jobber i en kommunal barnehage, må man rett og slett følge rammeplanen og det som står der. Det står at vi skal formidle de etiske grunnverdien i kristendommen som faktisk og heldigvis har en del til felles med andre religioner f.eks den gyldne regel, nestekjærlighet osv.

Så vi må nok formidle det som de kristne tror skjedde i påsken, enten foreldrene liker det eller ikke, med mindre vi jobber i en privat barnehage hvor de kan reservere seg fra lovens kristne formålsparagraf.

Men igjen, det er forskjell på å forkynne/misjonere/"prakke på" og formidle/fortelle/legge fram, det er et viktig poeng. Både bibelhistorier og muslimske tekster skal formidles som en fortelling, og vi som jobber der må poengtere at noen tror ditt, andre datt. Da får barna et godt grunnlag for å bygge sin religiøse og kulturell identitet.

Håper ting ble litt klarere nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg synes ikke det er greit. I skolen er det ok at de lærer om ulike religioner så lenge de holder seg unna forkynnelse, og det gjelder alle religioner. I barnehagen bør de eventuelt informere likt om alle religioner eller la være. Så små barn er utrolig mottagelige, og siden jeg anser kristendommen å være en negativ og destruktiv religion ville jeg protestert vilt dersom mine barn ble utsatt for noe som ligner på favorisering av kristendommen.

Ettersom vi har statskirke, og de fleste er kristne vil nok kristendommen dominere både på skole og i barnehagen. Om du ser på dette som favorisering vil du nok ha problemer med undervisningen barna dine får.

Ellers er jeg helt enig i at forkynning er forbudt, mens formidling (av de store religionene) er helt riktig. Det er viktig å ha kunnskap om ulike religioner for å kunne danne seg egne meninger. Dessuten er en stor del av kulturen vår myntet på religion, i større og mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stat og kirke burde være mer adskilt.

Personlig er jeg ikke kristen, men de er ikke så veldig enkelt å komme unna enkelte faste kriste høytider, som for eksempel jul og påske. Nå som jeg er voksen og barnløs er det ikke så vanskelig, men når jeg eventuelt får barn en gang vil det jo bli vanskeligere.

Jeg feirer ikke jul, men ser jo at jeg eventuelt må gjøre det for barna mine en dag. Ikke det at jeg absolutt har noe i mot det, men det er det at det liksom ikke er en valg mulighet. Et barn vil jo undres over hvorfor alle de andre i barnehagen/klassen får julegaver og besøk av nissen.

Hvis de kommer hjem med julepynt de har laget kan jeg jo ikke kaste det i søpla... Litt vanskelig å kunne forklare hva jeg mener. Og det er ikke det at jeg er så fryktelig i mot for eksempel jula. Det er bare det at jul feires for at Jesus ble født. Mange som ikke er personlig kristne feierer jul allikevel, men for meg personlig synes jeg ikke det blir riktig.

Derfor burde stat og kirke så absolutt være adskilt slik at det kunne vært enklere å ta slike valg innbyrdes i hver familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn vil jo undres over hvorfor alle de andre i barnehagen/klassen får julegaver og besøk av nissen.

Ikke hvis du forklarer at de tror på Jesus. Det er mange av barna i min klasse som ikke feirer jul, mest fordi de er muslimer, men du har da like stor "rett" som dem til å la være å feire jul!

(Personlig er jeg ikke kristen, men feirer jul for å feire familien og samholdet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis du forklarer at de tror på Jesus. Det er mange av barna i min klasse som ikke feirer jul, mest fordi de er muslimer, men du har da like stor "rett" som dem til å la være å feire jul!

Ja, det er sant. Men jeg ser allikevel på det som "problemfyllt".

(Personlig er jeg ikke kristen, men feirer jul for å feire familien og samholdet.)

Ja, mange gjør det. Men jeg synes det blir feil (for min del). Jul er jo for å feire jesu fødsel, men det har jo blitt en tid som fokuserer på å bruke mest mulig penger... (Sagt på kanten, men allikevel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jehovas vitner feirer heller ikke jul. Sikkert ikke så gøy for barna, men det går mao fullt ut ann å ikke feire jul, også med barn.

