Gå til innhold

Tro


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Og når det er sagt så tror jeg faktisk at det finnes noe "der ute" som har en finger med i spillet, noe som forsåvidt kan kalles "Gud", da ordet gud visstnok bare betyr "den som vi tilber".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spacegirl

Jeg tror at mannen Jesus har levd, men jeg er ikke kristen og tror ikke at han var Guds sønn. Tror ikke at han sto opp fra de døde og mange andre ting som står i bibelen om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som skjedde for 2005 år siden vet jeg ikke sikkert, og det er ikke viktig heller iom at det ikke har noen ting med nå å gjøre. skulle ikke mye til på den tia å bli kalt profet, gud og jesus, men det som er rart er at folk tror på det nå liksom i år 2005. beats me...

Folk som kalla seg eller vart oppfatta som profetar fantest det nok av - men å kalla seg Gud, eller Guds son, det var nok ikkje enkelt. Det var jo dei anklagane dei skriftlærde kom med då dei anklaga Jesus for blasfemi og ville ha han drept.

Jeg mener jeg leste noe om en oversettelsesmisforståelse, og at det ikke skulle være Jesus fra Nasaret, men Jesus nasareeren... og nå husker jeg dårlig, men tror at nasareerne var politiske bråkmakere eller ett eller annet sånn. Som sagt; husker fryktelig dårlig.

Han har levd, ingen tvil om det, men jeg tror ikke bibelen som den har blitt sammen etter Kong Konstantins ønske, forteller den egentlig sannheten om ham.

Ein nasarear er ein frå Nasareth ;)

Og det var mange politiske bråkmakarar og opprørarar som kjempa for å jaga romarane ut av landet med makt. Mange håpa på at Jesus var ein av dei, men det sa han jo klart frå om at han ikkje var.

Når det gjeld keisar Konstantin så er ikkje rolla hans så stor som enkelte vil ha det til. Forgjengaren forfulgte kristne, Konstantin let det bli religionsfridom. Seinare gjorde han kristendomen til den føretrukne religionen i riket, og innførte etter kvart søndagen - den dagen dei kristne hadde gudsteneste - som offisiell feriedag. Han utsette det med å bli kristen sjølv til han var på dødsleiet, etter å ha kalla inn til kyrkjemøte i Nikea. (Grunnen til at han venta så lenge, kan ha vore at han trudde - som mange andre den tida - at synder begått etter dåpen var vanskelege å få tilgjeving for - og slik han oppførte seg skremte det han ein del. Han ville ha frelsesvisshet.) Statsreligion vart ikkje kristendomen før i år 381, under keisar Theodosius.

Når det gjeld nytestamentet, så er det ikkje så store endringar der heller - 20 (24?) av dei 27 skriftene me har i dag er lista opp som i bruk allereie på 100-200-talet:

Generasjonen etter apostlane - dei "apostoliske fedre" frå ca år 70-150 - siterer store delar av nytestamentet, og kun det.

I år 190 laga Irenius ei liste, som er nesten identisk med dagens NT.

Tidleg på 300-talet er resten av skriftene i NT med i ei liste av Eusebius, og i eit påskebrev av Athanosis frå år 367.

Skriftene ein vart einige om på kyrkjemøtet i Nikea om å ikkje ta med i nytestamentet, og forby brukt i gudstenestene, var yngre skrifter som dei ikkje festa like stor lit til (grovt sagt.) Men desse skriftene vart ikkje øydelagde - det var berre ikkje like interessant å ta like godt vare på dei som på dei andre.

Og for å komma meg tilbake til rette sporet igjen: Ja, eg trur på Jesus, og at Han er den som nytestamentet fortel om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At Jesus har levd, er de fleste historikere enige om.

I tillegg tror jeg at han er Guds sønn, og kaller meg kristen.

