Gå til innhold

Om satanisme


Gjest Melk

Anbefalte innlegg

Jeg kan lite om satanisme utover det mediebildet man får, så jeg har ikke noe spesielt trivelig syn på denne "religionen".

Bare lurer på: finnes det sataniske menigheter som får statsstøtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varg-Menja
Jeg kan lite om satanisme utover det mediebildet man får, så jeg har ikke noe spesielt trivelig syn på denne "religionen".

Bare lurer på: finnes det sataniske menigheter som får statsstøtte?

Og jeg kunne vel sagt omtrent akkurat det samme som kristendommen, men synes ikke at den skal diskrimineres pga at jeg personlig synes det virker som en utrivelig religion...

Grunnen til at det ikke finnes registrerte sataniske trossamfunn er vel at satanismen har en tendens til å tiltrekke seg anarkistiske og antibyråkratiske mennesker, i tillegg til at de neppe er veldig utbredt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kunne vel sagt omtrent akkurat det samme som kristendommen, men synes ikke at den skal diskrimineres pga at jeg personlig synes det virker som en utrivelig religion...

Grunnen til at det ikke finnes registrerte sataniske trossamfunn er vel at satanismen har en tendens til å tiltrekke seg anarkistiske og antibyråkratiske mennesker, i tillegg til at de neppe er veldig utbredt i Norge.

Jeg har da ikke sagt at jeg nødvendigvis synes satanismen skal diskrimineres!!! Jeg skrev jo at jeg visstew alt for lite, og deriblant kom meg med et spørsmål av relevant karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre om en -isme kan være kjempebra. Da får noen som har peil mulighet til å svare saklig og kanskje fjerne eller svekke evnt. fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre om en -isme kan være kjempebra. Da får noen som har peil mulighet til å svare saklig og kanskje fjerne eller svekke evnt. fordommer.

Nettopp. Jeg innrømmer at jeg har sterke fordommer mot satanismen. Men det hadde like fullt vært interessant å lese om hva satanister bedriver utover det mindretallet som drikker blod og brenner kirker.

Det inntrykket jeg har av satanister, er at de er unge svartkledde folk som ønsker å provosere/vekke oppsikt. Og så slutter de å være slik etter noen år.

Mulig jeg tar feil, men det er altså derfor jeg spurte om det finnes registrerte menigheter i Norge som får statsstøtte. det ville jo ha vitnet om en litt mer seriøs vinkling og mulighet for informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Det inntrykket jeg har av satanister, er at de er unge svartkledde folk som ønsker å provosere/vekke oppsikt. Og så slutter de å være slik etter noen år.

De har jo som regel ikke satanisme som livssyn eller religion da, de forsøker bare å skremme med utseende sitt. Kanskje de sier "jeg tilber satan" i visse sammenhenger, men da er enten for å provosere andre eller imponere sine likesinnede (for å vise at man er mer "ekte" enn dem...). Hadde den glede å være bekjent av et par sånne i min ungdom... ;)

Men satanisme som isme har forskjellige fortolkninger, der noen benytter seg av "satan" som metafor og noen bruker det som navnet på den de tilber. Du kan jo kikke mer på Wikipedia hvis det skulle være av interesse.

Dersom det finnes organiserte satanist-samfunn i Norge, så er de i alle fall ikke så veldig store. Tok en kikk på Statistisk Sentralbyrå sine sider, men ble ikke så veldig mye klokere av det.

Vil bare opplyse om at personlig er jeg overhode ikke religiøs i noen retning, hvis noen skulle tro noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har jo som regel ikke satanisme som livssyn eller religion da, de forsøker bare å skremme med utseende sitt. Kanskje de sier "jeg tilber satan" i visse sammenhenger, men da er enten for å provosere andre eller imponere sine likesinnede (for å vise at man er mer "ekte" enn dem...).

Takk for svar. Ja, det er slike jeg også har sett mest til. Greven er jo en sånn type, oooh, så farlig satanist, men så ble han litt eldre og ville være nazist isteden... :forvirret:

Mere seriøse satanister, som oppdrar sine barn i satanistisk tro, og lærer dem alt det fine med satanismen har jeg aldri sett noe til i media. Har satanister egen helligdag? Egne ritualer som er fine og høytidlige for hele familien? Noe som tilsvarer julefeiring? Står ikke satan for alt som er slemt og ondt her i verden, hvordan klarer man å få en slik verdi til å bli et positivt innslag i livet sitt (med mindre man er usedvanlig negativ, bitter og depressiv irl selv)?

De fleste religioner jeg vet om fremheves av sine tilbedere som positive. Hva fremhever satanistene?

Og når de er så få; er de da å regne som religion? Eller er de mer en sekt/bevegelse/ungdomsopprør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk; det er mange som deg som har fordommer mot satanisme og har en tendens til å generalisere det til at det er sortkledde ungdom som drikker blod og tilber Satan. Det stemmer ikke. De sortkledde menneskene du henviser til er mest sannsynligvis ikke satanister, på lik linje med at satanister kan være hvemsomhelst, som oppfører seg helt normalt og går med helt normalt tøy. Kanskje du skal ta deg en liten tur inn på denne siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg får skrevet et lengre innlegg om akkurat dette i helgen, evnt. på mandag.

Det bildet Melk og andre har av "satanister" er det bildet media har skapt.

Det Rhiakath skriver ang at en satanist kan være hvem som helst på gata stemmer.

Det bildet media har skapt er ikke satanisme, men djeveldyrking. To veldig forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er jo klar over at det er fordommer!! (Og Riakath, jeg generaliserte ikke, jeg skrev at det var et mindretall)

På den annen side: hvem skal komme og si at en som kaller seg satanist ikke er det, når det ikke finnes en enhetlig satanistisk måte å opptre på?