Isåfall synes jeg det er vikitg å finne noe annet å feire, alle mennesker har behov for litt fest og tradisjoner innimellom. Og gaver. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange som ikke feirer jul og det er ikke noe problem i det hele tatt, verken for de voksne eller for barna. Det går jo ann å kose seg fordet, og gaver det får man ellers i året. Litt koseligere å gi når det er uventet synes jeg!! Og da blir det også mer verdsatt enn når en forventer å få pressang.

Jul er jo "adoptert" av kristenheten etter vintersolverv festen som var en gang i tiden og har egentlig ikke noe med Jesu fødsel å gjøre. Og hvor kommer egentlig nissen inn i bildet?? Bare lurer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke kristen, men syns barna bør lære om de Norske grunnverdier. Dvs kristendommen. Det være seg til jul, påske eller andre høytider. De har da ikke noe vondt av det. IOM at det begynner å bli et fargerikt felleskap her, syns jeg det er enda viktigere at man lærer om kristendommen. Og det gjelder alle barn, norke og innvandrere. Andre religioner syns jeg faktisk foreldre får ta på seg å lære barna på fritiden.

JA til "O du som metter liten fugl"!!!

Endret av Annie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er jo "adoptert" av kristenheten etter vintersolverv festen som var en gang i tiden og har egentlig ikke noe med Jesu fødsel å gjøre.

Akkurat det er no ei grov forenkling - og grove forenklingar stemmer vanlegvis ikkje heilt... ;-)

Datoen for Jesu fødsel vart berekna etter tradisjonelle metodar med utgangspunkt i andre viktige hendingar for kristne. Eg hugsar ikkje kva hendingar eller kva tradisjonar det var snakk om, berre at det var to ulike tradisjonar - noko som forklarar kvifor den ortodokse kyrkja i aust ikkje feirar jul samstundes med oss. Det er altså ikkje snakk om at julehøgtida originalt var vintersolkvervfesten, og at ein berre bytta ut innhaldet.

Julanissen har sitt opphav i ein biskop i det som no er Tyrkia, Nikolas. Han gav gåver til fattige born. Dette har då utvikla seg: Saint Nicholas, Saint Nick (som me av og til kan høyra julanissen bli kalla) eller meir kjent Saint 'Claus -> Santa Claus.

Fjøsnissen derimot - han som skal ha grauten - han har sitt utspring i heilt andre tradisjonar, derimot. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre religioner syns jeg faktisk foreldre får ta på seg å lære barna på fritiden.

Synes du ikke at det er skolens oppgave å lære barn om ulike tro? Det er viktig med kunnskap for å bekjempe fordommer! Dessverre tror jeg vi hadde fått et mildt sagt skremmende samfunn dersom ikke skolen lærte barna om andre religioner i tillegg til kristendom!

Jeg ser ikke noe galt i å lære om andre religioner. Man blir faktisk ikke omvendt av å lære om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes du ikke at det er skolens oppgave å lære barn om ulike tro? Det er viktig med kunnskap for å bekjempe fordommer! Dessverre tror jeg vi hadde fått et mildt sagt skremmende samfunn dersom ikke skolen lærte barna om andre religioner i tillegg til kristendom!

Jeg ser ikke noe galt i å lære om andre religioner. Man blir faktisk ikke omvendt av å lære om noe.

Skal prøve å forklare litt anderledes. Jeg syns ikke muslimer, bare for å ta et eks, skal ha fritak fra å ha religionstimer eller hva det heter nå. Eller Jehovas Vitner eller hva de måtte ha for tro eller ikke. Den troen man har, om det ikke er kristen tro, får foreldrene lære barna. Syns ikke det har noe med skolen å gjøre. Informasjon ja, ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Har semester oppgave om påsken i barnehagen.

Hva synes dere som ikke selv er kristne om at barna deres lærer om den kristne påske i barnehagen....

Synes dere det kristne budskapet bør utelukkes, eller er det greit at det formidles...

Kom gjerne med mange synspunkter...

Jeg syns ikke noe om det, og er derfor glad for at de ikke legger ut om alt det kristne i barnehagen til sønnen.

