Gå til innhold

Neger er et greit uttrykk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er neger blitt et så negativt uttrykk i vår tid? Det var ikke det før. Bruker dette uttrykket i flere settinger, og selvsagt som en betegnelse/i positiv mening. Forstår at folk reagerer hvis neger blir brukt som et nedsettende begrep om mørke, men de må tåle såpass hvis bruken av ordet ikke er ment som mobbing. To helt ulike situasjoner.



Anonymous poster hash: b912a...16e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ordet neger eller "nigger" ble brukt til å definere både slavearbeidet i usa og når de mørke hadde mindre rettigheter. Hører jeg order neger eller nigger i dag antyder jeg at det er rastisisk ment for å snakke nedlatende om disse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet neger eller "nigger" ble brukt til å definere både slavearbeidet i usa og når de mørke hadde mindre rettigheter. Hører jeg order neger eller nigger i dag antyder jeg at det er rastisisk ment for å snakke nedlatende om disse.

Neger og "nigger" er vitterlig ikke det samme altså. :P

Neger er "negro" oversatt. "nigger" er et skjellsord.

Negro betyr svart. Er det bedre med ordet svart***?

Anonymous poster hash: cdbe5...7d1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger og "nigger" er vitterlig ikke det samme altså. :P

Neger er "negro" oversatt. "nigger" er et skjellsord.

Negro betyr svart. Er det bedre med ordet svart***?

Anonymous poster hash: cdbe5...7d1

For meg betyr det, dét samme. Negro betyr svart for meg i form av farge. Tydelig at folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvite folk som bryr seg uansett.

Anonymous poster hash: b06e7...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvite folk som bryr seg uansett.

Anonymous poster hash: b06e7...e93

Det er jeg ikke enig i. Noen mørke klikker bare de hører uttrykket.

Anonymous poster hash: b912a...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Eg seier neger om folk liker det eller ikkje. Har aldri fått kommentarer for det. Untatt at den svart kompisen min seier:"Du er neger du! Du er ein jævla neger like svart som driten min." 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke enig i. Noen mørke klikker bare de hører uttrykket.

Anonymous poster hash: b912a...16e

Fordi de har blitt lært opp til at det skal ha en rasistisk betydning. Som AB høyere oppe sier er ikke ordet neger et rasistisk ord, punktum. Dersom noen velger å oppfatte ordet rasistisk og ikke setningen det står i får være opp til dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bli fornærmet om noen omtaler meg som blondine?

Bør jeg heller forlange at jeg omtales som hun med skandinavisk utseende? Om jeg da er fra Sveits, kan jeg fremdeles bli fornærmet?

Hva skal man kalle våre nye landsmenn da? Jeg greier ikke se forskjell på en iraner og en pakistaner og en afrikaner kan av utseende lett forveksles med en afro-amerikaner?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som en skrev over her; ordet (eller ordene, neger er norsk, negro/nigger er engelsk) ble brukt for å snakke om slaver og mennesker med mindre rettigheter fordi de var av annen rase.

Det ble skilt mellom "white" og "black/negro/nigger". Å bli definert som hvit var alltid positivt, å bli definert som negro, ja da var du ett dyr, en slave, du hadde ingen rettigheter, du kunne ikke stemme osv.

Det er jo forståelig at folk ønsket å bli omtalt som noe mer positivt, spesielt når de begynte å få fler rettigheter. Og de ønsket jo ikke å bli definert som noe annerledes enn de hvite, og negro/nigger var som sagt alltid blitt brukt for å snakke om mennesker; en rase som var underlegne den hvite rasen.

Det er HISTORIKKEN bak ordet som er nedlatende. Ikke selve ordet, eller at det egentlig bare betyr svart.

Mange føler at om du kaller de for negro/nigger kaller du dem slave...

Men selvfølgelig, mange mener det er tid til å endre ordet og gi det en mer positiv betydning.

I Norge er det nok ikke sååååå farlig å bruke ordet enn som i USA da. I USA lever det jo fks folk enda som har opplevd slaveri/diskriminering og helt sikkert har blitt kalt "stupid nigger" og ikke kunne gjøre noe med det. Og folk som har familie som har opplevd slaveri/diskriminering.



Anonymous poster hash: 127f7...ce7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bli fornærmet om noen omtaler meg som blondine?

Bør jeg heller forlange at jeg omtales som hun med skandinavisk utseende? Om jeg da er fra Sveits, kan jeg fremdeles bli fornærmet?

Hva skal man kalle våre nye landsmenn da? Jeg greier ikke se forskjell på en iraner og en pakistaner og en afrikaner kan av utseende lett forveksles med en afro-amerikaner?

En blondine har ikke opplevd rasediskriminering, hun har ikke blitt pisket, slått, tvunget eller drept bare fordi hun har blondt hår.

Anonymous poster hash: 127f7...ce7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bli fornærmet om noen omtaler meg som blondine?

Bør jeg heller forlange at jeg omtales som hun med skandinavisk utseende? Om jeg da er fra Sveits, kan jeg fremdeles bli fornærmet?

Hva skal man kalle våre nye landsmenn da? Jeg greier ikke se forskjell på en iraner og en pakistaner og en afrikaner kan av utseende lett forveksles med en afro-amerikaner?

