Gå til innhold

Hvordan ønsker du at din begravelse skal være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I seremonien vil eg ikkje ha preike, men eg vil det skal vere i kyrkja. Dette fordi å høyre om kor viktig Gud og himmelen er for den dødes etterliv, er rart i mine auger når den døde ikkje hadde noko tru på dette. Eg vil at dei gjenverande skal høyre på musikk eg likte for å minnast livet vårt ilag, og at dei som måtte trenge det kunne sei nokre ord. Eg kunne tenkt meg å bli kremert, då tanken av at kroppen min skal ligge å rotne i jorda skremmer meg vanvittig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med levende musikk, cello. Og så kunne jeg tenkt å bli gravlagt et annet sted enn kirkegården, men det er ikke lov, så det går vel i vasken... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt ikke begraves, orker ikke tanken på å ligge i jorda og råtne:(

Så helst vil jeg at det skal bli slik: Etter jeg er død holder familien åpent hus, venner og slektninger kommer innom og kondolerer til barna mine ( tror at mannen min dør før meg dessverre) i huset serveres det masse hjemmelagde buuz (dumplings), barbeque, frukt etc og det skåles i vodka. Så kommer den vanskelige delen, jeg vil ha en sky burial, den daue kroppen min hakkes opp i småbiter, og gitt til gribber. Mens en munk/lama sier noen bønner og sånn. Håper virkelig at det blir slik, er vist mulig i mannen min sitt land, så satser på at det går.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at jeg kommer til å ha noen etterlatte utenom eventuell samboer,men jeg ønsker ikke en kristen seremoni.

Jeg ønsker å bli kremert og at asken spres på et fint sted. Kan godt donere bort organer også,men jeg har ikke tenkt så nøye på det egentlig.

Anonymous poster hash: 4bdb3...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at de etterlatte gjør som de føler for, men jeg håper at de ikke begraver meg noe sted slik at de resten av livet går og tenker på at de burde vært på grava mi. 

 

Kremering og å bli strødd på et glatt fortau hadde sikkert vært noe, så kunne jeg vært til nytte når jeg var aske også - kunne hindret at gamle damer skled og brakk lårhalsen eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SykkelJenny

Begravelsen min skal barna få bestemme - men jeg skal legges i min manns grav etterpå - det har jeg klarlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal være litt morsom,ikke bare trist.Detaljjene har jeg ikke tenkt så mye på.Forhåpentlig har jeg god tid til å reflektere rundt det når jeg blir eldre.



Anonymous poster hash: a2014...e18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett bryr jeg meg ikke ettersom jeg vil være død, men om jeg kunne velge fritt, hadde jeg gjerne valgt en sky burial.

 

http://people.howstuffworks.com/culture-traditions/cultural-traditions/sky-burial.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Sky_burial

http://www.calebwilde.com/2014/06/tibetan-sky-burial-36-photos/ (NB! Sterke bilder.)

 

Så en episode av Tabu på National Geographic om dette.Veldig annerledes enn i vår kultur,men likevel vakkert på en måte..

Anonymous poster hash: a2014...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette kommer kanskje til å høres helt sært ut for andre enn meg selv men..

Først og fremst ønsker jeg å dø om sensommeren når de norske jordbærene er på sitt beste og jeg ønsker at folk skal skåle i champagne og spise jordbær på en dag som det, skåle litt over livet mitt ikke grine over døden min.

Jeg ønsker at det skal være malte liljekonvall på kisten min.

Dernest ønsker jeg å bli kremert, asken spres ut over et lite tjern her i kommunen (ønsker desutten å være organdonor). I seremonien ønsker jeg at folk tar på seg klær som ikke er sorte. Turkis, rosa, grønt, rødt er helt supert, helt ok om så bare slipset er lilla, men jeg ønsker ikke at folk skal gå med helt sorte, grå, brune eller nøytrale klær i seremonien, et alternativ kan være hvitt men helst masse glade farger.

Jeg ønsker meg en sang av Leonard Cohen, "dance me to the end of love" eller Ole Edvard Antonsen med "vidda".

Helst ikke noe taler, men fine klinkede champagne Skål :)

Jepp noe sært men dog...

Ser ikke på dette som sært i det hele tatt :) 

 

Jeg vil ha paraplydrinker, gjerne fargerike, med frukt og pynt. Disse deles ut ved inngangen til lokalet, tviler på at kirken vil ha meg, men et eller annet lokale bør funke. Jeg vil ha masse, masse blomster og ballonger, og ingen kledd i svart. Hvertfall ikke bare svart. Jeg vil ha smågodt og pizza og flere paraplydrinker, kaizers orchestra og god stemning. Feir livet mitt, ikke sørg for at jeg er død. Forhåpentligvis vil noen savne meg, forhåpentligvis har jeg gjort et eller annet som betyr noe for noen, og noen har lyst til å feire mitt liv. 

 

Men prøv å si det til noen.. Neida, det skal sørges!