Og de burde uansett bli flinkere til å forklare at det er noen som tror dette, ikke at det er slik det var! For det tror vi jo ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er no ei grov forenkling - og grove forenklingar stemmer vanlegvis ikkje heilt... ;-)

Datoen for Jesu fødsel vart berekna etter tradisjonelle metodar med utgangspunkt i andre viktige hendingar for kristne. Eg hugsar ikkje kva hendingar eller kva tradisjonar det var snakk om, berre at det var to ulike tradisjonar - noko som forklarar kvifor den ortodokse kyrkja i aust ikkje feirar jul samstundes med oss. Det er altså ikkje snakk om at julehøgtida originalt var vintersolkvervfesten, og at ein berre bytta ut innhaldet.

Julanissen har sitt opphav i ein biskop i det som no er Tyrkia, Nikolas. Han gav gåver til fattige born. Dette har då utvikla seg: Saint Nicholas, Saint Nick (som me av og til kan høyra julanissen bli kalla) eller meir kjent Saint 'Claus -> Santa Claus.

Fjøsnissen derimot - han som skal ha grauten - han har sitt utspring i heilt andre tradisjonar, derimot. ;)

Det var en ny historie for meg...

Den versjonen jeg har hørt flere ganger, fra forskjellige hold er;

Da kristendommen kom nordover var det feiret vintersolver der når solen snur gjennom lang tid. Den kristene invasjonen trengte en måte å fortsette denne tradisjonen og samtidig få folket til å bli kristent, derfor gjorde de vintersolver til "deres". Hvis du tenker logisk på det ville nok ikke en keiser sendt ut bud om at alle skulle skrives inn i manntall i desember, den kaldeste måneden, sansynligvis ville det skjedd i en sommermåned, noe som også har vist seg ved forskning å stemme.

St. Nicolas har jeg lært at kommer fra Tyskland, men det er jo ikke så nøye...

Når det kommer til barnehagen og opplæring, så var jeg før i mot det, men etter at min sønn på 4 har kommet seg gjennom en jul hvor han forteller meg om de tre visemenn som kom med røkelse til Jesus, så var det bare å forklare at det er et eventyr på lik linje med spiderman og kaptein Sabelltann, men at noen velger å tro på det.

2 åringen har ikke hatt noe på sin avdeling så det er jo veldig greit.

Synes nesten at det er mer skummelt at noen av de andre barna som er litt større og derfor forbilder, forteller han at oldefaren er i himmelen hos Gud. Og at englene sitter på skyene.

Spesielt etter at vi har forklart at når man dør blir man til en del av jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*

I vår familie er vi Humanetikere.

Vi har ikke døpt barna våre, fordi vi ikke ville stå i en kirke og love Gud å oppdra barna i den kristne tro alle den tid det aldri har vært vår intensjon.

Vi giftet oss borgerlig, og når vi en gang dør, blir det borgerlig begravelse.

Vi er imot både statskirken og kristen formålsparagraf i barnehage og skole. Etter vår mening er det nøytrale det eneste riktige, i og med at livssyn er et privat anliggende. Oppdragelse er hjemmets oppgave, herunder kristen/muslimsk/jødisk/humanetisk osv påvirkning.

Vi mener religionene har en naturlig plass i undervisningen på skolen, men at det da må være på et nøytralt grunnlag. Selv om det så fint heter seg at man ikke har lov til å forkynne i barnehager/skoler, så er det et faktum at det foregår likevel. Jeg snakker utifra egne erfaringer, og utifra andres erfaringer som jeg er blitt kjent med gjennom Human Etisk Forbund. KRL-faget er ikke nøytralt, som intensjonen var, fritaksretten fungerer dårlig, og mange føler seg krenket. Dette er en sak som har vært oppe i FNs menneskerettighetskomite, og kritikken mot KRL-faget er klar. Denne saken går også videre til menneskerettighetsdomstolen i Strasburg.

Vi mener at religionene burde likestilles i undervisningen, og at det burde undervises mer fra et nøytralt og historisk perspektiv. Bibeltekster, salmer og bønn kan barn lære seg hjemme eller på søndagsskolen/kirken for de som er interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...