Gå til innhold

Om satanisme


Gjest Melk

Anbefalte innlegg

Satan's rolle i satanismen er stort sett bare å være et symbol i kampen for et friere samfunn der individet og ikke gudomeligheter setter betingelsene for hva som er god moral.

Men hva er god moral for dem?

For meg virker det mer som et opprør mot hva som ansees som dårlig moral i kristendom: fri sex, drugs and roc'n'roll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varg-Menja
Meg bekjent finnes det ingen i Norge som mottar statsstøtte, og personlig synes jeg at et satanistisk kirkesamfunn i klassisk forstand ville hørtes noe merkelig ut...

Nå heter det heller ikke kirkesamfunn, det heter trossamfunn/livssynsamfunn. Men for å bli godkjent som dette må man bla gjøre rede for en helhetlig lære, og det kan være vanskelig for å udogmatiske religioner som satanismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er god moral for dem?

For meg virker det mer som et opprør mot hva som ansees som dårlig moral i kristendom: fri sex, drugs and roc'n'roll.

Kan du først fortelle hvem du anser som "dem"? Satanistene? Hvem er isåfall satanistene i dine øyne? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du først fortelle hvem du anser som "dem"? Satanistene? Hvem er isåfall satanistene i dine øyne? ;)

De som kaller seg satanister.

Å være god er ikke en del av hva som er unikt ved satanisme, så man må forsøke å ekstrahere ut hva som er, og noe er det er å leve som de mener man skal leve, og det er som dyr og dyrke sex og det som er gøy.

Det finnes sikkert folk som kaller seg satanister som går i kirken hver søndag, men jeg finner det ikke så interessant å diskutere slike marginale grupper (som i enkeltpersoner).

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja da kan jeg skjønne at du har den oppfatningen, med tanke på at du sitter med slike meninger.

og noe er det er å leve som de mener man skal leve, og det er som dyr og dyrke sex og det som er gøy.

Jess, det eneste satanister gjør er å drekke seg fulle som aper, spise som griser og knulle rundt som bare faen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstemister finnes det i alle religioner og organisasjoner. Opprør likeså. Bloddrikkende, asosiale og destruktive mennesker kan ikke ses som normen når det gjelder satanister, like lite som fanatiske, fordømmende mennesker kan ses som normen når det gjelder kristne.

'Satanister', slik jeg ser det, dyrker individet, i motsetning til kristne som dyrker Gud. Kan man si det slik at om kristendommen tilber minimalismen (ydmykhet, beskjedenhet, etc), så tilber satanismen maksimalismen (more is more)? Jeg vet ikke jeg, altså, jeg bare tenker høyt ;)

Ellers synes jeg Superlammets forklaring lenger oppe var veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers synes jeg Superlammets forklaring lenger oppe var veldig bra :)

Det burde den være! Mye av infoen har jeg fått fra satanisk.com. Glemte kildeanvisning i farta... ;) Men her er den iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja da kan jeg skjønne at du har den oppfatningen, med tanke på at du sitter med slike meninger.

Jess, det eneste satanister gjør er å drekke seg fulle som aper, spise som griser og knulle rundt som bare faen. :ler:

Og de kristne tilber gud dagen lang og gjør lite annet.

Skjerp deg og bruk hodet ditt litt og, da. Og les innlegget mitt en gang til.

Det at mennesket er et dyr betyr ikke at mennesket er en ape eller en gris. Det betyr at det er et dyr. Ikke mer, ikke mindre.

Her er forresten Levays første bud (fra The Nine Satanic Statments):

1. Satan represents indulgence instead of abstinence!

Og syvende og åttende:

7. Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours, who, because of his “divine spiritual and intellectual development,” has become the most vicious animal of all!

8. Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification!

Skal vi le litt mer, eller skal vi heller diskutere/meningsutveksle?

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan vi utveksle meninger, men som deg satte jeg ting litt på spissen. Som man roper får man svar.

Men da må jeg spørre deg. Du sa at du mener satanister oppfører seg som dyr. Går utifra at du mente dette mer eller mindre metaforisk? Kan du evnt. definere hva du mener med "å oppføre seg som dyr"? (Vet at det ikke er et direkte sitat, men det er slik jeg oppfattet innlegget ditt)

Og må man kalle seg satanist for å være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan vi utveksle meninger, men som deg satte jeg ting litt på spissen. Som man roper får man svar.

Men da må jeg spørre deg. Du sa at du mener satanister oppfører seg som dyr. Går utifra at du mente dette mer eller mindre metaforisk? Kan du evnt. definere hva du mener med "å oppføre seg som dyr"? (Vet at det ikke er et direkte sitat, men det er slik jeg oppfattet innlegget ditt)

Og må man kalle seg satanist for å være det?

Nei, jeg mente det ikke metaforisk. Mennesker er dyr, og ikke noe spesielt gudommelig avkom. Du skal ikke lete etter en spesiell åndelig mening med hva du gjør, men du skal knulle og ruse deg fordi det gir ditt kjødelige legeme velbehag.

Videre er du din egen gud, noe som nok resulterer i en stor grad av egodyrking og elitetenking. Sammen med dekadensen over er dette typiske verdier som kristendommen alltid har hatt problemer med og dermed har moralisert over.

Og nei, du trenger ikke være satanist for å mene at mennesket ikke er noe annet enn et dyr.

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hva er dette med å kopiere og lime inn direkte fra andre nettsteder og deretter fremstille det som ens eget verk, med mindre det er du som har skrevet innholdet på sidene til DNSS da, Superlammet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette med å kopiere og lime inn direkte fra andre nettsteder og deretter fremstille det som ens eget verk, med mindre det er du som har skrevet innholdet på sidene til DNSS da, Superlammet?

Henviste til nettstedet jeg fant informasjonen senere i debatten da det ble glemt i farta, etter hva jeg husker. Bare å lese tråden, så ser du det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satan forklares jo i Bibelen (meg bekjent) som det onde.  Hvorfor ønsker man å knytte sin religions navn opp mot dette, om det er individet og naturdrifter man tror på?

Såvidt meg bekjent tok kristendommen den gamle hornede gud og gjorde ham til satan, den onde kraften.

Den hornede guden var i utgangspunktet ikke ond.

Jeg tror nok at mange ..eller noen i hvert fall, av de som kaller seg satanister, egentlig ikke har satt seg inn i hva det vil si å være satanist. De har tatt utgangspunkt i det bilde media har laget av -ismen og tatt det ståstedet uten å undersøke nærmere.

De vil være djeveldyrkere som et opprør, og kaller seg satanister. MIN teori etter å ha lest på siden Riakath linket til om hva satanisme egentlig er.

Men nå skal jeg lese litt mer om det, for ved første øyekast fikk jeg assosiasjoner til paganisme, og bør jo være litt annerledes...

Det dere sier om at mennesker er dyr lenger oppe her - hvorfor vinkle det negativt? Dyr er aldri onde. Det kan mennesker være.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...