Endret av Melk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barne- og familiemedister

Slettet, da meningen forsvant etter tråddelingen.

Endret av Statsmedister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er jo klar over at det er fordommer!! (Og Riakath, jeg generaliserte ikke, jeg skrev at det var et mindretall)

På den annen side: hvem skal komme og si at en som kaller seg satanist ikke er det, når det ikke finnes en enhetlig satanistisk måte å opptre på?

Det var ikke ment som noe negativt til deg Melk, ikke i det hele tatt. Meningen med hele innlegget mitt var at du skulle få den linken å lese på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Jeg har da ikke sagt at jeg nødvendigvis synes satanismen skal diskrimineres!!! Jeg skrev jo at jeg visstew alt for lite, og deriblant kom meg med et spørsmål av relevant karakter.

Og jeg kritiserte ikke spørsmålet, men prøvde å sette det litt i perspektiv. Jeg kan ikke veldig mye om stanismen jeg heller, men noe av hovedgreia går ut på at man skal dyrke seg selv og individualismen, og ikke utenforstående guddommer. Dermed har de heller ikke så mange felles helligdager ol, siden den blir veldig individuell, og ikke setter noen absolutter for sine tilhengere.

Når det gjelder dette med hvem som kan kalle seg satanister er jeg enig i at religionens karakter ikke tillater at man kan si at den og den ikke er stanist, så lenge de definerer seg selv som det. Man kan alltids mislike det, men mangelen på religiøse dogmer og absolutter tillater ikke at man gjør noe med det.

Rhikaths link virker som om den er verdt å besøke for de som vil se nærmere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke veldig mye om stanismen jeg heller, men noe av hovedgreia går ut på at man skal dyrke seg selv og individualismen, og ikke utenforstående guddommer.

Men hvor kommer Satan inn i dette bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan er et begrep som brukes for å beskrive den dyriske tenkemåten i Bibelen. Kristendommen "lagde" satanismen selv, og navnet har vedvart siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Satan forklares jo i Bibelen (meg bekjent) som det onde. Hvorfor ønsker man å knytte sin religions navn opp mot dette, om det er individet og naturdrifter man tror på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satanismen er en religion som er knyttet mest til fordommer og myter. Hvorfor? Media og artister har mye av skylden pga måten de fremstiller satanismen på. Den blir fremstilt som den rake motsetningen til Kristendommen. Dette er altså feil. Den ekte satanisten er et fornuftig, reflekterende og livsnytende menneske, men kan også være nådeløs og brutal ovenfor den der forsøker å skade han.

Den "dyriske tenkemåten", som jeg har nevt tidligere, kan kalles livets og naturens filosofi. Hvorfor det er slik at dette kalles Satanisme finner man i historiebøkene. For det første må man se på den opprinnelige betydningen av ordet "satan". På hebraisk betyr dette "anklager" eller "motstander", altså er den Satan som omtales i den kristne bibel Guds motstander, men ikke nødvendigvis en avgud eller "ondt" vesen. Henvisningen til kristendommen er rent symbolsk og viser til det romantiske syn på den falne engel, Lucifer, som stod opp imot Gud og ikke ville godta èn allmektig gud. Satanismen anerkjenner ikke at det eksisterer noen overnaturlig kraft i form av guddommer, men denne konflikten ses på som symbolsk for den sataniske filosofi.

Navnet "satan" brukes i denne sammenhengen til å henvise til at satanisten er motstander av å underlegge et fritt dyr en fiktiv guds vilje.

Satanismen har ikke noe med djeveldyrking, ofring eller vilkårlig ødeleggelse å gjøre og henvisningen til kristendommen er kun symbolsk, hvilket gjør at satanismen kan eksistere uavhengig av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklaring Superlammet :)

Jeg likte spesielt denne:

Satanismen anerkjenner ikke at det eksisterer noen overnaturlig kraft i form av guddommer, men denne konflikten ses på som symbolsk for den sataniske filosofi.  Navnet "satan" brukes i denne sammenhengen til å henvise til at satanisten er motstander av å underlegge et fritt dyr en fiktiv guds vilje.

Problemet med å forklare satanismen er at den er omtrent like lite uniform som kristendommen. Det finnes mange forskjellige retninger innen "religionen". Når jeg velger å sette religion i anførselstegn er det fordi jeg egentlig ikke ser på satanisme som en egen religion, men mer en løs ansamling av anti-religiøse mennesker.

Veldig overfladisk, og kort fortalt har du ateistene som ikke tror på noe som helst. Videre har du satanistene som heller ikke tror på gudommeligheter (de fleste av de alle fall), men blir noe provosert av å måtte forholde seg til kristen og annen religiøs (dobbelt)moral i samfunnet. Satan's rolle i satanismen er stort sett bare å være et symbol i kampen for et friere samfunn der individet og ikke gudomeligheter setter betingelsene for hva som er god moral.

Meg bekjent finnes det ingen i Norge som mottar statsstøtte, og personlig synes jeg at et satanistisk kirkesamfunn i klassisk forstand ville hørtes noe merkelig ut...

Bare for å gjøre forvirringen komplett sånn avsluttningsvis...

En god satanist i mine øyne ville ikke prøvd å nekte noen å være kristen, eller tar avstand fra det mennesket. Sannsynligvis ville han ha ønsket vedkommende lykke til med sitt valg, og samtidlig kjempet med nebb og klør for sin frihet til selv å være sjefen i sitt eget liv, uten at noen skal fortelle han hvordan han bør leve det.

NB: Personlig er jeg ateist

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...