Anonymous poster hash: 7a619...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært litt gøy å blitt dollet ordentlig opp(kan man være pen som død?) med sminke og classy kjole i en glasskiste i ekte Snøhvit-stil



Anonymous poster hash: 51c7b...ea0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luna123

Jeg ville helst ønsket at det ikke ble holdt en tradisjonell begravelse i kirka. Det beste hadde vært om kun mine nærmeste stilte opp under selve gravleggelsen, men utover det, ønsker jeg ingen spesiell oppmerksomhet. Blir faktisk engstelig av å forestille meg en fullsatt kirke, selv om jeg vet at det ikke bør ha så mye å si, sånn egentlig, for jeg kommer jo til å være død på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Siden jeg tenker mye på Døden nå om dagene. så har jeg også tenkt på min egen begravelse. Nei forresten, den har jeg planlagt lenge. Siden jeg neppe kommer til å bli gift og dermed bli en bridezilla, så får jeg ta til takke med å bli corpsezilla i det minste.

 

Først og fremst: Organer og vev som kan brukes gis bort til de som måtte trenge dem. Resten av skrotten kan for min del brukes i anatomi-opplæringa ved medisinsk fakultet.

På denne måten unngår jeg også å måtte møte opp i min egen begravelse. Jeg hater nemlig folkesamlinger. 

 

Presten skal helst la være å snakke så mye om Vår Herre, siden jeg er humanist. Men et par velvalgte ord fra Forkynneren skal jeg tillate. Og presten må også flette Gandalfs utsagn om at reisen ikke er ved veis ende. Døden er bare en annen sti, en sti vi alle må ta. Og selvsagt skal Dylan Thomas' dikt "Do not go gently into that good night" leses opp.

 

Jeg ønsker ikke blomster, men heller at det tennes lys. Og gjerne en donasjon til Leger Uten Grenser. 

 

Musikalsk vil jeg helst ha litt av hvert, men "747" av Kent og K. D. Langs acapella-versjon av "Skylark" må være med. 

 

Gravsteinen min skal være i helsort stein med inngraverte bokstaver og tall. Og nederst skal det stå "Thus we live, forever taking leave" evt. "So leben wir und nehmen immer Abschied" av Rainer Maria Rilke. Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil ha det på engelsk eller tysk. Og hvis noen gidder å plante noen hvite tulipaner, så hadde det vært kjekt. 

 

Til slutt vil jeg ha et skikkelig gravølgilde - selvsagt med toalettkurver. Kollektiv sorgbearbeidelse ispedd skipperskrøner om mitt enorme og innbilte intellekt, små ord om at jeg tidvis kunne være snill, historier om all jævelskap jeg fant på, og kanskje et og annet hint om at jeg brydde meg.

 

Når jeg så er ferdig dissekert på medisinsk fakultet, så ønsker jeg å bisettes på kirkegården hjemme. Helst under ei bjørk. I kista - som skal være i sort - vil jeg ha med et fotoalbum av de menneskene og dyrene som rørte ved meg i min levetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett bryr jeg meg ikke ettersom jeg vil være død, men om jeg kunne velge fritt, hadde jeg gjerne valgt en sky burial.

 

http://people.howstuffworks.com/culture-traditions/cultural-traditions/sky-burial.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Sky_burial

http://www.calebwilde.com/2014/06/tibetan-sky-burial-36-photos/ (NB! Sterke bilder.)

Samme her, skal definitivt ha en sky burial:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gravsteinen min skal være i helsort stein med inngraverte bokstaver og tall. Og nederst skal det stå "Thus we live, forever taking leave" evt. "So leben wir und nehmen immer Abschied" av Rainer Maria Rilke. Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil ha det på engelsk eller tysk. Og hvis noen gidder å plante noen hvite tulipaner, så hadde det vært kjekt.

Får jeg ligge ved siden av med DDR sin "Hier Wird Es Leben, Rai-rai" dersom du går for den tyske varianten?

Anonymous poster hash: d98f8...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

 

Får jeg ligge ved siden av med DDR sin "Hier Wird Es Leben, Rai-rai" dersom du går for den tyske varianten?

Anonymous poster hash: d98f8...5fa

 

 

Selvsagt! Og i det fjerne kan ma høre Marve Fleksnes synge "Jo mere vi er sammen"  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Som overskriften sier, hvordan ønsker du at din egen begravelse skal være?

Ønsker du å bli kremert eller begravd? Ønsker du deg en tradisjonell begravelse eller kanskje noe utradisjonell seremoni?

Anonymous poster hash: 81953...5fa

Kremert

Bortkastet å ta opp masse plass på en kirkegård. Er ikke engang kristen så...

Vil også donere bort alt som kan brukes

Vil helst ikke ha noen seremoni eller noe. Om folk absolutt må markere min bortgang så får de ta seg en fest eller finne på noe gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Først og fremst skal de få plukke ut alt av brukbare organer. 

Jeg tror jeg vil begraves og jeg høres kanskje litt syk ut nå, men om jeg dør nå så vil jeg at hunden min skal avlives og begraves med meg. Dette er faktisk litt viktig for meg 

Selve begravelsen må være lukket. Jeg vet at jeg ikke kan se og føle noe etter å ha gått bort, men hva om jeg likevel kan og "ingen" dukker opp? Nei, da er det bedre med en liten begravelse med kun de aller nærmeste 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...