Gå til innhold

Kaldt å komme ut i den kalde kulden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke dette en utrolig dårlig setning?

Anonymous poster hash: bd15b...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke dette en utrolig dårlig setning?

Anonymous poster hash: bd15b...918

Jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke noen setning siden både subjekt og finitt verb mangler. Ellers er jeg enig i at det er en elendig formulering, men den er så ufattelig ubehjelpelig at den umulig kan ha vært brukt i fullt alvor. Jeg skulle gjerne visst litt om konteksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke noen setning siden både subjekt og finitt verb mangler. Ellers er jeg enig i at det er en elendig formulering, men den er så ufattelig ubehjelpelig at den umulig kan ha vært brukt i fullt alvor. Jeg skulle gjerne visst litt om konteksten.

Setningen var egentlig 'det var kaldt å komme ut i den kalde kulden.'

Det dreier seg om stilskriving for en 9. klassing. Eller en beskrivelse av en tur, hvor de blant annet hadde vært på et badeland. Og der var det vannsklier, blant annet en med rørene på utsiden av bygget. Og siden det var minusgrader ute ble det altså nokså kaldt da de 'kom ut i den kalde kulden'.

Anonymous poster hash: bd15b...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, med mindre det er en helt bevisst overdrivelse (med litt ironisk snert) så er det dårlig norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke noen setning siden både subjekt og finitt verb mangler. Ellers er jeg enig i at det er en elendig formulering, men den er så ufattelig ubehjelpelig at den umulig kan ha vært brukt i fullt alvor. Jeg skulle gjerne visst litt om konteksten.

den er jo verbløs. Du kan si at DET ER kaldt å komme ut i den kalde kulden. Så det er et forstått verb der liksom.

Men ja, setningen har for mye av den samme informasjonen. En trenger kun å si at det er kaldt en gang:)

Anonymous poster hash: adffc...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

den er jo verbløs. Du kan si at DET ER kaldt å komme ut i den kalde kulden. Så det er et forstått verb der liksom.

Men ja, setningen har for mye av den samme informasjonen. En trenger kun å si at det er kaldt en gang:)

Anonymous poster hash: adffc...ad0

"Komme" er et verb, men det står i infinitiv, så det er ikke nok til å danne en setning uten et annet, finitt verb i tillegg.

TS, hvis det er andre tekstlige markører som viser et humoristisk/distansert forhold til stoffet, behøver ikke den formuleringen å være så gæren. Hvis den derimot står som en enslig pleonasme i en ellers saklig og beskrivende tekst, vil den virke malplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Komme" er et verb, men det står i infinitiv, så det er ikke nok til å danne en setning uten et annet, finitt verb i tillegg.

TS, hvis det er andre tekstlige markører som viser et humoristisk/distansert forhold til stoffet, behøver ikke den formuleringen å være så gæren. Hvis den derimot står som en enslig pleonasme i en ellers saklig og beskrivende tekst, vil den virke malplassert.

Jeg vet, men setningen trenger et verb, og det forståtte verbet er "er" eller "var" (det er/var kaldt..).

Jeg tror nok denne eleven kan få beskjed om å prøve å ikke bruke det samme ordet flere ganger i samme setning. Eleven må variere litt. Men sånt er jo vanskelig for mange elever. Hun burde kanskje lære seg litt fler adjektiv. Fks ved å variere og bruke et annet adjektiv kunne hun skrevet noe som: "Jeg frøs da jeg kom ut i den bitende kulden".

Anonymous poster hash: adffc...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...