Gå til innhold

Cowspiracy


frøkna

Anbefalte innlegg

Da har jeg sett ferdig dokumentaren Cowspiracy (som ligger på Netflix). For meg var dette dråpen som gjør at jeg blir vegetarianer. Jeg har de siste to årene begrenset meg mer og mer når det kommer til å spise kjøtt, så det er jo noe som har bygd seg opp. Veien har vært lang da jeg tidligere var en iherdig kjøttspiser som himla litt med øya når folk sa de skulle bli vegetarianere... Nå har jeg fått opp øynene! 

 

Jeg ønsker å få i gang en diskusjon rundt temaene dokumentaren tar opp, og jeg vil også gjerne høre hvilke tanker andre satt igjen med etter å ha sett den. Skeptikere til temaet/ filmen hva er deres tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke orket å se den dokumentaren. Kan jeg spise fisk med grei samvittighet?

Anonymous poster hash: 292b9...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett ferdig dokumentaren Cowspiracy (som ligger på Netflix). For meg var dette dråpen som gjør at jeg blir vegetarianer. Jeg har de siste to årene begrenset meg mer og mer når det kommer til å spise kjøtt, så det er jo noe som har bygd seg opp. Veien har vært lang da jeg tidligere var en iherdig kjøttspiser som himla litt med øya når folk sa de skulle bli vegetarianere... Nå har jeg fått opp øynene! 

 

Jeg ønsker å få i gang en diskusjon rundt temaene dokumentaren tar opp, og jeg vil også gjerne høre hvilke tanker andre satt igjen med etter å ha sett den. Skeptikere til temaet/ filmen hva er deres tanker rundt dette?

 

Du snakker som om det å spise kjøtt er noe nytt, mennesket har siden tidenes morgen spist kjøtt. Vi har avlet hunder i flere generasjoner som gjør det lettere for bønder å selge kjøtt. 

 

Og nei vegetarianere er ikke noe spesielt sunnere en de som trener jevnlig og spiser kjøtt. 99,9% av alle profesjonelle sportsutøvere spiser kjøtt. 

 

Kjøtt er verken farlig eller noe nytt. Spis kjøtt, det er ikke bra av deg å skremme folk på forum. 

Endret av maskineple
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker som om det å spise kjøtt er noe nytt, mennesket har siden tidenes morgen spist kjøtt. Vi har avlet hunder i flere generasjoner som gjør det lettere for bønder å selge kjøtt. 

 

Og nei vegetarianere er ikke noe spesielt sunnere en de som trener jevnlig og spiser kjøtt. 99,9% av alle profesjonelle sportsutøvere spiser kjøtt. 

 

Kjøtt er verken farlig eller noe nytt. Spis kjøtt, det er ikke bra av deg å skremme folk på forum. 

Vi har alltid spist kjøtt, men forskjellen på mengden kjøtt da og nå er jo helt enorm.

Hvis alle hadde holdt seg til å spise kjøtt et par ganger i uken så skulle jeg (som selv er vegeterianer) vært mer enn fornøyd. Det hadde gjort en stor forskjell på både miljø, helse og dyrevelferd.

Anonymous poster hash: 5d565...d3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: i første omgang så skal jeg si meg fornøyd om alle bare tok seg en kjøttfri dag i uka.



Anonymous poster hash: 5d565...d3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har alltid spist kjøtt, men forskjellen på mengden kjøtt da og nå er jo helt enorm.

Hvis alle hadde holdt seg til å spise kjøtt et par ganger i uken så skulle jeg (som selv er vegeterianer) vært mer enn fornøyd. Det hadde gjort en stor forskjell på både miljø, helse og dyrevelferd.

Anonymous poster hash: 5d565...d3e

 

 

Enig, vi kan godt kutte ned på kjøttet vi spiser. 

 

Jeg vil bare at folk ikke tror det er noe farlig å spise kjøtt, slik som veganere tror. Det er nesten som en kult synes jeg. 

Endret av maskineple
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett den. Spiser fortsatt kjøtt med goood samvittighet :)

Anonymous poster hash: c4a92...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, vi kan godt kutte ned på kjøttet vi spiser. 

 

Jeg vil bare at folk ikke tror det er noe farlig å spise kjøtt, slik som veganere tror. Det er nesten som en kult synes jeg.

Nå har ikke jeg sett dokumentaren, men problemet er vel ikke at vegetarianer flest er redd for kjøtt og tror det er farlig, eller er sikkert en hel del av dem også, men at dyrene blir mishandlet før de blir drept. Før i tiden spiste vi jo vilt, nå spiser vi det totalt motsatte av vilt.

Anonymous poster hash: 83005...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke orket å se den dokumentaren. Kan jeg spise fisk med grei samvittighet?

Anonymous poster hash: 292b9...5ef

 

Det er ikke en grafisk dokumentar med mange ekle scener. Den er mer faktabasert, så med mindre du ikke orker informasjon du egentlig ikke vil ha anbefaler jeg den :) Jeg er glad det endelig er kommet en film om temaet som ikke viser dyr bli flådd levende etc, for jeg har aldri orket å se den type dokumentarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en grafisk dokumentar med mange ekle scener. Den er mer faktabasert, så med mindre du ikke orker informasjon du egentlig ikke vil ha anbefaler jeg den :) Jeg er glad det endelig er kommet en film om temaet som ikke viser dyr bli flådd levende etc, for jeg har aldri orket å se den type dokumentarer.