Ja, jeg er vel egentlig enig i dette. Likevel er det mye jeg setter spørsmålstegn ved, og jeg tolker i alle fall ikke bibelen bokstavlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var interessant dersom de som skriver de tror på Jesus ville fortelle hva de tror på. Menes det at man tar ham på ordet, og i å gjøre det tror han levde som en historisk person, eller at man ved å tro på ham tar ham på ordet og derved svarer at man tror på Gud eller at man ved å tro på Jesus ikke gjør annet enn å tro på ham som en historisk person ikke ulikt være seg, Albert Einstein eller andre tidligere i live?

Endret av Kafka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var interessant dersom de som skriver de tror på Jesus ville fortelle hva de tror på. Menes det at man tar ham på ordet, og i å gjøre det tror han levde som en historisk person, eller at man ved å tro på ham tar ham på ordet og derved svarer at man tror på Gud eller at man ved å tro på Jesus ikke gjør annet enn å tro på ham som en historisk person ikke ulikt være seg, Albert Einstein eller andre tidligere i live?

Jeg tror at Jesus har levd, og jeg tror han er Guds "sønn", men hvordan dette gikk til, kan jeg ikke forklare. Kanskje han var en utvalgt profet?

Tro er nettopp det tro er: Jeg tror, men jeg vet ikke.

Jeg tror man kan tolke bibelen på mange måter, derfor er bibelen mer hisorie for meg, og jeg tror ikke at alt som står der er sant, eller akkurat slik det skjedde.

Forøvrig har jeg aldri følt for å gå i kirken eller studere bibelen, nettopp fordi dette for meg er en TRO.

Mulig jeg er mer tviler enn en som tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luthers forklaring til den apostoliske trosbekjennelse:

1.

Jeg tror at Gud har skapt meg og alle andre skapninger. Han har gitt meg kropp og sjel, fornuft og alle sanser, og holder dette ved lag. Han gir meg klær og sko, mat og drikke, hus og hjem, ektefelle og barn, jord og buskap, og alt jeg trenger fra dag til dag. Han verner meg mot alle farer og vokter meg mot alt ondt. Alt dette gjør han bare av faderlig godhet og guddommelig barmhjertighet uten at jeg har fortjent det eller er verdig til det. For alt dette skylder jeg å takke og love ham, tjene og lyde ham.

2.

Jeg tror at Jesus Kristus er min Herre, sann Gud født av Faderen fra evighet, og sant menneske, født av jomfru Maria. Han har gjenløst meg fortapte og fordømte menneske, frikjøpt og frelst meg fra alle synder, fra døden og fra djevelens makt, ikke med gull eller sølv, men med sitt hellige og dyre blod, og med sin uskyldige lidelse og død. Dette har han gjort for at jeg skal være hans egen, leve under ham i hans rike, og tjene ham i evig rettferd, uskyld og salighet, liksom han har stått opp fra døden og lever og regjerer i evighet.

3.

Jeg tror at jeg ikke av egen fornuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus eller komme til ham, min Herre. Men Den Hellige Ånd har kalt meg ved evangeliet, opplyst meg med sine gaver, helliggjort meg og holdt meg fast i den sanne tro. På samme måte kaller, samler, opplyser og helliggjør han hele den kristne kirke på jorden, og bevarer den hos Jesus Kristus i den ene sanne tro. I denne kristne kirke tilgir han daglig alle synder hos meg og hos alle som tror. På den ytterste dag skal han vekke opp meg og alle døde, og gi meg og alle som tror på Kristus, evig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej jag tror inte på Gud, Jesus eller den helige ande.

- När jag läser Maxines inlägg blir det återigen väldigt klart. jag tror inte.

Jag är ateist, eller möjligen agnostiker.

jag tror inte att det finns något högre väsen, någon skapare, herre eller liv efter detta. Jag tror att tron är en skapelse av vår egen fantasi och hjärna för att försöka skapa en förklaring till varför vi är här och vad vi kom ifrån...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var interessant dersom de som skriver de tror på Jesus ville fortelle hva de tror på. Menes det at man tar ham på ordet, og i å gjøre det tror han levde som en historisk person, eller at man ved å tro på ham tar ham på ordet og derved svarer at man tror på Gud eller at man ved å tro på Jesus ikke gjør annet enn å tro på ham som en historisk person ikke ulikt være seg, Albert Einstein eller andre tidligere i live?

