Gå til innhold

Hvordan ønsker du at din begravelse skal være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, hvordan ønsker du at din egen begravelse skal være?

Ønsker du å bli kremert eller begravd? Ønsker du deg en tradisjonell begravelse eller kanskje noe utradisjonell seremoni?

Anonymous poster hash: 81953...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, dette kommer kanskje til å høres helt sært ut for andre enn meg selv men..

Først og fremst ønsker jeg å dø om sensommeren når de norske jordbærene er på sitt beste og jeg ønsker at folk skal skåle i champagne og spise jordbær på en dag som det, skåle litt over livet mitt ikke grine over døden min.

Jeg ønsker at det skal være malte liljekonvall på kisten min.

Dernest ønsker jeg å bli kremert, asken spres ut over et lite tjern her i kommunen (ønsker desutten å være organdonor). I seremonien ønsker jeg at folk tar på seg klær som ikke er sorte. Turkis, rosa, grønt, rødt er helt supert, helt ok om så bare slipset er lilla, men jeg ønsker ikke at folk skal gå med helt sorte, grå, brune eller nøytrale klær i seremonien, et alternativ kan være hvitt men helst masse glade farger.

Jeg ønsker meg en sang av Leonard Cohen, "dance me to the end of love" eller Ole Edvard Antonsen med "vidda".

Helst ikke noe taler, men fine klinkede champagne Skål :)

Jepp noe sært men dog...

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at liket mitt skal stilles opp i et godt belyst glassmonter ved siden av den store klokka på Oslo S, slik at alle reisende og forbipasserende kan se liket mitt råtne opp i sanntid. En vakker og unik opplevelse de aldri kommer til å glemme.

 

Jeg ønsker også at det åpnes opp en eksklusiv giftshop der de rette kjøperne med nok penger kan kjøpe med seg en negl, litt hår, litt hud eller kanskje til og med en tann eller to fra liket mitt.  Kanskje om noen år folk vil si, hvor var du da MinnisMus råtnet opp ved siden av klokka på Oslo S...  Sukk, en kan i allefall drømme :closedeyes:

Endret av MinnisMus
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De delene som kan gå til organ-donasjon, bør doneres bort. Resten av skrotten kan kremeres. Jeg håper at de som skal i begravelsen min, stikker på en pub for å drikke og mimre over livet.  



Anonymous poster hash: 9bfd0...682
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kremert, spredd på ferdig omsøkt sted, ingen minnesten.

Er annet alternativ som er nevnt i testamentet, er å bli presset til en diamant, som settes inn i hvert sitt smykke til barna.

Ellers, så håper jeg folk tar seg en god fest, og mimrer over fordums galskap...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ta alt av organer, hud, osv. Så vil jeg bli kremert og har lest at de kan bruke asken å mikse det slik at man kan bli dyrket å vokse frem som et morelltre f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har barn eller andre unge som etterlatte (stebarn som har rukket å bli knyttet til meg som familiemedlem eller nevøer/nieser som bor i nærheten), ønsker jeg å kremeres og legges på en gravlund med sten. Hvis jeg dør alene ønsker jeg åkremeres og at asken spres i fjorden der jeg har vokst opp.

 

En evt minnestund eller bisettelse skal mine etterlatte få bestemme over, det er ikke viktig for meg.



Anonymous poster hash: 8f9b5...1fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil donere bort så mye organer som mulig. Resten av kroppen doneres til forskning; jeg har opptil flere sykdommer og kan hende det kan gjøre noe bra for andre i min situasjon i fremtiden. Deretter kremeres når de er ferdige med kroppen min en gang.

 

Jeg vil gjerne at folk skal samles, spise god mat, dele røverhistorier og gråte og le om hverandre. Helst være masse blomster (og hvite liljer og roser er forbudt), og gjerne ute i naturen. Folk skal kunne gå i akkurat det de selv vil. Og jeg vil at asken min skal spres på havet når de engang er ferdig med å bruke kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Organdonor, begravelse for alle som elsket meg, nære og kjære, ikke for trist og heller feire ting jeg har gjort og opplevd, spise god mat og mimre. Så kremeres, og min aske strødd på et par favoritt steder, i skogen der jeg vokste opp og i havet, slik at mine kjære alltid vil kunne "være nær" meg. 



Anonymous poster hash: d9cf1...e91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begravelsen min skal de feire at jeg har levd, ingen dørgende kjedelige sorgtaler med fokus på døden, eller grining. Og ingen seremoni i kirka, det skal festes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett bryr jeg meg ikke ettersom jeg vil være død, men om jeg kunne velge fritt, hadde jeg gjerne valgt en sky burial.

 

http://people.howstuffworks.com/culture-traditions/cultural-traditions/sky-burial.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Sky_burial

http://www.calebwilde.com/2014/06/tibetan-sky-burial-36-photos/ (NB! Sterke bilder.)

Endret av Erazor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke så farlig, jeg er tross alt død.

Men håper mine nærmeste kjenner meg godt nok til å ikke ha en kristen begravelse.

Ønsker også å kremeres, mest med tanke på plassmangel o.l. som kommer til å oppstå i fremtiden.



Anonymous poster hash: f1b0b...893
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting å si for meg. Så de som eventuelt er igjen, og som var glade i meg, får begrave meg på den måten de selv føler for. Enten det er å bare skyve meg under sofaen, eventuelt legge meg ved døren til et krematorium en natt og løpe sin vei - eller å ha en overdådig seremoni der de tar farvel og begynner sin egen lange, tunge sorgprosess. Jeg er død, så det betyr jack shit for min del. Mine pårørende får derfor gjøre det de selv føler de har størst nytte av.



Anonymous poster hash: d98f8...5fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg føler sterkest for er dette med at jeg vil st kroppen min skal brukes til mest mulig, og kremering. Jeg ønsker ikke å råtne i jorda. Heller aske som forsvinner i vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være massivt med sørging og ukontrollert gråting, og talene skal handle om hvor ufattelig god og empatisk og klok og omtenksom og unik jeg var, samt inneholde flere små historier om morsomme ting jeg sa og gjorde slik at folk må le litt midt oppi all hulkingen.

 

Under seremonien, som er humanistisk, skal det spilles nydelig musikk som jeg var glad i. Har ingen ferdig liste, men gjerne noe av f.eks. Tom Waits, Joni Mitchell og Radka Toneff.  Og kanskje en tåredryppende musikalsang. Og avsluttes med Ev'ry Time We Say Goodbye av Cole Porter. Folk gråter så fælt at de får pustebesvær og en gammel tante besvimer.

 

Etterpå skal jeg kremeres. Er vel det som er best for miljøet mtp. plassbruk i jorden og den slags? Er jo samme for meg, jeg er død og long gone innen den tid.

 

Noen ganger blir jeg rørt av meg selv når jeg tenker på hvor fin begravelsen min ville blitt... Awkward!

 

:takke:  :danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...