 

Så du nekter å spise kjøtt fordi noen slaktere mishandler dyr?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du nekter å spise kjøtt fordi noen slaktere mishandler dyr?

Dokumentaren handler ikke om mishandling av dyr..

Anonymous poster hash: c4a92...980

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en god stund siden jeg har sett den dokumentaren nå, men jeg anbefaler Forks over Knives for et litt mer helsemessig perspektiv :)

 

Andre dokumentarer:

-Earthlings 

-Food, Inc

-Vegucated (ikke akkurat dokumentar etter min mening, men verdt å få med seg)

-The Ethics of What We Eat

-101 reasons to go vegan (utrolig gode poeng)

-Blackfish 

-Meat the Truth (ganske direkte, lett å føle seg angrepet)

-Meat your Meat (meget grafisk)

-Milk? 

 

Flere er å finne på norsk netflix, noen på amerikanske, noe på youtube. Totalt sett finner man alt med et raskt google søk. 

Endret av Fredsmegleren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du nekter å spise kjøtt fordi noen slaktere mishandler dyr?  

 

Det er tydelig du ikke har sett dokumentaren. Hovedgrunnen er at det ikke er bærekraftig mulig, og at vi derfor bruker utrolig mye ressurser og landområder på å fø opp dyr til slakt.

 

Utslippene denne industrien står for i et mijøperspektiv er helt ville, og i følge dokumentaren forurenser denne industrien mer enn all transport (båt, bil, fly etc) til sammen! 

 

Så at noen er slemme mot dyr har jeg jo visst, men når dette kommer i tillegg så finner jeg det ikke lenger forsvarlig å fortsette å være med på å paasivt ødelegge planeten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakker som om det å spise kjøtt er noe nytt, mennesket har siden tidenes morgen spist kjøtt. Vi har avlet hunder i flere generasjoner som gjør det lettere for bønder å selge kjøtt. 

 

Og nei vegetarianere er ikke noe spesielt sunnere en de som trener jevnlig og spiser kjøtt. 99,9% av alle profesjonelle sportsutøvere spiser kjøtt. 

 

Kjøtt er verken farlig eller noe nytt. Spis kjøtt, det er ikke bra av deg å skremme folk på forum. 

 

Jeg snakker ikke som om at å spise kjøtt er noe nytt, hvor har du det i fra? Jeg er klar over at mennesker har spist kjøtt siden vi har eksistert, men menneskebefolkningen på jorda er vokst veldig på kort tid, og vi har rett å slett ikke ressurser til å kjøttfø alle sammen. Se dokumentaren så kan du kanskje diskutere litt mer relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har alltid spist kjøtt, men forskjellen på mengden kjøtt da og nå er jo helt enorm.

Hvis alle hadde holdt seg til å spise kjøtt et par ganger i uken så skulle jeg (som selv er vegeterianer) vært mer enn fornøyd. Det hadde gjort en stor forskjell på både miljø, helse og dyrevelferd.

Anonymous poster hash: 5d565...d3e

 

Hva har det å si for dyrevelferd? Blir dyrene bare litt drept?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det å si for dyrevelferd? Blir dyrene bare litt drept?

 

Jeg regner med at AB snakker om dyrevelferd mens de er i live. Mer plass, lengre levetid og sånt. Dyrevelferd betyr ikke nødvendigvis å leve, men et verdig liv med en verdig død. Slik jeg ser det da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg regner med at AB snakker om dyrevelferd mens de er i live. Mer plass, lengre levetid og sånt. Dyrevelferd betyr ikke nødvendigvis å leve, men et verdig liv med en verdig død. Slik jeg ser det da.

 

De dyrene vi spiser er mat, de er ikke hunder eller hester. 

 

De har utviklet seg til mat for mennesker og andre rovdyr. Tortur og mishandling er uakseptabelt, men det å gi mat lengre levetid og et verdig liv? Er du seriøs?

Endret av maskineple
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at AB snakker om dyrevelferd mens de er i live. Mer plass, lengre levetid og sånt. Dyrevelferd betyr ikke nødvendigvis å leve, men et verdig liv med en verdig død. Slik jeg ser det da.

Men kvaliteten på kjøttet må jo opprettholdes. Dessuten taper man jo penger, man har ikke automatisk råd til å utvide plassen, gi dem "bedre" for osv. Jeg skjønner ikke helt hvordan dyrene får det bedre om vi spiser mindre kjøtt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dyrene vi spiser er mat, de er ikke hunder eller hester. 

 

De har utviklet seg til mat for mennesker og andre rovdyr. Tortur og mishandling er uakseptabelt, men det å gi mat lengre levetid og et verdig liv? Er du seriøs?

 

Det er vanlig å spise hest i Norge, og i andre land er det vanlig å spise hund. Er de ikke hester og hunder lenger da? Griser, kyllinger og kuer er dyr de også på lik linje som hunder og hester. Du er nok bli så vant med kulturen å drepe visse dyr, mens å drepe andre dyr ikke er greit at du ikke skjønner at alle dyr har like mye liv i seg. De har ikke noe mindre verdig om de er en ku eller en hest.

 

Men kvaliteten på kjøttet må jo opprettholdes. Dessuten taper man jo penger, man har ikke automatisk råd til å utvide plassen, gi dem "bedre" for osv. Jeg skjønner ikke helt hvordan dyrene får det bedre om vi spiser mindre kjøtt?

 

Men om mennesker spiser mindre kjøtt blir det automatisk mer plass siden det vil bli MYE mindre etterspørsel av kjøttvarer ergo man trenger ikke fostre opp like mye som mennesker gjør i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...