Hvis jeg sier at jeg tror på Kafka, så mener jeg ikke at jeg tror at Kafka lever.

Nei, da mener jeg at jeg tror på det han sier.

Slik er det også når det gjelder Jesus. Når jeg sier at jeg tror på Jesus, så mener jeg at jeg tror på det han sa ifølge Bibelen.

Derfor blir det feil å si at en tror på Jesus, hvis en tror at han har levd her på jorden, men ikke tror på det han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dere på Jesus?

Selv har jeg en sterk barnetro, ber aften bønn og også litt ellers.

Føler at denne troen hjelper meg i hverdagen....

:)

nei,har aldri møtt fyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det levde en person som het Jesus rundt år 0. Og at vedkommede var en meget spesiell person med spesielle evner. Men at han var sønn av noen gud tror jeg ikke.

Jeg tror på kreftene i naturen, på Moder Jord.

Kristendommen, jødedommen, islam osv har jeg ikke noe annet forhold til enn at jeg synes det er fint at de forskjellige religionene kan hjelpe oss i hverdagen.

Ordet "Gud" har for meg desverre alltid vært ensbetydende med kristendommen, så det unngår jeg å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe å tenke på for de som IKKE tror: hvis Jesus ikke var Guds sønn, er han i såfall VERDENShistoriens største bedrager, og det skal mye til for å klare å overbevise så mange mennesker om det. For eksempel var jo apostlene til Jesus villige til å miste livet sitt for at de trodde på ham (noe mange også gjorde) og den dag i dag er det fortsatt maaaaange som tror på ham. Det er vel mye å få til for en liten bedrager som levde i år 0? Jeg lurer på hvordan dere forklarer helbredelser, som i aller høyeste grad skjer i verden i dag? tror dere at ønsketenkning kan få en fot til å vokse ut 15 cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noe å tenke på for de som IKKE tror: hvis Jesus ikke var Guds sønn, er han i såfall VERDENShistoriens største bedrager, og det skal mye til for å klare å overbevise så mange mennesker om det. For eksempel var jo apostlene til Jesus villige til å miste livet sitt for at de trodde på ham (noe mange også gjorde) og den dag i dag er det fortsatt maaaaange som tror på ham. Det er vel mye å få til for en liten bedrager som levde i år 0? Jeg lurer på hvordan dere forklarer helbredelser, som i aller høyeste grad skjer i verden i dag? tror dere at ønsketenkning kan få en fot til å vokse ut 15 cm?

Og ønsketenkning få Elvis til å leve på Mars?

Nei, men du bør være litt mer kritisk til hva du lar andre få deg til å tro, og tenke litt selv. Så sant det ikke er din fot du prater om, da.

Ellers så er det ikke Jesus som startet kristendommen (Jesus var jøde, han). Det har vært mange involverte i oppstarten av den religionen, men Jesus var ikke en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. tro hva du vil. Men hvis Jesus ikke var Guds sønn, så er det jo litt merkelig at så mange av de som traff ham og levde sammen med ham var villige til å dø for det de trodde på. Jødene ventet på frelseren som det står om i det gamle testamentet, og de trodde at denne frelseren skulle være en stor hersker som skulle gi dem landet deres tilbake. Og hvis Jesus skulle vært en bedrager, så er det rart at han valgte å fremstille seg som en helt vanlig mann, en snekker, og ikke en mektig konge eller en som hadde masse makt. Hvis han virkelig ville at det skulle være troverdig burde han jo i det minste fremstille seg som det alle ventet på, og ikke skaffe seg unødig motstand i "prosjektet" sitt... Og likevel om han ikke var slik de hadde ventet, var det mange som trodde på ham likevel pga de gjerninger han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nok en hedning jeg gitt...

"Så gjør vi så når vi brenner guds hus. Brenner guds hus. Brenner guds hus."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Javisst, jeg tror han eksisterete. Jeg tror også han var Guds sønn. I samme grad som jeg er Guds datter (altså at vi alle er barn av gud). Forøvrig tror jeg også at Jesus var et romvesen.

Endret av GrønnSky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...