Veldig usikker på hva du mener her - ønsker du å ha lov til å bruke ordet "neger" om iranere og pakistanere? Eller misforstår jeg deg? Ingen av dem kan på noen som helst måte kalles neger, uansett om man godtar bruken av ordet eller ikke.

(Og så stusser jeg veldig på at du ikke kan se forskjell på en iraner og en pakistaner. De ser da ikke spesielt like ut?)

Anonymous poster hash: 89a22...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne dokumentaren her:

https://www.youtube.com/watch?v=uQAmdZvKf6M

Når vi er innom temaet ordet "nigger", så kan dere jo tenke dere selv hva barna med "feil" øyefarge følte ved å bli mint på at de var underlegne de andre pga øyefargen.

"Du har brune øyne, så du klarer ingenting."

Tenk dere det om man har blitt fortalt sånt hele livet. "Du er neger så du klarer ingenting."

Når man endelig da blir fri, har ordet så mye BAGASJE at det minner de på tiden som slaver.

Grunnen til at de helst ville hete afroamerikanere er fordi "afro" eller african (african american) stammer fra Afrika, det landet alle disse har røtter fra. Og en fortid de heller vil identifisere seg med og bli kalt etter, enn navnet de fikk av de hvite.

Og Amerikaner fordi de selvfølgelig bor i Amerika og da er blitt Amerikanere. og fordi Amerika EGENTLIG er "the land of the free" og skal være et eksempel på demokrati og alt sånn. Derfor har de også rett til å være Amerikanere.

Vær litt forsiktig med å bruke det, spesielt i Amerika da. Men jeg kan være enig i at det snart kanskje er på tide å gjøre det mer positivt. Men la dem selv bestemme hvor fort det skal ta.... Vi kan ikke tvinge dem til å godta at hvite liksom ønsker å bruke det ordet.



Anonymous poster hash: 127f7...ce7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Og så stusser jeg veldig på at du ikke kan se forskjell på en iraner og en pakistaner. De ser da ikke spesielt like ut?)

Det vites selvsagt at som folkegruppe så faller iranere (persere) inn under kategorien hvit.

Anonymous poster hash: cdbe5...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bli fornærmet om noen omtaler meg som blondine?

Bør jeg heller forlange at jeg omtales som hun med skandinavisk utseende? Om jeg da er fra Sveits, kan jeg fremdeles bli fornærmet?

Hva skal man kalle våre nye landsmenn da? Jeg greier ikke se forskjell på en iraner og en pakistaner og en afrikaner kan av utseende lett forveksles med en afro-amerikaner?

Jeg har mange venner fra forskjellige land, og vi sier han er fra Bosnia, Han er fra Pakistan, han er fra Kroatia, hun er fra Afrika osv. Jeg ser ikke problemet med å kalle noen brun eller svart, det er også greit i Amerika å kalle folk for "black". Man kan ikke nekte for at andre har en annen hudfarge, men man må forstå at noen ord har større betydning for visse folk enn andre.

Du sier vel heller ikke til utenlandske venner fra fks Pakistan at de er "pakkiser" (med mindre den personen har såppass selvironi at det er greit).

Anonymous poster hash: 127f7...ce7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neger er et helt greit og uproblematisk uttrykk.

... for oss hvite.

(Er det så fryktelig vanskelig for oss å la være å kalle andre noe de ikke liker? Dette er sikkert ikke helt sammenliknbart, men la oss si du er norsk og heter Richard. For en engelskmann ville det kanskje være helt greit å kalle deg Dick, men i ditt hode betyr dette ordet først og fremst "pikk", for det lærte du deg allerede på barneskolen (når slikt er veldig gøy og litt flaut). Ville du ikke sette pris på at folk rundt deg tok hensyn til at du foretrakk å bli kalt Richard, i stedet for å insistere på å kalle deg Dick?)

Anonymous poster hash: 89a22...b80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blondine har ikke opplevd rasediskriminering, hun har ikke blitt pisket, slått, tvunget eller drept bare fordi hun har blondt hår.

Anonymous poster hash: 127f7...ce7

Hva med alle blondinevitsene da?

Det begynner å bli en stund siden de svarte ble solgt som slaver. Og at afrikanerne hadde hvite slaver, sier ikke historiebøkene like mye om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er neger blitt et så negativt uttrykk i vår tid? Det var ikke det før. Bruker dette uttrykket i flere settinger, og selvsagt som en betegnelse/i positiv mening. Forstår at folk reagerer hvis neger blir brukt som et nedsettende begrep om mørke, men de må tåle såpass hvis bruken av ordet ikke er ment som mobbing. To helt ulike situasjoner.

Anonymous poster hash: b912a...16e

Fordi det har blitt brukt på negativ måte, og fordi folk kan bli støtt av å bli kalt det. Ikke alle, men mange. Da synes jeg det er greit å bare la være. Jeg liker ikke å bli kalt kjerring heller, selv om noen kanskje synes det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger og "nigger" er vitterlig ikke det samme altså. :P

Neger er "negro" oversatt. "nigger" er et skjellsord.

Negro betyr svart. Er det bedre med ordet svart***?

Anonymous poster hash: cdbe5...7d1

Både "nigger" og "negro" ble brukt som skjellsord for svarte både som slaver og i ettertid. Svart/black er heller ord jeg synes er deskriptive nok samt ikke negativt ladde.

Anonymous poster hash: fce62...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...