Gå til innhold

Neger er et greit uttrykk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man burde klare å tenke lengre enn sin egen nesetipp og respektere at andre ikke nødvendigvis ønsker bli omtalt som noe som i lengre tider var forbundet med slaveri. Det er mange alternativer man kan bruke, hun fra Afrika, hun fra Somalia/annet land i Afrika, hun mørkhudete, hun brune/svarte eller bare vedkommendes navn.

Jeg vil ikke bli omtalt som hun blondina, poteten, kjerringa eller lignende, selv om andre kanskje ikke har et problem med det.

Det handler om respekt for hverandres grenser, og å bruke nøytrale ord når man beskriver en person man ikke kjenner.

Anonymous poster hash: 17802...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med alle blondinevitsene da?

Det begynner å bli en stund siden de svarte ble solgt som slaver. Og at afrikanerne hadde hvite slaver, sier ikke historiebøkene like mye om?

Vitser er ikke det samme som å bli holdt som slaver, slått, drept, diskriminert.

Jeg vet at hvite også har blitt holdt som slaver, men det har ikke eskalert så langt som til at ordet "hvit" har fått så mye bagasje som ordet "neger". Hvite folk blir også utsatt for rasisme, og har blitt det før, men det unnskylder ikke kampen for rettigheter svarte hadde i Amerika som varte helt til rundt 60-tallet, og flere blir også diskriminert den dag i dag.

Du må se på sånne ting som forskjellige historier/hendelser, som de jo er. De svarte i Amerika har ingenting å gjøre med hvite som ble tatt som slaver i Afrika. De slåss sin egen kamp, og ordet for dem har en tung og vanskelig bakgrunn selv om det ikke har det for andre.

Og om det eksisterer ord som har kjip historikk blant hvite i Afrika, så bør man respektere de også, og være forsiktige med å bruke de uten å vite om det er greit.

Anonymous poster hash: 127f7...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne dokumentaren her:

https://www.youtube.com/watch?v=uQAmdZvKf6M

Når vi er innom temaet ordet "nigger", så kan dere jo tenke dere selv hva barna med "feil" øyefarge følte ved å bli mint på at de var underlegne de andre pga øyefargen.

"Du har brune øyne, så du klarer ingenting."

Tenk dere det om man har blitt fortalt sånt hele livet. "Du er neger så du klarer ingenting."

Når man endelig da blir fri, har ordet så mye BAGASJE at det minner de på tiden som slaver.

Grunnen til at de helst ville hete afroamerikanere er fordi "afro" eller african (african american) stammer fra Afrika, det landet alle disse har røtter fra. Og en fortid de heller vil identifisere seg med og bli kalt etter, enn navnet de fikk av de hvite.

Og Amerikaner fordi de selvfølgelig bor i Amerika og da er blitt Amerikanere. og fordi Amerika EGENTLIG er "the land of the free" og skal være et eksempel på demokrati og alt sånn. Derfor har de også rett til å være Amerikanere.

Vær litt forsiktig med å bruke det, spesielt i Amerika da. Men jeg kan være enig i at det snart kanskje er på tide å gjøre det mer positivt. Men la dem selv bestemme hvor fort det skal ta.... Vi kan ikke tvinge dem til å godta at hvite liksom ønsker å bruke det ordet.

Anonymous poster hash: 127f7...ce7

Hvorfor sier du hele tiden at negere ikke klarer noenting?

Hva om en er en stolt neger som kan masse da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitser er ikke det samme som å bli holdt som slaver, slått, drept, diskriminert.

Jeg vet at hvite også har blitt holdt som slaver, men det har ikke eskalert så langt som til at ordet "hvit" har fått så mye bagasje som ordet "neger". Hvite folk blir også utsatt for rasisme, og har blitt det før, men det unnskylder ikke kampen for rettigheter svarte hadde i Amerika som varte helt til rundt 60-tallet, og flere blir også diskriminert den dag i dag.

Anonymous poster hash: 127f7...ce7

Diskriminering og stigmatisering finner vi fremdeles overalt, men det forbauser meg at det er mye mer OK å diskriminere og stigmatisere pga kjønn, hårfarge og utseende enn rase. Omtrent det første ordet våre nye landsmenn lærer når de kommer hit, er rasisme. Så kan man skrike om det hver gang noen ber dem om ikke å snike i køen på matbutikken og sånn.

Feks er jo alle blondiner dumme, alle med silikonpupper er bimbo, og å ansette kvinner sitter fremdeles langt inne hos enkelte bedrifter fordi de føder barn, blir alene og må være hjemme med dem når de er syke.

I mange andre land har de nedsettende skjellsord på hvite, som brukes mer hyppig en neger i dagligtalen. Men mange av de hvite forstår ikke språket, så da er det liksom OK?

Neger/negro/nigger høres veldig likt ut, så det er lett å kjenne igjen.

Vi løste det ved å heller bruke ordet Jøtul når vi omtalte svarte personer. Da visste de ikke at det fryktelig fornærmende ordet neger ble brukt for å skille dem fra sidemannen...!!!

Anonymous poster hash: 0f6d0...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er " svartinger " akseptabelt da?, om jeg ikke får lov til å bruke det ordet jeg vil av en håndfull kommunister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er temmelig talende at det er de priviligerte som mener de har rett til å bestemme hva de diskriminerte og undertrykkede skal tåle og ikke fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er temmelig talende at det er de priviligerte som mener de har rett til å bestemme hva de diskriminerte og undertrykkede skal tåle og ikke fra dem.

