Gå til innhold

Identitet og dialekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor knyttet vil du si at din dialekt er knyttet til identiteten din? Og til dere som har flyttet til et annet sted enn der dialektene deres hører til - har deres dialektsyn forandret seg? Knoter du? Snakker du enda mer dialekt enn før?



Anonymous poster hash: 80afe...3f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Horatio Hornblower

Jeg er ikke knyttet til min dialket på noen måte. Min dialekt er ikke knyttet til min identitet.

Jeg kommer aldri til å frostå hvorfor så mange er så besatte av sin dialekt.

Mitt dialekt syn er det samme som det alltid har vært.

Jeg snakker ikke særlig dialekt. Men det kan komme inn ord av og til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekten min er sterkt knyttet til min identitet. Det er over tjue år siden jeg flyttet hjemmefra, men føler selv jeg har beholdt mye av dialekten min, og jeg snakker bredere dialekt enn ungene som bor i hjembygda nå. Men litt avslepen er den nok blitt, og de som kjenner meg hører forskjell på meg når jeg har vært hjemme en helg, eller snakket med noen fra bygda på telefonen :)



Anonymous poster hash: ed046...b09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oslo vest, så det er ikke så mye særpreg i måten jeg snakker på at det gjør noe. Føler ikke noen spesiell tilhørighet til folk som snakker som meg, for eksempel. Standard østnorsk brer jo også om seg så mye at det kan ta meg et par minutter å skille talemålet til en herfra fra en del unge mennesker fra f.eks. Drammen. Likevel er jo måten jeg snakker på en viktig del av den jeg er.

Jeg har bodd flere andre steder i Norge, og jeg føler ikke jeg har blitt påvirket i det hele tatt. Det er nok lettere for meg å holde på mitt eget talemål når jeg bor langt hjemmefra enn det er for mange andre her til lands, for jeg hører tross alt mitt eget talemål i mediene støtt. Jeg vil tro det er vanskeligere å holde på hallingmål i Bergen enn det var for meg å holde på min riksmålsnære østnorsk der.

Selv om jeg selv har en ganske standard dialekt er jeg veldig glad i det mangfoldet av dialekter man har i Norge. Synes det er fint at folk flest forsøker å holde på særpreget selv om de flytter. Det hender jeg slår om litt selv, det hender jeg snakker litt bredere når det virker som om mottaker tror at jeg snakker påtatt fisefint (noe jeg ikke gjør, jeg har den dialekten jeg har), men stort sett står jeg hardt på å snakke slik det faller meg naturlig.

Dialektsynet mitt har ikke forandret seg. Jeg er fra Oslo, glad i både byen min og talemålet mitt, men av nettopp den grunn har jeg alltid satt pris på at andre har samme forhold til sitt sted og sin dialekt.



Anonymous poster hash: 0a07a...4d9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekten min er en salig blanding av alle stedene jeg har bodd i i norge.

Jeg plukker opp ord og uttrykk også blir det bare værende uten at jeg tenker noe over det. Har ingen tilknytning til dialekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Min dialekt er en del av min identitet. Akkurat som mitt hjemsted er en del av min identitet. Dette henger sammen for meg. Jeg ville ikke framstått på samme måte med en annen dialekt, men jeg har bodd på forskjellige steder i landet og har tilpasset den opprinnelige dialekten litt, slik at ikke de mest uforståelige uttrykkene skal skape en språklig barriere mellom meg og de jeg kommuniserer med.

Dialekten har gitt meg både fordeler og ulemper opp gjennom årene. Dette fordi jeg har en dialekt som det eksisterer delte meninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan ser dere på de fra "hjembygda" som legger om dialekten sin? Altså om de flytter et nytt sted. Synes dere det er helt greit og naturlig, eller synes dere det er negativt?



Anonymous poster hash: 80afe...3f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dialekten min er jo en del av den jeg er, men utover det identifiserer jeg meg ikke så veldig med den stereotypiske dialektbrukeren fra mitt hjemsted selv om heg prater ganske bredt.

Jeg blir flau av folk fra hjemplassen som flytter til større byer og kommer hjem å snakker bredere dialekt enn noen sinne før. Hadde de bare vært ærlig og sakt at de snakker dialekt fordi det er fint eller koselig eller noe.. Men neida! -de har liksom alltid snakket slik 😜

Anonymous poster hash: dce0a...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke knyttet til min dialket på noen måte. Min dialekt er ikke knyttet til min identitet.

Jeg kommer aldri til å frostå hvorfor så mange er så besatte av sin dialekt.

Mitt dialekt syn er det samme som det alltid har vært.

Jeg snakker ikke særlig dialekt. Men det kan komme inn ord av og til.

Du snakker ikke særlig dialekt? Hva betyr det? Man snakker da en dialekt om man kommer fra Toten eller Oslo vest, eller om man legger om.. Er vel ingenting som heter "snakker littegran dialelt men ikke så masse"

Anonymous poster hash: 7ab99...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...