Jeg mener at ingen skal bestemme og straffe noen for å bruke et ord. Dette er jo en "ikke sak" , i USA kan det kanskje være et stygt ord, men når negre hiver rundt ordet som bare faen i rap og hiphop er det jo litt dumt at de klikker når noen europeere bruker ordet. Ordet betyr jo svart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskriminering og stigmatisering finner vi fremdeles overalt, men det forbauser meg at det er mye mer OK å diskriminere og stigmatisere pga kjønn, hårfarge og utseende enn rase. Omtrent det første ordet våre nye landsmenn lærer når de kommer hit, er rasisme. Så kan man skrike om det hver gang noen ber dem om ikke å snike i køen på matbutikken og sånn.

Feks er jo alle blondiner dumme, alle med silikonpupper er bimbo, og å ansette kvinner sitter fremdeles langt inne hos enkelte bedrifter fordi de føder barn, blir alene og må være hjemme med dem når de er syke.

I mange andre land har de nedsettende skjellsord på hvite, som brukes mer hyppig en neger i dagligtalen. Men mange av de hvite forstår ikke språket, så da er det liksom OK?

Neger/negro/nigger høres veldig likt ut, så det er lett å kjenne igjen.

Vi løste det ved å heller bruke ordet Jøtul når vi omtalte svarte personer. Da visste de ikke at det fryktelig fornærmende ordet neger ble brukt for å skille dem fra sidemannen...!!!

Anonymous poster hash: 0f6d0...500

Det er mye rare "regler" i verden.

Og jeg stusser også litt på at mørke/folk fra andre land har "rett" til å kalle hvite folk for rasister bare det går en feier forbi liksom.

Det er ikke ok å kalle folk for ting de ikke forstår. Men mennesker er ikke dumme, kan de prate dritt og komme unna med det så gjør de jo det.

Men uansett skal man være forsiktig med å kalle folk for ting.

Jeg kan selv fint bruke ordet "neger" men jeg sier det ikke i ansiktet til mørke folk. Jeg hadde hvert fall ikke gjort det i Amerika..

Anonymous poster hash: 127f7...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at ingen skal bestemme og straffe noen for å bruke et ord. Dette er jo en "ikke sak" , i USA kan det kanskje være et stygt ord, men når negre hiver rundt ordet som bare faen i rap og hiphop er det jo litt dumt at de klikker når noen europeere bruker ordet. Ordet betyr jo svart da.

Hehe. Det er litt mer kompleks enn det virker som. De rapperne føler ordet blir uskadeliggjort når de bruker det seg svarte imellom. Fordi ingen svarte ville diskrimere andre svarte pga rase.

Mens når en hvit sier ordet, kommer den historikken med ordet tilbake. Hvite, som bruker ordet for å snakke om noen som er annerledes enn de, og som historisk alltid har vært slaver og dyr.

Jeg syns det er litt merkelig selv. Men hvorfor i huleste det skal være så viktig for hvite å "ta tilbake ordet", ser jeg ikke.

Anonymous poster hash: 127f7...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er temmelig talende at det er de priviligerte som mener de har rett til å bestemme hva de diskriminerte og undertrykkede skal tåle og ikke fra dem.

Ha, for det ligger ikke en forakt i å omtale mennesker som de priviligererte og mennesker som diskriminerte og undertrykkende?

Er det at neger er priviligerte og andre mennesker diskriminert og undertrykkende?

Når en neger sier nigger og bitches er det fordi han er fri eller fordi han er undertrykket?

Å si at noen mennesker er priviligerte og andre undertrykket?

Kan du forklare meg hvem du mener da?

Jeg for eksempel, - er jeg undertrykket eller er jeg priviligert? Hva om jeg er undertrykket og føler meg priviligert, kan jeg få lov til å si neger da? Eller er negerordet stakkarsliggjøring av andre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp E. Hemingways bok "Og solen går sin gang". Den er skrevet på 1920 tallet.... Der var det et par-tre tilfeller av "neger", brukt i en ganske nedsettende setting. En musiker som var farget f.eks. var omtalt som "negeren var bare tenner og store lepper"...! Jeg la nesten boka i fra meg. Det skal ikke mange ordene til før man skjønner den nedsettende betydningen. Og ordet "neger" er faktisk en av dem.



Anonymous poster hash: 78112...827
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste nettopp E. Hemingways bok "Og solen går sin gang". Den er skrevet på 1920 tallet.... Der var det et par-tre tilfeller av "neger", brukt i en ganske nedsettende setting. En musiker som var farget f.eks. var omtalt som "negeren var bare tenner og store lepper"...! Jeg la nesten boka i fra meg. Det skal ikke mange ordene til før man skjønner den nedsettende betydningen. Og ordet "neger" er faktisk en av dem.

Anonymous poster hash: 78112...827

Ja, man kan finne masse sånt, spesielt fra den tiden. Bøker av Hemingway er bannet på noen skoler i Amerika da, nettopp pga det du beskriver der.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at sånne bøker bør bli bannet, men jeg forstår jo at det kan være vondt for en svart å måtte lese dette nedsettende om "seg selv". Det er ikke et enkelt tema å diskutere.

Anonymous poster hash: 127f7...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen



Men jeg forstår. Det blir kanskje en smule feil å kalle f.eks nordmenn for hvite/lyse, men så bruke neger for de med mørk hud som om de er noe helt fremmed fra planeten Negerino.



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er temmelig talende at det er de priviligerte som mener de har rett til å bestemme hva de diskriminerte og undertrykkede skal tåle og ikke fra dem.

Hvem er de priviligerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...